PDA

View Full Version : [klassiek] Bach x 2



delphiro
10 juli 2005, 21:11
zo.. lange tijd geleden, half huis verbouwd en met half goede nagels op een flamencogitaar (had even niks voorhanden wat beter klinkt met zulke nagels) 2 stukken van Bach opgenomen op half de kwaliteit als het zou moeten maar ik kom er wel weer een keertje in als m'n studio(tje) af is... ooit..

de prelude (met een soort Fuga er achteraan)
http://www.xs4all.nl/~masoroso/mp3/prelude.mp3

en de allemande
http://www.xs4all.nl/~masoroso/mp3/allemande.mp3

bladmuziek staat op de site van thorlaksson (mooie site!)
http://www.eythorsson.com/music/1121.pdf

Cheers,
Rob

Gert-Jan
10 juli 2005, 21:16
Jij speelt toch wel met f**king veel gevoel hoor. Een lust voor het oor!

bluegate
10 juli 2005, 23:05
Ondanks nagels en opname... :o
Heel knap!

Bruce
10 juli 2005, 23:36
ben erg onder de indruk!
Je speelt goed!

Volgende keer met iets meer overtuiging
Jammer van de matige opnames

telecastermaster
12 juli 2005, 13:47
Erg goed!! (En Bach blijft natuurlijk geweldig!)
Ik wou hier op sounds ook eens wat posten, maar het niveau ligt hier zo hoog dat ik bijna niet meer durf.

Hoe is het trouwens met je meespeel-computerprogramma afgelopen?

delphiro
12 juli 2005, 16:20
thx :-)


Hoe is het trouwens met je meespeel-computerprogramma afgelopen?
in de vriezer.. op het werk ben ik ook al ingezet voor een rekenprogsel en dat kost me zoveel tijd dat ik thuis geen zin meer heb om weer achter die PC te kruipen voor dat soort dingen. Gitaarspelen is leuker :D

maar als je met Delphi om kunt gaan mag je het met alle plezier oppikken :razz:

Wel posten hoor! Wat maakt het niveau nu uit, als je maar opbouwende kritiek krijgt (.. oh jee.. nu niet mijn commentaar op sommige shrednummers na gaan lezen :oops: )


Volgende keer met iets meer overtuiging
yep.. ik zat zo ingeklemd in tussen muur en mic dat ik nauwelijks kon bewegen en had al mijn concentratie nodig om niet tegen de muur of mic te stoten... nog even en dan heb ik gewoon de ruimte.

bedankt allemaal.

Roy K.
18 juli 2005, 16:13
Mucho respecto! Geweldig weer! :cool:

Wat ik me dan afvraag he, is of je het direct van blad af speelt of dat je het eerst een tijd instudeert en dan zonder blad speelt...

delphiro
18 juli 2005, 20:26
thx roy :-)

de muziek ligt altijd voor mijn neus aangezien ik Bach erg moeilijk vind om te onthouden, zeker als je het niet regelmatig speelt. Stukken van bv Tarrega (Recuerdos de la Alhambra bekend wellicht?) zijn goed te onthouden omdat je er nog akkoorden in terug herkent maar Bach is melodie door melodie en dan moet je heel lang studeren om dat uit je hoofd te kunnen spelen (of een beter geheugen hebben.:-) )

Het komt er dus op neer dat ik het stuk net zo goed ken / kan dat ik de bladmuziek enkel nog nodig heb als geheugensteun en heel snel weet waar ik naar toe moet door maar even op blad te kijken. Overigens vind ik dat echte pro's zonder bladmuziek moeten spelen. Die moeten gewoon langer studere.. daar krijgen ze ook voor betaald ;-)

Negative K3 fan
18 juli 2005, 21:06
bach is idd lastiger te onthouden, ook is het instuderen met en van bladmuziek heel anders dan met rock enzo, ik speel beide en gek genoeg vind ik het bij klassiek wel nodig om bladmuziek te gebruiken bij het spelenb maar bij meer rock ahtige dingen niet.

