PDA

View Full Version : Within Temptation fans here?



Han S
11 juli 2005, 15:10
Vannacht zag ik een concert van WT op de Duitse TV, Rockpalast dus. Ik heb ze eigenlijk niet eerder gezien/gehoord langer dan twee nummers op PinkPop en de clips op TV.

Wat mij opvalt is dat op pinkpop het geluid (op TV althans) erg goed was, veel beter dan wat ik gisteren hoorde. Voor de Nederlandse TV wordt er vanuit een reportagewagen een mix gemaakt voor onze huiskamer, daar heeft de geluidsman op het veld niets mee te maken.

Ik denk dat WT een eigen geluidstechnicus heeft die mee gaat naar de concerten, heeft iemand hier meerdere concerten van ze meegemaakt? En hoe was het geluid daar?

Op de Duitse TV was het voornamelijk keyboards, heel weinig gitaar en helemaal geen bas te horen. En van de drums was alleen de snare te horen, wat ze daar dan van hadden gemaakt althans, een soort begin 80er jaren 'oenk'.

Wat wel heel knap is van die band is het gebruik van samples tijdens live concerten, je hoort allerlei koortjes en zelfs een harmonie op Sharon in sommige nummers. Wat ook opviel is het kleine Behringer mengpaneeltje op het keyboard van Martijn Spierenburg, dat werd voortdurend duidelijk in beeld gebracht.

harrie-beton
15 juli 2005, 12:10
het blijven duitsers natuurlijk die trots zijn op "hun" Behringer made in China.

Irritant aan tv is de enorme compressie plus dat reclames en commentaar-stemmen harder zijn de muziek.

Ravanelli
16 juli 2005, 01:06
Rory Gallagher bij RockPalast !!! Dat waren nog eens tijden..........

Vampire
17 juli 2005, 12:04
Ik was een fan van het eerste uur, met Enter en the Dance, maar toen de grunter moest stoppen van de dokter, toen kwam de softe muziek. Nou vind ik Mother Earth nog een aantal redelijke nummers hebben, maar het gaat alleen maar berg afwaards met ze... Hoewel ze op Bospop nog wel een leuke show neerzetten (weliswaar te hard geluid). Sowieso maken ze wel leuke shows, maar verder...

Han S
17 juli 2005, 23:57
Ik was een fan van het eerste uur, met Enter en the Dance, maar toen de grunter moest stoppen van de dokter, toen kwam de softe muziek. Nou vind ik Mother Earth nog een aantal redelijke nummers hebben, maar het gaat alleen maar berg afwaards met ze... Hoewel ze op Bospop nog wel een leuke show neerzetten (weliswaar te hard geluid). Sowieso maken ze wel leuke shows, maar verder...

Het was toch Robert die de grunts deed dacht ik? En moest die stoppen van de dokter?

Heb jij hun eerste CD, toen ze nog 'Voyage' heetten? 'Embrace' is de titel, ik zag laatst een exemplaar op Ebay en daar was een bod op van €110

Ik heb er nog een zooi liggen en ergens moeten nog twee dozen bij een platenmaatschappij liggen.

Ik heb de 24 sporentapes van Embrace nog in het archief, voor een goed bod gaan ze weg.

Ik gun WT het succes van harte en ik lees dat ze momenteel een nummer één hit hebben in Spanje, maar tegelijkertijd vind ik die band eigenlijk een belediging voor al die bands die zo hard werken, zo veel kunnen en zo weinig bereiken.

Het was The Gathering die het zaad hebben geplant wat nu zo bloeit in de Gothic scene.

Het is allemaal een kwestie van smaak, maar ik begrijp er niet veel van, hoe dat allemaal werkt met zo'n band. Ik heb ze tien jaar geleden 35 dagen in de studio gehad op mijn kosten, heeft ze geen cent gekost.
Jammer dat ik nooit meer wat van ze heb gehoord nadat ze succes hadden.

Geen rancune van mijn kant hoor, maar erg vrolijk word ik er niet van.

