PDA

View Full Version : Premier Reverberation



Mischa den Haring
9 juli 2005, 23:45
Iemand bekend met deze reverb uit de jaren 60? Ik kan er slechts een paar goeie reviews over vinden, maar ze zijn toch iets te summier. Ben reuze benieuwd of iemand van jullie deze ooit eens onder ogen of oren heeft gehad.

http://www.j-guitar.jp/sea/data/1007/0157_1.jpg

Mr.Jay
10 juli 2005, 09:16
Iemand bekend met deze reverb uit de jaren 60? Ik kan er slechts een paar goeie reviews over vinden, maar ze zijn toch iets te summier. Ben reuze benieuwd of iemand van jullie deze ooit eens onder ogen of oren heeft gehad.

Ziet er prachtig uit ! Kopen en proberen zou ik zeggen !
Zal best zeldzaam zijn lijkt me zo, leuk om te hebben. Ken em niet , geen idee dus verder.

JaY

Mischa den Haring
10 juli 2005, 13:46
Dank je Jay. Ik vind em ook heel mooi om te zien. Ben alleen heel benieuwd of ie ook zo klinkt als ie er uit ziet. Volgens de schaarse meningen die ik erover kan vinden wordt ie op z'n minst net zo goed gevonden als de vroege Fender reverbs...heb het schema ergens kunnen opduikelen...wat zou jij daar van denken Jay? (Of anderen?)
www.harpamps.com/premier/model90schematic.pdf

Mr.Jay
10 juli 2005, 18:23
Volgens de schaarse meningen die ik erover kan vinden wordt ie op z'n minst net zo goed gevonden als de vroege Fender reverbs...heb het schema ergens kunnen opduikelen...wat zou jij daar van denken Jay? (Of anderen?)

Circuit ziet er toch wat anders uit, mist ook 1 buisje t.o.v. Fender ook en geen toonregeling.

JaY

Al
10 juli 2005, 20:03
Volgens de schaarse meningen die ik erover kan vinden wordt ie op z'n minst net zo goed gevonden als de vroege Fender reverbs...heb het schema ergens kunnen opduikelen...wat zou jij daar van denken Jay? (Of anderen?)

Circuit ziet er toch wat anders uit, mist ook 1 buisje t.o.v. Fender ook en geen toonregeling.

JaY

Het gaat er denk ik ook over hoe hij het droge signaal kleurt. De RI vervlakt de dynamiek en toon aanzienlijk... Dat is een reden om iets beters te zoeken. Ik ben er zeker van dat niet in die mate gehoord te hebben bij jouw (Jay) galm --> goede parts (gaan we weer).

Al

Mischa den Haring
11 juli 2005, 03:14
Hey Al,

Verwachtte dat je in Duitsland zat...anyway...misschien Jay ff bijpraten: Al heeft mijn oude Bassman getuned en geserviced, (klinkt als een klok, thanks nog Al...vandaag vuurdoop gehad en moest even wennen aan de "nieuwe" sound, want is wel behoorlijk anders, maar ik ben erg tevreden). Maar om een lang verhaal kort te maken: Al heeft ook mijn RI reverb gemod. En het blijkt gewoon zonde te zijn om zo'n reverb tankje met shitparts tussen een goeie gitaar en zo'n mooie amp te hebben zitten. Vandaar dat ik ben gaan rondkijken naar een oude Reverb met goeie parts. En die oude Fenders zijn echt krankzinnig duur, als je ze al kunt vinden. En zo kwam ik na lang zoeken op dit prachtige kastje uit. Ik las ergens dat Little Walter waarschijnlijk zo eentje destijds voor z'n Chess opnames gebruikte...weliswaar harp maar zal dan voor gitaar ook niet verkeerd klinken...niet dan? toch?...verder gebruikte Premier dezelfde tanks als Fender. Toonregeling erop zou leuk zijn maar als de reverb zelf goed klinkt is dat voor mij van minder belang (denk ik)...het apparaat heeft alleen een volume en een intensitypot. Fender's hebben weer geen volume, kan dus interessant zijn...
http://www.harpamps.com/premier/m90-3-2.jpg
Al, heb jij zo'n ding wel eens gezien of gehoord? Ze schijnen hier amper voor te komen. Ze zijn eind jaren 50 tot eind 60 gemaakt. De eersten zoals op de foto boven hadden een mooie houten kastje, na midden 60 kwam er zwart Tolex omheen.
http://www.harpamps.com/premier/reverb.jpg

Mr.Jay
11 juli 2005, 08:01
Vandaar dat ik ben gaan rondkijken naar een oude Reverb met goeie parts. En die oude Fenders zijn echt krankzinnig duur, als je ze al kunt vinden.

