PDA

View Full Version : Vraagje over 79 kasuga les paul.



Jesse v.d
11 juli 2005, 17:18
Mijn eerste post :-D

Kben nu een maandje gitaar aan het spelen en ik vind het wel leuk, en kdenk dat ik maar me eigen gitaartje ga kopen zodat ik deze geleende kan teruggeven.

Aangezien ik het meest houd van muziek waarin de electrische gitaar centraal staat zit it te denken om een leuk electrisch gitaartje te halen :D (of is het alsnog toch handiger om verder te gaan met accoustisch?)

Nu zit ik te denken om een tamelijk goedkope lespaul te nemen en deze langzaam steeds iets up te graden. Het belangrijkste lijkt mij dan ook een goede body en neck aangezien de rest er later vast ooit uit gaat.

Nu zag ik op marktplaats een 1979 kasuga les paul staan voor niet al te veel geld, en vroeg mij af wat voor hout er gebruikt is en of dat beter is dan bv een richwood (daarnaast vind ik het openboek model kop wat leuker :P)

Dus ik vraag mij af wat dus ongeveer de beste gitaar is voor onder de 300 euro, om later te gaan upgraden. Nieuw of 2e Hands

Kasuga , Richwood nieuwe serie, Epiphone etc :)

(kga zoiezo morgen ff langs een gitaar winkel ff lekker irritant alles uitproberen, en alle gitaren martelen met mijn brakke vingers :evil: )

AART
11 juli 2005, 18:27
epiphone 2ehands halen.

deedee
11 juli 2005, 18:34
wat voor muziek wil je gaan spelen?

wietse
11 juli 2005, 18:48
heb hem ook zien staan die heb je beslist niet voor 199 euro, waarom denk je dat er bieden per mail bij staat?
die kasuga is eigenlijk gewoon een tokai love rock, en die doen wel even wat meer, deze heeft z'n naam niet mee, aangezien de meeste mensen niet weten dat kasuga tokai is.
als je die gitaar echt kan kopen voor 199 euro of zelfs 250 euro, doen! de kans dat er een rotte appel tussen zit is minimaal, wel verstandig natuurlijk om een ervaren gitarist mee te nemen die weet waar op te letten.

Jesse v.d
11 juli 2005, 19:27
Bedankt voor de replies :) , ik ga dus gewoon kijken of ik hem kan kopen met mijn budget (ongeveer 300 voor een gitaar).

Ik ben vanplan om Guns'n Roses te gaan spelen vandaar dat ik een lespaul ook zoek :P. Ik ben van plan om dus later langzamerhand de electra up te veranderen naar Alcino II pro's :D.
Maar hoeveel is zo'n Kasuga ongeveer waard als het echt een groot verschil is ofzo met epiphone kan ik natuurlijk over mijn budget heen :P

Treeb
11 juli 2005, 22:24
Volgensmij stond deze gitaar laatst ook op gitaarmarkt of op speurders voor 225euro dus dan heb je iets meer van een richtlijn.

Jesse v.d
13 juli 2005, 22:35
Hoe is de qualiteit van Morris les pauls? in vergelijking met andere :o

Cubensis
13 juli 2005, 22:37
heb hem ook zien staan die heb je beslist niet voor 199 euro, waarom denk je dat er bieden per mail bij staat?
die kasuga is eigenlijk gewoon een tokai love rock, en die doen wel even wat meer, deze heeft z'n naam niet mee, aangezien de meeste mensen niet weten dat kasuga tokai is.
als je die gitaar echt kan kopen voor 199 euro of zelfs 250 euro, doen! de kans dat er een rotte appel tussen zit is minimaal, wel verstandig natuurlijk om een ervaren gitarist mee te nemen die weet waar op te letten.

ik was erin geïnteresseerd, ik mocht m voor 180 zelfs toen ik maar 150 bood.....dus die vent is gewoon niet zo handig bezig

Jesse v.d
13 juli 2005, 23:02
en helaas was hij net verkocht toen ik hem wilde :'( dan had ik mooi een kasuga lp gehad en misschien nog een losse humbucket erbij :'(

Lexvandoef
13 juli 2005, 23:09
Ach zonde man!!! :cry:

Maar ja, als je trouwens verder wilt zoeken nog zou ik, als ik jou was, kijken naar een tweedehands epiphone, maar neem dan wel een standard of een classic.
Die specials zijn 3 keer niks :razz:.

