PDA

View Full Version : 16 ohm speaker op 8 ohm buizenamp?



vester86
12 juli 2005, 00:48
kan ik een 16 ohm speaker op een 8 ohm speakeruitgang van mn buizenamp zetten?? gaat dat goed? want mijn versterker heeft geen 16 ohms speakeruitgang

mesadude
12 juli 2005, 01:27
geen enkel probleem.
andersom mag echter niet.
je moet altijd minstens evenveel speakerload hebben als wat je uitgang vraagt.
anders wordt de stroom teruggekaatst naar de versterker en gaat je trafo oververhitten.
optimaal is natuurlijk als het matcht, maar zolang het minstens evenveel is kan het geen kwaad.

Wormaap
12 juli 2005, 02:33
Bij transistoramps klopt het bovenstaand verhaal. Bij buizenversterkers kan de OT ernstig naar de kloten gaan als je een impendance-mismatch hebt (kenners sta mij bij als ik hier een fout maak :P)
Vaak kan het wel, maar niet altijd.

Bins
12 juli 2005, 08:26
Ik heb het een aantal keer probleemloos gedaan (soms express, soms p/o). Sommige mensen zeggen dat het niet kan, andere wel. Ik zou echter alleen in noodgevallen voor een mismatch gaan. Die ohmages staan vast niet voor de kat ze kut op je amp.

PeeVee
12 juli 2005, 10:19
succes!

Vampire
12 juli 2005, 18:07
Jesus, hier wordt hij wijs van, de een zegt het kan wel, de tweede zegt misschien en de derde zegt het kan niet haha.

en dan nu de echte kenners? :D

deedee
12 juli 2005, 18:24
uit ervaring....
het kan wel.
Bij me dsl401 stond de versterker ook op 8 ohm, terwijl er een 16 ohm speaker in zat, toen ik hem kocht. Ik heb hem omgezet naar 16 ohm, maar er was niets mis met de versterker

Negative K3 fan
12 juli 2005, 20:48
een mismatch alle kanten moet op zich gewoon kunnen, maar het klinkt niet zo mooi als een goede match.

vulvasonic
13 juli 2005, 00:01
Vriend van me heeft z'n ouwe Fender top eens over een Marshall kast gegooid (bij wijze van spreken dan). Bij de top hoort eigenlijk een 4ohm kast. Aangesloten op de Marshall kwam hij niet boven de kwetterende vogeltjes op het dak uit.

NeeraDJ
13 juli 2005, 00:22
Een lager ohmage op een speaker met een hoger ohmage lukt gewoon, het geluid wordt alleen wat zachter (en stoffiger), heb het zelf ook gedaan toen ik een keer was vergeten van ohmage te wisselen na het pluggen in een andere kast

vester86
13 juli 2005, 00:53
mja, t zit zo, k ga een eindversterker uittesten donderdag, en mn speakers (marshall 1936) zijn 16 ohm per stuk, en als het ff kan wil ik de versterker in stereo uittesten (een mesa boogie eindtrap) en die laatste kan dus OF 4 OF 8 per kanaal (2 kanalen) leveren.

Geronimo
13 juli 2005, 16:12
Hier exact dezelfde vraag!

http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=60507

ateng
13 juli 2005, 21:32
Hai,

je kan de eindversterker zonder problemen gewoon gaan testen hoor. Zoals Mesadude het al aangaf is het andersom niet aan te raden. Speaker nooit lager dan de speakeruitgang.
Het gaat ook iets anders klinken maar niet slechter ofzo omdat smaak iets persoonlijk is.
Mijn speakerkast is 16 ohm en mijn versterker heeft een 16 ohm uitgang maar ik plug m altijd in de 4 ohm uitgang omdat ie dan warmer gaat klinken. Bij 16 of 8 ohm klinkt ie wat bijterig en wat schel. Maar dat verschilt natuurlijk per versterker.

vester86
14 juli 2005, 01:13
tnx allemaal, hier kan ik zeker wat mee :-)

diengeman
14 juli 2005, 11:20
mijn versterker, een marshall 1959 uit 1974 heeft een 16 ohm uitgang. Kan ik dan 2 kasten van 16 ohm hierop aansluiten, of moet hij dan op 8 ohm staan.

Geronimo
14 juli 2005, 14:14
mijn versterker, een marshall 1959 uit 1974 heeft een 16 ohm uitgang. Kan ik dan 2 kasten van 16 ohm hierop aansluiten, of moet hij dan op 8 ohm staan.

Op 8 moet ie dan staan. 16 en 16 parallel geeft 8 in totaal.

diengeman
14 juli 2005, 14:38
Dat begrijp ik. Maar de impedantie zit vast gesoldeerd. Ik moet hem dan lossolderen om hem op 8 ohm te zetten. Kan ik hem gewoon op 16 ohm laten staan? Of is dat schadelijk?

Al
14 juli 2005, 15:37
je kan de eindversterker zonder problemen gewoon gaan testen hoor (...) Mijn speakerkast is 16 ohm en mijn versterker heeft een 16 ohm uitgang maar ik plug m altijd in de 4 ohm uitgang omdat ie dan warmer gaat klinken. (..)

Kijk nou uit dit soort dingen te adviseren als je niet precies op de hoogte bent van de materie. Dit is zo op de manier van met je ogen dicht de weg de weg oversteken en dan als je heelhuids de overkant hebt bereikt beweren dat dat zonder problemen kan...

Als je 16 in 4 speelt dan is er een reëele kans dat als je hard speelt je de uitgangstrafo naar de kloten helpt. Ik zou dat niemand aan willen raden.

De gereflecteerde spanningen (van de speaker naar output) leiden door een mismatch tot veel te hoge spanningspieken aan de primaire kant. Hierdoor kan o.a. overslag op de buisvoeten en doorslag in de OT worden veroorzaakt en dan is het spul kapot.

Al

ateng
15 juli 2005, 00:39
mijn versterker, een marshall 1959 uit 1974 heeft een 16 ohm uitgang. Kan ik dan 2 kasten van 16 ohm hierop aansluiten, of moet hij dan op 8 ohm staan.
Nee hij moet dan inderdaad op 8 ohm ja.

Geronimo
15 juli 2005, 16:22
Dat begrijp ik. Maar de impedantie zit vast gesoldeerd. Ik moet hem dan lossolderen om hem op 8 ohm te zetten. Kan ik hem gewoon op 16 ohm laten staan? Of is dat schadelijk?

Als ik jou was zou ik 'm losmaken. Het klinkt ook beter.

Droffie
15 juli 2005, 17:31
Van de website http://www.legendarytones.com/all_about_ohms.htm


The answer to the first question regarding whether a 16 ohm cabinet can be run safely with an amp that has settings for 8 or 4 ohms is yes. However, when running the head at a lower ohm rating then the cabinet, the result will be a significant degree of power loss. In the second case of using a 4 ohm cabinet with an amp that must be run at 8 ohms, this will stress an amp and cause it to overheat. Technically, you’ll get more power output (not efficient or stable power output mind you!) to some degree, but again, at the expense of burning out a transformer and/or other components. Not a good idea!

Jongens google eerst even voordat je zulke vragen stelt. Er is genoeg op 't net over te vinden en makkelijk uitgelegd...

ateng
15 juli 2005, 18:41
je kan de eindversterker zonder problemen gewoon gaan testen hoor (...) Mijn speakerkast is 16 ohm en mijn versterker heeft een 16 ohm uitgang maar ik plug m altijd in de 4 ohm uitgang omdat ie dan warmer gaat klinken. (..)

Kijk nou uit dit soort dingen te adviseren als je niet precies op de hoogte bent van de materie. Dit is zo op de manier van met je ogen dicht de weg de weg oversteken en dan als je heelhuids de overkant hebt bereikt beweren dat dat zonder problemen kan...

Als je 16 in 4 speelt dan is er een reëele kans dat als je hard speelt je de uitgangstrafo naar de kloten helpt. Ik zou dat niemand aan willen raden.

De gereflecteerde spanningen (van de speaker naar output) leiden door een mismatch tot veel te hoge spanningspieken aan de primaire kant. Hierdoor kan o.a. overslag op de buisvoeten en doorslag in de OT worden veroorzaakt en dan is het spul kapot.

Al
Nou nou nou... ik denk dat jij niet precies op de hoogte bent van de materie. Ik adviseer echt geen bullshit want ik ben zelf geadviseerd door meneer Koch him self over impedantie en aansluitingen en die heeft echt verstand van buizenversterker. En ten tweede, lees het stukje artikel van Droffie maar en daarin lees je ook dat het geen probleem is om een 16 ohm cabinet aan te sluiten op een 4 ohm uitgang van je versterker.
Ik heb zelfs contact opgenomen met VHT omdat ik toen een hotplate had en die ik op die zelfde manier wou aansluiten namelijk versterker 4ohm>hotplate 16ohm>cabinet 16ohm. En volgens hun dus geen probleem.

PeeVee
15 juli 2005, 20:14
Van de website http://www.legendarytones.com/all_about_ohms.htm
Staat niet in het stukje of het om buizen- of transistorversterker gaat, onderstaande geldt voor transistoren, de lage belasting betekent uitfikken van eindtor, te hoge belasting is OK.

Bij buizenversterker is het min of meer andersom. Een buis gaat bij te lage afsluiting niet meer stroom trekken dan ie al kan (zoals gezegd i.t.t. een transistor die dat dus wél doet en doorbrandt). De buis kan niet optimaal z'n vermogen kwijt dus heb je wat minder efficiency; het vermogen wordt wel opgenomen maar niet optimaal afgegeven.

Qua mismatch / efficiency heb je hetzelfde probleem bij een te hoge afsluiting, wat dat betreft is het effect wel hetzelfde. Het venijn bij een te hoge afsluiting zit 'm in de uitgangstrafo. Die werkt nl. twee kanten op en er kunnen bij het "terugveren" van een speaker met een te hoge impedantie lelijke spanningspieken ontstaan die de 1000V ruim te boven kunnen gaan. Geloof me maar, dat vinden je buizen niet leuk, je filtercaps, andere parts (vaak rated tot 500V) en je trafo niet. Hier een Bassman top in de werkplaats gehad die ong. 5 jaar aan een 16 Ohm cab gehangen had en ja hoor; total meltdown! Die amp was zowieso een "buizenvreter" (ieder half jaar een setje), uitgangstrafo uitgefikt, filtercaps (Rating 550V!!) stonden bol als een ballonetje etc. etc. Drama!

In de praktijk kan het best even (m.n. 8 Ohm cab op b.v. 4 Ohm amp) en je versterker ontploft niet a la minute. Zeker als je niet te hard speelt kan het "in geval van nood" wel een keer ofzo. Als je hard speelt vermoer je er op wat langere termijn (paar jaar) gewoon je amp mee. Maargoed, dat moet iedereen maar voor zichzelf weten. Een gewaarschuwd mens... Al heeft het in ieder geval bij het rechte eind en beheerst zijn materie. Wat Dolf Koch gezegd heeft dat weet ik niet want die schrijft hier niet in het forum. Gezonde Bassman top trafo's gaan ong. 100 - 200 jaar mee. Niet alles geloven wat je leest, vroeger zei men wel eens "de krant brengt de leugens in het land", dat geldt ook voor internet zo lijkt het.

Zeg ateng, geef jij ook garantie op je adviezen? M.a.w. als die jongen zijn output trafo uitfikt, kan hij dan bij jou terecht om de boel weer te laten maken of de rekening in te dienen?

Droffie
15 juli 2005, 20:26
PeeVee in het stukje staat wel degelijk dat het om een buizenamps gaat, maar goed.
Je hebt gelijk dat een match 't mooiste is maar zolang je amp ohm maar niet boven je cab ohm komt is er niets aan de hand. Ook ik had deze vraag aan Koch gesteld ivm met een niet matched cab bij mijn Twintone en zij zeiden hetzelfde.

PeeVee
15 juli 2005, 20:50
Ook ik had deze vraag aan Koch gesteld ivm met een niet matched cab bij mijn Twintone en zij zeiden hetzelfde.
Met wie heb je gesproken daar? Ik zal eens bellen dan, dan wil ik het ook zelf weten. Het klopt nl. niet, hierboven staat beargumenteerd waarom (in jouw artikeltje zie ik theorie die geldt voor transistoren, misschien dat iemand ooit dacht dat dat voor buizen wel hetzelfde zou zijn ofzo?!)

Geronimo
15 juli 2005, 20:56
Weetje wat? Die impedantie aanwijzing op een versterker staat er niet voor niets, en prik nou maar allemaal gewoon de speaker in het daarbij behorende gat, dan komt alles goed.
Het klinkt sowieso beter, en of nou je versterker beschadigd of niet, als het matched hoef je je nergens druk over te maken.
Als je een speaker hebt en die past niet op je amp, ruil 'm dan voor een goeie of pleur m op zolder tot je een amp heb waar ie wel bij past.

PeeVee
15 juli 2005, 20:59
Even snel googelen leverde mij het volgende stukje op. Daar wordt zoals 100% mismatch nog acceptabel geacht maar wordt feitenlijk hetzelfde verhaaltje verteld over de "spikes" bij te hoge afsluiten. Die zijn er overigens ook bij 16 Ohm cabinet op 8 Ohm speaker maar zal wat minder heftig zijn; pieken van 600 - 700 Volt en dat trekken de componentjes nog wel even... Komtie...

You're unlikely to damage an amp with a 2:1 mismatch in either direction.

With tube amps, much higher than normal impedance can produce excessive voltage spikes in the output transformer windings, from transient pops that get amplified as well as from playing with the speaker disconnected. If you're lucky, the high voltage will arc at the tube and blow the tube or socket. The worst is that it can pierce the insulation in the transformer windings, causing it to short out either immediately or sometime later. You just about have to have no speaker connected to have this happen. Many custom amp builders put a resistor, about 160 ohms across an 8 ohm jack or 330 ohms across a 16 ohm, to prevent damage from accidentally playing without the speaker hooked up. It should be in the 5-10W range, as it's likely to dissipate something in the 4W range on playing a powerful amp at full volume. (You'll never notice the loss of 4W in the sound.) That's just enough resistance shorting the terminals of the secondary winding to lower its Q enough to prevent the extremely high voltage spiking. It's a good mod to put on a factory amp that doesn't have it, and it only takes a minute or so to solder that resistor across the jack.

Playing a tube amp with the output shorted isn't likely to hurt it. I've accidentally done that for a good while till I figured out how I'd goofily (late at night) wired some jacks backward and grounded the output. Had the hardest time figuring out how come I couldn't get any volume out of an 80W amp, and the AC voltage on the power tube plates was lower than the AC signal on the grids! Feared I'd blown the output transformer. Properly wiring the jacks fixed it in just a few minutes, though, and everything was still in fine shape.

Playing a solid state amp shorted like that would fry the output transistors.

PeeVee
15 juli 2005, 21:02
Hier zelfs nog een mooier stukje, overgenomen van deze link:
http://www.geofex.com/tubeampfaq/TUBEFAQ.htm

Q:Will it hurt my amp/output transformer/tubes to use a mismatched speaker load?
Simple A: Within reason, no.

Say for example you have two eight ohm speakers, and you want to hook them up to an amp with 4, 8, and 16 ohm taps. How do you hook them up?

For most power out, put them in series and tie them to the 16 ohm tap, or parallel them and tie the pair to the 4 ohm load.