Steavis heeft er een gevonden hiero, stond trouwens al een tijdje te koop.


verder gebruikte Premier dezelfde tanks als Fender.

Is dat zo? die code is een tyische Accutronicscode, terwijl Fender Gibbs-Hammond veren gebruikte in die tijd, die hebben niet die code eropstaan.


Toonregeling erop zou leuk zijn maar als de reverb zelf goed klinkt is dat voor mij van minder belang (denk ik)...

Met een goeie toonregeling heb je bredere scala van galmsounsds ter beschikking.


het apparaat heeft alleen een volume en een intensitypot. Fender's hebben weer geen volume,

heet daar MIX.
Nogmaals mischa, niet moeilijk doen als de prijs niet te gek is. Hij ziet er al prachtig uit om op de kast te zetten mocht ie niet klinken.
P.S.: zeker méér BAS in je bassman nu ?!

JaY

PeeVee
11 juli 2005, 12:41
Is een interessant circuit; heeft inderdaad maar één 6EU7 preamp buisje (dubbel triode dus 2 gainstages) en 1 driver 6AQ5 (eind)buis. Gebruikt één gainstage als preamp; het "droge" signaal wordt van de kathode afgetapt (dus laag impedant) en het versterkte signaal van de anode stuurt een single ended 6AQ5 in, beetje vergelijkbaar met EL84 of 6V6. Dat wordt via trafootje naar lage (speaker) impedantie getransformeerd en de veer ingejaagd, Het terugkomende signaal wordt op het stuurrooster van het 2e 6EU7 buishelftje gezet en het droge signaal komt ook daar weer op de kathode... Heeeel inventief... Moet het eerst eens even rustig in laten weken voordat ik echt snap hoe het werkt het wel een beetje een idee... erg leuk / inventief schema en 6EU7 buisjes zijn zondermeer mooi en interessant. De GEC spec sheet uit '63 schrijft erover:

The 6EU7 is a miniature, hi-mu, twin triode primarily designed for use in low-level stages of hi-gain audio-frequency amplifiers. Isolation of the heater pins in the new basing employed and inherent low hum properties make use of the 6EU7 in this application advantageous.

Ik heb zelf een Gretsch (by Valco) G6144 reverb unit van begin 60's die ook een 6EU7 in de recovery trap gebruikt (driver is een 6DR7; een hi-mu preamp en een low-mu driver in één buis, mooi he?). Die 6EU7's werden volgens mij ook in Gibson ampjes gebruikt. Ik heb er recentelijk een aantal over laten komen uit US (duur!) voor mijn Gretsch reverb unit en heb in het verleden ook experimentjes gedaan met een 6EU7 in de preamp van mijn DIY Champje en dat was erg goed. De 6EU7 is volgens mij wel vergelijkbaar met 12AX7, ook versterkingsfactor 100 maar kan iets meer vermogen dissiperen dacht ik en geeft daarom net een iets steviger signaal. Even voor de duidelijkheid, een 6EU7 is niet pin compatible met een 12AX7 / ECC83.

Ik ben op het moment een 5G15 Reverb unit aan het bouwen op basis van een Weber kit. Ik gebruik cabinet, chassis, hardware en trafo's (nu ook EU 220/240 PT!) van Weber maar gebruik switchcraft Jacks & RCA plugjes, een 9 serie (6 veren) Accutronics tank, ouwe CTS pots, CC weerstanden, en Mallory 150 polyester coupling caps. Ik gebruik trouwens wél de Weber electrolytics en powerweerstanden. Dat zou ook best goed moeten klinken als ie af is (ik hoop in de loop van volgende week). Jay's 5G15 was echt heeeel erg mooi vond ik... Wat me ook opviel was de zachte, bijna vertraagde attack; net alsof er een (heel fijn) compressortje mee doet en prachtige lange studio galm... Heeeel mooi... Als de mijne daar maar een beetje bij in de buurt komt ben ik al DIK tevreden!


Is dat zo? die code is een tyische Accutronicscode, terwijl Fender Gibbs-Hammond veren gebruikte in die tijd, die hebben niet die code eropstaan.
Ik meen mij te herinneren dat de (Hammond!) veren in mijn beide SR's én in Petra's BMSTR Reverb (resp. 65, 68, 68) ook wel zo'n code hadden maar korter. Accutronics is toch gewoon de door Hammond afgestoten reverb unit divisie? Ik meen dat OC Electronics echt een "afscheiding" was dus nieuw (concurrerend) bedrijf naast (toen nog?) Hammond. Op hun tanks (o.a. in die Roland SE Space Echo serie maar zat ook in mijn Gretsch reverb unit) zit een sticker met "Made by beautiful girls under a controlled climate in Wisconsin", pretty cool duh? Helaas klinken die veren RUK maar dat was te verwachten natuurlijk hihi. In mijn Gretsch tankie komt na de vakantie een hoog impedante Accutronics veer (4 serie)...

