PDA

View Full Version : help



richie sambora
11 juli 2005, 17:38
hallo iedereen ik ga beginnen met gitaar spelen, ik speel nu al een dikke maand op een acoustische gitaar en ik ga nu een electrische kopen met een versterker. ik zou wel graag naar het model van een stratocaster gaan. maar dit heb je bij verschillende merken. welke zijn te bespelen en welke niet? kunnen jullie helpen. ik heb wel maar een laag budget.

robert-gitarist
11 juli 2005, 17:47
Doe het goed en koop meteen een Fender stratocaster Richie Sambora Signature :D :P Die spelen altijd wel goed en klinken ook rete vet ;)




Grapje ;)

Gebruik ff de zoekoptie,dit soort vragen zijn er echt al 100 keer geweest ofzo...
Klein tipje: Probeer een keer een Richwood ;)

Jax
11 juli 2005, 17:50
Welkom op het forum! Ik moet echter wel beginnen met wat puntjes van kritiek:

- Begin nooit een topic met "Help" als titel, het is namelijk voor de mede-forummers erg onduidelijk waar het topic dan over gaat

- Er zijn al echt duizenden van dit soort topics geweest, dus de zoekfunctie kan je al erg ver op weg helpen.

Dat was het wel voor de kritiek. Verder zijn enkele goede strat kopiëen voor een redelijk lage prijs -> Richwood (met gouden logo) en vintage. Spelen allebei erg redelijk. Je kan kijken of je een Mexicaanse Fender kan vinden, misschien tweedehands, maar het valt te betwisten of deze van betere kwaliteit zijn dan bv Vintage of Richwood.

Succes

EDIT: Hehe, net te laat.

richie sambora
11 juli 2005, 17:50
nee ik heb zelf al wa opzoekwerk gedaan :-D

als er mensen zijn die willen investeren in iemand die een maand evaring heeft en met moeite enkele barre's kan spelen??

richie sambora
11 juli 2005, 17:55
ok bedankt

Daniël_san
11 juli 2005, 17:55
Klein tipje: Probeer een keer een Richwood ;)
En London City gitaren zjn ook wel goed.

richie sambora
11 juli 2005, 18:01
zijn er dan richwood van die paketten? met versterker en kabel bij?

robert-gitarist
11 juli 2005, 18:10
Londen City zijn ook wel goed..zeker die met gouden logo erop..
Die zijn wel als set verkrijgbaar,maar Richwood weet ik niet..
maar met de meeste muziekwinkels kun je wel een deal maken als setje,voor een leuke prijs..give it a try ;)
Enne welkom op forum hier..
was ik ff vergeten te zeggen :$

wietse
11 juli 2005, 18:33
hallo iedereen ik ga beginnen met gitaar spelen, ik speel nu al een dikke maand op een acoustische gitaar en ik ga nu een electrische kopen met een versterker. ik zou wel graag naar het model van een stratocaster gaan. maar dit heb je bij verschillende merken. welke zijn te bespelen en welke niet? kunnen jullie helpen. ik heb wel maar een laag budget.
waar woon je richie sambora?
want ik heb namelijk nog een hele mooie ibanez gio in de handel compleet met koffer en snoer.
http://photobucket.com/albums/v497/wietse/th_ibanezincase.jpg
dan ben je zeker goedkoop uit, 175 euro compleet met sunn oefen versterkertje.
maar goed als je ver weg woont is dat geen optie, dan wordt het nog duur.

richie sambora
11 juli 2005, 18:37
ik ben van Belgie niet ver van aalst.

en wat vind je zelf van die gitaar?

deedee
11 juli 2005, 18:44
ik ben van Belgie niet ver van aalst.

en wat vind je zelf van die gitaar?

hij zal zeggen dat er niet op te spelen valt :roll:

richie sambora
11 juli 2005, 18:46
ja ik ben hier nog altijd omda ik er bijna niks van weet. anders zou ik al lang een gaan kopen hebben e...

waayer
11 juli 2005, 18:50
Je kan kijken of je een Mexicaanse Fender kan vinden, misschien tweedehands, maar het valt te betwisten of deze van betere kwaliteit zijn dan bv Vintage of Richwood