Ik heb nog een paar unieke opnamen van ze die niet op de CD zijn verschenen, collector items zogezegd, zal ik dan toch nog rijk worden? :cool:

Jimi Hendrix
18 juli 2005, 10:09
Ik heb nog een oude opname van Faith No More bij Rockpalast.
De eerste 3 nummers hoor je hoe de geluidsman:
eerst een galmpje zet op de snare
de keyboards dr in schuift
halverwege het eerste nummer de gitaren erbij doet
etc
na 3 nummers is het een aardige mix geworden.
Ik denk dat die mix live wordt gedaan tijdens het concert hopla naar 2 sporen. Bij PP zal tijdens de soundcheck zijn gewerkt aan het TV-geluid.
Her en der op het net zwerven ook leuke verhalen over hoe eea verliep tijdens live8 (op gearslutz?)

Vampire
18 juli 2005, 11:09
Het was toch Robert die de grunts deed dacht ik? En moest die stoppen van de dokter?

Heb jij hun eerste CD, toen ze nog 'Voyage' heetten? 'Embrace' is de titel, ik zag laatst een exemplaar op Ebay en daar was een bod op van €110

Ik heb er nog een zooi liggen en ergens moeten nog twee dozen bij een platenmaatschappij liggen.

Ik heb de 24 sporentapes van Embrace nog in het archief, voor een goed bod gaan ze weg.

Ik gun WT het succes van harte en ik lees dat ze momenteel een nummer één hit hebben in Spanje, maar tegelijkertijd vind ik die band eigenlijk een belediging voor al die bands die zo hard werken, zo veel kunnen en zo weinig bereiken.

Het was The Gathering die het zaad hebben geplant wat nu zo bloeit in de Gothic scene.

Het is allemaal een kwestie van smaak, maar ik begrijp er niet veel van, hoe dat allemaal werkt met zo'n band. Ik heb ze tien jaar geleden 35 dagen in de studio gehad op mijn kosten, heeft ze geen cent gekost.
Jammer dat ik nooit meer wat van ze heb gehoord nadat ze succes hadden.

Geen rancune van mijn kant hoor, maar erg vrolijk word ik er niet van.

Ik heb nog een paar unieke opnamen van ze die niet op de CD zijn verschenen, collector items zogezegd, zal ik dan toch nog rijk worden? :cool:

Laat ik het zo zeggen, ik ben toch geen fan van het eerste uur als ik dit lees, maar wel ruimschoots voordat ze echt bekend werden.

Anyway, ik weet niet of die grunter robert heette, ik weet zelfs nu nog steeds alleen maar dat sharon sharon heet en meer interesseert me niet haha (gaat mij om de muziek, niet om namen van muzikanten, zijn zoveel ubergoede bands waar ik de namen van de muzikanten niet van weet). Maar hij moest wel stoppen van de dokter, althans, dat heb ik destijds vernomen van... kweet niet meer van wie.

Maar wel cool dat jij die spullen nog hebt liggen, ik zou ze denk ik vast houden, tenzij je er nooit naar luisterd en ze ergens onder in je kast liggen ofzo, dan is het tijd om ze weg te doen :)

Tupelo
18 juli 2005, 19:14
Ik heb nog een paar unieke opnamen van ze die niet op de CD zijn verschenen, collector items zogezegd, zal ik dan toch nog rijk worden? :cool:

HEEEEEE jij was toch die gozer die niet meer hoefte te werken, het voor de hobby deed en al binnen was? Nu heb je me dus voor niets depressief gemaakt! :(

Han S
19 juli 2005, 00:34
Ik heb nog een paar unieke opnamen van ze die niet op de CD zijn verschenen, collector items zogezegd, zal ik dan toch nog rijk worden? :cool:

HEEEEEE jij was toch die gozer die niet meer hoefte te werken, het voor de hobby deed en al binnen was? Nu heb je me dus voor niets depressief gemaakt! :(

Nou, dat is weer een beetje over de top, ik ben niet rijk of zo, maar als er niemand zou komen opnemen het komende jaar, ga ik lekker zelf muziek zitten maken. Ik ben een ouwe lul en ik heb al zoveel tropenjaren gemaakt dat ik eigenlijk niet meer hoef te werken. Als zelfstandige ondernemer kun je niet in de VUT dus dat moet je zelf regelen. En dat heb ik gedaan.

