PDA

View Full Version : Marshall JMP 1 (of is t nu JPM)



Orpheo
11 juli 2005, 00:34
Ik zit soms eens te kijken naar wat voor gear mijn gitaarhelden gebruiken. vaak is t gewoon een amp, niet zeuren.

maar Dave Murray van iron maiden gebruikt een preamp en eindtrap.

het principe snap ik wel. werkt net als een head, (hij heeft de marshall jpm 1 en marshall 9200 ) maar die jpm 1 (of is t nu jmp??, de preamp dus....hoeveel kanalen is dat nu, hoe kan je je sound instellen? of moet je t opslaan, en dat je dan dat kiest dmv een floorboard/pedalboard oid. moet je wel verdomd zeker zijn van t geluid dat je " opslaat" en niet constant aan die knoppies willen pielen.

heeft iemand dat ding overigens?

Vampire
11 juli 2005, 00:39
Dave Murray = God :D (Scream for me Bospop!!)

Ik neem aan dat het aantal kanalen verschilt per top en dat je op marshallamps.com wel op kunt zoeken wat de specs zijn, anders wel harmony-central.com.

En aangezien die gast al 30+ jaar speelt, is hij vast wel zeker van zijn sound en is hij de fase van constant aan knopjes pielen al wel gepasseerd denk ik.. :razz:

Orpheo
11 juli 2005, 00:46
tis geen top he. tis een preamp. hoe tops werken weet ik onderhand wel. maar hoe een preamp werkt weet ik niet

oh ja; ik was ook bij maiden afgelopen zondag :cool:

gewoon hoppaa!! bij de hekken vooraan :D ik ging uit mn DAK. superconcert.

ik denk ook niet echt dat ik veel aan die knoppies piel/zal pielen, alsik mn soundje heb, maar ik snap gewoon nog niet hoe die preamp werkt. moet je nu je verschillende sounds/kanalen installeren ofzo, en dat je dat dus kiest?

doncker
11 juli 2005, 07:52
Er zijn 4 kanalen, 2 clean en 2 od's. Daarnaast kun je verschillende settings maken (ik geloof 100). Dus kun je echt 100 geluiden maken als je wilt. Je kan zowel aansturen met de originele footcontroller en dan kun je 4 settings schakelen of gebruik maken van een midi-pedaal (bv. behringer fcb1010 ) en dan kun je ze alle 100 schakelen.

vr. groet

kristof

dbr
11 juli 2005, 11:49
Maiden speelt op Mesa Boogie!!! geen zever

heb ze de mesa's zelf zien opstellen en afbreken!!

Orpheo
11 juli 2005, 14:01
Maiden speelt op Mesa Boogie!!! geen zever

heb ze de mesa's zelf zien opstellen en afbreken!!

hahahaha, grappig dude :D

bij bospop zeker niet. echt niet. ik heb interviews gelezen, dat ze alleen maar marshall gebruiken. ALLEEN maar.

ik bij bospop stond ik vooraan, en ik kon dus zien waar hun draadloze apparatuur op ingeplugd stond...rarara....















marshall..geen mesa.

maiden en marshall is zoiets als SRV met een strat. 2handen op 1 buik dus.

Vampire
11 juli 2005, 14:11
Klopt volgens mij wel dat ze uitsluitend spelen op Marshall.

Ik dacht trouwens dat je het over een top had, excuses.

Ik stond zelf anderhalf uur voor het concert precies in het midden van het podium, in het midden van podium-toren (mid-mid :) ) Perfect geluid en alleen maar kleine mensen voor me, kon alles perfect zien en had zo ongeveer het meest perfecte geluid op die plek... 8-)

Orpheo
11 juli 2005, 14:19
Klopt volgens mij wel dat ze uitsluitend spelen op Marshall.

Ik dacht trouwens dat je het over een top had, excuses.

Ik stond zelf anderhalf uur voor het concert precies in het midden van het podium, in het midden van podium-toren (mid-mid :) ) Perfect geluid en alleen maar kleine mensen voor me, kon alles perfect zien en had zo ongeveer het meest perfecte geluid op die plek... 8-)

kan :D ik stond echt in t midden, voooor de hekken. maar daar ging dan een zooitje ragmongolen zo zitten duwen, dat je gewoon daar niet flex kon staan, dus ben ik m gesmeerd naar ongeveer het midden, stuk meer naar achteren, maar nog wel op dat witte plastic dat voor de stage lag. betere view, betere sound.

marc_o
11 juli 2005, 14:45
Ik zit soms eens te kijken naar wat voor gear mijn gitaarhelden gebruiken. vaak is t gewoon een amp, niet zeuren.

maar Dave Murray van iron maiden gebruikt een preamp en eindtrap.

het principe snap ik wel. werkt net als een head, (hij heeft de marshall jpm 1 en marshall 9200 ) maar die jpm 1 (of is t nu jmp??, de preamp dus....hoeveel kanalen is dat nu, hoe kan je je sound instellen? of moet je t opslaan, en dat je dan dat kiest dmv een floorboard/pedalboard oid. moet je wel verdomd zeker zijn van t geluid dat je " opslaat" en niet constant aan die knoppies willen pielen.

heeft iemand dat ding overigens?