Nee he toch niet weer Richwood gaan ophemelen t.o.v een ander merk.
Koop in ieder geval een gitaar waar je na een paar maanden ook nog tevreden over bent en dat is in mijn ogen geen Richwood.
Ik heb zelf een mexicaanse strat en ik heb ook op de Richwood strat gespeeld en geloof me nou maar met de mex heb je in ieder geval een gitaar vast en geen speelgoedgitaartje.
Als je inderdaad een leuk gitaartje wilt kopen koop dan die van Wietse
heb je er na een paar maanden ook nog wat aan.

wietse
11 juli 2005, 18:52
ik ben van Belgie niet ver van aalst.

en wat vind je zelf van die gitaar?

hij zal zeggen dat er niet op te spelen valt :roll:

ah dat is wat ver reizen dat kan niet uit, die gitaar speelt prima niks mis mee hoor deedee, is alleen niks voor mij veel te nieuw en te gewoon, geef mij maar ongewone oude plankjes.

richie sambora
11 juli 2005, 18:53
rond welke prijs kan je een mexicaase strat vinden?? in occasie

waayer
11 juli 2005, 18:58
tweedehands rond de 350 euro als ik me niet vergis,in de winkel gaan ze voor in mijn ogen voor teveel weg zo'n 500 a'550, heb de mijne gekocht wel tweede hands voor 450 gulden dit was zo'n 6 jaar geleden

richie sambora
11 juli 2005, 19:35
en hoeveel is 450 gulden? ik ben van belgië e.

en hoe oud zou hij mogen zijn die mexicaanse strat?

Jesse v.d
11 juli 2005, 19:47
en hoeveel is 450 gulden? ik ben van belgië e.

en hoe oud zou hij mogen zijn die mexicaanse strat?

toen de euro werdt ingevoerd was 1 euro gelijk aan 2,20371 gulden

dit is dus gelijk aan ongeveer 200 euro maar dat was dus 6 jaar geleden :P

Jax
12 juli 2005, 19:01
Als je budget groot genoeg is zou dit wel mooi zijn denk ik:

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=44695

Is nog in België ook! :)

richie sambora
12 juli 2005, 19:10
zou ik wel zien zitten maar is te duur, voor die prijs zou ik der graag al een versterker bij hebben en andere... :-?

Jeanken
12 juli 2005, 20:22
Ik ben ook van vlakbij Aalst, kheb wel niets zo goedkoop staan, kan je wel een Sunn versterkertje van de hand doen, kweet niet hoeveel die waard zou zijn, misschien 50EUR ofzo, hij is eigenlijk nog nieuw, staat maar wat te staan bij een vriend die ooit een setje heeft gekocht en er een maand mee gespeeld heeft, de gitaar is echter een klein formaat, misschien ligt daar de reden dat hij gestopt is, die dingen zijn niet te intoneren.

Edit: koop aub geen Stagg, wat ze je ook vertellen in de winkels, ook Squiers in die setjes zijn niets waard, geef je beter 100EUR meer en heb je toch een gitaar in handen, geen veredeld blokje MDF

Axelll
12 juli 2005, 20:24
ik zou gewoon een Yamaha Eg 112 of de Pacifica 112 kope...ik bedoel dat zijn gewoon beginnersgitaren enzo...maare je kan beter op een gitaar beginne waarmee je moet ploetere en niet gelijk een gitaar kope van 350 euro als je net begint....VIND IK!!!!!!!!! :cool:

Jeanken
12 juli 2005, 20:25
Tsjah, als je een tweedehands gitaar koopt van 350EUR en het lijkt toch niets te worden verkoop je die evengoed voor 350EUR, koop je een baggerding van 150EUR heb je sowieso je goesting van gitaarspelen en krijg je er nooit nog een drol voor terug.

richie sambora
12 juli 2005, 21:52
Als je budget groot genoeg is zou dit wel mooi zijn denk ik:

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=44695

Is nog in België ook! :)

wat vinden jullie van deze gitaar??
ze is 4 jaar oud.
en doet de leeftijd van een gitaar er veel toe?

robert-gitarist
12 juli 2005, 22:13
Als je budget groot genoeg is zou dit wel mooi zijn denk ik:

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=44695

Is nog in België ook! :)

wat vinden jullie van deze gitaar??
ze is 4 jaar oud.
en doet de leeftijd van een gitaar er veel toe?