Als ik over een jaar of wat de hele tent verkoop wordt het helemaal lachuh. In de tussentijd ga ik lekker door met bands opnemen.

harrie-beton
19 juli 2005, 09:46
Ik ken the Gathering wel maar Within Temptation en After Forever vind ik net iets frisser en beter (betere zang, betere gitaren en vooral betere melodie). Zij hebben misschien ook meer de "wind mee" (het succes van Evanescense)

Van de Gathering vind ik alleen Mandilion goed en ook niet eens alle nummers.

En ik heb de luxe om niet van de muziek te hoeven leven. Met de commercie bemoei ik me niet, denk aan "schnappie" en "the ketchup song".
Ik kijk gewoon wat ik leuk vind. Er is ook veel oude muziek die ik leer kennen die ook erg goed is.

Vampire
19 juli 2005, 10:26
Ik ken the Gathering wel maar Within Temptation en After Forever vind ik net iets frisser en beter (betere zang, betere gitaren en vooral betere melodie). Zij hebben misschien ook meer de "wind mee" (het succes van Evanescense)

Van de Gathering vind ik alleen Mandilion goed en ook niet eens alle nummers.

En ik heb de luxe om niet van de muziek te hoeven leven. Met de commercie bemoei ik me niet, denk aan "schnappie" en "the ketchup song".
Ik kijk gewoon wat ik leuk vind. Er is ook veel oude muziek die ik leer kennen die ook erg goed is.

:o

After Forever en Within Temptation gaan al wel even heel wat langer mee dan Evanescence... en After Forever is nog steeds niet super populair, omdat ze nog redelijk dezelfde muziek maken en niet veel commercieler zijn geworden, zoals wel het geval is bij Within Temptation... (Ik vond Memories echt een zielig nummer. Als je de clip ziet en de gitaristen 1 keer per 5 of 10 seconden een powerchord aanslaan en dan bedenkt dat ze vroeger zulke coole en snelle muziek maakten...)

Maar goed, als je After Forever leuk vind, moet je Epica toch ook eens proberen als je dat nog niet kent. Marc Janssen (broer van Floor van After Forever en eerst ook in AF) doet daar nu de grunts en gitaar. en ik vind Simone (zangeres van Epica) nog weer een mooiere stem hebben dan floor (niet beter, dat zeker niet, maar wel mooier).

Han S
19 juli 2005, 13:07
Het is wel allemaal een kwestie van smaak, persoonlijk hou ik niet zo van After Forever. WT heeft een geweldige zangeres, mooie vrouw ook, maar ze kan veel meer met die stem dan wat ze in WT laat horen.

Als ik WT drie nummers heb gehoord begint die stem me zelfs te vervelen.

The Gathering is weer een heel ander verhaal, Anneke heeft een mooie stem en kan daar ook veel mee, maar ook Anneke beperkt zich tot een paar truukjes die ze altijd gebruikt.

Ik heb opnamen met Anneke gemaakt waar ik de rillingen van krijg, wat een emotie kan die vrouw in haar stem leggen.

Hun debuut 'Always' bevat een paar wonderlijk mooie nummers, de teksten zijn meesterwerken op zich. En die mannetjes waren toen tussen de 16 en 22.

Hun tweede CD 'Almost a Dance' is gemaakt omdat ze dat contractueel verplicht waren, maar van motivatie is weinig of geen sprake. De zang is vreselijk, ook van de zangeres, lijkt nergens op.

Dan maken ze hun derde album 'Mandylion', waarvoor ik nog demo opnames heb mogen maken. Mandylion is een meesterwerk, waarmee ze hun grootste succes hebben gemaakt.

Daarna komt 'Nighttime Birds', meer van het zelfde, maar minder goed en dan maken ze 'How to measure a Planet', waarmee ze een totaal andere richting inslaan. Moedig is het wel, maar commerciëel is het niet handig.

Alles wat er na is gekomen heb ik wel, maar ik luister er nooit naar. The Gathering is naar mijn smaak wel een van de meest talentvolle bands die dit landje heeft voortgebracht, vooral Always en Mandylion zijn klassiekers.

Within Temptation gebruikte in hun beginperiode veel elementen die ik van de Gathering kende, misschien had TG beter met hun Mandylion stijl kunnen doorgaan, die stijl helemaal perfectioneren en uitdiepen. Mogelijk hadden zij dan het succes gekend wat WT momenteel heeft.