Die standard is goed te vinden voor jou budget, ik heb een tijdje geleden ook gezocht. Duurde een maandje voordat ik er een hand, maar ik nu wel een leuke gitaar op de kop kunne tikken :-D .

Lexvandoef
13 juli 2005, 23:10
Ohja naar een Epiphone LP 100 zou ik ook nie kijke als ik jou was.

Jesse v.d
14 juli 2005, 03:06
De bekende goede lawsuit modellen dat zijn toch:
Burny, Greco, Tokai, Orville, Edwards, El Maya, Vantage, National, Fernandes

Wat zijn merken van welke tijd dan ook met vergelijkbare qualiteit die dus gewoon goede gitaartjes hebben.

Komt een morris les paul ergens in de buurt, dat is toch ook van de eigenaar van greco/ibanez?
(met name dus het gebruikte hout etc, electronica ga ik waarschijnlijk langzamerhand naar eigen smaak aanpassen dus dat hoeft niet super te zijn ofzo, kzoek vooral een goede plank met mooi hout etc) Ik kan wel solderen maar niet mooi een gitaartje bouwen dus zoek ik een goedkope basis, zodat ik langzamerhand gewoon voor eeuwen een gitaartje kan uitbouwen :D.

wietse
14 juli 2005, 07:09
Hoe is de qualiteit van Morris les pauls? in vergelijking met andere :o
oei morris, die waren meestal niet zo best, veelal van multiplex maar ook daar kunnen wel eens goeden bijzitten, morris was één van de merken die uit de ibanez fabriek kwamen.

ik was erin geïnteresseerd, ik mocht m voor 180 zelfs toen ik maar 150 bood.....dus die vent is gewoon niet zo handig bezig

dat kan je wel stellen, heeft dus niet echt een idee wat zoiets waard is, voor de verkoop is de naam kasuga een nadeel mensen kennen het niet, en bij veel gitaristen is het toch iets van wat de boer niet kent vreet hij niet.
voor dat geld heb je een over het algemeen erg goede gitaar aan een kasuga.

Cubensis
14 juli 2005, 14:18
ja, in de advertentie stond er zeltfs bij dat ze door tokai gebouwd werden en zo goed als hetzelfde waren, dus kennelijk wist ie wel wat t was, maar wist ie ook dat ie er nooit de 800 voor kon vangen die een beetje tokai opbrengt

Bambufan
14 juli 2005, 22:19
Hoe is de qualiteit van Morris les pauls? in vergelijking met andere :o
oei morris, die waren meestal niet zo best, veelal van multiplex maar ook daar kunnen wel eens goeden bijzitten, morris was één van de merken die uit de ibanez fabriek kwamen.

Granada is meestal ook een Hoshino-merk om te vermijden: echt HEEL cheap gemaakt.

bram123
14 juli 2005, 22:39
haha die jesse toch met z'n oproep op gitaarmarkt. een tokai voor 250 euries. hihi.

Speeddemon
14 juli 2005, 22:51
haha die jesse toch met z'n oproep op gitaarmarkt. een tokai voor 250 euries. hihi.

:lol:
iemand m'n Burny LP Custom kopen voor 150?




























PSYCHE! :o :cool:

bram123
14 juli 2005, 22:54
150? he nee daar koop ik wel een richwood voor. die zijn tenminste nieuw.

