PDA

View Full Version : Versterking noobvraag



Eternal Despair
10 juli 2005, 13:50
ik ben op het gebied van versterkers enzo de grootste noob die je kan bedenken. Vandaar mijn vraag....

Ik heb op dit moment een peavey tko 115 (15 inch). Ik wil echter graag een 4x10 + 15 inch en een lekker top hebben. Kan ik deze 15 inch dan gewoon gebruiken in combinatie met de top en de 4x10. Ik bedoel dus dat je de peavey combo niet meer als combo gebruikt maar word aangestuurd door de top.

Ik hoop dat jullie het snappen.... btw niet voorstellen om gewoon een nieuwe 15 inch kast te halen, daar heb ik namelijk de harde valuta op het moment niet voor.

RUIS
10 juli 2005, 14:22
Ja, dat kan. Je moet dan de speaker in je combo lossolderen en een snoertje met plug verzinnen om de 15"" speaker door je top aan te laten sturen. Hou rekening met de impendantie (hier zijn al zat topics over) en laat de versterker in je combo uit. Een 15"" combo is niets anders dan een 15"" cab met een top in één doos gebouwd. Waarom koop je niet eerst alleen een 4x10"" kast en gebruikt die in combinatie met je peavey combo?

Wilbert
10 juli 2005, 14:47
Je moet er wel ook nog op letten dat je niet te veel vermogen naar je cab stuurt. Overigens kun je in het forum "de werkbank" een hele zwik experts vinden op dit gebied. (Het zelf eraan klussen dan, bedoel ik.)

Eternal Despair
10 juli 2005, 14:51
Waarom koop je niet eerst alleen een 4x10"" kast en gebruikt die in combinatie met je peavey combo?

je bedoeld dus dat ik de versterker uit de peavey gebruik voor de 15" en de 4x10 ?

starscream
10 juli 2005, 15:05
ja dit kan gewoon als je een speaker out op je amp heb zitten. Als je dit niet hebt gaat het niet. Wel heb ik ooit eens gehoord dat je via de line out met een signaal versterker ertussen hetzelfde hebt als een speaker out.
Je moet wel opletten of je amp 2 cabs aankan! Als die 15" 4ohm is zal je niet nog een 410 van 8ohm erbij kunnen zetten (ervan uitgaande dat je amp maar tot 4ohm kan)

Eternal Despair
12 juli 2005, 11:07
Ok dit gaat bij mijn amp dus niet echt lukken :P

nou zat ik ff te kijken of ik wat leuks konden vinden op het internet. Opzoek gegaan naar een topje en een 4x10. Nou vond ik de hartkes er wel flex uit zien en nie zo heel veel kosten.

Ik vond de Hartke HA 2500 en de Hartke 410TP. Nou is mijn vraag, klinkt dit een beetje en is dit genoeg om me op te treden ? (en ja ik zal het zelf in de winkel ook wel gaan testen, maar mn arm zit nou in het verband en wil toch wel graag weten van jullie of dit wat is)

alvast bedankt :lol:

Lintpete
12 juli 2005, 13:31
Waarom koop je niet eerst alleen een 4x10"" kast en gebruikt die in combinatie met je peavey combo?

Als je een losse head wilt omdat je op zoek bent naar 200 a 300 watt dan kan je die peavey combo vergeten. Die doet maar 75W in 8 ohm. Hij moet met minimaal 4 ohm belast worden.
http://www.peavey.com/search.cfm?c=3&lang=&term=tko115
Dus daar een 4x10 en een 1x15 op zetten, bereik je niet het effect dat je zoekt.

Verder is het de vraag of je 15" dat soort vermogens van een losse head aan kan. Als het een black widow is, dan zit het wel goed, maar meestal zitten in de combootjes van peavey goedkopere speakers (van de TKO weet ik dat niet zeker).

Ik zou 'm lekker als oefenversterker houden en nog even doorsparen.

olaf reijnders
12 juli 2005, 14:20
Ok dit gaat bij mijn amp dus niet echt lukken :P

nou zat ik ff te kijken of ik wat leuks konden vinden op het internet. Opzoek gegaan naar een topje en een 4x10. Nou vond ik de hartkes er wel flex uit zien en nie zo heel veel kosten.

Ik vond de Hartke HA 2500 en de Hartke 410TP. Nou is mijn vraag, klinkt dit een beetje en is dit genoeg om me op te treden ? (en ja ik zal het zelf in de winkel ook wel gaan testen, maar mn arm zit nou in het verband en wil toch wel graag weten van jullie of dit wat is)

alvast bedankt :lol:

Ik vind voor het geld de Hartke versterkers heel goed klinken. Er zijn veel bassisten die hierbij zweren.

Eternal Despair
12 juli 2005, 20:37
Waarom koop je niet eerst alleen een 4x10"" kast en gebruikt die in combinatie met je peavey combo?

Als je een losse head wilt omdat je op zoek bent naar 200 a 300 watt dan kan je die peavey combo vergeten. Die doet maar 75W in 8 ohm. Hij moet met minimaal 4 ohm belast worden.
http://www.peavey.com/search.cfm?c=3&lang=&term=tko115
Dus daar een 4x10 en een 1x15 op zetten, bereik je niet het effect dat je zoekt.

Verder is het de vraag of je 15" dat soort vermogens van een losse head aan kan. Als het een black widow is, dan zit het wel goed, maar meestal zitten in de combootjes van peavey goedkopere speakers (van de TKO weet ik dat niet zeker).

Ik zou 'm lekker als oefenversterker houden en nog even doorsparen.





Als je volgende keer alle berichten leest zie je dat ik daar allang nie meer achter aan zit en al gemerkt heb dat dit niets word. Maar toch leuk dat je het uitlegt :razz:

Lintpete
13 juli 2005, 13:42
xqq :oops:

Wabbie
22 juli 2005, 02:25
Ok dit gaat bij mijn amp dus niet echt lukken :P

nou zat ik ff te kijken of ik wat leuks konden vinden op het internet. Opzoek gegaan naar een topje en een 4x10. Nou vond ik de hartkes er wel flex uit zien en nie zo heel veel kosten.

Ik vond de Hartke HA 2500 en de Hartke 410TP. Nou is mijn vraag, klinkt dit een beetje en is dit genoeg om me op te treden ? (en ja ik zal het zelf in de winkel ook wel gaan testen, maar mn arm zit nou in het verband en wil toch wel graag weten van jullie of dit wat is)

alvast bedankt :lol:

Ik ben zelf vrij groot hartke fan, ik heb hier een HA3500 staan met een trace& elliot 15' cab eronder. Doet het heerlijk. Wat ik in de American Guitar store heb gehoord van de hartke 4x10 klinkt dat erg lekker. Hartke is zeker waar voor het geld.

Eternal Despair
22 juli 2005, 15:43
Ik heb in een grijs verleden ook wel een keer op een hartke gespeeld... weet alleen nie meer welke.

Waarschijnlijk zie ik binnekort een financiele meevaller te gemoed, mocht dit echt zo zijn dan ben ik van plan om naast de 2500 en de 410tp ok nog een 115tp te halen.

Het geluid zal er wel voller van worden en shit maar zal dit veel doen met het volume? Moet namelijk niet hebben dat ik straks een vet geluid heb maar dat het nog nie harder gaat dan die 100watt kast die ik nou heb.


(heb btw met paint ff de kasten incl versterker op elkaar gezet... ziet er super vet uit, zelfs met de gare manier waarop ik ze in paint op elkaar heb gestapeld)