Ah... Ik heb het stukje historie gevonden dat ik zocht...

In 1960, Alan Young was again assigned with the task of developing yet another reverb unit that would solve the previous units’ problems. A fine engineer, Young was also a musician who frequently took projects home to experiment at night and on weekends. Since Young wanted a reverb unit to be no bigger than his brief case, his efforts resulted in what is now called the Accutronics Type 4 reverb unit. (At this time it was the Hammond Type 4.) With the bugs worked out, the new unit caught on with organ makers and anyone else requiring reverberation. One such customer was Leo Fender, maker of Fender guitars, who added the Type 4 to his now famous Fender Twin Reverb. With that type of endorsement, the Type 4 became the industry standard.

By 1964, the increasingly busy Hammond Organ Company had run out of room to produce the reverb units. So Hammond moved production to another Hammond-owned unit, Gibbs Manufacturing, in Janesville, Wisconsin. In 1971, the reverb business moved again to another Hammond unit, Accutronics® , in Geneva, Illinois. Meanwhile, employees at Gibbs decided to start making their own reverb manufacturing company called O.C. Electronics, giving Accutronics major competition in the reverb market. Many service technicians still recall O.C. Electronics because of the popular sticker attached to each of their units stating: “ Made by Beautiful Woman in Janesville, Wisconsin.”

Not long after the move to Geneva, Illinois, Accutronics developed smaller reverb units - the 2 spring Type 1 reverb and the 3 spring Type 8. These two new reverb units were just over nine inches long, down from a length of 17 inches. As manufacturers have continued to design smaller amps, smaller reverb units have gained favor and market share.

In 1974, Accutronics, still a division of Hammond Organ, acquired a printed circuit boards maker in Cary, Illinois, which was renamed Accutronics. (Meanwhile, in 1977, Hammond Organ became a member of the Marmon Group of companies, a Chicago-based association of manufacturing and service companies.) In 1982, the two operations were combined in the Cary plant. By this time, the reverb units were beginning to be known as “the Accutronics Reverb” and the founder of O.C. Electronics was getting ready to retire. In late 1985, Accutronics acquired O.C., once again uniting the two companies trained in the design and manufacture of the original Hammond reverb units.

Kortom, zowel "Gibbs" als "Accutronics" waren gewoon units van Hammond en de "type 4" heeft ook altijd zo geheten. Pas in '77 werd Hammond overgenomen door de Marmon group en in '85 heeft deze club O.C. weer overgenomen en was het circeltje weer rond... Zo begrijp ik het... toch?..


Nogmaals mischa, niet moeilijk doen als de prijs niet te gek is. Hij ziet er al prachtig uit om op de kast te zetten mocht ie niet klinken.
+10!! Kooopeuh!!! 8-)

SteavisSmokin
11 juli 2005, 14:33
hey mischa, wat moet je betalen voor die premier reverb unit? Als het niet erg veel geld is zou ik het gewoon doen en kijken of het wat is. Uiteindelijk is zelf proberen altijd het beste natuurlijk!


Ik las ergens dat Little Walter waarschijnlijk zo eentje destijds voor z'n Chess opnames gebruikte...
Ik ben momenteel een biografie van little walter aan het lezen en walter gebruikte ongeveer alles wat er voor handen was. Kocht vaak ook apparatuur en als hij zin had om het na een optreden in een rivier te flikkeren dan deed hij dat en dan kocht ie de volgende dag wel een nieuwe. :D Echt veel betekent het dus niet of little walter het gebruikt heeft denk ik dan...
Overigens wel gaaf om te lezen wat die gasten allemaal meemaakten en hoe ze leefden.

Zoals Jay net ook al zei heb ik sinds kort een fender reverb unit, een oudje uit '63. Gelukkig voor een vrij goede prijs op de kop kunnen tikken. Klinkt wel errrrg lekker!! Ik heb in datzelfde weekend ook een zelfbouw reverb van iemand op de kop kunnen tikken voor 75 euro. Ook die klinkt niet verkeerd, is gebaseerd op het fender circuit. Dus 'the deals are out there', alleen zijn ze idd wel lastig te vinden. Of je moet vanuit ebay amerika eentje scoren...alleen gaan ze daar niet voor beneden de $1200 :o !!