Jesse v.d
15 juli 2005, 01:59
Het kan geen kwaad het te proberen het blijft wel ff staan, je hebt soms van die gekken niet ;P. Nee maar ik zoek niet een tokai kwil eigenlijk gewoon weten welke gitaren een leuk lichaam hebben om later lekker alle electronica uit te gooien etc.

kheb geen zin om 700 euro uit te geven gelijk :P want het is toch een projectje, ik heb alleen geen mogelijkheden om goed hout te bewerken ed. Dus zelfbouw is geen mogenlijkheid, dus zoek ik een gitaar die ik in principe nooit weg hoef te doen alleen aan te passen anders is het zo zonde van mijn geld :P. Nu kan ik er toch nog geen goed geluid uit halen dus electronica die er in zit etc maakt me niet echt uit. Zolang het hout maar goed is.

Dus naast de dure merken die ik geplaatst heb in mijn advertentie, wat zijn goedkope merken met subliem hout (en lawsuit headstock het liefst) maar mer slechte electronica en dus goedkoop weggaan. :P

Jesse v.d
15 juli 2005, 22:40
Ik denk dat ik mijn gitaar budget een beetje verhoog met 100 euro ofzo. Dus nu heb ik 350 ongeveer.

Dus ik kom meer in de kant van epiphone terecht.
Bolt on jappannertjes (kasuga ibanez heb ik al gezien)
Gretsch electromatic jet pro of synchromatic sparkle jet.

Mijn vraag is hoe zijn die gretschjes, en in hoeverre kan je de humbuckers later upgraden moet je dan bij die mini dingen een stuk hout eruit halen? En de grotere maat passen daar gewoon alle aftermarket hummers in?

bram123
15 juli 2005, 23:14
wat wil je morgen hebben? :razz:

Cubensis
15 juli 2005, 23:36
kasuga bolt on?, is toch gewoon set neck?

Jesse v.d
15 juli 2005, 23:44
wat wil je morgen hebben? :razz:

Een les paul achtig model, met goed hout waar ik later als ik misschien ooit goed kan spelen de elementen op kan vervangen zonder dat de gitaar gewoon niet goed bruikbaar is omdat het een beginners gitaar is :P

Ik heb mijn idee dus niet echt veranderd van het begin, kwil gewoon weten wat een beetje een goede basis gitaar is voor mijn geld maar die ik later door wat veranderinging in hardware en electronica zo kan veranderen dat ik hem gewoon niet weg hoef te doen :P

Maar die gretsch dingen vond ik er wel leuk uitzien bijvoorbeeld en ze hebben gewoon een mahogany body dus lijkt me ook wel goed hout. Alleen vroeg ik mij af hoe makkelijk je bij die dingen electronica kan veranderen omdat de humbuckers er kleiner dan normaal uitzien.


kasuga bolt on?, is toch gewoon set neck?
Er zijn blijkbaar dus ook bolt on nekken :o

Jesse v.d
16 juli 2005, 13:33
Kheb nu een ibanez les paul met geschroefde nek voor gratis :o dus nu ga ik er voor 250 aan electronica in gooien :P

wietse
16 juli 2005, 13:53
Kheb nu een ibanez les paul met geschroefde nek voor gratis :o dus nu ga ik er voor 250 aan electronica in gooien :P
waarom dat?
kijk maar eens goed wat voor elementen er in zitten heel vaak stopte men er dimarzio's in, en dat zijn prima elementen.
en verder aan potmeters en schakelaars niks doen als ze niet kraken en nog goed werken, het verschil tussen USA pots en japanse hoor je echt niet imo.
en natuurlijk FOTO'S!!!!!!!!!!

bram123
16 juli 2005, 15:27
haha gratis, geweldig. gefeliciteerd man. zoals wietse zegt wel even denken waar je die 250 euries in gooit. hoe ziet het fretwerk eruit? (en ik bedoel niet zilverkleurig en parallel geplaatst).