Heb dat ding een paar jaar gehad en aangesloten op een goede eindversterker en dito boxen, heb je een goede sound zo te pakken.
Het werkt heel erg simpel, je kiest uit één van de 4 basisigeluiden, zijnde clean 1, clean 2, OD 1 en OD2, en je pas toonregeling en volume naar wens aan...druk op de "save"knop en voila, die staat. Zo ga je door en dat kun je 128 keer doen....midipedaal erin rossen en gaan!
Een nadeel van de JMP 1 vind ik dat de effectloop het geluid verminderd en je verliest expressie, maar ongebruikt is het echt wel prima.

Orpheo
11 juli 2005, 16:36
okayy, das een behoorlijk goeie omschrijving marc_odijk, thnx.

ik moet m zeker nog eens uitproberen.

en de fx-loop gebruik ik toch nooit. ik gebruik geen effecten nl. wil t niet ook!

maar goed. marc, jij hebt m dus gehad waarom nu dan niet meer? en wat heb je nu dan?

oh ja; reverb ofzo, zit dat erop? ik dacht het niet he? (niet dat dat een ramp is, ik haat nl de reverb)

Geronimo
11 juli 2005, 16:53
Ik heb Textures op zien treden en die hebben ook die setup maar dan ook met een eq ervoor, erg bruut geluid! Je kan een triaxis kopen voor $$$$ of een jmp voor hetzelfde geluid en veeel minder geld.

En ik denk niet dat Maiden, Brits als ze zijn, over Mesa gaan spelen...

Orpheo
11 juli 2005, 17:00
Ik heb Textures op zien treden en die hebben ook die setup maar dan ook met een eq ervoor, erg bruut geluid! Je kan een triaxis kopen voor $$$$ of een jmp voor hetzelfde geluid en veeel minder geld.

En ik denk niet dat Maiden, Brits als ze zijn, over Mesa gaan spelen...

veel minder geld dan....? ik volg t even niet.

ik denk idd aan die JMP met een 9200 ofzo, of aan de jcm2000 tsl100 (allerliefst een jcm800 2203, maar die beginnen steeds duurder en zeldzamer te worden...)

Orpheo
11 juli 2005, 17:00
Ik heb Textures op zien treden en die hebben ook die setup maar dan ook met een eq ervoor, erg bruut geluid! Je kan een triaxis kopen voor $$$$ of een jmp voor hetzelfde geluid en veeel minder geld.

En ik denk niet dat Maiden, Brits als ze zijn, over Mesa gaan spelen...

veel minder geld dan....? ik volg t even niet.

ik denk idd aan die JMP met een 9200 ofzo, of aan de jcm2000 tsl100 (allerliefst een jcm800 2203, maar die beginnen steeds duurder en zeldzamer te worden...)

marc_o
12 juli 2005, 10:32
okayy, das een behoorlijk goeie omschrijving marc_odijk, thnx.

ik moet m zeker nog eens uitproberen.

en de fx-loop gebruik ik toch nooit. ik gebruik geen effecten nl. wil t niet ook!

maar goed. marc, jij hebt m dus gehad waarom nu dan niet meer? en wat heb je nu dan?

oh ja; reverb ofzo, zit dat erop? ik dacht het niet he? (niet dat dat een ramp is, ik haat nl de reverb)

Ja gehad , maardat zegt niet dat ik er niet tevreden over was, sterker nog, ik wil zo'n setje altijd nog eens terug.
In die tijd had ik tevens een Engl Savage 120, 5150 combo en een Rivera Knucklehead eerste serie, dus keuze zat. De vetste combi was eigenlijk de JMP direct in de eindtrap van de Engl, die in de eerste serie KT88's had, met een dikke ronde sound.

dbr
12 juli 2005, 12:06
Maiden speelt op Mesa Boogie!!! geen zever

heb ze de mesa's zelf zien opstellen en afbreken!!

hahahaha, grappig dude :D

bij bospop zeker niet. echt niet. ik heb interviews gelezen, dat ze alleen maar marshall gebruiken. ALLEEN maar.

ik bij bospop stond ik vooraan, en ik kon dus zien waar hun draadloze apparatuur op ingeplugd stond...rarara....















marshall..geen mesa.

maiden en marshall is zoiets als SRV met een strat. 2handen op 1 buik dus.

op graspop was het mesa!!

trouwens : hoe ga je me verklaren dat op de site van engl ook commentaar van maiden staat?

en nog iets, maiden speelde met kabels op graspop!