Steven

Lucluc
11 juli 2005, 22:55
Is dat die reverb die op gbase staat voor 399 USD? Waarom dan niet een silverface unit? Er staat er ook een in Nederland te koop op marktplaats. Die wisselt steeds van eigenaar, dus dan is er misschien iets mee. Of eentje (laten) bouwen? DE gweldige 'Ampman' reverb bijvoorbeeld. :D

Lucluc
12 juli 2005, 09:06
Nog een optie is het reverbsysteem van Holland. Die zit niet tussen de gitaar en amp in, maar moet je aansluiten via de extra speakeruitgang van je versterker. De reverb heeft een single ended eindtrapje en een eigen 12" speaker. Is ook handiger voor geluidsmannen die altijd automatisch een microfoon plaatsen voor elke 6G15 reverb. :D

PeeVee
12 juli 2005, 09:56
Die wisselt steeds van eigenaar, dus dan is er misschien iets mee
Klopt, zilversnuit circuit :-(

Nee geintje, ik heb er ooit kort eentje gehad, eigenlijk voor de gitarist uit band waar ik in baste maar wilde zelf ook even uitproberen. Ik vond het niet slecht maar had ook geen "WAUW ervaring" wat ik overigens wél had bij Jay's eigenbouw 5G15 reverb! In een zilversnuit zit een extra preamp buissie t.o.v. het 5G15 circuit en dat helpt niet echt mee blijkbaar, typisch gevalletje "minder is meer principe". Die Premier heeft overigens NOG een buissie minder, misschien nog wel beter?! ;-)

Lucluc
12 juli 2005, 10:08
Die Premier heeft overigens NOG een buissie minder, misschien nog wel beter?! ;-)

Maar 399 USD en dan nog verzendkosten, invoer en btw.... Voor dat geld zou ik het niet doen.

Al
12 juli 2005, 13:47
(...) had ook geen "WAUW ervaring" wat ik overigens wél had bij Jay's eigenbouw 5G15 reverb!

Misschien gaat Jay er wel meer bouwen.
Ik dacht dat zijn verb serienr. 00001 had.
Moettie wel een goede veer zien te krijgen..

Al

Mischa den Haring
12 juli 2005, 18:20
Wow mannen, bedankt voor jullie info, tips en meningen!


Ben best wel jaloers op je Steavis dat je een mooie oude Fender Verb hebt kunnen scoren, proficiat. En ben nu ook wel benieuwd naar dat boek over Little Walter.

De prijs van die Premier 90's liggen trouwens over het algemeen wel wat lager dan 400 $. Ze worden her en der aangeboden tussen de 250 en 350 in diverse amerikaanse stores en ik zit al een paar dagen te spinzen op eentje op Ebay, maar die f****** wil em alleen maar verschepen binnen US en reageert maar niet op mijn emails of ie geen uitzondering wil maken, damn. De veiling loopt over twee uur af en ik kan niemand nu te pakken krijgen in Amerika om m even voor mij te kopen en door te sturen, shit!

Maar ben iets verder in mijn zoektocht naar persoonlijke ervaringen met dit bijzondere kastje. Een goede vriend van mij uit Antwerpen (Walter Broes, Seatsniffers) blijkt er zo eentje te hebben gehad!!! Hij zegt dat het een geweldige galm is en de pre-amp erin is ook heel nifty en handig (dus niet mix Jay). Alleen zat er bij die van hem een behoorlijke brom in. Twee techs hebben hem verteld dat het inherent is aan de design van het apparaat. Walter vertelde verder dat hij op veel discussieforums deze klacht tegenkwam (waarschijnlijk andere forums dan waar ik zat te neuzen). Hij had ook wel een slimme opmerking: waarom zie je ze niet vaker als ze zo goed zouden zijn?

Anyway, ik laat deze aan me voorbij gaan mits ik die verkoper nog te pakken kan krijgen en ik winnaar ben voor onder de $200.

Hey Jay, als ik nou een goede tank scoor, zou jij dan niet #000002 voor me willen bouwen? hmmm.....?:wink: :wink:

birt
12 juli 2005, 18:24
(...) had ook geen "WAUW ervaring" wat ik overigens wél had bij Jay's eigenbouw 5G15 reverb!

Misschien gaat Jay er wel meer bouwen.
Ik dacht dat zijn verb serienr. 00001 had.
Moettie wel een goede veer zien te krijgen..

Al

ik heb er eentje liggen waar ik geen plannen mee heb, of het een goede is weet ik echter niet :D

Mischa den Haring
12 juli 2005, 18:40
Hey Birt,

Zou goeie topictitle zijn geweest: "Birt wil van z'n veren af" :-D

Bedankt voor je aanbieding! Waar komt ie uit? Weet je dat?