For tone? Try it several different ways and see which you like best. "Tone" is not a single valued quantity, either, and in fact depends hugely on the person listening. That variation in impedance versus frequency and the variation in output power versus impedance and the variation in impedance with loading conspire to make the audio response curves a broad hump with ragged, humped ends, and those humps and dips are what makes for the "tone" you hear and interpret. Will you hurt the transformer if you parallel them to four ohms and hook them to the 8 ohm tap? Almost certainly not. If you parallel them and hook them to the 16 ohm tap? Extremely unlikely. In fact, you probably won't hurt the transformer if you short the outputs. If you series them and hook them to the 8 ohm or 4 ohm tap? Unlikely - however... the thing you CAN do to hurt a tube output transformer is to put too high an ohmage load on it. If you open the outputs, the energy that gets stored in the magnetic core has nowhere to go if there is a sudden discontinuity in the drive, and acts like a discharging inductor. This can generate voltage spikes that can punch through the insulation inside the transformer and short the windings. I would not go above double the rated load on any tap. And NEVER open circuit the output of a tube amp - it can fry the transformer in a couple of ways.

Extended A: It's almost never low impedance that kills an OT, it's too high an impedance.

The power tubes simply refuse to put out all that much more current with a lower-impedance load, so death by overheating with a too-low load is all but impossible - not totally out of the question but extremely unlikely. The power tubes simply get into a loading range where their output power goes down from the mismatched load. At 2:1 lower-than-matched load is not unreasonable at all.

If you do too high a load, the power tubes still limit what they put out, but a second order effect becomes important.

There is magnetic leakage from primary to secondary and between both half-primaries to each other. When the current in the primary is driven to be discontinuous, you get inductive kickback from the leakage inductances in the form of a voltage spike.

This voltage spike can punch through insulation or flash over sockets, and the spike is sitting on top of B+, so it's got a head start for a flashover to ground. If the punchthrough was one time, it wouldn't be a problem, but the burning residues inside the transformer make punchthrough easier at the same point on the next cycle, and eventually erode the insulation to make a conductive path between layers. The sound goes south, and with an intermittent short you can get a permanent short, or the wire can burn though to give you an open there, and now you have a dead transformer.

So how much loading is too high? For a well designed (equals interleaved, tightly coupled, low leakage inductances, like a fine, high quality hifi) OT, you can easily withstand a 2:1 mismatch high.

For a poorly designed (high leakage, poor coupling, not well insulated or potted) transformer, 2:1 may well be marginal. Worse, if you have an intermittent contact in the path to the speaker, you will introduce transients that are sharper and hence cause higher voltages. In that light, the speaker impedance selector switch could kill OT's if two ways - if it's a break befor make, the transients cause punch through; if it's a make before break, the OT is intermittently shorted and the higher currents cause burns on the switch that eventually make it into a break before make. Turning the speaker impedance selector with an amp running is something I would not chance, not once.

For why Marshalls are extra sensitive, could be the transformer design, could be that selector switch. I personally would not worry too much about a 2:1 mismatch too low, but I might not do a mismatch high on Marshalls with the observed data that they are not all that sturdy under that load. In that light, pulling two tubes and leaving the impedance switch alone might not be too bad, as the remaining tubes are running into a too-low rather than too-high load.

Moet ik nog meer zoeken?

ateng
15 juli 2005, 21:24
Van de website http://www.legendarytones.com/all_about_ohms.htm
Staat niet in het stukje of het om buizen- of transistorversterker gaat, onderstaande geldt voor transistoren, de lage belasting betekent uitfikken van eindtor, te hoge belasting is OK.

Bij buizenversterker is het min of meer andersom. Een buis gaat bij te lage afsluiting niet meer stroom trekken dan ie al kan (zoals gezegd i.t.t. een transistor die dat dus wél doet en doorbrandt). De buis kan niet optimaal z'n vermogen kwijt dus heb je wat minder efficiency; het vermogen wordt wel opgenomen maar niet optimaal afgegeven.

Qua mismatch / efficiency heb je hetzelfde probleem bij een te hoge afsluiting, wat dat betreft is het effect wel hetzelfde. Het venijn bij een te hoge afsluiting zit 'm in de uitgangstrafo. Die werkt nl. twee kanten op en er kunnen bij het "terugveren" van een speaker met een te hoge impedantie lelijke spanningspieken ontstaan die de 1000V ruim te boven kunnen gaan. Geloof me maar, dat vinden je buizen niet leuk, je filtercaps, andere parts (vaak rated tot 500V) en je trafo niet. Hier een Bassman top in de werkplaats gehad die ong. 5 jaar aan een 16 Ohm cab gehangen had en ja hoor; total meltdown! Die amp was zowieso een "buizenvreter" (ieder half jaar een setje), uitgangstrafo uitgefikt, filtercaps (Rating 550V!!) stonden bol als een ballonetje etc. etc. Drama!

In de praktijk kan het best even (m.n. 8 Ohm cab op b.v. 4 Ohm amp) en je versterker ontploft niet a la minute. Zeker als je niet te hard speelt kan het "in geval van nood" wel een keer ofzo. Als je hard speelt vermoer je er op wat langere termijn (paar jaar) gewoon je amp mee. Maargoed, dat moet iedereen maar voor zichzelf weten. Een gewaarschuwd mens... Al heeft het in ieder geval bij het rechte eind en beheerst zijn materie. Wat Dolf Koch gezegd heeft dat weet ik niet want die schrijft hier niet in het forum. Gezonde Bassman top trafo's gaan ong. 100 - 200 jaar mee. Niet alles geloven wat je leest, vroeger zei men wel eens "de krant brengt de leugens in het land", dat geldt ook voor internet zo lijkt het.

Zeg ateng, geef jij ook garantie op je adviezen? M.a.w. als die jongen zijn output trafo uitfikt, kan hij dan bij jou terecht om de boel weer te laten maken of de rekening in te dienen?
No problem, geef die rekening maar aan mij hoor. Ik ben er niet bang voor dat het mis gaat met de trafo als ie het aansluit zoals ik dat altijd doe. Tenzij hij het natuurlijk op een andere manier aansluit en dan kapot gaat.
Ik denk toch dat Dolf en de technische afdeling van VHT wel weten waarover ze praten. Ik speel al bijna vijf jaar zo met 16 ohm cabinet en 4 ohm speakeruitgang op hoog volume en geen enkele (even afkloppen) problemen gehad. Een keer wel zekering door gebrand omdat ik het verkeert had aangesloten op een geleende cabinet van 4 ohm>8 ohm speakeruitgang.

Maar goed, ik heb nooit problemen gehad met impendantie enzo, volgens mr. Koch zal het ook geen probleem opleveren en VHT uit amerika zeiden precies hetzelfde dus ik maak me niet druk over garantie.

Negative K3 fan
15 juli 2005, 22:17
ik ga met al een peevee mee!@!@!

Negative K3 fan
15 juli 2005, 22:18
In de praktijk kan het best even (m.n. 8 Ohm cab op b.v. 4 Ohm amp) en je versterker ontploft niet a la minute. Zeker als je niet te hard speelt kan het "in geval van nood" wel een keer ofzo. Als je hard speelt vermoer je er op wat langere termijn (paar jaar) gewoon je amp mee. Maargoed, dat moet iedereen maar voor zichzelf weten. Een gewaarschuwd mens... Al heeft het in ieder geval bij het rechte eind en beheerst zijn materie.

dit dus, en waarom zou je het risico wel nemen? gewoon zo goed mogelijk matchen.

Droffie
15 juli 2005, 22:46
Ook ik had deze vraag aan Koch gesteld ivm met een niet matched cab bij mijn Twintone en zij zeiden hetzelfde.
Met wie heb je gesproken daar? Ik zal eens bellen dan, dan wil ik het ook zelf weten. Het klopt nl. niet, hierboven staat beargumenteerd waarom (in jouw artikeltje zie ik theorie die geldt voor transistoren, misschien dat iemand ooit dacht dat dat voor buizen wel hetzelfde zou zijn ofzo?!)

Hoe kom je erbij dat het om een ss amp gaat? ze hebben 't duidelijk over een 4 input Marshall head...
Ik weet geen naam meer van de Koch dude maar hij had de leiding over de service afdeling.
Het is prima als jij het andersom wilt doen...I don't give a damn...tis jou gear die je eventueel om zeep helpt.
Op veel combo's zit een gecombineerde 4ohm 16ohm output. Daar kan je gewoon zonder enkel gevaar een 16ohm cab op zetten en volluit open schroeven..Er gebeurt niets.

Geronimo
15 juli 2005, 22:52
Een beetje mismatch kan best, helemaal als je een goede kwaliteit amp hebt met goede onderdelen die wel wat kunnen hebben. Een Marshall of een moderne Fender zijn best cheap (met die plastic buisvoeten enzo) dus ik denk dat die eerder de geest geven dan een Mesa oid.
Maar anyway je moet gewoon het beste kiezen. Ik vind het maar kut en nasaal klinken als mijn cab niet matched, het werkt dan allemaal niet lekker.

ateng
16 juli 2005, 00:08
[quote]Op veel combo's zit een gecombineerde 4ohm 16ohm output. Daar kan je gewoon zonder enkel gevaar een 16ohm cab op zetten en volluit open schroeven..Er gebeurt niets
Over combo's gesproken. In een magazine van Fender (Frontline) stond een stukje over extern speaker en volledige vermogen van een versterker. Een combo van 100 watt met één speaker van 8 ohm levert niet 100% van zijn vermogen maar ongeveer 70%. Zodra je een extra speaker van 8 ohm aansluit draait ie uit eindelijk wel op vol vermogen ( namelijk 8 + 8 = 4 ohm) dus 100 watt. Dus als je geen extra speaker hebt draait ie dus gewoon via 4 ohm uitgang op een 8 ohm speaker. In principe hetzelfde manier zoals ik het aansluit, versterker lagere impendantie dan mijn speakers. Ik neem aan dat Fender, en andere versterker bouwers, weten wat ze maken.

Al
16 juli 2005, 02:11
Van de website http://www.legendarytones.com/all_about_ohms.htm

Jongens google eerst even voordat je zulke vragen stelt. Er is genoeg op 't net over te vinden en makkelijk uitgelegd...

Gelezen

--> Geschreven door David Szabados

Incompetente bullshit wat ie daar schrijft.

Al

Droffie
16 juli 2005, 02:16
Van de website http://www.legendarytones.com/all_about_ohms.htm

Jongens google eerst even voordat je zulke vragen stelt. Er is genoeg op 't net over te vinden en makkelijk uitgelegd...

Gelezen

--> Geschreven door David Szabados

Incompetente bullshit wat ie daar schrijft.

Al

Wat klopt er niet aan dan?

Je mag toch wel verwachten hij verstand van zaken heeft. Hij is de techneut die met Keeley the time machine boost ontwikkeld heeft.
Ik ben toch wel geneigd hem eerder te geloven dan jou...hahahaha...

Al
16 juli 2005, 02:34
Nou nou nou... ik denk dat jij niet precies op de hoogte bent van de materie. Ik adviseer echt geen bullshit want ik ben zelf geadviseerd door meneer Koch him self over impedantie en aansluitingen en die heeft echt verstand van buizenversterker.

Zou het misschien kunnen dat ik beter op de hoogte ben van de materie dan wat hier verwijzend met nationale en internationale 'grootheden' door sommogen geroepen wordt?

Zou je Koch misschien verkeerd begrepen kunnen hebben? Kan je anders mail die je hierover hebt mij willen forwarden?

Ik heb uitgelegd wat er gebeurt bij die mismatch. Peevee ook zo te zien (nog niet alles gelezen) Kan iemand die daar niet mee eens is en refereert aan uitspraken van anderen misschien ook inhoudelijk even een toelichting geven? Ik bedoel dat om de discussie op inhoudelijke te kunnen voeren ipv op niet onderbouwde citaten.


Ik heb zelfs contact opgenomen met VHT omdat ik toen een hotplate had en die ik op die zelfde manier wou aansluiten namelijk versterker 4ohm>hotplate 16ohm>cabinet 16ohm. En volgens hun dus geen probleem.

VHT ook al.. (?) Als je daar emails over hebt graag!

Al

Al
16 juli 2005, 02:42
No problem, geef die rekening maar aan mij hoor. Ik ben er niet bang voor dat het mis gaat met de trafo als ie het aansluit zoals ik dat altijd doe.

Dat is in ieder geval consequent. Wel heb ik de indruk dat je niet helemaal beseft wat er in je amp gebeurt als je op die manier hard speelt. Dat gedoe over die reflecterende spanningen is echt geen onzin, dat mag je gerust aannemen. Misschien ben je inmiddels al wat windingen kwijt in je OT.

Ik hoop dat de lezers in ieder geval gewaarschuwd zijn.

Al

Al
16 juli 2005, 02:46
Hoe kom je erbij dat het om een ss amp gaat? ze hebben 't duidelijk over een 4 input Marshall head...

Klopt, heb ik ook begrepen --> buizen...

Al

Al
16 juli 2005, 02:53
Wat klopt er niet aan dan?

Dat heb ik hier al uitgelegd.


Je mag toch wel verwachten hij verstand van zaken heeft. Hij is de techneut die met Keeley the time machine boost ontwikkeld heeft. Ik ben toch wel geneigd hem eerder te geloven dan jou...hahahaha...

Je mag geloven wat je wilt maar ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig waar je dat inhoudelijk precies op baseert dus ik zou zeggen steek van wal.

Al

Al
16 juli 2005, 03:20
Over combo's gesproken. In een magazine van Fender (Frontline) stond een stukje over extern speaker en volledige vermogen van een versterker. Een combo van 100 watt met één speaker van 8 ohm levert niet 100% van zijn vermogen maar ongeveer 70%.

Dit is nikszeggend en veelzeggend tegelijk --> je hebt het over een speakerload zonder de uitgangsimpedantie te noemen en beweert met die ene grootheid wat over het afgegeven vermogen. Het is niet mogelijk om dat te doen. Om iets over het afgegeven vermogen te kunnen zeggen heb je meer gegevens nodig. Dat is dus nikszeggend.

Het verhaal lezend heb ik wel een idee wat er bedoeld is maar wordt het op een volkomen verkeerd uitgelegd. Nu is de vraag: Wie legt het verkeerd uit?? Twee partijen --> Ateng of Fender. Graag een duidelijke en controleerbare bronvermelding naar dit artikel van Fender en mocht het daar te vinden zijn dan hebben we hier een leuk item.

Voor de lezers --> Ook het vervolg over extra (!) speaker wordt verkeerd weergegeven. Een extra speaker bij een klassieke Fender geeft juist een mismatch --> omlaag! Dat is minder erg en veiliger bij buizenamps. Riep er hier niet iemand andersom? ]

Veelzeggend in gequot bericht is hoe makkelijk dingen verkeerd geciteerd of uitgelegd kunnen worden waarbij in één adem een autoriteit, in dit geval Fender, wordt genoemd. (Ik neem een voorschotje op de bronvermelding). Oppassen --> BS alert.

Al

ateng
16 juli 2005, 05:01
Je zal het allemaal wel gelijk hebben wat theorie betreft over reflecterende spanning en wat niet meer maar het gaat mij meer in wat gitaristen en ik zelf hebben ervaren in zulke dingen dus meer het praktische gedoe en niet dat technische want zolang er geen problemen zijn maakt het mij allemaal niet uit. En omdat ik als gitarist en niet als elektronika freak heel veel dingen heb geleerd van andere gitaristen kan ik ook weer iemand anders adviseren. Ik adviseer echt geen bullshit en ook al weet ik weinig van elektronika, ik weet wat ik wel en wat ik niet kan en mag doen.
Er zijn wel meer dingen denk ik wat theoretisch gezien niet kan maar in praktijk eigenlijk niet zo veel uit maakt.






VHT ook al.. (?) Als je daar emails over hebt graag!

Ik bewaar geen emails van maanden terug maar ik wil ze best wel nog een keer mailen hoor en dan lees je het zelf wat ze daarover zeggen.

nicoverduin
16 juli 2005, 09:11
Ah 't is hier weer gezellig :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D

Droffie
16 juli 2005, 09:18
Wat klopt er niet aan dan?

Dat heb ik hier al uitgelegd.


