PDA

View Full Version : slide...



john.3001
10 juli 2005, 14:33
Heb al een tijdje geleden een slide gekocht, maar ben er tot nog toe niet echt voor gaan zitten (vooral dat stemmen naar open tuning irriteert me). Maar gister zat ik naar North Sea Jazz te kijken, en daar speelde een of andere kerel (naam vergeten) heerlijk slide op een candy apple rooie tele. Ik dacht: dat moet ik ook kunnen!

Heb ff een beetje gecruised op internet en kwam deze pagina tegen:

http://www.celticguitarmusic.com/bluesbottleneck.htm

Leek mee wel een aardig begin. Zijn er nog andere sites of boeken die de moeite waard zijn om te checken?

Ravanelli
16 juli 2005, 01:01
Als je van plan bent je serieus te verdiepen in slide, is het verstandig een gitaar erbij te kopen (een simpele western van enkele euro's). In het begin is het idd erg frustrerend om elke keer weer de stemming te veranderen. Op den duur zal dit op gehoor natuurlijk eenvoudiger gaan.

Het leren van eenvoudige slide is opzich niet zo heel moeilijk. Het zit hem vooral in het dempen met de rechterhand. Simpele technieken zijn onder andere te leren van Eric Clapton en de eenvoudige nummers van George Thorogood (bad to the Bone). Wil je je meer verdiepen in solo's e.d. dan is het beluisteren van de techniek van Duane Allman een aanrader. Ook Monti Amundson (voor velen ietwat onbekend) is zeker geen slecht idee. Slide moet je vooral horen en voelen. Succes.............

john.3001
25 juli 2005, 12:12
shit, ik was m'n eigen topic een beetje vergeten...

Ik heb nog een el cheapo Hondo western liggen, waarvan de actie toch al teringhoog is. Ga er misschien nog een single-coil opzetten in de brug-positie...

Je noemt een aantal voorbeelden van muzikanten waar ik dingen van zou kunnen leren (heb toevallig vorige week die laatste live-cd van Thorogood en the Destroyers gekocht), maar zijn er ook boeken aan te raden (waarin men verder gaat dan de standaard open stemming en wat simpele blueslicks)?

Stratman70
31 juli 2005, 12:16
Als je in standaard stemming wil gaan sliden, kan ik je van harte muziek van Ritchie Blackmore aanraden. Luister daar eens naar. Dat ga je mooi vinden en dan ben je gelijk van het gezeik van open stemmingen af.

Bouke
4 augustus 2005, 23:25
gister zat ik naar North Sea Jazz te kijken, en daar speelde een of andere kerel (naam vergeten) heerlijk slide op een candy apple rooie tele.

Dat is Ian Siegal. Te gekke zanger en toffe gitarist. www.iansiegal.com Z'n laatste plaat is een aanrader. Ook met lekker slidewerk.

Bouke