Jesse v.d
16 juli 2005, 16:31
Hij was van mijn buurman hij had dat ding als decoratie, hij speelt gitaar en mijn vader had het toevillig dus over wat voor een gitaar ik zoek :P

http://members.ams.chello.nl/e.dongenammeraal/ibanezgitaar.jpg
http://members.ams.chello.nl/e.dongenammeraal/ibanezgitaar2.jpg
http://members.ams.chello.nl/e.dongenammeraal/ibanezgitaar3.jpg
http://members.ams.chello.nl/e.dongenammeraal/ibanezgitaar4.jpg

De tuners zijn een beetje gaar en hij trilt een beetje tegen de fretten, dus ik laat ff de gaten uitvergroten van de kop en de nek rechter maken.

De brug en de stop bar zijn een beetje aan het roesten onder het chroom dus ik denk dat ik dat ook ga vervangen. de pots en de 3-way switch laat ik lekker zitten.

Ook gelijk een slagplaat en van die plestik dingen voor rond de humbuckers erbij.

En ik zit te denken er seymour duncan alnico II pro's in te gooien :P

De fretten vind ik er wel goed uitzien, die blokjes in die hals wat is dat eigenlijk tis geen nep of echt parelmoer het lijkt op ijzer :P

Oh jah en een setje nieuwe snaren mag ook wel :p

wietse
16 juli 2005, 16:53
een scriptlogo dus, dus pre lawsuit begin 70 er jaren.
als de brug en het tailpiece nog heel zijn op wat roest na zou ik hem mooi zo laten, geeft een gitaar karakter dat je ziet dat hij oud is.
en kijk eerst eens wat er in zit en hoe hij zo klinkt een verandering is niet altijd een verbetering.
en aangezien je nog maar een maandje speelt ga dan niet als een dolle modden alleen omdat je denkt dat het beter is,origineel waren die gitaren best wel goed ook de electronica en elementen gaan alleen maar beter klinkenls ze ouder worden zegt men, minder krachtig maar voller en warmer van klank.
gaten van de tuners uitvergroten?
waarom?
je kan prima nieuwe direct passende tuners kopen , of wil je er schallers in gooien en gelijk de waarde van die gitaar tot nul laten zakken dankzij zo'n aanpassing.
want vergis je niet zo'n scriptlogo ibanez zelfs met bolt on neck is toch nog snel een 300 euro waard mits origineel.
en er zijn nogal wat verzamelaars van die oude ibanezzen.
tegen de fretten trillen is meestal een kwestie van aktie afstellen, blijf in godsnaam van die halspen af als het niet echt noodzakelijk is.
ik heb nu 40 gitaren ,eigenlijk allemaal oud, en ook nogal wat verkocht en de keren dat ik aan de halspen heb moeten draaien om een gitaar weer bespeelbaar te krijgen zijn op de vingers van 1 hand te tellen.
is hier soms het eerste wat je hoort fretbuzz, is aan de halspen draaien, NIET DUS!!!!
dat werkt alleen maar als de boel ergens in het midden aanloopt anders is het gewoon de brug wat omhoogdraaien.

Jesse v.d
16 juli 2005, 17:44
zelf aan de halspen draaien ga ik niet doen eerst zoiezo kijken of het op te lossen is door de brug te verhogen. Dat laat ik gewoon ff nakijken door een gitaarzaak ik ga me niet bezighouden met modificaties die ik niet terugkan draaien zelfde met uitruimen van de headstock. Ik mod hem voornamelijk omdat ik dat leuk vind. Die seymour duncans zit ik gewoon over na te denken :p

Cubensis
16 juli 2005, 19:29
staat nu zelfs een ibanez LP op marktplaats voor 495.....dat vind ik weer te gek worden, die ibanez kopies waren zelfs van multiplex soms, en om nou te zeggen dat ze 500 waard zijn...