Je mag toch wel verwachten hij verstand van zaken heeft. Hij is de techneut die met Keeley the time machine boost ontwikkeld heeft. Ik ben toch wel geneigd hem eerder te geloven dan jou...hahahaha...

Je mag geloven wat je wilt maar ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig waar je dat inhoudelijk precies op baseert dus ik zou zeggen steek van wal.

Al

Al begrijp me niet verkeerd. Ik ben zo gezegd a-technisch. Ik moet af gaan op het oordeel van de zogenaamde deskundigen. Ik lees artikelen op internet over deze materie en ik wist dat het verhaal van de bedenker van de time boost komt. Dus ga ik er van uit dat er deskundigheid bij die man zit.
Daarnaast heb ik geen mail van Koch, ik heb 't gevraagd toen ik mijn amp voor een service beurt bij hun bracht.
Ook op diverse forums wordt door veel mensen het zelfde gezegd. Wie ben als tech noob om aan hun oordeel te twijfelen. Eerlijk gezegd ben jij eerste die ik tegenkom die zegt dat 't wél kwaad kan.
Je kan wel een een 16 jarige puber zijn met internet wijsheid (negk3 :razz: ) for all I know...Ik ken jou toch niet?
Wel interessant om je verhaal door anderen bevestigt te krijgen.

ateng
16 juli 2005, 09:41
En trouwens Al, ik ga ook niet verder in discussie met je want je zal wel veel verstand hebben over elektronika enzo en het zal ook wel kloppen wat je zegt als je je nog verder in gaat verdiepen in buizen en spanningen. Maar ik ben een gitarist die veel liever speel en van "tone" hou en niet lullen over reflecterende spanning, windingen van trafo's en buizenvoetjes. Zolang deskundigen mij vertellen dat het oké is en bepaalde dingen invloed hebben op tone vind ik het best. :wink:

nicoverduin
16 juli 2005, 09:50
Wat klopt er niet aan dan?

Dat heb ik hier al uitgelegd.


Je mag toch wel verwachten hij verstand van zaken heeft. Hij is de techneut die met Keeley the time machine boost ontwikkeld heeft. Ik ben toch wel geneigd hem eerder te geloven dan jou...hahahaha...

Je mag geloven wat je wilt maar ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig waar je dat inhoudelijk precies op baseert dus ik zou zeggen steek van wal.

Al

Al begrijp me niet verkeerd. Ik ben zo gezegd a-technisch. Ik moet af gaan op het oordeel van de zogenaamde deskundigen. Ik lees artikelen op internet over deze materie en ik wist dat het verhaal van de bedenker van de time boost komt. Dus ga ik er van uit dat er deskundigheid bij die man zit.
Daarnaast heb ik geen mail van Koch, ik heb 't gevraagd toen ik mijn amp voor een service beurt bij hun bracht.
Ook op diverse forums wordt door veel mensen het zelfde gezegd. Wie ben als tech noob om aan hun oordeel te twijfelen. Eerlijk gezegd ben jij eerste die ik tegenkom die zegt dat 't wél kwaad kan.
Je kan wel een een 16 jarige puber zijn met internet wijsheid (negk3 :razz: ) for all I know...Ik ken jou toch niet?
Wel interessant om je verhaal door anderen bevestigt te krijgen.

Ben het volledig met AL en PeeVee eens. Ik weet niet wie je bij Koch gesproken hebt, maar de terugslag in trafo's kan enorm zijn. Het zijn dan net bobines :-D :-D :-D

Bij een te lage impedantie neemt de stroom toe in de OT. Als de PT dit kan leveren, brand de trafo op een gegeven moment uit.

Bij een te hoge impedantie, kan de trafo zijn energie niet kwijt en krijg je overslag. ook tussen de wikkelingen. De wikkelingen smelten samen. Hierdoor daalt de impedantie van de trafo. En uiteindelijk fikt de trafo ook uit.

De impedantie is er niet voor niets. De eindbuizen hebben een bepaalde impedantie nodig om goed te kunnen werken. Er zijn toleranties maar dat heeft zijn beperkingen.

Dat verhaal van die 70% zal wel komen door het biassen. Eindbuizen worden gebiased op 70% ter voorkoming dat ze het maar 1 maand doen (overigens is dit direct NIET het uitgangsvermogen). Door de impedantie te verlagen (2e speaker) neemt de stroom toe door de buis en komt er meer vermogen uit. Maar zoals al eerder uitgelegd dat is niet al te best voor de versterker.

Overigens ik stook mijn Sylvania NOS 6V6én op 11 watt/stuk. Maar die kunnen tot 18 watt gaan :-D :-D :-D :-D :-D De buizen van tegenwoordig halen die kwaliteit niet meer.

Tenslotte KOCH laat tegenwoordig (naar ik heb begrepen) zijn trafo's wikkelen in Schagen door AE Europe. Die oversizen hun trafo's altijd. Dus die kunnen het beter hebben. Maar dat zijn niet die Fender of Marshall trafo's van vroeger.

Nico

PeeVee
16 juli 2005, 10:07
[quote]In een magazine van Fender (Frontline) stond een stukje over extern speaker en volledige vermogen van een versterker. Een combo van 100 watt met één speaker van 8 ohm levert niet 100% van zijn vermogen maar ongeveer 70%.
Welke frontline? Welk combo?

PeeVee
16 juli 2005, 10:16
Je mag toch wel verwachten hij verstand van zaken heeft. Hij is de techneut die met Keeley the time machine boost ontwikkeld heeft.
Ik verval een beetje in herhaling maarre... Dat is toch een TRANSISTOR gevalletje of niet? Dat heeft NIETS met (buizen)eindversterkers te maken dus waarom denk je dat deze meneer daar ook verstand van heeft dan? Ik heb Dolf trouwens gemaild, verwacht volgende week antwoord. Pedaaltjes hacken is een andere tak van sport dan buizenversterkers.


Ik ben toch wel geneigd hem eerder te geloven dan jou...hahahaha...
It's a free country maarre... waarom geloof je 'm dan? Op basis van argumenten of op basis van je gevoel en misschien een beetje eigenwijzigheid? Ik zou toch nog maar even goed nadenken want dit gaat amps kosten zo maargoed, als dat is wat je wilt, prima...

PeeVee
16 juli 2005, 10:23
Je zal het allemaal wel gelijk hebben wat theorie betreft over reflecterende spanning en wat niet meer maar het gaat mij meer in wat gitaristen en ik zelf hebben ervaren in zulke dingen
Ah... zie je... wederom dat hardnekkige misverstand dat "techneuten" geen gitaristen kunnen zij... Hij zou nog lelijk op z'n neus kijken...


dus meer het praktische gedoe en niet dat technische
Ja da's wel gemakkelijker he? Hoef je niet zoveel na te denken. Beter om op basis van "trial en error" zaken te leren. Het kost effe wat, maar dan heb je ook niks.


want zolang er geen problemen zijn maakt het mij allemaal niet uit.
Die problemen zijn er dus wel, maar jij ziet ze niet. Na een jaar of 5 hard spelen is het afgelopen, einde verhaal. Er zijn nu DRIE mensen, met verstand van zake, die je dat vertellen en uitleggen waarom het zo is maar jij blijft liever in je eigen "praktijk ervaring" geloven... Nou vooral zo doorgaan joh, daar leer je van hihihi :wink:


En omdat ik als gitarist en niet als elektronika freak
Al is een "broodspeler" (professioneel muzikant) en zeker geen "elektronika freak". Misschien heb je wel les van 'm ;-)


Ik adviseer echt geen bullshit en ook al weet ik weinig van elektronika
Dat lijkt me wat tegenstrijdig. Je weet niets van electronica en roept wel maar een beetje na wat je om je heen hoort en leest. Hoe kun jij bepalen of het klopt of niet? Conclusie is dat je gewoon niet weet wat je adviseert en er dus best bullshit tussen kan zitten, je geeft zelf aan dat je niet de kennis hebt om koren van het kaf te scheiden.

PeeVee
16 juli 2005, 10:26
dubbel, sorry

nicoverduin
16 juli 2005, 10:27
't wordt echt gezellig :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D

PeeVee
16 juli 2005, 10:33
't wordt echt gezellig :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D
Heeee... Nico... jij ook hier? Sluit jij ook altijd je 4 Ohm amps af met een 16 Ohm load voor zo'n lekkere warme sound? Dat zal wel door die die vonkjes komen; het knettert wel lekker (letterlijk en figuurlijk)... hahaha wat een mannen zeg...

Droffie
16 juli 2005, 10:51
Ik weet niet meer hoe die gast bij Koch heet zoals ik al eerder zei.
Ik vroeg hem of het schadelijk was dat ik een 16 ohm cab als extentie cab gebruik. Het is een mismatch maar was geen enkel probleem zei hij. Zolang amp ohm maar lager blijft dan totale cab ohm.

verder maakt 't allemaal niet uit. Laten we er maar over ophouden.

nicoverduin
16 juli 2005, 11:17
't wordt echt gezellig :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D
Heeee... Nico... jij ook hier? Sluit jij ook altijd je 4 Ohm amps af met een 16 Ohm load voor zo'n lekkere warme sound? Dat zal wel door die die vonkjes komen; het knettert wel lekker (letterlijk en figuurlijk)... hahaha wat een mannen zeg...
Bekijk het van de positieve kant..... Gaat weer in de toekomst hoop handel leveren :-D :-D :-D :-D :-D Er is voldoende gewaarschuwt lijkt mij.

Nico

ateng
16 juli 2005, 14:08
Ja da's wel gemakkelijker he? Hoef je niet zoveel na te denken. Beter om op basis van "trial en error" zaken te leren. Het kost effe wat, maar dan heb je ook niks.

Heeft niks met niet zoveel te hoeven nadenken maar met liever bezig houden met gitarist zijn dan techneut.


Ah... zie je... wederom dat hardnekkige misverstand dat "techneuten" geen gitaristen kunnen zij... Hij zou nog lelijk op z'n neus kijken...

Waar leid jij van af dat techneuten geen gitaristen kunnen zijn?! :???:
Ik geef alleen maar aan dat ik van andere gitaristen leer die uit ervaring praten en dat ik me niet zo bezig hou met het technische kant van apparaturen.


Die problemen zijn er dus wel, maar jij ziet ze niet. Na een jaar of 5 hard spelen is het afgelopen, einde verhaal. Er zijn nu DRIE mensen, met verstand van zake, die je dat vertellen en uitleggen waarom het zo is maar jij blijft liever in je eigen "praktijk ervaring" geloven... Nou vooral zo doorgaan joh, daar leer je van hihihi

Theoretisch wel maar bij mij in praktijk niet gebleken. Als deskundigen zeggen dat het geen kwaad kan en ik nog steeds geen problemen heb (najaren zo gespeeld te hebben) maak ik me niet druk joh :wink:


Dat lijkt me wat tegenstrijdig. Je weet niets van electronica en roept wel maar een beetje na wat je om je heen hoort en leest. Hoe kun jij bepalen of het klopt of niet? Conclusie is dat je gewoon niet weet wat je adviseert en er dus best bullshit tussen kan zitten, je geeft zelf aan dat je niet de kennis hebt om koren van het kaf te scheiden.

Ik verzin ze niet en ik bepaal ze niet maar deskundigen wel dus tegenstrijdig is het niet want ik neem aan dat zij geen bullshit verkondigen toch. En tuurlijk kan ik niemand diep inhoudelijk adviseren wat elektronika betreft maar dat hoeft ook niet zolang er geen problemen zijn.




Al is een "broodspeler" (professioneel muzikant) en zeker geen "elektronika freak". Misschien heb je wel les van 'm
Ik heb het over 'gitarist' en niet over broodspeler :D .
Alsof het boeiend is om over spanningen en windingen te praten als men vraagt over aansluiten van speakerkasten.

BlackSun
16 juli 2005, 15:02
shit ateng, jij wil het gewoon niet zien he....

TUURLIJK is het van belang over windingen en spanningen te praten bij het aansluiten van speakercabs. DAT IS DE VRAAG TOCH.

Als iemand zegt : 'nee het is niet veilig, je helpt je OT ermee overhoop' , dan ga jij beweren dat omdat jij je meer met gitaren bezig houd dan met de apparatuur, je welw eet te vertellen dat het wel kan? omdat de sound bij jou zo mooi warm is, en je 'eens hebt horen zeggen?'

Allemachtig...betonnen snelweg voor je kop?

Ik ben dan wel maar een eerstejaars electrotechniek studentje, maar ik zou zo'n grote mismatch bij een buizenamp niet doen. Al is het maar uit veiligheid, en ook al spelen sommigen er jaren zonder problemen mee.

Je kan ook autorijden met ouwe versleten autobanden, zolang het goed gaat. Tot de dag dat je in de berm ligt....

nicoverduin
16 juli 2005, 15:04
't wordt steeds gezelliger :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D

BlackSun
16 juli 2005, 15:06
Koffie iemand? :razz:

nicoverduin
16 juli 2005, 15:10
Koffie iemand? :razz:Biertje :-D :-D :-D :-D

ateng
16 juli 2005, 18:32
shit ateng, jij wil het gewoon niet zien he....

TUURLIJK is het van belang over windingen en spanningen te praten bij het aansluiten van speakercabs. DAT IS DE VRAAG TOCH.

Als iemand zegt : 'nee het is niet veilig, je helpt je OT ermee overhoop' , dan ga jij beweren dat omdat jij je meer met gitaren bezig houd dan met de apparatuur, je welw eet te vertellen dat het wel kan? omdat de sound bij jou zo mooi warm is, en je 'eens hebt horen zeggen?'

Allemachtig...betonnen snelweg voor je kop?

Ik ben dan wel maar een eerstejaars electrotechniek studentje, maar ik zou zo'n grote mismatch bij een buizenamp niet doen. Al is het maar uit veiligheid, en ook al spelen sommigen er jaren zonder problemen mee.

Je kan ook autorijden met ouwe versleten autobanden, zolang het goed gaat. Tot de dag dat je in de berm ligt....
Zeg het eens jongen, wat wil ik niet zien volgends jou.
Waarom is het van belang om over windingen en spanningen te praten als een versterkerbouwer zoals Koch zegt dat het geen kwaad kan om het zo aan te sluiten en DAT IS TOCH DE VRAAG!!! Voor mij zegt dat al genoeg en dan is het voor mij geen belang om over windingen en spanningen te praten. Maar dat is ieder voor zich natuurlijk.

En als iemand zegt dat het niet veilig is en iemand zoals Dolf Koch en een techneut van THD (sorry ik noemde hiervoor iemand van VHT) zegt van 'no problem'... tja van wie neem je het eerder aan dan. Kijk, ik zeg niet dat het niet klopt ofzo wat Al zei over spanningen enzo alleen het kan volgens de techneuten geen kwaad en dat geef ik gewoon door omdat dat DE VRAAG IS.

En wat is dat voor een zielig vergelijking met die versleten autobanden! :???:
Het heeft niet met versleten apparaturen of speakers te maken waardoor mijn versterker misschien op den duur kapot kan gaan maar het manier van aansluiten en ik heb tot nu toe geen problemen dus wat maakt het jou dan uit.

Laten we maar er over ophouden want ik heb wel beters te doen dan over spanningen en windingen te praten zoals bijv. gitaar spelen :razz:

Het is niet zo dat ik het allemaal uit mijn duim zuig en eigenwijs ben maar het lijkt mij raar dat ik verkeerd ben geadviseerd.

vester86
17 juli 2005, 01:13
ANYWAY
de geteste versterkers (marshall 9200 en Engl 930/60 hadden allebei 2 16 ohms speakeruitgangen, dus heb ze gewoon gematched kunnen testen! en wat klonk die engl heerlijk, maar wat een prijs :-s

Voor de kennerS: komt een mesa 50/50 dicht in de buurt qua klank (de marshall had 5881 buizen,die ik nie lekker vond klinken, en de engl had 6l6 buizen,dezelfde die ook in de mesa zitten
Dus in hoeverre lijke de mesa 50/50- en de engl 930/60 op elkaar qua klank?