Ik vind hem vet..
Ik heb hem in het blauw gehad...spelen lekker en klinken very nice.. 450 euro is niet duur...echt niet...enne met deze kun je lekker soleren: Floyd Rose tremelo erop enzo..
ik denk dat je geen spijt van zult kregen als je hem koopt..
Richie Sambora Fender's worden helaas niet meer gemaakt..Richie heeft z'n contract niet verlengt bij Fender..de rede er achter weet ik niet maar weet wel dat ie nu op dikke Gibson's speelt...en dat vind ik nog veeeeeel beter hehe :D

richie sambora
12 juli 2005, 22:22
en is 4 jaar oud of jong of maakt dit niet veel uit?

robert-gitarist
12 juli 2005, 22:34
en is 4 jaar oud of jong of maakt dit niet veel uit?

Opzich niet..
Als hij in goeie staat is etc. maakt de leeftijd niet uit...
Alleen bij echte Amerikaanse Fender's maakt dat uit omdat daar bij het jaartal etc. veel toevoegt aan de waarde voor de verzamelaars enzo...
Maar 450 euro is een hele nette prijs!! eerlijk is eerlijk...
Misschien kun je hem krijgen voor 400 maar veder ik vind 450 een goeie prijs,kijk maar eens na de bedragen voor "normale" Mexiccanse Fender's..die liggen ook rond die prijs...

Orpheo
12 juli 2005, 23:02
wat maakt die strat nu zo bijzonder als zijnde de richie sambora sig?

alleen die floyd? of t feit dat zn naam erop staat en dat hij nog wat centen kreeg als er eentje nieuw verkocht werd?

Mike McCready
12 juli 2005, 23:05
Richie: je hebt een pm

richie sambora
12 juli 2005, 23:10
wat maakt die strat nu zo bijzonder als zijnde de richie sambora sig?

alleen die floyd? of t feit dat zn naam erop staat en dat hij nog wat centen kreeg als er eentje nieuw verkocht werd?




voor da ik kan weten of het die floyd is da zo bijzonder is ga ik eerst ergens lezen wat een floyd is. :???:

robert-gitarist
12 juli 2005, 23:16
wat maakt die strat nu zo bijzonder als zijnde de richie sambora sig?

alleen die floyd? of t feit dat zn naam erop staat en dat hij nog wat centen kreeg als er eentje nieuw verkocht werd?




voor da ik kan weten of het die floyd is da zo bijzonder is ga ik eerst ergens lezen wat een floyd is. :???:

Floyd Rose is een speciale tremelo met fijn stemmers erop en je kunt er "zweefduiken"mee maken zonder dat ze ontstemmen ;)

Enne die Fender is niet meer of minder waard omdat z'n Sig erop staat ofzo maar over het algemeen kosten die Mexicanen tussen de 400 en 500 euro...

richie sambora
12 juli 2005, 23:20
en wat is een tremelo?

Orpheo
12 juli 2005, 23:33
en wat is een tremelo?

dude! niet lullig bedoeld ofzo, maar das een van DE dingen in de gitarenwereld: wil je een trem of niet?

een trem is een beweegbare brug. of beter gezegd:

een mechanisme waarmee je de spanning van de snaren variabel is, en na het loslaten van de tremoloarm, door middel van een veersysteem, de snaren in hun oorspronkelijke positie terugkeren.

beter dan dit kan ik t niet verwoorden.

je hebt echter 10tallen, als niet 100en varianten.

een paar hoofdtypes, opbouwend in " duikvermogen"

1: bigsby

deze zie je vaak op semi akoestische gitaren, les pauls, en zulk soort gitaren.
zijn gemaakt om mee te ' wiebelen' dus je kan er NIET NIET NIET mee duiken!! echt NO go gewoon. lukt je niet. je kan er ongeveer een kleine secunde mee zakken.