Treeb
16 juli 2005, 20:19
Wat een mooie gitaar zeg, dat die lak zo oud lijkt en die kleine butsjes maken hem alleen maar mooier. Het is misschien wel jammer dat er twee verschillende humbuckers inzitten. Ik ben het met Wietse eens dat je die brug eigenlijk moet laten zitten, hoort erbij! Veel plezier van je gitaar

Jesse v.d
16 juli 2005, 21:34
staat nu zelfs een ibanez LP op marktplaats voor 495.....dat vind ik weer te gek worden, die ibanez kopies waren zelfs van multiplex soms, en om nou te zeggen dat ze 500 waard zijn...

deze is van 2 op elkaar gelijmde planken :P als ik naar de zijkant kijk

en die van 495 heeft een gelijmde nek,dan is hij toch gelijk aan een fernandes of burny?


En bij die brug zijn de schroefjes letterlijk vastgeroest :P, maar misschien helpt een beetje olie. Ik zat wel te denken aan zo'n rol brug breek ik minder snaren met het leren :P

En omg waat een wereld van verschil is het geluid als je die zolder opberg snaren vervangt :D opeens hoor je enorm mooi geluid :D en doet hij niet vervelend meer tegen het fretboard :D

wietse
16 juli 2005, 21:52
Wat een mooie gitaar zeg, dat die lak zo oud lijkt en die kleine butsjes maken hem alleen maar mooier. Het is misschien wel jammer dat er twee verschillende humbuckers inzitten.

ik denk niet dat er verschillende humbuckers inzitten eerder dat bij het brugelement het kapje weg is, die kan je zo kopen dus geen probleem.






deze is van 2 op elkaar gelijmde planken als ik naar de zijkant kijk

En bij die brug zijn de schroefjes letterlijk vastgeroest , maar misschien helpt een beetje olie. Ik zat wel te denken aan zo'n rol brug breek ik minder snaren met het leren


dat kan kloppen die 2 lagen pancake noemt men dat ook wel eens als ik me niet vergis, zelfs gibson gebruikte dit wel, het voordeel is dat je minder dikke stukken goed hout hoeft te hebben, dus minder duur.
voor die stelschroevenvan de brug, kruipolie gebruiken even rustig in laten weken en dan met een goed passende schroefendraaier draaien .
rolbrug is nergens voor nodig bij een gitaar zonder trem, je zal er niet meer of minder snaren door breken.

Jesse v.d
16 juli 2005, 22:18
er zit bij de brug element wel een kapje je ziet het niet goed maar er zit een soort van kapjes met een opening rondom de magneetjes schroefjes watever, het is dus niet een verwijderd kapje, het kapje is overgens wel zwart.

Overgens is het normaal dat je hem veel harder moet zetten als mijn geleende washburn hb-35 (es-335 imi) om geluid van hetzelfde volume te krijgen?

wietse
17 juli 2005, 05:23
dat is het normale afdek kapje van de spoel , die kan je niet verwijderen, maar als ik het goed zie dan zitten er bij het brug element ook een rijtje schroeven, dat duidt er op dat er ook een kapje op kan/hoort.
het volume verschil is normaal, als je alles tenminste wel opendraait en alle potmeters nog normaal werken.
elementen verliezen door de jaren heen aan kracht maar gaan ter compensatie wel mooier en warmer klinken.

schwalbe
17 juli 2005, 13:08
Check dit eens: http://www.ibanezcollectors.com/cgi-bin/discus/discus.cgi
Veel info over vintage Ibanez.

Jesse v.d
17 juli 2005, 15:02
dat is het normale afdek kapje van de spoel , die kan je niet verwijderen, maar als ik het goed zie dan zitten er bij het brug element ook een rijtje schroeven, dat duidt er op dat er ook een kapje op kan/hoort.
het volume verschil is normaal, als je alles tenminste wel opendraait en alle potmeters nog normaal werken.
elementen verliezen door de jaren heen aan kracht maar gaan ter compensatie wel mooier en warmer klinken.

Er zit volgens mij wel degelijk een zwart afdekkapje op hoor, die speol kapjes zijn toch die beige dingen die zitten onder een zwart afdekkapje :o.
Dus je hebt normaal een chroom afdekkapje daaronder een zwarte met openingen voor de punten van de spoelen en daaronder de spoelen met hun inviduele beige afdekkapjes?