Negative K3 fan
17 juli 2005, 15:18
5881 en 6l6 buizen zijn tegenwoordig vrijwel hetzelfde

Droffie
17 juli 2005, 19:35
shit ateng, jij wil het gewoon niet zien he....

TUURLIJK is het van belang over windingen en spanningen te praten bij het aansluiten van speakercabs. DAT IS DE VRAAG TOCH.

Als iemand zegt : 'nee het is niet veilig, je helpt je OT ermee overhoop' , dan ga jij beweren dat omdat jij je meer met gitaren bezig houd dan met de apparatuur, je welw eet te vertellen dat het wel kan? omdat de sound bij jou zo mooi warm is, en je 'eens hebt horen zeggen?'

Allemachtig...betonnen snelweg voor je kop?

Ik ben dan wel maar een eerstejaars electrotechniek studentje, maar ik zou zo'n grote mismatch bij een buizenamp niet doen. Al is het maar uit veiligheid, en ook al spelen sommigen er jaren zonder problemen mee.

Je kan ook autorijden met ouwe versleten autobanden, zolang het goed gaat. Tot de dag dat je in de berm ligt....
Zeg het eens jongen, wat wil ik niet zien volgends jou.
Waarom is het van belang om over windingen en spanningen te praten als een versterkerbouwer zoals Koch zegt dat het geen kwaad kan om het zo aan te sluiten en DAT IS TOCH DE VRAAG!!! Voor mij zegt dat al genoeg en dan is het voor mij geen belang om over windingen en spanningen te praten. Maar dat is ieder voor zich natuurlijk.

En als iemand zegt dat het niet veilig is en iemand zoals Dolf Koch en een techneut van THD (sorry ik noemde hiervoor iemand van VHT) zegt van 'no problem'... tja van wie neem je het eerder aan dan. Kijk, ik zeg niet dat het niet klopt ofzo wat Al zei over spanningen enzo alleen het kan volgens de techneuten geen kwaad en dat geef ik gewoon door omdat dat DE VRAAG IS.

En wat is dat voor een zielig vergelijking met die versleten autobanden! :???:
Het heeft niet met versleten apparaturen of speakers te maken waardoor mijn versterker misschien op den duur kapot kan gaan maar het manier van aansluiten en ik heb tot nu toe geen problemen dus wat maakt het jou dan uit.

Laten we maar er over ophouden want ik heb wel beters te doen dan over spanningen en windingen te praten zoals bijv. gitaar spelen :razz:

Het is niet zo dat ik het allemaal uit mijn duim zuig en eigenwijs ben maar het lijkt mij raar dat ik verkeerd ben geadviseerd.

+1 Ateng...Laat die elektronica nerds lekker over hun winden praten.
Zij denken 't te weten, wij weten 't. Moderne buizenbakken zullen wel een soort van bescherming ingebouwd hebben om grote mismatchen te compenseren...Any, who gives a shit?

Nu ik weet dat Al broodspeler is geloof ik 'm dus helemaal niet. Ik hou 't lekker bij mijn verhaal van de deskundigen. Niet van de nitwitts hier...wat een schertsvertoning.

Negative K3 fan
17 juli 2005, 20:26
shit ateng, jij wil het gewoon niet zien he....

TUURLIJK is het van belang over windingen en spanningen te praten bij het aansluiten van speakercabs. DAT IS DE VRAAG TOCH.

Als iemand zegt : 'nee het is niet veilig, je helpt je OT ermee overhoop' , dan ga jij beweren dat omdat jij je meer met gitaren bezig houd dan met de apparatuur, je welw eet te vertellen dat het wel kan? omdat de sound bij jou zo mooi warm is, en je 'eens hebt horen zeggen?'

Allemachtig...betonnen snelweg voor je kop?

Ik ben dan wel maar een eerstejaars electrotechniek studentje, maar ik zou zo'n grote mismatch bij een buizenamp niet doen. Al is het maar uit veiligheid, en ook al spelen sommigen er jaren zonder problemen mee.

Je kan ook autorijden met ouwe versleten autobanden, zolang het goed gaat. Tot de dag dat je in de berm ligt....
Zeg het eens jongen, wat wil ik niet zien volgends jou.
Waarom is het van belang om over windingen en spanningen te praten als een versterkerbouwer zoals Koch zegt dat het geen kwaad kan om het zo aan te sluiten en DAT IS TOCH DE VRAAG!!! Voor mij zegt dat al genoeg en dan is het voor mij geen belang om over windingen en spanningen te praten. Maar dat is ieder voor zich natuurlijk.

En als iemand zegt dat het niet veilig is en iemand zoals Dolf Koch en een techneut van THD (sorry ik noemde hiervoor iemand van VHT) zegt van 'no problem'... tja van wie neem je het eerder aan dan. Kijk, ik zeg niet dat het niet klopt ofzo wat Al zei over spanningen enzo alleen het kan volgens de techneuten geen kwaad en dat geef ik gewoon door omdat dat DE VRAAG IS.

En wat is dat voor een zielig vergelijking met die versleten autobanden! :???:
Het heeft niet met versleten apparaturen of speakers te maken waardoor mijn versterker misschien op den duur kapot kan gaan maar het manier van aansluiten en ik heb tot nu toe geen problemen dus wat maakt het jou dan uit.

Laten we maar er over ophouden want ik heb wel beters te doen dan over spanningen en windingen te praten zoals bijv. gitaar spelen :razz:

Het is niet zo dat ik het allemaal uit mijn duim zuig en eigenwijs ben maar het lijkt mij raar dat ik verkeerd ben geadviseerd.

+1 Ateng...Laat die elektronica nerds lekker over hun winden praten.
Zij denken 't te weten, wij weten 't. Moderne buizenbakken zullen wel een soort van bescherming ingebouwd hebben om grote mismatchen te compenseren...Any, who gives a shit?

Nu ik weet dat Al broodspeler is geloof ik 'm dus helemaal niet. Ik hou 't lekker bij mijn verhaal van de deskundigen. Niet van de nitwitts hier...wat een schertsvertoning.

ahahaha

als je met zulke belachelijke opmerkingen maakt (vetgedrukt) dan kan niemand je meer serieus nemen en Al weet echt wel waar hij over praat en jij hebt net bewezen dat dat voor jou absoluut niet geld

en btw. die kerel van THD ken ik ook wel een beetje geloof ik, maar alleen omdat hij dingen zegt hoef je dat niet blindelings over te nemen, jij kunt het alleen beargumenteren met een beroep op authoriteit en Al kan het beargumenteren met feiten en empirisme.

Negative K3 fan
17 juli 2005, 20:27
shit ateng, jij wil het gewoon niet zien he....

TUURLIJK is het van belang over windingen en spanningen te praten bij het aansluiten van speakercabs. DAT IS DE VRAAG TOCH.

Als iemand zegt : 'nee het is niet veilig, je helpt je OT ermee overhoop' , dan ga jij beweren dat omdat jij je meer met gitaren bezig houd dan met de apparatuur, je welw eet te vertellen dat het wel kan? omdat de sound bij jou zo mooi warm is, en je 'eens hebt horen zeggen?'

Allemachtig...betonnen snelweg voor je kop?

Ik ben dan wel maar een eerstejaars electrotechniek studentje, maar ik zou zo'n grote mismatch bij een buizenamp niet doen. Al is het maar uit veiligheid, en ook al spelen sommigen er jaren zonder problemen mee.

Je kan ook autorijden met ouwe versleten autobanden, zolang het goed gaat. Tot de dag dat je in de berm ligt....
Zeg het eens jongen, wat wil ik niet zien volgends jou.
Waarom is het van belang om over windingen en spanningen te praten als een versterkerbouwer zoals Koch zegt dat het geen kwaad kan om het zo aan te sluiten en DAT IS TOCH DE VRAAG!!! Voor mij zegt dat al genoeg en dan is het voor mij geen belang om over windingen en spanningen te praten. Maar dat is ieder voor zich natuurlijk.

En als iemand zegt dat het niet veilig is en iemand zoals Dolf Koch en een techneut van THD (sorry ik noemde hiervoor iemand van VHT) zegt van 'no problem'... tja van wie neem je het eerder aan dan. Kijk, ik zeg niet dat het niet klopt ofzo wat Al zei over spanningen enzo alleen het kan volgens de techneuten geen kwaad en dat geef ik gewoon door omdat dat DE VRAAG IS.

En wat is dat voor een zielig vergelijking met die versleten autobanden! :???:
Het heeft niet met versleten apparaturen of speakers te maken waardoor mijn versterker misschien op den duur kapot kan gaan maar het manier van aansluiten en ik heb tot nu toe geen problemen dus wat maakt het jou dan uit.

Laten we maar er over ophouden want ik heb wel beters te doen dan over spanningen en windingen te praten zoals bijv. gitaar spelen :razz:

Het is niet zo dat ik het allemaal uit mijn duim zuig en eigenwijs ben maar het lijkt mij raar dat ik verkeerd ben geadviseerd.

+1 Ateng...Laat die elektronica nerds lekker over hun winden praten.
Zij denken 't te weten, wij weten 't. Moderne buizenbakken zullen wel een soort van bescherming ingebouwd hebben om grote mismatchen te compenseren...Any, who gives a shit?

Nu ik weet dat Al broodspeler is geloof ik 'm dus helemaal niet. Ik hou 't lekker bij mijn verhaal van de deskundigen. Niet van de nitwitts hier...wat een schertsvertoning.

ahahaha

als je met zulke belachelijke opmerkingen maakt (vetgedrukt) dan kan niemand je meer serieus nemen en Al weet echt wel waar hij over praat en jij hebt net bewezen dat dat voor jou absoluut niet geld

en btw. die kerel van THD ken ik ook wel een beetje geloof ik, maar alleen omdat hij dingen zegt hoef je dat niet blindelings over te nemen, jij kunt het alleen beargumenteren met een beroep op authoriteit en Al kan het beargumenteren met feiten en empirisme.

Droffie
17 juli 2005, 22:07
shit ateng, jij wil het gewoon niet zien he....

TUURLIJK is het van belang over windingen en spanningen te praten bij het aansluiten van speakercabs. DAT IS DE VRAAG TOCH.

Als iemand zegt : 'nee het is niet veilig, je helpt je OT ermee overhoop' , dan ga jij beweren dat omdat jij je meer met gitaren bezig houd dan met de apparatuur, je welw eet te vertellen dat het wel kan? omdat de sound bij jou zo mooi warm is, en je 'eens hebt horen zeggen?'

Allemachtig...betonnen snelweg voor je kop?

Ik ben dan wel maar een eerstejaars electrotechniek studentje, maar ik zou zo'n grote mismatch bij een buizenamp niet doen. Al is het maar uit veiligheid, en ook al spelen sommigen er jaren zonder problemen mee.

Je kan ook autorijden met ouwe versleten autobanden, zolang het goed gaat. Tot de dag dat je in de berm ligt....
Zeg het eens jongen, wat wil ik niet zien volgends jou.
Waarom is het van belang om over windingen en spanningen te praten als een versterkerbouwer zoals Koch zegt dat het geen kwaad kan om het zo aan te sluiten en DAT IS TOCH DE VRAAG!!! Voor mij zegt dat al genoeg en dan is het voor mij geen belang om over windingen en spanningen te praten. Maar dat is ieder voor zich natuurlijk.

En als iemand zegt dat het niet veilig is en iemand zoals Dolf Koch en een techneut van THD (sorry ik noemde hiervoor iemand van VHT) zegt van 'no problem'... tja van wie neem je het eerder aan dan. Kijk, ik zeg niet dat het niet klopt ofzo wat Al zei over spanningen enzo alleen het kan volgens de techneuten geen kwaad en dat geef ik gewoon door omdat dat DE VRAAG IS.

En wat is dat voor een zielig vergelijking met die versleten autobanden! :???:
Het heeft niet met versleten apparaturen of speakers te maken waardoor mijn versterker misschien op den duur kapot kan gaan maar het manier van aansluiten en ik heb tot nu toe geen problemen dus wat maakt het jou dan uit.

Laten we maar er over ophouden want ik heb wel beters te doen dan over spanningen en windingen te praten zoals bijv. gitaar spelen :razz:

Het is niet zo dat ik het allemaal uit mijn duim zuig en eigenwijs ben maar het lijkt mij raar dat ik verkeerd ben geadviseerd.

+1 Ateng...Laat die elektronica nerds lekker over hun winden praten.
Zij denken 't te weten, wij weten 't. Moderne buizenbakken zullen wel een soort van bescherming ingebouwd hebben om grote mismatchen te compenseren...Any, who gives a shit?

Nu ik weet dat Al broodspeler is geloof ik 'm dus helemaal niet. Ik hou 't lekker bij mijn verhaal van de deskundigen. Niet van de nitwitts hier...wat een schertsvertoning.

ahahaha

als je met zulke belachelijke opmerkingen maakt (vetgedrukt) dan kan niemand je meer serieus nemen en Al weet echt wel waar hij over praat en jij hebt net bewezen dat dat voor jou absoluut niet geld

en btw. die kerel van THD ken ik ook wel een beetje geloof ik, maar alleen omdat hij dingen zegt hoef je dat niet blindelings over te nemen, jij kunt het alleen beargumenteren met een beroep op authoriteit en Al kan het beargumenteren met feiten en empirisme.

Dat is nou juist mijn punt...omdat ik er geen ene reet vanaf weet moet ik afgaan op het oordeel van deskundigen. Kan je wel met lulpraat aankomen kakken over windingen enzo maar daar snap ik toch geen ene kut van...Gewoon ja of nee is voldoende...
Meeste gitaristen willen gewoon weten of het schade kan of niet. Al zal er vast veel verstand van hebben maar hij heeft grote problemen om het uit te leggen in normale begrijpbare taal voor de gemiddelde gitarist. Het lijkt hier net op een wedstrijdje wie de meeste nutteloze infomatie kan posten. Alleen daarom neem ik 't niet serieus en ga ik op 't oordeel van een techneut van Koch af, of 't stuk op Legendarytones.com...Zij kunnen 't namelijk wel uitleggen...Daarnaast heb ik helemaal geen kennis om uberhaubt te toetsen of 't waar is, dus ga ik af op de naam...En Al is voor mij geen bekende...

Negative K3 fan
17 juli 2005, 23:03
op legendary tones schrijft ene david szabados

That is, don’t ever run a Super Lead head at 16 ohms into an 8 ohm cabinet as it puts a strain on the head and could damage it. It is quite o.k. however to do the opposite. An 8 ohm (or even a 4 ohm) head setting into a 16 ohm cabinet will just produce less output power but will not damage the head.

en daar vertrouw je blijkbaar blind op, terwijl hij nog wel meer onzin verkoopt door te zeggen dat een 25 watt speaker per definitie eerder overstuurt dan een 75 watt speaker (in hetzelfde artikel). Ook geeft hij in dat artikel groen licht voor het gebruik van variacs als een soort master volume, zelf ben ik een redelijek tegenstander van variacs vanwege kathode stripping, maar ook binnen de amp guru club wordt er met gemengde gedachtes naar gekeken.

Droffie
18 juli 2005, 09:15
...

Droffie
18 juli 2005, 09:16
en daar vertrouw je blijkbaar blind op, terwijl hij nog wel meer onzin verkoopt door te zeggen dat een 25 watt speaker per definitie eerder overstuurt dan een 75 watt speaker (in hetzelfde artikel).

Hmmm...zou ik ook niet weten of dat zo is. Klinkt wel logisch in mijn oren dat een 25watt speaker eerder vervormd dan een 75watt speaker. Maar that's just me...the retard.