Groet,
M.

Mr.Jay
12 juli 2005, 19:24
Hey Jay, als ik nou een goede tank scoor, zou jij dan niet #000002 voor me willen bouwen? hmmm.....?:wink: :wink:

PeeVee is met een bouwkit bezig. We kunnen es afwachten hoe die gaat klinken > moet ie ook wel een goeie veer zien te krijgen :D

Als ik er een bouw kun je denk ik net zo goed een ouwe Fender proberen te scoren, ook duur.
Met mijn nr. 1 heb ik nog mazzel gehad met enkele componenten. T'is anders best een dure aangelegenheid. Kwaliteit kost nog altijd wat.

JaY

birt
12 juli 2005, 20:36
Hey Birt,

Zou goeie topictitle zijn geweest: "Birt wil van z'n veren af" :-D

Bedankt voor je aanbieding! Waar komt ie uit? Weet je dat?


Groet,
M.

geen idee waaruit die komt. ik heb ze van iemand waar ik ooit ook wat buisvoetjes en een leeg gemolesteerd vox cabje bij heb gehaald

Mr.Jay
12 juli 2005, 20:49
wat ik overigens wél had bij Jay's eigenbouw 5G15 reverb!

mooi artikel over de veercodes !
Even correctie > de FenderReverb is 6G15, in de fifties waren er geen verbs. jouw WEBER-kitje wordt 5G15 genoemd.
detail, maar toch...

JaY

Mr.Jay
12 juli 2005, 20:51
Hij zegt dat het een geweldige galm is en de pre-amp erin is ook heel nifty en handig (dus niet mix Jay)

Leg even uit s.v.p.

JaY

Mischa den Haring
12 juli 2005, 21:29
Hey Jay, als ik nou een goede tank scoor, zou jij dan niet #000002 voor me willen bouwen? hmmm.....?:wink: :wink:

PeeVee is met een bouwkit bezig. We kunnen es afwachten hoe die gaat klinken > moet ie ook wel een goeie veer zien te krijgen :D

Als ik er een bouw kun je denk ik net zo goed een ouwe Fender proberen te scoren, ook duur.
Met mijn nr. 1 heb ik nog mazzel gehad met enkele componenten. T'is anders best een dure aangelegenheid. Kwaliteit kost nog altijd wat.

JaY

Op Ebay worden er dagelijks veren aangeboden, van Gibbs tot Accutronics voor leuke prijsjes. Het probleem zal natuurlijk zijn dat je pas weet of tie goed is totdat ie ergens inhangt...hmmm....

Ik begrijp het Jay...een Chevy bouw je ook niet zo even na...

Wat betreft het verschil tussen "mix" op de Fender en "volume": Als ik het goed heb begrepen is dat de "norm. volume" werkt als een gewone volumepot waardoor je je versterker een boost kunt geven. Fender's "mix" is als het ware een blender; het regelt de verhouding tussen droog en nat maar heeft geen invloed op het uitgangsvolume. De Premier is dus een heel simpel apparaat waarbij je de lengte en toon dus niet kunt stellen maar gelukig wel de hoeveelheid galm en het uitgangsvolume wat door sommigen zeer wordt gewaardeerd.

Ik las net nog ergens dat Link Wray (de koning van de surf) begin jaren 60 overstapte van deze Premier naar een Fender Super Reverb toen Fender een Hammond-orgel-reverb-tank (de Gibbs neem ik aan?) in de Super's ging bouwen. (Zou mijn eerder gelezen verhaal over dat Premier dezelfde tanks als Fender zou gebruiken weer op losse schroeven doen staan...alhoewel het één sluit het ander niet uit natuurlijk...)

Anyway, de veiling op Ebay is voorbij en het hoogste bod bleef steken op 124,- $. Onder de reserve dus... die is er dus niet uitgegaan. Hopelijk komt ie binnenkort weer terug of leest die yank eindelijk z'n mail es en maakt ie shipping naar ons mogelijk....

Mr.Jay
12 juli 2005, 22:51
Op Ebay worden er dagelijks veren aangeboden, van Gibbs tot Accutronics voor leuke prijsjes. Het probleem zal natuurlijk zijn dat je pas weet of tie goed is totdat ie ergens inhangt...hmmm....

moet je beluisteren helaas. De nw.lichting Accutr.'s sucken bigtime en veel ouwen zijn doorgehangen waardoor ze érg schokgevoelig zijn vaak.
En daarbij, ook bij de ouwen, heb je mooie en slecht klinkenden.