Als ik WT zou mogen produceren, zou er meer gitaar te horen zijn en minder keyboards, ook de drums zouden anders gaan klinken en Sharon zou minder hoog gaan piepen, ze is in de laagte namelijk heel mooi.

Maar die kans is nihil.

FNaRK
20 juli 2005, 17:03
The Gathering: geniaal tot Mandolin en Nighttime Birds,

WT: vooral de eerste 3 CD's, Enter vond ik erg goed. Live vind ik het muzikaal bar weinig voorstellen, veel te veel keyboards en de weinige interessante gitaarpartijen die ze hebben komen niet door .... en dan hebben we het niet eens over het totaal ontbreken van ook maar maar enige solo of boeiende riffjes :x

van wie was ook al weer "Almost a Dance" :oops: - weet nog dat ik dat ook wel goed vond

D3vLiN
26 juli 2005, 08:21
Always... _O_

Over de platen van de Gathering na Nighttime birds; ik vind het van lef getuigen om toe te geven aan jezelf en publiek dat je uitgekeken bent op 'de gitaarmuur' en het hele gothic-metal gedoe en je eigen gevoel, stijl, ontwikkeling te blijven volgen, juist wanneer die stijl een kassucces blijkt te gaan worden.
Je hoort in Nighttime Birds imho ook gewoon dat het een herhalingsoefening is en dat ze met How To Measure A Planet hun eigen inventiviteit weer gevonden hebben. Los van of iemand dat mooi, beter of wat dan ook vindt.
Je kunt wat dat betreft bij TG een mooie parallel trekken met de noorse band/project Ulver (van black metal naar organische soundscapes via techno en acoustisch gitaarspel in 10 jaar tijd). Souvenirs heeft ook wel wat van de latere Ulver sound weg (niet in de laatste plaats omdat Garm een fantastisch duet met Anneke doet).

Over Within Temptation, Epica, After Forever etc; ik ga niet ontkennen dat 'ze het goed doen', maar het is in mijn ogen allemaal hetzelfde minstens tien jaar oude trucje, een exponent van de oude goden Candlemass, de doom-metal garde uit engeland (oude Paradise Lost, My Dying Bride en oude Anathema) en inderdaad The Gathering ten tijde van Mandylion. Hapklare brokken en daardoor wellicht geschikt voor het grote klapvee. Ieder zijn ding, maar mij kan het absoluut niet (meer) boeien.

Raffel
26 juli 2005, 08:42
ik vind eigenlijk alleen de productie van de platen van WT nog goed. Zijn die niet door een ex-vengeance lid geproduceerd?

Verder ken ik als album eigenlijk alleen Mother Earth. Maar dat vind ik van de laatste periode ook echt nog maar het enige goede. Je merkt wel een sterke ommezwaai naar 'moderne' mainstream rock nu. En naast het feit dat ik er erg weinig fantasie in vind zitten, vind ik dat Sharon er qua zang ook op achteruit is gegaan. Ze heeft zichzelf nog het best neergezet op Into the Electric Castle van Arjen Lucassen. (ook ex-vengeance)

Maiden Michiel
26 juli 2005, 10:43
Marc Janssen (broer van Floor van After Forever en eerst ook in AF) doet daar nu de grunts en gitaar.

Ga jij je huiswerk eens even doen.

Vampire
26 juli 2005, 11:05
Marc Janssen (broer van Floor van After Forever en eerst ook in AF) doet daar nu de grunts en gitaar.

Ga jij je huiswerk eens even doen.

Eh, ja, of jij? Ik heb het over Epica he? niet over Within Temptation... oh, en hij heet trouwens Mark Jansen, ik had de spelling fout.
Oh en ik bedoelde screams ipv grunts, als je daar op doelde... :oops:

Maiden Michiel
26 juli 2005, 12:03
Ik bedoel, dat Floor en Mark geen familie van elkaar zijn.

Vampire
27 juli 2005, 11:31
Ik bedoel, dat Floor en Mark geen familie van elkaar zijn.

Hmm, dan vraag ik me toch echt af waar ik dat dan weer vandaan heb... :???: :-?
Oh well, boeiend :D Ik denk dat ik maar eens in mijn signature moet gaan zetten wat ik al vaker heb gezegd: ik weet van de meeste bands de ballen af qua muzikanten :D