PDA

View Full Version : Balans Warwick Bas, Thumb Bolt-on



vosarnout
11 juli 2005, 22:57
Graag even jullie creativiteit gevraagd voor het volgende:

http://www.warwickbass.com/basses/thumb_bolt_on.html

Bassist uit mijn band heeft bovengenoemde bas. Erg mooie bas en heeft een heerlijke sound. Enige nadeel is de balans van het instrument. Dit is een bekende klacht bij dit type. Sommigen bassisten kunnen er aan wennen, maar onze bassist niet echt. Ik kwam met het voorstel om het zwaarte punt iets te verleggen. Waarna hij meteen riep; ga je gang. ....

Nou was mijn eerste gedachten om een dun stukje pijp of bv draadeind te gebruiken om de straplock op de boddy bij de bovenste cutaway wat meer naar buiten te plaatsen zodat de neck van de bas wat meer omhoog komt te staan. (Hij hangt nu heel vlak)

Bij nader inzien zoek ik een oplossing die wel volstaat, maar weinig "schade" aan de boddy oplevert en het liefst nog demontabel is.

Ik hoop dat een van jullie een goed idee heeft?

Alvast bedankt

Fumi SG
11 juli 2005, 23:00
een goede strap kopen misschien?? :roll: Klinkt misschien heel lullig maar het helpt echt!! :)

vosarnout
11 juli 2005, 23:03
Het gaat niet om het type strap, het gaat erom dat de strap (en daarmee de gitaarband) verder van de boddy komt te staan. Een goede strap is zeker handig, maar maakt voor de balans van het instrument niet veel uit.. Tenzij er speciale lange straps te koop zijn......

Fumi SG
11 juli 2005, 23:11
wat bedoel je eigenlijk PRECIES met de balans van de gitaar.... Klopt het als ik zeg dat je dan bedoeld dat ie bijv. neck-heavy is zoals mijn SG (dus dat de kop naar beneden duikt)??

screamindemon
11 juli 2005, 23:47
opgeruwde leren gitaarband doet wonderen

vosarnout
12 juli 2005, 09:15
Ja, ik bedoel idd dat de gitaar neck heavvy is. De bassist heeft na een optreden nu dus erg last van zijn rechter zij. Dit omdat hij continu daar spieren moet aanspannen om de neck meer omhoog te houden. Hij heeft nu al een behoorlijk grote en brede gitaarband, dus veel steun op zijn schouders. Ik ben bang dat de oplossing hem daar ook niet in zit....

Heb even een tekeningetje gemaakt van het idee dat ik nu heb. Wellicht dat het dan wat duidelijker wordt wat ik bedoel.
Zoals je ziet heb ik de afstand van de gitaarband naar de boddy nu vergroot. Volgens mij komt daarmee de neck meer omhoog te hangen. Punt is nu alleen, waar kan ik dit het beste mee doen. Ik moet dus een stukje pijp of iets dergelijk aan de boddy bevestigen, maar vervolgens moet aan het uiteinde van de pijp ook weer een straplock komen. En dit alles moet ook nog betrouwbaar en veilig zijn...


http://home.hetnet.nl/~vosarnout/afbeelding%20warwick.jpg

Orpheo
12 juli 2005, 11:02
neem gewoon een goeie band, zoals de rest al zegt. mijn LP en strat zijn ook ietwat kopheavy, maar mijn leren strap is dusdanig stevig en stroef, dat ie niet meer duikt. dus neem gewoon een goeie strap, klaar ben je.

Fumi SG
12 juli 2005, 11:41
ff over dat ideetje van jouw.... volgens mij wordt dat heeeeel lelijk. Sorry, maar dat denk ik echt!

vosarnout
12 juli 2005, 11:48
Tja, ik heb ook nooit beweerd dat het mooi zou zijn.... :) Ik ben alleen op zoek naar een oplossing.

En er is toch wel wat verschil tussen een LP en een strat die ietswat top heavvy zijn en een 5-snarige bas die meer dan iets top heavvy is.....Geloof me als een andere strap de oplossing was, dan was dat allang gebeurt... :wink:

sickpunk
12 juli 2005, 12:00
helpt het niet door gewoon een strapbutton/lock een stukje te verplaatsen?
dus inplaats van een uber lelijk ding eraan toe tevoegen, gewoon dat ding een paar CM verplaatsen?(voor of achter)

Fumi SG
12 juli 2005, 12:04
okee.... ik denk dat jouw oplossing wel werkt, maar ik denk dat je die buis/schroef/whatever er wel een eind in moet draaien. Er komt namelijk een behoorlijke kracht op te staan.