Wat betreft het verschil tussen "mix" op de Fender en "volume": Als ik het goed heb begrepen is dat de "norm. volume" werkt als een gewone volumepot waardoor je je versterker een boost kunt geven.

oké, mooi en heel apart. Heb het schema niet bekeken nog, geen tijd :oops:


Ik las net nog ergens dat Link Wray (de koning van de surf) begin jaren 60

Was Dick Dale dat niet en Wray R&R ? ben geen kenner op dat gebied, help effe.

JaY

Mischa den Haring
12 juli 2005, 23:05
Ik las net nog ergens dat Link Wray (de koning van de surf) begin jaren 60

Was Dick Dale dat niet en Wray R&R ? ben geen kenner op dat gebied, help effe.

JaY[/quote]

Ehm... :oops: you're right, wat een blunder, kwam door dat artikel want daar hadden ze het over de koning van de surf, Link Wray, stom had ik moeten weten....ze bedoelden natuurlijk Dick Dale... we zijn weer lekker bezig...hahaha

Mr.Jay
13 juli 2005, 08:14
....ze bedoelden natuurlijk Dick Dale... we zijn weer lekker bezig...hahaha

ha fijn, twijfelde al over mijn rootskennis :lol:
die lul ( om engels te voorkomen :wink: ) had soms zijn reverb aan het pafond hangen om te voorkomen dat ie meedeinde de hele tijd. Als hij dat wél wilde, gaf ie er een trap tegenaan zo gaat het verhaal.
Lijkt me wel lachen.

JaY

Mischa den Haring
13 juli 2005, 10:16
Dickhead...dat woord zocht je :-D Ja toen was het nog wild, twee jaar geleden was hij in Nederland, echt een schim van wat hij vroeger was...

PeeVee
13 juli 2005, 12:20
PeeVee is met een bouwkit bezig. We kunnen es afwachten hoe die gaat klinken > moet ie ook wel een goeie veer zien te krijgen
Ik heb hier 6 stuk type 9 Accutronics liggen, nog een '74 Accutronics type 4 maar ik kan evt. ook een veertje "plukken" uit een van mijn SR's natuurlijk. Daar zal toch wel ene goeie tussenzitten?

Was een gewetenskwestie hoe ik 'm zou gaan bouwen; met ouwe parts (m.n. dan de Mallory moldeds, ouwe ceramische capjes, ouwe pots) of gewoon met nieuwe redelijke (vind ik) parts.

Heb besloten om toch eerst maar voor het laatste te kiezen, m.n. omdat ik zo'n pesthekel begin te krijgen aan de steeds wederkerende nukken van m.n. mijn '65 SR. Mocht het resultaat me niet bevallen dan kan ik altijd nog geen tunen met ouwe parts. Is lekker overzichtelijk boardje dus nodigt uit tot experimenteren.

Wordt dus gebouwd met nieuwe CC weerstanden en Mallory 150 polyester coupling caps. Electrolytics gebruik ik even WeberVST dat bij de kit zit (exotisch maar betrouwbaar, klappen pas bij 750V volgens Ted). Jack ingangen, switches, en RCA plugjes. Pots heb ik toch maar Alpha, ik heb helaas geen NOS of UOS 250K lineair liggen of zou log/audio ook goed zijn? (die heb ik nl. zat!) NOS Philips 12AT7 buisje en Philips UOS longplate 12AX7 en een nagelnieuwe RCA 6K6 driver uit '56.

Het zal misschien niet zo mooi worden als de "1" van Jay maar "mooi genoeg" voor mij denk ik. Output trafootjes van WeberVST is trouwens ook even afwachten maar de 5F2 kit die ik gebouwd heb klonk prima dus mag aannemen dat dat de OT's niet flut zijn (maar zal ongetwijfeld ook geen MM kwaliteit zijn, de draadjes zitten trouwens wél stevig vast hihi). Is ook wel fijn want hoef je niet steeds op amps met reverb te jagen maar kun je ook andere rariteiten toevoegen aan de collectie hihi


Anders best een dure aangelegenheid. Kwaliteit kost nog altijd wat.
Hmmm... zelfs units die binnen de "PeeVee normen" zouden vallen, kosten nog wel wat hoor... Tel eens even mee als je zelf zo'n kitje zou willen bouwen...