VHsologitarist
18 juli 2005, 21:18
hey delphiro klinkt weer super hoor!!


ik had wel een vraagje... misschien een domme vraag maar vroeg het me af:

Ik heb de versie van Manuel Barrueco gehoord bach - allemande (een totaal ander stuk)... Zijn er meerdere uitvoeringen van allemande..
Zo heb je ook veel verschillende soorten double.. of zijn dat allemaal stukjes van een grote suite?? ik ben daardoor een beetje in verwarring geraakt, en zo ja .. waarom zijn de stukken ni apart benoemd zodat ik ze apart kan beluisteren..


Groetjes
Ferreke

delphiro
20 juli 2005, 20:14
@ferry
Bach heeft 4 luitsuites geschreven en elk van die suites volgt een bepaald patroon (bv altijd beginnen met een prelude, dan meestal allemande etc om meestal af te sluiten met een gigue). Vandaar dat er binnen de luitsuites al 4 Allemandes zijn. Neem daarbij nog de vele voor gitaar omgeschreven stukken (bv. cellosuites) en er komen er weer legio bij.

Het is ook niet zozeer een titel van een stuk als wel de omschrijving van de functie van het stuk danwel de 'mood' van het stuk. Soms word je daar wel gek van... "Ja die Andante van Mendelssohn is best mooi.. maar welke was het ook alweer.. hij heeft er 100 geschreven" Als die klassiekers nu eens pakkende namen hadden verzonnen :-)

Overigens luister je met Barrueco wel naar één van de beste Bach vertolkers.. wat een genie op de gitaar is die man!

VHsologitarist
21 juli 2005, 00:48
@ferry
Bach heeft 4 luitsuites geschreven en elk van die suites volgt een bepaald patroon (bv altijd beginnen met een prelude, dan meestal allemande etc om meestal af te sluiten met een gigue). Vandaar dat er binnen de luitsuites al 4 Allemandes zijn. Neem daarbij nog de vele voor gitaar omgeschreven stukken (bv. cellosuites) en er komen er weer legio bij.

Het is ook niet zozeer een titel van een stuk als wel de omschrijving van de functie van het stuk danwel de 'mood' van het stuk. Soms word je daar wel gek van... "Ja die Andante van Mendelssohn is best mooi.. maar welke was het ook alweer.. hij heeft er 100 geschreven" Als die klassiekers nu eens pakkende namen hadden verzonnen :-)

Overigens luister je met Barrueco wel naar één van de beste Bach vertolkers.. wat een genie op de gitaar is die man!


Thanx voor die informatie rob,

en idd... barrueco is een meester op de gitaar, ik heb hem live mee mogen maken en geloof me.. die man speelt zoals de plaat.
Ook voor chaconne (bach) deinste hij niet terug om deze live te spelen.
Wat een techniek..
En toch moet ik ook toegeven (misschien een kwestie van smaak) dat ik de Chaconne versie van Andre Segovia mooier vind als die van Barrueco (barrueco speelt hem wel technischer en ook heel mooi, maar Segovia legt net de accenten anders.. Geeft mij meer het gevoel van de intensiteit van het stuk..
Maar toch blijft Barrueco mijn grote idool.. Een soort streef punt, wat eigenlijk hopeloos is. streven naar een niveau wat voor mij onhaalbaar is.


Maar goed..

Groetjes
Ferry

delphiro
21 juli 2005, 12:17
nog even over de Chaconne.. mijn favoriete opname is van Pepe Romero. Als je die nog eens kunt krijgen dan moet je er eens naar luisteren. Ik zal die van Segovia eens te pakken zien te krijgen want ik denk niet dat ik hem ooit gehoord heb (wel Williams, Barrueco en Romero).

Pepe Romero weet een bepaalde arpeggio in de Chaconne zo mooi te spelen dat ik die passage iedere keer weer herhaal.. hoe doet ie dat :o dat wil ik ook :D

Jeroenvanhulsteijn
22 juli 2005, 21:41
Lekker hoor! En erg toffe site!

Die Bourree klinkt me wel erg bekend in de oren. Volgens mij vroeger wel eens met muziekles gehad. Overigens het enige stuk uit die suite wat nog speelbaar is voor mij momenteel :razz:

Maar je spel inspireert me weer eens om de klassieke gitaar weer beet te pakken.

freddietjetje
25 juli 2005, 22:47
echt mooie muziek:) dankzij jouw wil ik nu op klassiek gitaar les :D