Ik weet alleen niet of het wel stevig is, en hoe lang het ding het uit houdt....

Dus: Als je het sterk en stevig kunt maken, gaat het wel werken. Maar voordat je het zo sterk en stevig hebt ben je wel ff druk (denk ik!!)... :wink:


@sickpunk: Daar zat ik ook al aan te denken, maar ik denk niet dat het werkt. Die button zit namelijk al aan het uiterste puntje. Zou je hem naar bijv. de neck-joint verplaatsen word het volgens mij alleen maar slechter. Naar achteren (dus naar de body) verplaatsen maakt het alleen maar erger, want hoe verder je de button van de neck verplaatst hoe meer die 'duikt'.

Marcel2
12 juli 2005, 12:12
helpt het niet door gewoon een strapbutton/lock een stukje te verplaatsen?
dus inplaats van een uber lelijk ding eraan toe tevoegen, gewoon dat ding een paar CM verplaatsen?(voor of achter)

Dat is inderdaad de enige estethisch verantwoorde oplossing.

sickpunk
12 juli 2005, 12:22
@sickpunk: Daar zat ik ook al aan te denken, maar ik denk niet dat het werkt. Die button zit namelijk al aan het uiterste puntje. Zou je hem naar bijv. de neck-joint verplaatsen word het volgens mij alleen maar slechter. Naar achteren (dus naar de body) verplaatsen maakt het alleen maar erger, want hoe verder je de button van de neck verplaatst hoe meer die 'duikt'.

voor zover ik weet hbe je bassen die aan de achterkant/onderkant van de body... 2 strapbuttons zitten, volgens mij moet je dit dus ook aan de achterkant kunnen doen...
met een busje moet je sowieso een vreselijk lange schroef hebben, en er komen echt grote krachten op dat busje+schroef te staan, dat kan nooit heel lang goed gaan... zijn hipshot altra light stem meganieken niet al een beetje een oplossing?

vosarnout
12 juli 2005, 12:22
Ik zal eerst nog eens kijken of het zin heeft de strap dichter naar de neck te verplaatsen. In theorie zou het dan al iets moeten schelen. Wat mij betreft is dat zeker ook de beste en mooiste oplossing..maar ja of het genoeg is. Ik verkies speelcomfort uiteindelijk toch echt wel boven uitstraling..

Mocht het toch op verlengen aankomen dan komt er idd een behoorlijke kracht op te staan. Daar moet ik dus nog even goed over nadenken. Vandaar ook in eerste instantie deze post... :wink:

Pierz
12 juli 2005, 15:39
Tja, ik heb ook nooit beweerd dat het mooi zou zijn.... :) Ik ben alleen op zoek naar een oplossing.

En er is toch wel wat verschil tussen een LP en een strat die ietswat top heavvy zijn en een 5-snarige bas die meer dan iets top heavvy is.....Geloof me als een andere strap de oplossing was, dan was dat allang gebeurt... :wink:

Heb je het al wel geprobeerd met een ruwe lederen strap? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat dit niet helpt (heb er zelf ook een). De bas zal dan niet van zichzelf naar beneden glijden omdat hij zegmaar 'aan je vast plakt'. Wat al behoorlijk moet schelen bij de kracht die je moet uitoefenen om hem overeind te houden. Dus al zal het niet optimaal zijn denk ik dat het wel genoeg moet zijn om spierpijn te voorkomen.

Marcel2
12 juli 2005, 20:20
Ik zal eerst nog eens kijken of het zin heeft de strap dichter naar de neck te verplaatsen. In theorie zou het dan al iets moeten schelen.

Je kunt ook de strapholder die aan de kant van de brug zit een stukje naar boven verplaatsen, dit heeft volgens mij hetzelfde effect.

http://www.humanbase.de/galerie/thm_jonas_--_jonas_Tuja.jpg

Orpheo
12 juli 2005, 23:20
wat marcel zei: dat denk ik ook......

ff gaatje boren, inschroeven, klaar.