Ook geeft hij in dat artikel groen licht voor het gebruik van variacs als een soort master volume, zelf ben ik een redelijek tegenstander van variacs vanwege kathode stripping, maar ook binnen de amp guru club wordt er met gemengde gedachtes naar gekeken.
Wat de hel is een Variac? Verwacht je echt dat ik alle inhoud van een hele website ga zitten analyseren alvorens ik iets aanneem of geloof. Kom op zeg, ik heb echt wel iets beters te doen...

PeeVee
18 juli 2005, 09:26
Moderne buizenbakken zullen wel een soort van bescherming ingebouwd hebben om grote mismatchen te compenseren...
:-D :-D :-D

Het grappigste is misschien nog wel dat ie zelf echt denkt dat het zo is

:-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D

PeeVee
18 juli 2005, 09:34
Meeste gitaristen willen gewoon weten of het schade kan of niet.
En het antwoord is dus JA, een te hoge belasting (speaker impedantie) is schadelijk voor een buizenversterker omdat er "spikes" in de uitgangstrafo kunnen ontstaan. Een 100% mismatch wordt door de meeste amps nog wel getolereerd maar b.v. een 16 Ohm cabinet aansluiten op een 4 Ohm versterker is gewoon je amp op de pijnbank en zal te vroeg (na een paar jaar) overlijden.


maar hij heeft grote problemen om het uit te leggen in normale begrijpbare taal voor de gemiddelde gitarist.
Geef dan aan wat je niet precies begrijpt dan leggen we het gewoon uit. Het is redelijk eenvoudig en geen hogere wiskunde ofzo... Een transistor heeft de eigenschap om meer stroom te gaan trekken als de belasting / afsluiting (aangesloten speaker impedantie) te laag is. Het meest extreme geval van een "te lage afsluiting" is kortsluiting en zoals je misschien wel weet kunnen transistoren daar echt niet tegen, ze gaan dan heel veel stroom trekken en branden dan gewoon door. DAT verhaaltje zit bij iedereen in het geheugen gegrift en er zijn mensen die aannemen dat dat voor een buis ook zo is, maar dat is dus niet zo. Een extreem voorbeeld hiervan is wel dat in een Fender versterker (en misschien ook wel in Marshall en andere merken) de speakeruitgang wordt kortgesloten als er geen plug in zit. Dat is dus een voorbeeld van zo'n heeeeele lage belasting. Ik ben vast niet de enige die wel eens op een buizenversterker heeft gespeeld terwijl ik vergeten wat het speakersnoertje aan te sluiten. Een transistor versterker was (bij die kortsluiting) meteen uitgefikt. Een buizenversterker niet. De buizen gaan niet meer stroom trekken maar gewoon de "normale" hoeveelheid stroom. Ze kunnen echter hun opgenomen vermogen niet goed kwijt en daarom worden ze warm / heet. Dat is op zich geen ramp want eindbuizen staan doorgaans in klasse AB of A en nemen zelfs in rust al 70% (klasse AB) tot 100% (klasse A) van het vermogen op, "in rust" wil zeggen als er géén signaal wordt versterkt.

Bij zowel een te hoge als een te lage afsluiting (speaker impedantie, ook wel eens "ohmage" genoemd) kan de versterker ook niet optimaal zijn opgenomen (gedissipeerde) vermogen kwijt aan de speakers en zal dus gewoon minder efficient werken en een wat groter deel van het opgenomen vermogen omzetten in warmte (wat op zich geen ramp is, in rust doet ie dat immers ook; trekt immers al min. 70% van het vermogen). Als je puur daar naar kijkt dan maakt het niet uit of er een 2x te hoge of 2x te lage afsluiting (impedantie) wordt gebruikt, dat komt qua vermogensafgifte beetje op hetzelfde neer; in beide gevallen kan de buis niet optimaal zijn vermogen afgeven.

Het probleem zit 'm echter in de uitgangstransformator. Deze "transformeert" de hoge uitgangsimpedantie van de eindbuizen naar een lage impedantie van de speakers. Bij hoge impedantie mag je ook gerust denken "hoge spanning / lage stroom" en bij lage impedantie "lage spanning / hoge stroom". M.a.w. Het Voltage aan de kant van de buizen is erg hoog en en wordt omgezet naar een veel lager Voltage (feitenlijk niet zoals een gewoon adaptortje). Een transformator werkt echter altijd twee kanten op. M.a.w. als je aan de kant wat normaal de uitgang is, juist een spanninkje zou zetten, dan komt er aan de kant wat normaal de ingang is ook een hoog Voltage uit. DAT is dus wat er hier gebeurt. Een speaker reageert op wisselspanning afgegeven door de uitgangstranformator maaaarrrr... (geloof het of niet), een speaker wekt, b.v. als hij "terugveert" naar de middenstand, ook zelf spanninkjes op. Wanneer je nu de speaker impedantie 4 x te hoog maak, dan wekt de speaker dus ook spanninkjes op die 4 x hoger zijn dan "normaal". Die spanninkjes die de speaker opwekt zijn altijd wat kleiner dan wat erin gestopt wordt. Desondanks heb je hier dus ook het "omgedraaide effect"; de speaker stop een spanninkje in de "uitgang" en dat wordt dus ook getransformeerd naar een veel hogere spanning aan de andere kant (bij de buizen). Je kunt je voorstellen dat wanneer dat spanninkje 4x hoger is dan normaal, de opgewekte (hoog!)spanning aan de andere kant ook 4x hoger is en DAT is dus het probleem.

Een gemiddelde buizenversterker draait op 400 - 500 Volt. Dat wordt omgezet naar een veel lagere spanning op de speakers, meestal 10 - 50 Volt (even grof). De spanninkjes die de speaker opwekt zijn lager dan die erin gestopt worden. ALS de speaker een spanninkje opwekt kan de opwekte (hoog!)spanning aan de andere (buizen) kant van de uitgangstrafo bovendien nog "uit fase" zijn met de spanning die er op dat moment is dus wordt grotendeels opgeheven. Laten we zeggen dat de opgewekte spanninkjes ong. 3/4 zijn van wat er ingestopt wordt. Bij een 4x te hoge speaker impedantie betekent dat dus nog steeds 3x zo hoge spanninkjes. Die zullen aan de andere kant echt een 3x te hoge hoogspanning opwekken. In het meest gunstige geval is die uit fase (en wordt dus opgeheven) maar dan nog blijft er 2x de hoogspanning over. In het meest gunstige geval komen dus piekspanningen voor in je uitgangstrafo van 800 - 1000 V!! Je kunt je wel voorstellen dat dat niet gezond is voor een versterker die maar berekend is op 400 - 500V.

In de praktijk kan er veel, een mismatch van 100% lijkt in de praktijk goed te gaan en een uitgangstransformator heeft ook zeker wel een bepaald werkgebied. Ik heb hier zelf een THD uitgangstrafo liggen die twee uitgangen heeft; een 2 tot 4 Ohm uitgang en een 8 tot 16 Ohm uitgang. Dat geeft al een beetje aan dat meneer THD de zaken inderdaad wat relaltiveert en dat is ook prima. Ik kan niet geloven dat meneer THD adviseert een 16 Ohm cabinet aan de 2-4 Ohm aansluiting te hangen, ze weten echt wel beter. Andersom (2 Ohm cab aan de 8-16 Ohm uitgang) is qua mismatch / inefficiency even "ernstig" maar geeft niet het effect van de spikes en is daarom minder schadelijk.

Nou, ik heb een poging gedaan om het in "gewone" taal uit te leggen. De strekking van het verhaal is liever gewoon de juiste speaker load gebruiken en ALS je in noodgevallen moet mismatchen, dan liever lager dan hoger.


Het lijkt hier net op een wedstrijdje wie de meeste nutteloze infomatie kan posten.
Okay, ik geef me gewonnen :razz:

Droffie
18 juli 2005, 09:35
Moderne buizenbakken zullen wel een soort van bescherming ingebouwd hebben om grote mismatchen te compenseren...
:-D :-D :-D

Het grappigste is misschien nog wel dat ie zelf echt denkt dat het zo is

:-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D

Waarom niet? is dat onmogelijk? Mijn Twintone heeft ook een ingebouwde powersoak. je kan gewoon de speakerkabel eruit trekken zonder de amp schade te doen.
Een paar jaar geleden was het ondenkbaar om zoiets te doen, nu worden er versterkers dus tegen beveiligt...

nicoverduin
18 juli 2005, 09:39
Moderne buizenbakken zullen wel een soort van bescherming ingebouwd hebben om grote mismatchen te compenseren...
:-D :-D :-D

Het grappigste is misschien nog wel dat ie zelf echt denkt dat het zo is

:-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D

Waarom niet? is dat onmogelijk? Mijn Twintone heeft ook een ingebouwde powersoak. je kan gewoon de speakerkabel eruit trekken zonder de amp schade te doen.
Een paar jaar geleden was het ondenkbaar om zoiets te doen, nu worden er versterkers dus tegen beveiligt...
Hij snapt er echt niks van :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D

Droffie
18 juli 2005, 09:46
Meeste gitaristen willen gewoon weten of het schade kan of niet.
En het antwoord is dus JA, een te hoge belasting (speaker impedantie) is schadelijk voor een buizenversterker omdat er "spikes" in de uitgangstrafo kunnen ontstaan. Een 100% mismatch wordt door de meeste amps nog wel getolereerd maar b.v. een 16 Ohm cabinet aansluiten op een 4 Ohm versterker is gewoon je amp op de pijnbank en zal te vroeg (na een paar jaar) overlijden.

Dan zijn we er toch? de topicstarter vroeg toch over een 8 ohm amp en 16 ohm cab. Ik heb nergens op internet kunnen lezen dat dat schade kan voor je amp alleen hier. Laten we duidelijk zijn, Koch heeft niet beweert dat 16 ohm cab op een 4 ohm amp kan. Die vraag heb ik ze ook niet gesteld. Dus in dit geval had het antwoord NEE, 16 ohm op 8 ohm kan geen kwaad, moeten zijn...
Jullie beginnen gewoon een ingewikkelde discussie terwijl de meesten gewoon een simpel antwoord willen...
Snap je dat? of is dat niet ingewikkeld genoeg voor je?

Droffie
18 juli 2005, 09:59
Moderne buizenbakken zullen wel een soort van bescherming ingebouwd hebben om grote mismatchen te compenseren...
:-D :-D :-D

Het grappigste is misschien nog wel dat ie zelf echt denkt dat het zo is

:-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D

Waarom niet? is dat onmogelijk? Mijn Twintone heeft ook een ingebouwde powersoak. je kan gewoon de speakerkabel eruit trekken zonder de amp schade te doen.
Een paar jaar geleden was het ondenkbaar om zoiets te doen, nu worden er versterkers dus tegen beveiligt...
Hij snapt er echt niks van :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D

Hmmm...zie net dat je een leuk winkeltje hebt. Echt zakelijk van je om potentiele onwetende klanten weg te jagen met je irritante manier van posten...

Fumi SG
18 juli 2005, 10:01
Moderne buizenbakken zullen wel een soort van bescherming ingebouwd hebben om grote mismatchen te compenseren...
:-D :-D :-D

Het grappigste is misschien nog wel dat ie zelf echt denkt dat het zo is

:-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D

Waarom niet? is dat onmogelijk? Mijn Twintone heeft ook een ingebouwde powersoak. je kan gewoon de speakerkabel eruit trekken zonder de amp schade te doen.
Een paar jaar geleden was het ondenkbaar om zoiets te doen, nu worden er versterkers dus tegen beveiligt...
Hij snapt er echt niks van :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D

niet nee?!? :razz: :-D

nicoverduin
18 juli 2005, 10:05
Moderne buizenbakken zullen wel een soort van bescherming ingebouwd hebben om grote mismatchen te compenseren...
:-D :-D :-D

Het grappigste is misschien nog wel dat ie zelf echt denkt dat het zo is

:-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D

Waarom niet? is dat onmogelijk? Mijn Twintone heeft ook een ingebouwde powersoak. je kan gewoon de speakerkabel eruit trekken zonder de amp schade te doen.
Een paar jaar geleden was het ondenkbaar om zoiets te doen, nu worden er versterkers dus tegen beveiligt...
Hij snapt er echt niks van :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D

Hmmm...zie net dat je een leuk winkeltje hebt. Echt zakelijk van je om potentiele onwetende klanten weg te jagen met je irritante manier van posten...
De meeste weten wel wie ik ben en wat ik doe. En jij wordt volgens mij geen klant, want je hebt meerdere malen aangegeven niets van de techniek te willen weten. Alleen maar gitaar spelen.....meen ik meerdere malen gelezen te hebben.
En mijn standpunt is nog steeds niet veranderd.
:-D :-D :-D

Droffie
18 juli 2005, 10:26
Moderne buizenbakken zullen wel een soort van bescherming ingebouwd hebben om grote mismatchen te compenseren...
:-D :-D :-D

Het grappigste is misschien nog wel dat ie zelf echt denkt dat het zo is

:-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D

Waarom niet? is dat onmogelijk? Mijn Twintone heeft ook een ingebouwde powersoak. je kan gewoon de speakerkabel eruit trekken zonder de amp schade te doen.
Een paar jaar geleden was het ondenkbaar om zoiets te doen, nu worden er versterkers dus tegen beveiligt...
Hij snapt er echt niks van :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D

Hmmm...zie net dat je een leuk winkeltje hebt. Echt zakelijk van je om potentiele onwetende klanten weg te jagen met je irritante manier van posten...
De meeste weten wel wie ik ben en wat ik doe. En jij wordt volgens mij geen klant, want je hebt meerdere malen aangegeven niets van de techniek te willen weten. Alleen maar gitaar spelen.....meen ik meerdere malen gelezen te hebben.
En mijn standpunt is nog steeds niet veranderd.
:-D :-D :-D

Als je 't echt wilt weten is het een kwestie van niet kunnen weten...Ben zo a-technisch als een potlood...Als ik een TV koop hoef ik ook niet te weten hoe die van binnen werkt.
Dus als ik het goed begrijp, komt er iemand in jou winkeltje die niets weet van techniek maar wel een versterker wilt kopen en domme vragen stelt, jij zegt "jij snapt er echt niets van he?"

Droffie
18 juli 2005, 10:31
Oh wordt ik nou geflamed omdat ik het in mijn hoofd haalde een stukje van Legendarytones te quoten en dat als waarheid aanneemt?
En al helemaal omdat ik de zogenaamde amp guru's op dit forum niet onmiddellijk geloof??

Excuse me!!!

nicoverduin
18 juli 2005, 10:35
Moderne buizenbakken zullen wel een soort van bescherming ingebouwd hebben om grote mismatchen te compenseren...
:-D :-D :-D

Het grappigste is misschien nog wel dat ie zelf echt denkt dat het zo is

:-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D

Waarom niet? is dat onmogelijk? Mijn Twintone heeft ook een ingebouwde powersoak. je kan gewoon de speakerkabel eruit trekken zonder de amp schade te doen.
Een paar jaar geleden was het ondenkbaar om zoiets te doen, nu worden er versterkers dus tegen beveiligt...
Hij snapt er echt niks van :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D

Hmmm...zie net dat je een leuk winkeltje hebt. Echt zakelijk van je om potentiele onwetende klanten weg te jagen met je irritante manier van posten...
De meeste weten wel wie ik ben en wat ik doe. En jij wordt volgens mij geen klant, want je hebt meerdere malen aangegeven niets van de techniek te willen weten. Alleen maar gitaar spelen.....meen ik meerdere malen gelezen te hebben.
En mijn standpunt is nog steeds niet veranderd.
:-D :-D :-D

Als je 't echt wilt weten is het een kwestie van niet kunnen weten...Ben zo a-technisch als een potlood...Als ik een TV koop hoef ik ook niet te weten hoe die van binnen werkt.
Dus als ik het goed begrijp, komt er iemand in jou winkeltje die niets weet van techniek maar wel een versterker wilt kopen en domme vragen stelt, jij zegt "jij snapt er echt niets van he?"
Ik dacht al waar blijft ie..... :-D

Maar:
1) het is een webwinkel. Dus lastig binnen te komen
2) ik verkoop geen versterkers sec (alleen maatwerk...sorry AL (beetje SPAM))
3) Als iemand een vraag stelt, dan krijgt ie een oprecht antwoord
4) Als persoon in kwestie toch eigenwijs blijft...dan moet ie het zelf maar weten. Een ieder is verantwoordelijk voor zichzelf is mijn motto.
5) Dus hulp kan een ieder verwachten. Zie andere postings. Maar het houdt een keer op.
En "domme" vragen worden er niet gesteld. Dat is jouw persoonlijke mening.
Wat in deze posting gebeurde is hoe eindeloos iemand maar doorgaat zijn gelijk te hebben. Van mij mag je die hebben hoor.
En dat geld voor klanten ook. Als ik zeg "doe het niet..." en persoon in kwestie blijft volhouden dat mr. X zegt dat het wel kan. Nou in dat geval "gewoon doen". De tijd doet zijn werk wel......

