PDA

View Full Version : Actie aanpassen op een Epi



BJA
11 juli 2005, 16:40
Ahoi,

Ik zou graag de snaren lager leggen op mijn nieuwe epi maar ik vrees nogal voor een verlies in geluidskwaliteit/volume.

Iemand tips hoe ik dit zelf het beste aanpak? (ik wil het persé zelf doen, kwestie van bijleren)

Foto van de epi:

FOTO (http://savodka.ksjriemst.be/git/22.jpg) (de middelste)

Ik neem aan dat ik gewoon met de 2 onderste schroeven van de brug (of ben ik mis) moet spelen?

AART
11 juli 2005, 16:43
volume word alleen maar harder omdat de snaren dichter op de elementen staan.

je moet wel opassen dat ze niet tegen de frets rammelen, dat resoneren ze minder en word het volume minder.

Fumi SG
11 juli 2005, 16:44
je moet aan de twee schroeven aan de uiteindes van de brug draaien. De brug is het stuk tussen het onderste element en het laatste stuk (tailpiece). Draai met de klok mee en de brug/actie word verlaagd.

Je moet net zolang prutsen totdat je hem fijn vind spelen, en bevalt de sound je dan niet... dan moet je de hoogte van je elementen even aanpassen. Dat doe je door aan de schroefjes naast je elementen te draaien.

succes...! :wink:

E-J
11 juli 2005, 17:38
misschien is dit een handige site:

http://www.guitarattack.com/repair/intonation.htm

Weet iemand trouwens hoe hoog de tailpiece moet? :???: Hoog, laag?

H.Manback
11 juli 2005, 17:44
Je bedoelt de tailpiece neem ik aan. Die kan je zetten zoals je wil (mits natuurlijk de hoek van de snaren over de brug groot genoeg blijft). Probeer het uit, want het verandert veel aan hoe je gitaar speelt. Grofweg gezegd geeft een hogere tailpiece slappere snaren. Dit betekent dat ze lichter benden, maar je moet wel verder benden om de volgende halve toon te krijgen.

Wat ik pas heb gelezen is dat het verhaal dat een tailpiece tegen de body aan meer sustain geeft een beetje een fabel is (uit How to make a electric guitar play great van Dan Erlewine). Het lijkt er op dat mensen dat ervaren omdat er dan meer bas doorkomt ofzo.

Edit: Stiekem ff op de naam komen he EJ! :razz:

Wormaap
11 juli 2005, 17:46
Hij wil de actie verlagen, dus ik ga ervanuit dat'ie de brug zelf bedoelt :)
Er zitten onder de brug 2 ringen, die draai je omlaag --> brug omlaag, hoezee :-D

Edit: Dat tailpiece dingske had ik niet gezien, sorry :P

E-J
11 juli 2005, 17:46
ja sorry, ik zag het plotseling boven staan :D

Ash ketchum
11 juli 2005, 21:32
Hey BJA, een goede richtlijn voor de actie is 1,59 mm bij de hoge E en 2,39 bij de lage E. Kan je zelf doen meten met een voelermaatje of een schuifmaat.