2: vintage trem

deze is een van de meest bekende, en eigenlijk meest innoverende trem geweest ooit. op deze trem is de floyd rose gebaseerd (en daarmee de kahlertrem, de Edge trem, ga zo maar door).

deze heeft een " gat" in het body, daar zit de bassplate op (zo noem je dat toch?) das een soort blok waar je veren aanzitten.

deze trem draait om 6 schroeven heen overigens (modernere varianten van deze trem, dus tussen de echte vintage en de floyd, pivoteren om 2 punten heen. denk aan bv sommige (??) wilkinsons).

duw/trek aan je tremoloarm, je duwt je tremoloblok naar voren, snaren ontspannen (GLIJDEN DOOR DE NUT HEEN!!!) en je noot zakt dus. laat je de arm los, gaan de veren hun werk doen, en die trekken de trem terug.

3: floyd rose types.
de floyd werkt ook op dit principe (en kahler en de ibanez-edge ook) maar die hebben geen echte op KAM. die heeft een systeem daar bovenaan zitten, dat de snaren geblokt worden.

en door de andere plaatsing van de tremarm kunnen dit soort trems ook veel dieper duiken en kan ej andere leuke meuk ermee uithalen. maar veel mensen vinden deze trems klote, omdat je minder makkelijk snaren kan verwisselen (op de speedloader daar gelaten) en omdat t stemmen KLOTE gaat (kom ik zo op) en omdat als je een snaar breekt, je compleet ontstemt raakt.

waarom gaat stemmen klote?
omdat deze trem rond 2 punten draait, rond de messen. en het zit ook niet echt vast als zodanig. je blok draait om de studs heen, en dat zijn die 2 punten dus. bij stemmen verander je de spanning. omdat je tremblok compleet zweeft, en NERGENS echt vast zit en dus echt wiebelt, zal ik maar zeggen, zal hij ook bewegen als je de spanning van een snaar verandert.

das eigenlijk in t kort ( of juist lang) wat de trem (systemen) is (zijn).

vragen? google t ff.

(ik typte dit alleen maar omdat ik me verveel, anders had ik met een verveelde geirriteerde tone je naar google en de zoekfunctie doorverwezen, WAT IK NU DOE!!)

laatste noot: kijk op o.a. de site van medeforummer wietse. ik weet uit mn hoofd dat hij daar t mooier/beter uitlegt, en met plaatjes.

of jemsite oid. zoek anders gewoon ff. maar tremolo is dus: jengelstaafje.

richie sambora
12 juli 2005, 23:45
ja maar als je op google zoekt krijg je nooit een uitleg die ik hier gekregen heb ze. :-D

gelukkig da ge u verveelt.

Orpheo
13 juli 2005, 00:21
ja maar als je op google zoekt krijg je nooit een uitleg die ik hier gekregen heb ze. :-D

gelukkig da ge u verveelt.

en dat ik n goed humeur heb :D:D net rijbewijs gehaald, EN een topdag op werk gehad!

robert-gitarist
13 juli 2005, 00:27
ja maar als je op google zoekt krijg je nooit een uitleg die ik hier gekregen heb ze. :-D

gelukkig da ge u verveelt.

en dat ik n goed humeur heb :D:D net rijbewijs gehaald, EN een topdag op werk gehad!

Gefeliciteerd dude!!!!

richie sambora
13 juli 2005, 00:28
alle proficiat e.

van mij zou ge elke dag u rijbewijs krijgen.
als je dan elke keer zo een uitleg typt... :razz:

ik kan het gebruiken

Orpheo
13 juli 2005, 00:49
thnx :D

t was voor mij nog makkelijker om een gitaar te maken dan om dat rijbewijs te halen :D maar kheb m.....

ik moet opeens denken aan die ouwe reclame van de NS

"opeens weet je het! je wordt conducteur" uhm..LERAAR :D:D

ik moet echt gewoon les geven:P gaat me verdomd goed af zeg :P

Speeddemon
13 juli 2005, 01:42
At Richie:

als die Strat een ECHTE Floyd Rose heeft (en niet een 'Licensed Under Floyd Rose Patents') en inderdaad Seymour Duncan elementen, dan is 't MEER dan een koopje!