Check dit eens: http://www.ibanezcollectors.com/cgi-bin/discus/discus.cgi
Veel info over vintage Ibanez.

Bedankt kga ff kijken :)

schwalbe
17 juli 2005, 15:41
Volgens mij is het een 2351bs model uit 1976
Dat zou ook betekenen dat het elementkapje hoort te missen.
http://www.break-even.org/ibanez/imagesibanez/ImBLa/la2351cs.jpg

specs:

2351bs
Body: Arched birch top with solid mahogany body

Neck: Hard laminated maple, Detachable neck

Fingerboard: Polished rosewood with pearloid block inlays

Pickups: Two chrome plated super 70 anti-hum pickups

Machine Heads: Chrome plated Smooth-tuner machine heads

Finish: Tobacco brown sunburst

(detachable neck betekent bolt-on)

bron, tevens tip:
http://www.ibanez-vintage-page.de/

schwalbe
17 juli 2005, 15:56
En dan wel de versie die voor Europa gemaakt is, gezien de 'open book' headstock op jouw exemplaar in tegenstelling tot die op het plaatje uit de (kennelijk amerikaanse) catalogus die je hierboven ziet.
Jammer dat de slagplaat mist.

Cubensis
17 juli 2005, 15:59
haha, die term vind ik zo mooi in die ouwe ibanez catalogs 'Detachable neck' een eufemisme voor 'we hebben de goedkoopst mogelijke constructie op deze kopie gebruikt' :D

Tupelo
17 juli 2005, 16:24
Toch wel een o.k. gitaar om te krijgen... vind het altijd moeilijk. T.z.t. wil ik ook wel weereens een lawsuit LP.

Ding dat ik niet begrijp. Ik heb een Burny LP Custom gehad & die gitaar zoog big time! Dat was in 1993 ofzo. Destijds kocht je een Tokai LP voor maximaal 800 gulden; en dan was je net niet genaaid. Zeker die Tokai's dat die nu voor 800 euro gaan beats me.

schwalbe
17 juli 2005, 16:24
Kun je op het halsbevestigingsplaatje behalve 'made in japan' ook een serienummer ontdekken?, dan kunnen we de gitaar dateren.
Niks aan veranderen hoor; deze gitaar heeft verzamelaarswaarde (geen enorme, maar toch 300-600 euro).

schwalbe
17 juli 2005, 16:31
Ding dat ik niet begrijp. Ik heb een Burny LP Custom gehad & die gitaar zoog big time! Dat was in 1993 ofzo. Destijds kocht je een Tokai LP voor maximaal 800 gulden; en dan was je net niet genaaid. Zeker die Tokai's dat die nu voor 800 euro gaan beats me.

Tsja; verzamelwaarde heeft niet perse met kwaliteit te maken.
SOMMIGE burny/tokai/ibanez 'lawsuits' zijn net zo goed als de originelen.... velen echter bij lange na niet. Maar vanwege alle verhalen over de goede exemplaren betaal je nu ook verzamelwaarde voor de mindere. De test is gewoon inpluggen en spelen...

Jesse v.d
17 juli 2005, 17:43
Er is nergens een serie nummer te bekennen, helaas. Zal wel op een stikkertje gezeten hebben?

Wat betreft inleg etc lijkt hij eerder op een 2350 IM uit 1973 :O ook wat betreft headstock alleen staat er daar geen ibanez op :P

Rond de neck bij de body vinden er wat scheurtjes in de lak plaats, komt dit omdat het een "afneembare nek"is :P Wordt dit erger ofzo langzamerhand, zo ja kan je dit tegengaan ofzo door de nek nog eens extra vast te (laten) lijmen en dan weer vastzetten ofzo?

schwalbe
17 juli 2005, 18:12
Nee; voor '75 gebruikte ibanez geen serienummers. Normaal dus. Dat maakt deze gitaar waarschijnlijk een 74-er.
Die scheurtjes horen erbij.. gewoon laten zo.
edit: Kan idd ook een '73 en/of een 2350 zijn