PDA

View Full Version : Gibson



vulvasonic
10 juli 2005, 22:52
Ik was eigenlijlk al een tijdje geinteresseerd in de versterkers van Gibson. Ik was vooral erg nieuwsgierig naar de types met de nogal vreemde configuratie van een 10 inch en een 12 inch speaker.

Paar vraagjes;
Ik heb ze hier nog nooit gezien en ik heb er ook nog nooit iemand over gehoord. Zijn ze hier uberhaupt ergens te krijgen en wie heeft er enige ervaring mee (en wat zijn je bevindingen)?

Waarom worden ze niet meer gemaakt? Ik kijk net op de Gibson site en ik zie dat de hele versterkerline overhoop is gegooid. En ze zagen er nog wel zo stoer uit :D

Zouden ze zo slecht zijn geweest dat geen hond ze wilde hebben?
Waren ze te duur?

WAT?!?!?!

Gibson dus.......

pimmetje
10 juli 2005, 23:30
Onze mondharmonika-speler speelt over een Gibson GA-15. Da's een versterker uit '56 met 1x12" speaker. Zéér vet geluid. Ze hebben de ouwe bakken nu ook wel nagemaakt... zeg maar vergelijkbaar met de reissue fenders; tuurlijk best leuk, maar wel duidelijk anders dan de originelen.

Ik heb nooit een gibson met twee verschillende groottes speaker geprobeerd. Wel heb ik samen met de mondharmonika-speler redelijk wat geprobeerd met zelfbouw cabs en verschillende speaker-configuraties. Verschillende afmetingen kunnen elkaar echt goed aanvullen en ze kunnen 't voor elkaar verpesten.

Persoonlijk vond ik 't juist minder mooi worden als de verschillen tussen de speakers klein waren; 10"+12" of 10"+8" was ik niet van onder de indruk. 12"+8" en 15"+10" juist weer wel. Maar dit kan natuurlijk ook liggen aan de types die wij toevallig hadden.

Maar ook het mengen van speakers anders dan op afmeting kan echt leuk geluid geven; ribbed cone + straight cone, alnico + ceramisch....
Alvast genoeg mogelijkheden om nog jaren lang geld weg te gooien :D.

vulvasonic
11 juli 2005, 00:06
Persoonlijk vond ik 't juist minder mooi worden als de verschillen tussen de speakers klein waren; 10"+12" of 10"+8" was ik niet van onder de indruk. 12"+8" en 15"+10" juist weer wel. Maar dit kan natuurlijk ook liggen aan de types die wij toevallig hadden.

Ik kan me voorstellen dat de 12+8 en de 15+10 versies hierdoor een groter tonaal bereik hadden. Daar kan ik me ook enigszins een voorstelling van maken. Maar hoe zat dat dan met de 10+12 en de 10+8 versies? Waarom vond je deze minder?

En heb je ze destijds allemaal geprobeerd?
En waren de zelbouwmodellen volgens jou gebasseerd op de modellen van Gibson?

pimmetje
11 juli 2005, 13:55
De zelfbouwmodellen waren niet gebaseerd op de gibsons. We hadden een paar kasten gebouwd, waaraan ook nog wat veranderd kon worden
- achterkant open/deels open/dicht,
- achterkant op diepte 20cm/30cm/40cm
- verschillende baffles; dikte/materiaal, speaker-config, montage, beam-blockers...

Ook geëxperimenteerd met detuned cabs.

De basis-ideeën voor de kasten kwamen uit het boekje "London Power DIY Speaker Cabinets for Musical Instrument Applications" door Kevin O'Connor.

Bij de 10"+8" (beide alnico) viel me op dat juist vooral de 8" te veel invloed op 't geluid had. Dit kwam aanvankelijk door een verklaarbaar efficiency-verschil tussen de twee, maar zelfs met een efficientere (ceramische) 10" bleef 't geluid te veel 8"-karakteristieken houden.

15"+12" ging juist de andere kant op. Dan trok 't te veel richting de ietwat logge reactie en het ietwat modderige geluid van de 15" speaker.

Door 't verschil in afmeting groter te maken, gingen de karakteristieken van de speakers elkaar meer aanvullen.