El Bastardo
12 juli 2005, 19:38
iron maiden heeft nog nooit mesa gespeeld, wat een kul.

http://guitargeek.com/rigs/img/i/ironmaiden_dave_2000.gif
http://guitargeek.com/rigs/img/i/ironmaiden_adrian_2000.gif

de dag dat iron maiden rectumfires gaat gebruiken is de dag na hun pensioen, als ze zich niet meer druk hoeven te maken om TONE.

marc_o
12 juli 2005, 22:12
En het grappige is:
Maiden heeft heel lang niet op Marshall gespeeld, maar op kleine Gallien-Kruger gitaarcombo's, uiteindelijk wel door Marshall 4 keer 12's, maar het was dus lange tijd een lekkkere transistor scheur waar we naar zaten te luisteren. Ik dácht dat ze vanaf Powerslave totdat Jannick Gers erbij kwam op Gallien-Krugers speelden.

Orpheo
12 juli 2005, 22:41
Maiden speelt op Mesa Boogie!!! geen zever

heb ze de mesa's zelf zien opstellen en afbreken!!

hahahaha, grappig dude :D

bij bospop zeker niet. echt niet. ik heb interviews gelezen, dat ze alleen maar marshall gebruiken. ALLEEN maar.

ik bij bospop stond ik vooraan, en ik kon dus zien waar hun draadloze apparatuur op ingeplugd stond...rarara....















marshall..geen mesa.

maiden en marshall is zoiets als SRV met een strat. 2handen op 1 buik dus.

op graspop was het mesa!!

trouwens : hoe ga je me verklaren dat op de site van engl ook commentaar van maiden staat?

en nog iets, maiden speelde met kabels op graspop!

kabels??? zie je ze vliegen? (en ik doel niet op die strats) ja, die SG van adrian had een kabel. maar de meeste strats niet.

en mesa? bullshit dude. ik zag toch echt die marshalls daar staan hoor. die cabs, maar ook die racks. ik stond op 3 (??) meter afstand van t podium....

Marsianus
13 juli 2005, 17:12
Iron maiden speelt wel degelijk op Marshall

nooit anders, wat el bastardo daar aangeeft is correct, ik herriner me trouwens ook een artikel met iron maiden in de gitarist van december 2003, waarin ze hun setup, die bewuste marshalls, tonen. Met foto's.

Je hoort toch trouwens meteen aan hun sound dat het geen mesa is.

dbr
13 juli 2005, 22:33
bon, ik zal jullie maar geloven zeker.

weet trouwens iemand waar ge zo een afbeelding van uw set up zelf kunt maken?

Orpheo
13 juli 2005, 22:57
bon, ik zal jullie maar geloven zeker.

weet trouwens iemand waar ge zo een afbeelding van uw set up zelf kunt maken?

knippen en plakken vanuit guitargeek, dacht ik zo.

El Bastardo
14 juli 2005, 16:21
bon, ik zal jullie maar geloven zeker.

weet trouwens iemand waar ge zo een afbeelding van uw set up zelf kunt maken?

dit zijn links naar guitargeek plaatjes, als je zelf wat wil maken is het knippen plakken. Oftewel sleuah en pleuah voor de Hagenezen onder ons.

dbr
14 juli 2005, 20:04
man man, ff iets rechtzetten, ik heb op de dvd "visions of the beast" van maiden, bij het live optreden "Rock in Rio" bij "Fear of the dark" iets opgemerkt. het is daar zeer duidelijk te zien dat TWEE gitaristen zeker met kabels spelen!!

wille525
15 juli 2005, 19:09
Ik heb het even uitgezocht, want ik was wel benieuwd, maar Maiden heeft in het begin oa gespeeld op:

- Marshall jmp 100 watt (eerste jaren)
- Marshall JCM800 (50 Watt! en niet de 100 watt versie)
- een korte periode op Gallien-Kruger transistor-versterkers
(op oa. Seventh Son). Ik weet het....bijna niet te geloven.
- Marshall 9200 + JMP1


Oh ja,...Mesa Boogie lijkt me onwaarschijnlijk