Uitgangspunt b.v. Weber 5G15 kitje, kost $400. Met verzending, inklaring en BTW mag je gerust een factor tussen 1.0 tot 1.1 aanhouden (zwaar spul is relatief duurder in verzending) naar Euro's dus zit je al op ruim €400 voor de kit. CC weerstandjes koop je bij TAD ofzo voor paar dubbeltjes per stuk, niet de kosten maar tel toch een tientje voor de weerstandjes en tientje voor de caps. Dan nog switchcraft inputs, schakelaars, RCA plugjes en een fatsoenlijke pilot light... bij elkaar toch ook al snel weer een paar tientjes (50?). Moch je een type 6 veer willen dan moet je die er ook weer apart bijkopen, retail prijs zo rond de 50 geloof ik. Nou dan ben je er wel maar zit je al (ruim?) over de €500.

Dan heb je dus alleen nog maar een "zak met spul", moet je nog zelf bouwen of iemand zo gek zien te krijgen dat voor je te doen. Ik ben er twee avonden (naast andere klusjes) een paar uur mee bezig geweest en hij is bijna "af". Trafo's kunnen d'rop (gaatjes zijn te klein grrrr!), component boardje erin en bedraden maar, is toch ook al snel weer paar uur werk (en valt ook altijd beetje tegen vind ik). Je bent in totaal toch wel een 6 tot 8 uur kwijt denk ik als je beetje netjes wilt werken. Tel daar nog een uurtariefje voor en je komt op de eindprijs.

Conclusie is dat Steven's aankoop nog helemaal niet zo verkeerd is en bovendien voorzien van ouwe parts en trafo's! Wel nadeel dat ie al die verf er met z'n nagels nog af moet krabbelen hihi. Felicitas Steavis, zeer benieuwd hoe die klinkt. Een keertje een "vintage forum Reverb unit shoot-out" organiseren?

LucLuc: Ampman 6G15
Jay: JayVee 6G15 ("number one")
Steavis: Fender 6G15
PeeVee: WeberVST 5G15 "Deluxe" (CC / Mallory / Switchcraft)
PeeVee: Gretsch G6144
PeeVee: Roland RE-201 (ja heeft ook reverb, lilluk joh!)

any more takers?!...

Was eigenlijk een geintje maar is misschien serieus wel een leuk idee?!

Kiezen we dan vervolgens één unit uit en gaan we dan nog wat veren testen. Ik heb een '65 Hammond type 4, een '69 Hammond type 4, een '74 Accutronics type 4, een nieuwe (2003?) type 4 en een nieuwe (2004) type 9... We kunnen de boel evt. opnemen, ik heb multitracker en grootmembraan condensator mics.

P.S. Voor zover ik het verhaaltje begrepen heb, is Gibbs gewoon een Hammond productie locatie net als Accutronics. Eerst kwamen de veren uit Hammond locatie, daarna uit Gibbs locatie, daarna uit Accutronics locatie maar was allemaal Hammond... toch? Zo niet, wat is dan het wezenlijke verschil? Ik neem aan dat die verschillende productie locaties toch gewoon dezelfde parts, tools en methodes gebruikten?! De mensen spraken hoogstens een ander accent? De Hammond ('65 / '68/ '69) type 4's vind ik heel erg mooi klinken maar zijn inderdaad zoals Jay zegt beetje "rulgeragd" en bij een klein tikkie begint het al te onweren :evil:

SteavisSmokin
13 juli 2005, 14:13
Conclusie is dat Steven's aankoop nog helemaal niet zo verkeerd is en bovendien voorzien van ouwe parts en trafo's! Wel nadeel dat ie al die verf er met z'n nagels nog af moet krabbelen hihi. Felicitas Steavis, zeer benieuwd hoe die klinkt. Een keertje een "vintage forum Reverb unit shoot-out" organiseren?

Ik vind het best..ik durf de strijd wel aan. :D Die ouwe parts is ook koel, allemaal blue moldeds en 1 astron cap. Ze zullen zeker toevallig nog een lading oude astrons zijn tegen gekomen toen in de fabriek..? :-?
Ik heb overigens ook nog die andere "zelfbouw", zie onder:

LucLuc: Ampman 6G15
Jay: JayVee 6G15 ("number one")
Steavis: Fender 6G15
Steavis: STEVERB 6GEEN15
PeeVee: WeberVST 5G15 "Deluxe" (CC / Mallory / Switchcraft)
PeeVee: Gretsch G6144
PeeVee: Roland RE-201 (ja heeft ook reverb, lilluk joh!)


Mischa, ik heb je een private message gestuurd.]

ciao!
steven

Mischa den Haring
14 juli 2005, 01:40
Hey PeeVee! Interessante info man. Hier nog een leuk voor t slapen gaan verhaaltje: http://onstagemag.com/ar/performance_fender_fender_reverb/ t gaat over de achtergronden, ontstaan en reissue van de reverb units van Fender maar ook outboard reverb in general.

Hey Steven, kheb je gereplyed....