15"+8" was ook een cool geluid, maar werkte naar mijn smaak beter voor mondharmonika dan voor gitaar.

Al ging 't met gitaar juist weer heel vet klinken toen ik over 2 versterkers tegelijk speelde, waarvan een 6watter over 15" bijna helemaal open en een 25watter over 4x8"-speaker vrij clean. Maar dan ben je natuurlijk niet meer in een vergelijkbaar gebied voor zo'n gibson amp met 2 verschillende speakers.

pimmetje
11 juli 2005, 14:00
Oh ja... 10"+12" vergeten...
Was op zich prima. Maar ik vond 't gewoon niet overdreven veel toevoegen aan 't een of 't ander. Natuurlijk was er wel verschil, maar ik vond 't gewoon minder mooi/duidelijk dan bij 12+8 en 15+10.

Waarschijnlijk een combinatie van smaak en misschien de verkeerde 12 bij de verkeerde 10... wie weet. Er is nu eenmaal veel te veel keus :D.

Dirtypool
14 juli 2005, 13:03
De huidige Gibsonlijn wordt gefabriceerd door Victoria Amps en mag er denk ik gerust een verhoging van de kwaliteit verwacht worden.
Ayay, de huidige Gretsch versterkers dus.
Niet de Gibsons

vulvasonic
14 juli 2005, 17:31
De huidige Gibsonlijn wordt gefabriceerd door Victoria Amps en mag er denk ik gerust een verhoging van de kwaliteit verwacht worden.

Was de oude Gibsonlijn zo slecht dan?

Dirtypool
14 juli 2005, 19:48
Nee, ik denk dat dat wel meevalt, vergelijkbaar met andere productieversterkers van redelijke naam alleen bij Victoria hebben we met de boutique-sector te maken, als ik me niet vergis en de bijbehorende zorg en aandacht , die productielijnen vaak ontberen.

vulvasonic
14 juli 2005, 20:08
Maar waarom zien we in Nederland helemaal niets terug van Gibson versterkers? Je zou toch verwachten dat er voldoende draagvlak is voor een merk met de reputatie van Gibson. Het lijkt me voor een importeur toch een redelijk veilig gebied. Maar dat zie ik blijkbaar verkeerd?

Marc Oblivian
15 juli 2005, 11:56
Er stond er een tijd geleden 1 bij Nederland Muziek in almere.
Die is volgens mij ook Gibson importeur...lijkt me een redelijke kans dat die er 1 heeft staan

hoofd
15 juli 2005, 12:29
Bij Dirk Witte in Amsterdam hebben ze een paar Gibson versterkers staan volgens mij...alleen nooit over gespeeld, zal 't 's een keer doen.

andy
15 juli 2005, 14:14
Maar waarom zien we in Nederland helemaal niets terug van Gibson versterkers? Je zou toch verwachten dat er voldoende draagvlak is voor een merk met de reputatie van Gibson. Het lijkt me voor een importeur toch een redelijk veilig gebied. Maar dat zie ik blijkbaar verkeerd?

Er was idt nauwelijks belangstelling voor die versterkers.
De verhalen die toen rond gingen varieerden van te duur tot niet echt goed.

gertgert
26 juli 2005, 09:48
te duur wel ja. bij ned muz kost de ga-5 795 euro.
In duitsland is ie verkrijgbaar voor 599 euro's, maar een originele ga-5 kan je in amerika kopen voor zo'n 200 dollar.

De ellende met 40 jaar oude versterkers is dat je maar moet afwachten wat koopt. ben geen electro-einstein.. koop je een nieuwe dan denk ik dat je betere kwaliteit in huis haalt maar helaas ook minder charme.

vulvasonic
26 augustus 2005, 21:41
Dit is er een uit de serie (Goldtone) waardoor ik geinteresseerd raakte in deze versterkers. Blijkbaar staat er nu een te koop bij JP Stingray Guitars.

Laat ik nou NET mijn geld hebben uitgegeven.....

http://www.gitaarnet.nl/photos/300/9540.jpg

http://www.gitaarnet.nl/kegvind2.php3?merkkeuze=GIBSON&modelkeuze=GOLDTONE+RVS+30&pagina=1