Nico

Droffie
18 juli 2005, 10:58
Dus jij zegt ook dat 16 ohm cab op een 8 ohm amp schadelijk is?

Waarom zeg je dat dan niet in de discussie? Jij verkoopt nota bene amp spullen. Jou mening leg heel wat meer gewicht in de schaal dan die van Al...

Waar ik me aan stoor is dat als andere mensen iets anders denken er gelijk gedaan wordt als ze randdebielen zijn. Zoals Ateng gebashed werd door de zogenaamde experts vond ik gewoon belachelijk. Terwijl hij gewoon goed bedoelt zijn ervaringen postte.

ach wat....Laat ook maar...

nicoverduin
18 juli 2005, 11:04
Dus jij zegt ook dat 16 ohm cab op een 8 ohm amp schadelijk is?

Waarom zeg je dat dan niet in de discussie? ...
Ik heb dat ook verteld in deze posting......vele schermen terug......
Nico

Droffie
18 juli 2005, 11:13
Dus jij zegt ook dat 16 ohm cab op een 8 ohm amp schadelijk is?

Waarom zeg je dat dan niet in de discussie? ...
Ik heb dat ook verteld in deze posting......vele schermen terug......
Nico

Heb 't nu gelezen...Die had ik gemist...My bad...

PeeVee
18 juli 2005, 11:14
Waarom niet? is dat onmogelijk? Mijn Twintone heeft ook een ingebouwde powersoak. je kan gewoon de speakerkabel eruit trekken zonder de amp schade te doen.
Hij snapt er echt niks van

Nouja... Er zijn toch wel wat raakvlakken. Bij het "eruit trekken van de speakerkabel" zou je verwachten dat er dus een "open" (dus oneindig hoge) belasting zou zijn maar vrijwel alle buizenversterkers die ik heb gezien hebben inderdaad een kortsluitschakeling. Als bij zo'n amp de dummy wordt ingeschakeld dan is dat natuurlijk helemaal mooi. Maargoed, dat is nu iets wat zomaar komt opduikelen en we hadden het niet over een versterker met dummyload ofzo. Overigens is bij uitgeschakelde dummyload een te hoge afsluiting nog steeds een probleem.

Overigens weet ik dat van dat "kortsluiten bij speakerkabel d'ruit" ook pas een jaar of wat, werd ik fijntjes op geattendeer door Al en guess what? Hij had nog gelijk ook hehe. Om nog eerlijker te zijn ben ik zelf ook lang aanhanger geweest van het "te lage belasting is slecht" en "te hoge belasting is OK" maar dat is puur door de ideeën uit de transistorwereld en de overtuiging dat dat bij buizen ook wel zo zou werken. Als je een buis kort zou sluiten dan zou er een hoop mis gaan. Wat ik toen niet goed meenam in de beredenering is de factor "uitgangstrafo".

Ik heb groot respect voor Koch en ondanks dat het niet mijn sound is, vind ik het kicken dat we in Nederland nog een respectabele ampbouwer over hebben sinds de legendarische beat-sound van Novanex (Nieuweweg te Wijchen) ter ziele is gegaan. Ik heb ze een mailtje gestuurd met de vraag of zij inderdaad vinden dat een te hoge afsluiting geen probleem is, ik ben erg benieuwd. Het veranderd niets aan wat ik vind/denk maar ben nu wel nieuwsgierig geworden.

nicoverduin
18 juli 2005, 11:16
Dus jij zegt ook dat 16 ohm cab op een 8 ohm amp schadelijk is?

Waarom zeg je dat dan niet in de discussie? ...
Ik heb dat ook verteld in deze posting......vele schermen terug......
Nico

Heb 't nu gelezen...Die had ik gemist...My bad...
No hard feelings :-D :-D :-D :-D

PeeVee
18 juli 2005, 11:30
Jou mening leg heel wat meer gewicht in de schaal dan die van Al...
Nou da's een mooi compliment Nico ;-) Ik leg qua lichaamsgewicht weer wat meer in de schaal hehehe.


Waar ik me aan stoor is dat als andere mensen iets anders denken er gelijk gedaan wordt als ze randdebielen zijn.
Dat maak JIJ ervan, je zoekt nu de slachtofferrol op.

Het enige punt dat wij willen maken is dat je niet zomaar dingen na moet praten maar gewoon even zelf nadenken, zelf proberen dingen te begrijpen en vervolgens je eigen conclusies trekken. De materie is niet zo heel moeilijk en best interessant. In dit geval waren Al, Nico en ik het roerend met elkaar eens. Zeker als je zelf zegt dat je geen verstand van zake hebt is het misschien toch verstandig om open te staan voor wat anderen zeggen en te overwegen dat de zaken toch anders zijn dan dat je ergens op internet hebt kunnen lezen i.p.v. je angstvallig vastklampen aan iets wat je ergens gehoord of gezegd hebt. Je moest eens weten hoe vaak ik met de billen bloot ben gegaan... Zoals Nico al zei bestaan er geen domme vragen maaarrr... Als het antwoord niet is zoals je verwachtte, sta er dan wel voor open en ga niet volhouden dat je gelijk hebt. Misschien heeft men jouw vraag wel verkeerd begrepen, misschien heb jij hun antwoord verkeerd begrepen, misschien een combinatie van beiden, misschien had je net de "tolexer" aan de lijn bij Koch etc. etc.


Zoals Ateng gebashed werd door de zogenaamde experts vond ik gewoon belachelijk. Terwijl hij gewoon goed bedoelt zijn ervaringen postte.
Zoals altijd wordt er nu iets persoonlijks van gemaakt en dat is het gewoon niet. Ateng oogst wat hij zaait. Hij blijft zich krampachtig vasthouden aan iets dat niet klopt en weigert om te accepteren dat anderen het wel eens bij het rechte eind zouden kunnen hebben. Het is naar voor Ateng dat ie geen gelijk heeft, maar zou dan verstandiger zijn om niet vol te blijven houden.

Droffie
18 juli 2005, 11:37
Waarom niet? is dat onmogelijk? Mijn Twintone heeft ook een ingebouwde powersoak. je kan gewoon de speakerkabel eruit trekken zonder de amp schade te doen.
Hij snapt er echt niks van

Nouja... Er zijn toch wel wat raakvlakken. Bij het "eruit trekken van de speakerkabel" zou je verwachten dat er dus een "open" (dus oneindig hoge) belasting zou zijn maar vrijwel alle buizenversterkers die ik heb gezien hebben inderdaad een kortsluitschakeling. Als bij zo'n amp de dummy wordt ingeschakeld dan is dat natuurlijk helemaal mooi. Maargoed, dat is nu iets wat zomaar komt opduikelen en we hadden het niet over een versterker met dummyload ofzo. Overigens is bij uitgeschakelde dummyload een te hoge afsluiting nog steeds een probleem.

Overigens weet ik dat van dat "kortsluiten bij speakerkabel d'ruit" ook pas een jaar of wat, werd ik fijntjes op geattendeer door Al en guess what? Hij had nog gelijk ook hehe. Om nog eerlijker te zijn ben ik zelf ook lang aanhanger geweest van het "te lage belasting is slecht" en "te hoge belasting is OK" maar dat is puur door de ideeën uit de transistorwereld en de overtuiging dat dat bij buizen ook wel zo zou werken. Als je een buis kort zou sluiten dan zou er een hoop mis gaan. Wat ik toen niet goed meenam in de beredenering is de factor "uitgangstrafo".

Ik heb groot respect voor Koch en ondanks dat het niet mijn sound is, vind ik het kicken dat we in Nederland nog een respectabele ampbouwer over hebben sinds de legendarische beat-sound van Novanex (Nieuweweg te Wijchen) ter ziele is gegaan. Ik heb ze een mailtje gestuurd met de vraag of zij inderdaad vinden dat een te hoge afsluiting geen probleem is, ik ben erg benieuwd. Het veranderd niets aan wat ik vind/denk maar ben nu wel nieuwsgierig geworden.

Ok ik snap je verhaal... :D Ik ben ook erg benieuwd naar hun antwoord. Ik sluit namelijk mijn Twintone wel eens aan op een 16 ohm cab in de oefenruimte. Bij Koch zeiden ze dat 't geen kwaad kon.
Kan ik niet beter mijn interne (8ohm) speaker erbij hebben? die twee samen hebben dan toch iets van 5 ohm totaal?

Droffie
18 juli 2005, 11:46
Jou mening leg heel wat meer gewicht in de schaal dan die van Al...
Nou da's een mooi compliment Nico ;-) Ik leg qua lichaamsgewicht weer wat meer in de schaal hehehe.


Waar ik me aan stoor is dat als andere mensen iets anders denken er gelijk gedaan wordt als ze randdebielen zijn.
Dat maak JIJ ervan, je zoekt nu de slachtofferrol op.

Het enige punt dat wij willen maken is dat je niet zomaar dingen na moet praten maar gewoon even zelf nadenken, zelf proberen dingen te begrijpen en vervolgens je eigen conclusies trekken. De materie is niet zo heel moeilijk en best interessant. In dit geval waren Al, Nico en ik het roerend met elkaar eens. Zeker als je zelf zegt dat je geen verstand van zake hebt is het misschien toch verstandig om open te staan voor wat anderen zeggen en te overwegen dat de zaken toch anders zijn dan dat je ergens op internet hebt kunnen lezen i.p.v. je angstvallig vastklampen aan iets wat je ergens gehoord of gezegd hebt. Je moest eens weten hoe vaak ik met de billen bloot ben gegaan... Zoals Nico al zei bestaan er geen domme vragen maaarrr... Als het antwoord niet is zoals je verwachtte, sta er dan wel voor open en ga niet volhouden dat je gelijk hebt. Misschien heeft men jouw vraag wel verkeerd begrepen, misschien heb jij hun antwoord verkeerd begrepen, misschien een combinatie van beiden, misschien had je net de "tolexer" aan de lijn bij Koch etc. etc.


Zoals Ateng gebashed werd door de zogenaamde experts vond ik gewoon belachelijk. Terwijl hij gewoon goed bedoelt zijn ervaringen postte.
Zoals altijd wordt er nu iets persoonlijks van gemaakt en dat is het gewoon niet. Ateng oogst wat hij zaait. Hij blijft zich krampachtig vasthouden aan iets dat niet klopt en weigert om te accepteren dat anderen het wel eens bij het rechte eind zouden kunnen hebben. Het is naar voor Ateng dat ie geen gelijk heeft, maar zou dan verstandiger zijn om niet vol te blijven houden.

Voor jou is het wellicht logisch maar voor mij en vele anderen niet. Ohm vragen op fora zijn volgens mij de meest gestelde vragen.
Had ik eindelijk een website gevonden waarin het voor mij begrijpbaar wordt uitgelegd door iemand met naam in het wereldje, wordt hier beweert dat 't niet waar is. Ik hoop dat je snapt dat ik niet zomaar omga zonder tegen te stribbelen...Ik ben weer terug bij af als jullie gelijk hebben. Overigens heb ik deze kwestie ook op een ander forum gelegd en daar krijg je ook veel verschillende antwoorden.
Ik sluit voorlopig maar even geen 16 ohm cabs op mijn Twintone aan tot je iets van Koch gehoord hebt.

Waarom maken jullie geen duidelijke faq over deze kwestie. Zou heel verhelderend zijn en veel vragen voorkomen.

Droffie
18 juli 2005, 11:47
...

PeeVee
18 juli 2005, 13:17
Ok ik snap je verhaal... :D
Ik heb een vorige reactie (van vanmorgen) vrij uitgebreid proberen uit te leggen in (poging tot) "gewone taal" hoe het werkt, lees dat nog eens door. Mocht je vragen hebben, schroom je niet... Zoals Nico al zei bestaan er geen domme vragen (alleen maar domme antwoorden, laat dat maar aan ons over hihi)


Ik ben ook erg benieuwd naar hun antwoord.
Kreeg mailtje van een jongen van Sales dat ze het naar hun TD hadden doorgestuurd. Ik vermoed dat ze zullen antwoorden dat een 100% mismatch in de praktijk wel kan, kan me niet voorstellen dat "te hoge" load verkiezen boven "te lage". Een 16 Ohm cabinet aangesloten op 8 Ohm amp is geen grote ramp maar ook niet gezond te noemen. E.e.a. is ook afhankelijk van de OT's die Koch gebruikt en volgens mij zijn die inderdaad flink oversized dus zal bij hun amps wel loslopen.


Ik sluit namelijk mijn Twintone wel eens aan op een 16 ohm cab in de oefenruimte. Bij Koch zeiden ze dat 't geen kwaad kon.
Misschien weten ze wel dat het antwoord wat genuanceerder hoort te zijn maar hanteren ze die marge van "100% mismatch kan nog net". Als ik me niet vergis ging het hier om 16 Ohm cab op 4 Ohm amp en dat "kennnet" (is niet gezond).


Kan ik niet beter mijn interne (8ohm) speaker erbij hebben? die twee samen hebben dan toch iets van 5 ohm totaal?
Klopt... Ik zou het zelf wel zo doen, de interne speaker parallel met het 16 Ohm cabinet. Je hebt dan ook een mismatch maar dan naar beneden maargoed. Je moet dat gewoon voor jezelf bepalen waar je je het prettigst bij voelt. Als Koch zegt dat ze het OK vinden dan zullen ze daar heus wel goed over nagedacht hebben. ALS je ooit schade krijgt, is het wel lastig om dat nog te bewijzen natuurlijk... Ik heb ze om een reactie per email gevraagd, daar kun je natuurlijk gewoon aan refereren wat het antwoord ook moge zijn.

Droffie
18 juli 2005, 13:28
Ok ik snap je verhaal... :D
Ik heb een vorige reactie (van vanmorgen) vrij uitgebreid proberen uit te leggen in (poging tot) "gewone taal" hoe het werkt, lees dat nog eens door. Mocht je vragen hebben, schroom je niet... Zoals Nico al zei bestaan er geen domme vragen (alleen maar domme antwoorden, laat dat maar aan ons over hihi)


Ik ben ook erg benieuwd naar hun antwoord.
Kreeg mailtje van een jongen van Sales dat ze het naar hun TD hadden doorgestuurd. Ik vermoed dat ze zullen antwoorden dat een 100% mismatch in de praktijk wel kan, kan me niet voorstellen dat "te hoge" load verkiezen boven "te lage". Een 16 Ohm cabinet aangesloten op 8 Ohm amp is geen grote ramp maar ook niet gezond te noemen. E.e.a. is ook afhankelijk van de OT's die Koch gebruikt en volgens mij zijn die inderdaad flink oversized dus zal bij hun amps wel loslopen.