Verder, als je een toffe beginnersset wil, die veelzijdig is en z'n geld dubbel en dwars waard is, raad ik je aan
Dean Vendetta 1.0 (199 euro)
en een Vox AD30VT versterker van 250 euro.

Zitten al effecten en al in, klinkt supervet (ik zou willen dat ie bestond toen ik m'n 2e ampje kocht (=Fender Champion 110).

Oh, en check gitaarmarkt voor die GrassRoots die ik te koop heb staan.
die gitaar zou een Ritchie-fan niet misstaan... :wink:

richie sambora
13 juli 2005, 18:18
wat denken jullie van een squier body met een hals van een usa fender stratocaster???

Orpheo
13 juli 2005, 22:08
wat denken jullie van een squier body met een hals van een usa fender stratocaster???

vraag ik me af: waarom? wat voor nut zou dat hebben? ik denk geen. is denk ik zoiets als het hebben van een ferrari, maar dan stop je er de motor in van een puchje ofzo. is dus ook nix.

Mike McCready
13 juli 2005, 23:14
wat denken jullie van een squier body met een hals van een usa fender stratocaster???

vraag ik me af: waarom? wat voor nut zou dat hebben? ik denk geen. is denk ik zoiets als het hebben van een ferrari, maar dan stop je er de motor in van een puchje ofzo. is dus ook nix.

Nou, die gitaar is dus van mij en ik doe hem weg. Ik heb hem zo gekocht (is aan mij als complete USA Fender verkocht door een zaak in Enschede. Ik ben er dus behoorlijk mee genept, maar het ding speelt echt als een Fender. Zal grotendeels door de hals komen, maar ik heb in ieder geval nooit het idee gehad dat ik op een Squier body stond te spelen. Ik denk dat dit voor een beginner een mooie gitaar is voor 300 euro en dat dit geen gitaar is waar je na 1 jaar al op uitgekeken bent omdat je iets beters wilt.

Orpheo
13 juli 2005, 23:43
dan moet je terug naar die zaak en je geld terugeisen. zo simpel. als je t bonnetje hebt, geen probleem. simpel.

Mike McCready
14 juli 2005, 18:17
dan moet je terug naar die zaak en je geld terugeisen. zo simpel. als je t bonnetje hebt, geen probleem. simpel.
Is al een aantal jaar geleden en ik heb contact gehad met de zaak, maar die beweren dat 600 euro een degelijke prijs was (volgens mij wisten ze niet eens dat het een "Frankenstein" was)

Vampire
14 juli 2005, 18:57
Mijn eerste gitaar was een Yamaha Pacifica 120S, heb hem net verkocht uit geldnood eigenlijk, want ik was er nog steeds tevreden over! Had hem zelf tweedehands (was maar 3 keer op gespeeld ofzo, zag er ook nog compleet nieuw uit). Misschien is zoiets wat voor je?

Ik zou sowieso met een laag budget altijd voor 2ehands gaan, aangezien je dan betere kwaliteit spullen kunt krijgen in principe.

richie sambora
14 juli 2005, 23:00
weet iemand iets of die london city gitaren snel ontstemmen?

Flying\/
14 juli 2005, 23:20
Blijft goed gestemd bij mij. als je een LC strat koopt, wel de spitfire mkII en niet mkI.

richie sambora
14 juli 2005, 23:23
ok thx

maar ik heb in belgie nog geen dealer gevonden... :-(

Pierz
14 juli 2005, 23:34
weet iemand iets of die london city gitaren snel ontstemmen?

De telecaster waarop ik heb gespeeld wel, maar er zijn ook mensen met goede ervaringen. Ik denk dat het per stuk kan verschillen. Uitproberen in de winkel dus :)

Er zat wel een geluid in dat niet te onderscheiden was van een mex fender.

richie sambora
14 juli 2005, 23:40
normaal geraak ik zaterdag eindelijk een in een winkel.

richie sambora
15 juli 2005, 15:30
http://muziek.2dehands.be/markt/muz_instr/elektrische-gitaar/9666288-te-koop-mexicaanse-fenders.html?start=45

zie ik ook misschien wel zitten.
eens zoeken naar iemand die een tele wil.