Ik sluit namelijk mijn Twintone wel eens aan op een 16 ohm cab in de oefenruimte. Bij Koch zeiden ze dat 't geen kwaad kon.
Misschien weten ze wel dat het antwoord wat genuanceerder hoort te zijn maar hanteren ze die marge van "100% mismatch kan nog net". Als ik me niet vergis ging het hier om 16 Ohm cab op 4 Ohm amp en dat "kennnet" (is niet gezond).


Kan ik niet beter mijn interne (8ohm) speaker erbij hebben? die twee samen hebben dan toch iets van 5 ohm totaal?
Klopt... Ik zou het zelf wel zo doen, de interne speaker parallel met het 16 Ohm cabinet. Je hebt dan ook een mismatch maar dan naar beneden maargoed. Je moet dat gewoon voor jezelf bepalen waar je je het prettigst bij voelt. Als Koch zegt dat ze het OK vinden dan zullen ze daar heus wel goed over nagedacht hebben. ALS je ooit schade krijgt, is het wel lastig om dat nog te bewijzen natuurlijk... Ik heb ze om een reactie per email gevraagd, daar kun je natuurlijk gewoon aan refereren wat het antwoord ook moge zijn.

Bedankt voor je uitleg. Het kan zijn dat Koch er vanuit ging dat ik de interne speaker er gewoon bij had en mijn vraag niet goed overkwam.
Zou je hun antwoord in deze thread kunnen posten? Zou ik erg tof vinden.. :)

Al
18 juli 2005, 15:15
Als Koch zegt dat ze het OK vinden dan zullen ze daar heus wel goed over nagedacht hebben.

Ik heb net iemand gesproken die Koch vandaag gebeld had en de vraag had voorgelegd. (nou dat is toevallig)

Bij Koch zeiden ze dat een 16ohm box in 4 ohm output niet goed was met het risico dat het korte termijn werk zou worden.... Ook werd er niet enthousiast gereageerd op de 16 - 8 mismatch.

Correct antwoord.

Al

Droffie
18 juli 2005, 15:22
Als Koch zegt dat ze het OK vinden dan zullen ze daar heus wel goed over nagedacht hebben.

Ik heb net iemand gesproken die Koch vandaag gebeld had en de vraag had voorgelegd. (nou dat is toevallig)

Bij Koch zeiden ze dat een 16ohm box in 4 ohm output niet goed was met het risico dat het korte termijn werk zou worden.... Ook werd er niet enthousiast gereageerd op de 16 - 8 mismatch.

Correct antwoord.

Al

Bedankt voor de opheldering Al. Alhoewel ik wel even moet vermelden dat je PeeVee quote en mijn naam erboven zet alsof ik dat gezegd zou hebben :-?

PeeVee
18 juli 2005, 16:16
Klopt, het was mijn...


ALS Koch zegt dat ze het OK vinden dan zullen ze daar heus wel goed over nagedacht hebben

Daarmee bedoelde ik eigenlijk meer dat ik twijfelde of ze dat ook echt zo gezegd/bedoeld hebben. Ik ben in afwachting van mailtje van Koch Technische Dienst.

Al
18 juli 2005, 16:57
Alhoewel ik wel even moet vermelden dat je PeeVee quote en mijn naam erboven zet alsof ik dat gezegd zou hebben :-?

Thanks, is gecorrigeerd.

Al

Droffie
18 juli 2005, 17:05
Ik denk dat Koch veronderstelde in mijn vraag dat ik de 16ohm cab als ext wilde gebruiken samen mijn de interne speaker.
Ze zeiden namelijk dat ik de amp op 4ohm moest zetten bedenk ik me nu. Dat doe je alleen als je twee cabs aansluit op de combo...Dan is de mismatch niet zo groot.

Zeg ik 't nu goed? Ik krijg 't gevoel dat ik het een beetje begin te begrijpen... :D

Al
18 juli 2005, 17:15
Ik denk dat Koch veronderstelde in mijn vraag dat ik de 16ohm cab als ext wilde gebruiken samen mijn de interne speaker.
Ze zeiden namelijk dat ik de amp op 4ohm moest zetten bedenk ik me nu. Dat doe je alleen als je twee cabs aansluit op de combo...Dan is de mismatch niet zo groot.

Zeg ik 't nu goed? Ik krijg 't gevoel dat ik het een beetje begin te begrijpen... :D

Yesssssssssssssss!

8 + 16 ohm parallel bedoelt ie neem ik aan. De 8 ohm load krijgt wel wat meer vermogen toegewezen dan de 16ohm. Geeft verder niks. Let er op dat alles in fase staat m.b.t. je sound.

Al

Droffie
18 juli 2005, 17:25
Ik denk dat Koch veronderstelde in mijn vraag dat ik de 16ohm cab als ext wilde gebruiken samen mijn de interne speaker.
Ze zeiden namelijk dat ik de amp op 4ohm moest zetten bedenk ik me nu. Dat doe je alleen als je twee cabs aansluit op de combo...Dan is de mismatch niet zo groot.

Zeg ik 't nu goed? Ik krijg 't gevoel dat ik het een beetje begin te begrijpen... :D

Yesssssssssssssss!

8 + 16 ohm parallel bedoelt ie neem ik aan. De 8 ohm load krijgt wel wat meer vermogen toegewezen dan de 16ohm. Geeft verder niks. Let er op dat alles in fase staat m.b.t. je sound.

Al

Yep parallel. Idd zei hij nog zoiets van dat je de 16ohm cab niet op volle 100% aanstuurd maar dat 't geen kwaad kon.
Op dat moment zei ik wel ja maar was niet zeker wat hij bedoelde.
Ik had gewoon moeten zeggen leg dat eens uit want dát snap ik niet. Maar ja je wil niet totaal voor lul staan.

Ik heb wel eens gevraagd bij een doe het zelf zaak (geen gamma of zo) wat verstekzagen was...Er viel een grote stilte "weet je niet wat verstekzagen is?" Ik maakte maar een grapje van dat ik niet goed met planten ben. Om maar even aan te geven hoe a-technisch ik ben...
:D

Negative K3 fan
18 juli 2005, 17:49
dat gedeelte van de 16 ohm speaker parallel met de interne is heel simpel

voor de parallele schakeling geld: 1/r1+1/r2=1/rtotaal

dus als je amp npormaal een load van 8 ohm verwacht, van je speaker en je sluit parallel daaraan een 16ohm speaker aan, dan wordt de totale weerstand (iets) kleiner, rond de 5 a 6 ohm, hoe groter de impedantie van de externe speaker, hoe dichter de totale vervangingsweerstand bij de 8 ohm komt te liggen, dus je zou er in principe (uitgaand van het feit dat een 100% mismatch mag) elke cab met een impedantie van 8 ohm of meer aan kunnen hangen.

Negative K3 fan
18 juli 2005, 17:51
dat die 16 ohm speaker niet helemaal aangestuurd wordt, kun je dan opmaken uit de weerstanbd, de 16 ohm cab geeft 2 keer zoveel weerstand, dat betekent dat ook de verhouding van de stroom (amperes) zo is, 2 staat tot 1.

jacky
18 juli 2005, 18:17
Ik heb het helemaal gelezen >>>>>>>medaille ?????

Fantastisch mannen een echte tech soap


8-) :cool: 8-)

nicoverduin
18 juli 2005, 18:50
Nou niet helemaal.......Wat komt er morgen ???? :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D
Nico

Negative K3 fan
18 juli 2005, 18:56
ja de cliffhanger is natuurlijk de reactie van ateng!!11

PeeVee
18 juli 2005, 21:46
Zeg ik 't nu goed?
BINGO!

Impedantie wordt inderdaad 16/3, ongeveer 5,3 Ohm, dan is de 4 Ohm stand de beste optie. Afsluiting is dan ietsje te hoog maar ruim binnen de marge. Persoonlijk zou ik nog steeds voor de 8 Ohm kiezen (verschil van 2,7 op 8 is ong. even groot als het verschil van 1,3 op 4) maar beiden is zondermeer "veilig" en in de praktijk ook prima! Je zult niet/nauwelijks verschil horen met een "echte" match.


Ik krijg 't gevoel dat ik het een beetje begin te begrijpen... :D
Nou mooi! Dan is de thread toch nog ergens goed voor geweest. Maar ik zie Ateng niet meer? Zou die ook al tot bezinning zijn gekomen?! ;-)

Oh... over dat vermogen, misschien in "gewone" taal uitgelegd; de stroom kan a.h.w. kiezen tussen twee routes; één met hoge weerstand (16 Ohm) en één met lage weerstand (8 Ohm). Het is logisch dat de meeste stroom door de speaker met de laagste weerstand gaat lopen (denk maar aan waterleiding die zich splits in een dikke en een dunne pijp). Bij een parallel schakeling moet je maar denken aan een stekkerblok; overal waar je de stekker instopt is het Voltage gelijk (ook bij meerdere stekkers). De 8 Ohm speaker pakt dus wat meer stroom dan de 16 Ohm, en de spanning over beide speakers is gelijk. Vermogen is stroom x spanning dus de 8 Ohm speaker zal wat meer vermogen te verwerken krijgen dan de 16 Ohm. Easy duh?

Ik speel ook (contra)bas en gebruik een Ampeg BA500 combootje met 2 x 10" speakers, totale load 4 Ohm. De amp geeft maximaal vermogen (500W) bij een 2 Ohm belasting. De hogere belasting met alleen de ingebouwde speakertjes limiteert het vermogen tot een nette 350W. Ik gebruik 'm bij optredens met een 8 Ohm Ampeg SVT15e kast (enkele 15"). De totale load is 8/3 = bijna 3 Ohm. Dus er zal zo'n 400W vanaf komen. Meer dan de helft gaat naar de interne 2 x 10", da's prima want die zouden ong. 350 moeten kunnen verhapstukken. Minder dan de helft gaat naar de enkele 15", ook prima want die kan eigenlijk maar een Wattje of 200w hebben. Zowel de 2 x 10" met 275W alswel de 15" met 125W kunnen het op hun sloffies aan wat prachtig donker en rond geeft en geen clippende speakertjes.

nicoverduin
18 juli 2005, 21:50
DIe is weer gitaar gaan spelen :-D :-D :-D :-D

Droffie
18 juli 2005, 22:28
Ik heb het helemaal gelezen >>>>>>>medaille ?????

Fantastisch mannen een echte tech soap


8-) :cool: 8-)

Zonde van je tijd... :wink:

Droffie
18 juli 2005, 22:32
Impedantie wordt inderdaad 16/3, ongeveer 5,3 Ohm, dan is de 4 Ohm stand de beste optie. Afsluiting is dan ietsje te hoog maar ruim binnen de marge. Persoonlijk zou ik nog steeds voor de 8 Ohm kiezen (verschil van 2,7 op 8 is ong. even groot als het verschil van 1,3 op 4) maar beiden is zondermeer "veilig" en in de praktijk ook prima! Je zult niet/nauwelijks verschil horen met een "echte" match.

Ok duidelijk maar waarom kies jij voor de 8ohm stand? als ik 't goed begrijp is minder cab ohm dan amp ohm toch wel schadelijk. Of klopt dat ook niet?
Of heeft dat met tone te maken?

PeeVee
19 juli 2005, 01:17
Ok duidelijk
sure?! ;-)


maar waarom kies jij voor de 8ohm stand?
:-?

Het werd in deze topic al een paar keer genoemd (ahum), als je dan toch moet gaan mismatchen, dan liever met een iets te LAGE belasting dan een iets te hoge. In het berichtje hierboven geef ik aan dat de mate van mismatch ong. gelijk is dus ik zou altijd kiezen voor een iets te lage speaker load dan een iets te hoge hoewel in dit geval de te hoge waarschijnlijk erg weinig (geen) kwaad kan.


als ik 't goed begrijp is minder cab ohm dan amp ohm toch wel schadelijk.
Lees het nog maar eens rustig op je gemak door :-D


Of klopt dat ook niet?
Ja dat klopt niet :razz:


Of heeft dat met tone te maken?
Nee, gewoon omdat bij "zelfde" mismatch ik toch liever voor de zekerheid een te lage i.p.v. een te hoge belasting heb.

Droffie
19 juli 2005, 09:37
Ok duidelijk
sure?! ;-)


maar waarom kies jij voor de 8ohm stand?
:-?

Het werd in deze topic al een paar keer genoemd (ahum), als je dan toch moet gaan mismatchen, dan liever met een iets te LAGE belasting dan een iets te hoge. In het berichtje hierboven geef ik aan dat de mate van mismatch ong. gelijk is dus ik zou altijd kiezen voor een iets te lage speaker load dan een iets te hoge hoewel in dit geval de te hoge waarschijnlijk erg weinig (geen) kwaad kan.


als ik 't goed begrijp is minder cab ohm dan amp ohm toch wel schadelijk.
Lees het nog maar eens rustig op je gemak door :-D


Of klopt dat ook niet?
Ja dat klopt niet :razz:


Of heeft dat met tone te maken?
Nee, gewoon omdat bij "zelfde" mismatch ik toch liever voor de zekerheid een te lage i.p.v. een te hoge belasting heb.

Nu snap ik het denk ik... :-? Ik was nog steeds van mening dat wat ik eerder zei amp ohm niet hoger mocht zijn dan totale cab ohm...Het is dus andersom begrijp ik.
Sorry dat ik zo doorzanik PeeVee maar ik wil 't begrijpen...
Op legendarytones zegt die David dit:

The answer to the first question regarding whether a 16 ohm cabinet can be run safely with an amp that has settings for 8 or 4 ohms is yes. However, when running the head at a lower ohm rating then the cabinet, the result will be a significant degree of power loss. In the second case of using a 4 ohm cabinet with an amp that must be run at 8 ohms, this will stress an amp and cause it to overheat. Technically, you’ll get more power output (not efficient or stable power output mind you!) to some degree, but again, at the expense of burning out a transformer and/or other components. Not a good idea!

daar klopt dat toch geen ene reet van? zegt hij dan niet het tegenovergestelde?

Droffie
19 juli 2005, 10:01
PeeVee nog één vraag :D

In je lange post waarin je het in begrijpbare taal probeerde uit te leggen had je 't over in fase staan.
Al had 't daar ook al een keer over. Als je mismatch moet je zorgen alles in fase staat...Wat houdt dat in?

ateng
19 juli 2005, 16:03
ja de cliffhanger is natuurlijk de reactie van ateng!!11
Waarom???!! :???:
Zoals Droffie er van uit ging dat wat David zegt op legendarutones juist is ging ik er ook vanuit dat het juist is wat ik van techneuten hoor.
Het is niet dat ik gelijk wil hebben of eigenwijs ben :D maar ik ging er echt vanuit dat ik correct werd geadviseerd.
Ik kwam namelijk op het idee om te gaan mismatchen van Scott Henderson. Ik las een stukje van dat zijn 4x12 cabinet het lekkerste klonk als het op 16 ohm staat. Bij mij dus ook maar toch voor zekerheid geinformeerd als het niet schadelijk was voor mijn versterker en de rest is bekend.

Negative K3 fan
19 juli 2005, 16:48
PeeVee nog één vraag :D

In je lange post waarin je het in begrijpbare taal probeerde uit te leggen had je 't over in fase staan.
Al had 't daar ook al een keer over. Als je mismatch moet je zorgen alles in fase staat...Wat houdt dat in?

het in of uit fase staan heeft niks te maken met het hele impedantie gedoe

het heeft te maken met de plus en mijn kant van de speakers, als die tegenpovergestelkd ziujn met meer dan 1 speaker is het geluid uit fase en heft het e;lkaar op, in de praktijk zorgt dit ervoor dat het gewoon niet klinkt, maar je maakt er niets mee kapot ofzo.

BlackSun
19 juli 2005, 18:11
Voor de grootste spelfout-zeikerd van dit forum heb je een prachtig bericht getypt Negk3 :D

Negative K3 fan
19 juli 2005, 18:18
ik zeik meestal eigenlijk alleen over ds en ts en ik heb vandaag hard gewerkt

PeeVee
19 juli 2005, 23:48
daar klopt dat toch geen ene reet van?

Hihi... dat was inderdaad the point we were tryin' to make ;-)

Wat hij zegt is inderdaad het tegenovergestelde (voor buizenversterkers!) maar klopt wél voor transistorversterkers. Volgens mij had ik dat al eens eerder gezegd in deze thread :razz:

PeeVee
19 juli 2005, 23:54
Als je mismatch moet je zorgen alles in fase staat...
Nee, je moet altijd zorgen dat de speakers in fase staan.

Een speaker kan vooruit en achteruit bewegen. Het maakt dus in principe ook niet uit welk pootje je als plus en als min gebruikt zolang alle speakers maar tegelijk vooruit en achteruit gaan.

Simpel voorbeeld; stel dat je twee dezelfde speakers hebt en je sluit er eentje "gewoon" aan en de andere "omgekeerd" (plus en min omgedraaid). Ze zullen dan precies tegenovergesteld in en uit bewegen en het geluid dat ze maken heft elkaar grotendeels op. Je maakt dus met 1 speaker geluid en met de andere speaker "tegenovergesteld geluid" (ook wel "antigeluid" genoemd). Dat heet "uit fase". De sinus vorm is een golf die over 360 graden gaat en in bovenstaand voorbeeld heb je de "top" en het "dal" precies omgewisseld. Dat heet "fase verschil" (180 graden).

In hele simpele taal: één speaker staat aan de lucht te trekken terwijl de andere staat te duwen; netto schiet je daar weinig mee op, het is handiger als ze allebei tegelijk duwen en trekken.

Je kunt voor de zekerheid even de polariteit testen met een 9V batterijtje. Sluit het gewoon even op de speaker aan (plus op plus, min op min) en kijk of de speaker naar voren of naar achteren beweegt (niet te lang doen). Doe dat ook met speaker cabinet; geeft het hetzelfde effect (b.v. naar voren) dan is de polariteit hetzelfde en staan ze in fase.

Droffie
20 juli 2005, 09:10
Volgens mij had ik dat al eens eerder gezegd in deze thread :razz:

Klopt ja, maar toen zat ik nog in mijn ontkenningsfase... :wink:

Droffie
20 juli 2005, 09:11
Als je mismatch moet je zorgen alles in fase staat...
Nee, je moet altijd zorgen dat de speakers in fase staan.

Een speaker kan vooruit en achteruit bewegen. Het maakt dus in principe ook niet uit welk pootje je als plus en als min gebruikt zolang alle speakers maar tegelijk vooruit en achteruit gaan.

Simpel voorbeeld; stel dat je twee dezelfde speakers hebt en je sluit er eentje "gewoon" aan en de andere "omgekeerd" (plus en min omgedraaid). Ze zullen dan precies tegenovergesteld in en uit bewegen en het geluid dat ze maken heft elkaar grotendeels op. Je maakt dus met 1 speaker geluid en met de andere speaker "tegenovergesteld geluid" (ook wel "antigeluid" genoemd). Dat heet "uit fase". De sinus vorm is een golf die over 360 graden gaat en in bovenstaand voorbeeld heb je de "top" en het "dal" precies omgewisseld. Dat heet "fase verschil" (180 graden).

In hele simpele taal: één speaker staat aan de lucht te trekken terwijl de andere staat te duwen; netto schiet je daar weinig mee op, het is handiger als ze allebei tegelijk duwen en trekken.

Je kunt voor de zekerheid even de polariteit testen met een 9V batterijtje. Sluit het gewoon even op de speaker aan (plus op plus, min op min) en kijk of de speaker naar voren of naar achteren beweegt (niet te lang doen). Doe dat ook met speaker cabinet; geeft het hetzelfde effect (b.v. naar voren) dan is de polariteit hetzelfde en staan ze in fase.

Hey dit verhaal snap ik ook...Yeah baby yeah...Damn wat wordt ik goed in die technische shit... :D

Negative K3 fan
20 juli 2005, 15:57
zo leer je het welk beetje bij beetje!

Negative K3 fan
23 juli 2005, 19:10
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?p=715035#715035 nog een lapje tekst voor de geinteresseerden

Amp
23 juli 2005, 23:58
shit ateng, jij wil het gewoon niet zien he....
Allemachtig...betonnen snelweg voor je kop?


Hier MOET ik toch even op reageren, ik heb serieus hardop moeten lachen toen ik dit las. Overigens geef ik je helemaal gelijk, de situatie wordt belicht door een aantal buizenkenners (Al, PeeVee, Nico, ...), en iemand presteert het om er bot tegenin te gaan omdat het 'tot nu toe prima gaat'. Hoe dom kun je zijn? Maar goed..

Weet iemand trouwens wat de impedantie van mijn 4 x 12" Marshall JCM800 1960 lead cabinet is? Hij staat met z'n achterkant tegen de muur en ik heb geen zin om te gaan kijken ;)

Amp
24 juli 2005, 00:38
Inmiddels heb ik de hele thread gelezen, bedankt voor de opheldering.. Dit is stof die ik regelmatig moet lezen, het zakt altijd weg als ik er een tijdje niet mee word geconfronteerd... Interessant is het wel!

nicoverduin
24 juli 2005, 00:51
shit ateng, jij wil het gewoon niet zien he....
Allemachtig...betonnen snelweg voor je kop?


Hier MOET ik toch even op reageren, ik heb serieus hardop moeten lachen toen ik dit las. Overigens geef ik je helemaal gelijk, de situatie wordt belicht door een aantal buizenkenners (Al, PeeVee, Nico, ...), en iemand presteert het om er bot tegenin te gaan omdat het 'tot nu toe prima gaat'. Hoe dom kun je zijn? Maar goed..

Weet iemand trouwens wat de impedantie van mijn 4 x 12" Marshall JCM800 1960 lead cabinet is? Hij staat met z'n achterkant tegen de muur en ik heb geen zin om te gaan kijken ;)
Multimeter op de plugnaar de versterker zetten:
rond de 5-6 ohm = 8 ohm
rond de 12-13 ohm = 16 ohm

Nico

PeeVee
24 juli 2005, 11:58
Weet iemand trouwens wat de impedantie van mijn 4 x 12" Marshall JCM800 1960 lead cabinet is? Hij staat met z'n achterkant tegen de muur en ik heb geen zin om te gaan kijken ;)
Toevallig net achter gekomen omdat Martijn mijn tweedified Bassman topje heeft overgenomen en dat ampie op zo'n Marshall cabinet wil gebruiken.

Gebruik je beide uitgangen (schakelaartje op stereo!) dan is het 2 x 8 Ohm (2 x 2 speakers van 16 Ohm parallel). Zet je het schakelaartje op "mono" dan is de linker uitgang speakers serie-parellel (dus 16 Ohm) en de rechter uitgang "alles parallel" (dus 4 Ohm), kan ook omgedraaid zijn, weet het niet zeker meer. Er stond een plaatje op www.marshallamps.com maar ik kan er effe niet bijkomen.

Amp
24 juli 2005, 13:23
Hmm, ik denk dat ik toch maar gewoon even ga kijken.. Ik heb namelijk helemaal niet twee uitgangen op mijn cab :???:...
Maar bedankt voor de info!

PeeVee
24 juli 2005, 16:42
Sorry, volgens mij was dat een JCM900 cabinet...

EpiCenturiesAWAy
25 juli 2005, 12:27
Hallo, ik heb een JCM 900 cab maar mijn vriend heeft nog geen cab en we hebben direct repetitie. Als ik mijn cab dan op stereo zet is het 8 ohm per kant hé ?Maar hij heeft een 4 ohm transistor en ik een jcm 800. Hoe moeten we het dan doen ??

Droffie
25 juli 2005, 12:44
Hallo, ik heb een JCM 900 cab maar mijn vriend heeft nog geen cab en we hebben direct repetitie. Als ik mijn cab dan op stereo zet is het 8 ohm per kant hé ?Maar hij heeft een 4 ohm transistor en ik een jcm 800. Hoe moeten we het dan doen ??

4ohm transistor op 8ohm cab moet geen probleem zijn. Je JCM800 zal wel een ohm switch hebben. Die dus op 8 ohm zetten.
Geen probleem lijkt mij.

EpiCenturiesAWAy
25 juli 2005, 18:55
Nee alles was perfect verlopen :)

PeeVee
23 augustus 2005, 22:08
Hehe... we zijn er nu echt uit denk ik... In onderstaande deze thread is een berichtje geplaatst met een quote van email van Dolf Koch:

Dus: bij TRANSISTORVERSTERKERS moet de totale impedantie van de kasten HOGER zijn dan de impedantie van de versterkeruitgang. Dit om overbelasting van de versterker te voorkomen.

Bij BUIZENVERSTERKERS moet de totale impedantie LAGER zijn dan de impedantie van de speakeruitgang van de versterker. Dit om hoge signaalpieken in de uitgangstransformator te voorkomen waardoor je de uitgangstransformator kan opblazen.

kan dit een keer in een FAQ a.u.b. ?

http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=62102

speedmusic
27 augustus 2010, 12:32
Sorry voor het schoppen van dit wel zeer oude topic.

Echter ik heb mij door ellenlange discussies heen geworsteld met welles nietes. Aan het einde gekomen dacht ik YES!! een link waar ik echt wijzer van ga worden,,, niet dus dode link en verwarrende laatste post:



Bij BUIZENVERSTERKERS moet de totale impedantie LAGER zijn dan de impedantie van de speakeruitgang van de versterker.
kan dit een keer in een FAQ a.u.b. ?
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=62102

De impedantie van de buizenversterker moet lager zijn dan dat de uitgang van de versterker??????
Dat snap ik niet, waarschijnlijk zal het woord buizenversterker dan wel versterker moeten worden vervanger door cabinet, maar niet belangrijk.

Mijn vraag kan het nu wel of niet....?

Stukje achtergrond, ik heb twee uitstekende cabinetten beide 16Ohm en een leuke oefenversterker no mismatch hier.

Echter nu wil ik weer met een band gaan spelen en wat blijkt mijn verstofte buizen(stereo)versterker heeft geen 16Ohm uitgang maar alleen een 4x 4Ohm en 2x 8 Ohm uitgang.
Liefst zou ik voor een 100% match gaan en de speakers vervangen maar dat is mij weer te duur.

De teneur van voorgaande pagina's was dat dit eigenlijk niet kan,,,,,, maar dit staat in mijn handleiding heb:

One eight ohm and two four ohm jacks per channel are provided. Use one sixteen ohm cabinet into the eight ohm jack. Don't forget: Duplicate the proper load for both channels: Turn it’s Level control to zero and its presence control all the way up. It's also best not to send signal to the unused channel input.

Kan iemand aangeven met een simpel ja/nee of een 16Ohm cabinet veilig aangesloten kan worden op de 8Ohm uitgang van mijn versterker?

Midwolda
27 augustus 2010, 13:11
Het staat er toch echt, als je de rest er ook bij kwoot staat er dit:



Dus: bij TRANSISTORVERSTERKERS moet de totale impedantie van de kasten HOGER zijn dan de impedantie van de versterkeruitgang. Dit om overbelasting van de versterker te voorkomen.

Bij BUIZENVERSTERKERS moet de totale impedantie van de kasten LAGER zijn dan de impedantie van de speakeruitgang van de versterker. Dit om hoge signaalpieken in de uitgangstransformator te voorkomen waardoor je de uitgangstransformator kan opblazen.


Lijkt me knap ondubbelzinnig.

cluseau
27 augustus 2010, 14:14
Het staat er toch echt,.......

Wordt een beetje moe van dit soort discussies en als er zoveel verschillende antwoorden komen dan zie je door de bomen het bos niet meer.

De stelling van PeeVee is hier niet helemaal correct en schept eerder verwarring dan uitkomst. Waarschijnlijk heeft hij het anders bedoeld.


Even duidelijk stellen:

Er is maar één juiste oplossing en dat is een impedantie zoals aangegeven door de fabrikant. Niet hoger en niet lager.

Mocht het zo zijn dat je niet anders kan is het voor een buizenversterker veiliger om een lagere impedantie te gebruiken en voor transistor kun je beter hoger. Maar nogmaals er is er maar één de juiste en dat is volgens specificatie.

Buizenversterker:
Ga niet verder dan een mismatch van 100%.
Van de twee kwade is een afwijking naar beneden veiliger dan naar boven.
Je moet er trouwens heel wat voor doen om een OT naar de klote te helpen, wel eens bewust geprobeert zonder speaker maar niet gelukt.

Transistorversterker:
Hier kun je zo hoog gaan als je zelf wilt tot in het oneindige zelfs. Afwijkingen naar beneden zorgen echter voor oververhitting van je voeding en eindtorren waardoor deze vroegtijdig zullen heengaan. (zij ruste in vrede)

Ik hoop dat dit een beetje verlichting in het onrustige impedantieland bengt.

Frans.

speedmusic
27 augustus 2010, 14:14
Ok, dank (ik heb alleen niet relevante info eruit gehaald zoals transistorversterkers en ook wat de gevolgen zij, boeit mij niet simple yes or no voldoet voor mij, meer begrijp ik namelijk niet)

Maar dan klopt het stukje uit mijn handleiding dus niet? Of lees ik dat ook verkeerd?
Cluseua, daar heb je mij al als leek, wat is een100% mismatch? Dus 16Ohm cab op een 8Ohm Buizenversterker output kan?

cluseau
27 augustus 2010, 14:20
Ok, dank.
Maar dan klopt het stukje uit mijn handleiding dus niet? Of lees ik dat ook verkeerd?
Cluseua, daar heb je mij al als leek, wat is een100% mismatch? Dus 16Ohm cab op een 8Ohm Buizenversterker output kan?

Kan best, al is het beter om er nog een 16Ohm cab bij te zetten maar ga gerust je gang. Je bijft iig binnen de 100%.

Frans.

speedmusic
27 augustus 2010, 14:22
Groots, klip en klaar antwoord dank hiervoor.

De versterker bouwer gaf als extra tip 2 16Ohm cabs aan te sluiten via een Y-cable. Echter dan moet ik nog twee cabs erbij kopen om zo de 2de output van mijn stereoversterker te gebruiken.

PeeVee
27 augustus 2010, 17:20
De stelling van PeeVee is hier niet helemaal correct en schept eerder verwarring dan uitkomst. Waarschijnlijk heeft hij het anders bedoeld.
Klopt! Een match heeft altijd de voorkeur. ALS een mismatch niet te vermijden is, dan geldt mijn stelling. Deze thread is nl. ooit (2005!) begonnen met een bericht mbt het aansluiten van een 16 Ohm speaker op een 8 Ohm versterker, m.a.w. de thread ging over "mismatchen", vandaar. ALS je wilt/moet mismatchen DAN etc. Het staat er een beetje raar, daar heb je gelijk in, bedankt voor het ophelderen.

cluseau
27 augustus 2010, 17:33
Klopt! Een match heeft altijd de voorkeur. ALS een mismatch niet te vermijden is, dan geldt mijn stelling. Deze thread is nl. ooit (2005!) begonnen met een bericht mbt het aansluiten van een 16 Ohm speaker op een 8 Ohm versterker, m.a.w. de thread ging over "mismatchen", vandaar. ALS je wilt/moet mismatchen DAN etc. Het staat er een beetje raar, daar heb je gelijk in, bedankt voor het ophelderen.


Haha, nee het was niet als onaardige kritiek bedoeld hoor maar als je zo in dit topic valt (ik heb het begin niet meegemaakt) dan komt dat een beetje onduidelijk over. Vandaar de opheldering.

Frans.

PeeVee
28 augustus 2010, 12:47
Hoi Frans! No offense hoor. Ik zie het niet als kritiek en zelfs als dat zo zou zijn (ik vind het er zelf ook onduidelijk staan als ik het zo teruglees) dan is dat geen probleem. Je hebt het prima samengevat waarvoor dank.