Mischa den Haring
14 juli 2005, 02:41
Hey PeeVee,

Toen ik las dat je een Gretsch verb hebt dacht ik al dat ik die ergens gezien had en ja hoor:

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=5787664995&category=67807&ssPageName=WDVW&rd=1

Hij gaat er over anderhalf uur uit...en staat nu op 74,- $. Maar zou nog wel eens flink omhoog kunnen gaan en dat voor zo'n barrel. En bovendien, je zult nu wel aan het maffen zijn (ik niet, het reverb-joenit-virus is uitgebroken).

Gekke was dat ik op Harmony Central of zo een paar recensies las over deze Gretsch en die waren niet allemaal even lovend. Jij bent er blij mee? Of heb je er veel aan moeten verspijkeren. Vertel es?

PeeVee
14 juli 2005, 11:22
Toen ik las dat je een Gretsch verb hebt dacht ik al dat ik die ergens gezien had en ja hoor
Da's niet duur... Is leuk ding maar ik moet eerlijk toegeven dat ik 'm meer gekocht heb om mijn Gretsch fetish te bevredigen :P


En bovendien, je zult nu wel aan het maffen zijn (ik niet, het reverb-joenit-virus is uitgebroken).
Hehe... het zal je nog verbazen... Ik lig er meestal pas tegen tweeën in, had deze net gemist...


Gekke was dat ik op Harmony Central of zo een paar recensies las over deze Gretsch en die waren niet allemaal even lovend. Jij bent er blij mee?
Ik kan er (nog) geen oordeel over vellen want mijn 6144 heeft geen originele reverb veer maar een O.C. Electronics (afscheiding van Hammond - Gibbs) "folded line" (soort Z-vorm). Dat was ongetwijfeld een revolutionair design in die tijd... maar het klinkt nergens naar! Deze reverb tanks zitten ook in de Roland Space Echos (met reverb), de RE-201 en hoger als ik me niet vergis en... die klinkt dus ook nergens naar (gelukkig zijn er nog wat zekerheden in het leven). Ik ben in afwachting van een kleine Accutronics veer... Zo lang? Ja zo lang! Het is nl. géén "gangbare" veer met lage impedante (8 Ohm) ingang maar met een hoge impedantie. Dat is denk ik ook de vinger op de zere plek.

Het is overduidelijk dat deze unit is ontworpen met slechts één hoofddoel; KOSTENBESPARING! Er worden slechts 2 buisjes gebruikt en géén impedantie transformator voor insturing van de veer i.t.t. b.v. een Fender Reverb waar 3 buisjes worden gebruikt en een SE (Champ) output trafo om de veer in te sturen (ook nog een choke als ik me niet vergis). Valco (die maakte de amps voor Gretsch) heeft op zich wel slim circuit gemaakt, de eerste buis is een 6DR7 zoals bij veel buizen gaat het eigenlijk ook om "twee buisjes in één". Het zijn echter niet zoals b.v. bij een 12AX7 twee met dezelfde functie, nee, de 6DR7 heeft een hi-mu (hoge versterking) triode in zich én een typisch lage-mu triode; feitenlijk een soort 1W eindbuisje met relatief lage uitgangsimpedantie; een echte "driver" dus. Een reverb veer moet je lekker veel stroom injagen want feitenlijk is het elementje dat de veer fysiek laat trillen gewoon een soort speaker conusje. Fender doet dat dan ook vrij simpel; een SE 6V6 (of 6K6, zelfde maar iets minder vermogen), een Champ uitgangs trafo (ja, waar je dus ook gewoon een speaker op aan zou kunnen sluiten) en dan de veer unit. Zo'n tank heeft dus ook een laagimpedante ingang van 8 Ohm. Werkt perfect! In deze Gretsch (Valco) is de uitgangsimpedantie dusdanig laag dat men vond dat daar niet persé een trafootje nodig was, men stuurt dus DIRECT een (hoogimpedante) veer unit in. Ik weet niet precies wat de impedantie zou moeten zijn maar hoogste Accutronics ingang is ik dacht 1K2 en dat zullen die OC units ook wel zijn (werden rechtstreeks door transistor / (mos?)FET ingestuurd).

Dat hoogimpedante dat is grillig, zelfde als b.v. een piezo elementje (denk aan contrabas) direct in een versterker; het is zo willekeurig wat voor sound je krijgt. Een piezo heeft in principe een krachtig uitgangssignaal (veel mensen denken van niet) maar is erg hoogimpedant. Ik zie nog steeds (pro) contrabassisten met een piezo element (underwood o.i.d.) en dan zonder preamp... ongelofelijk; feedback en dun geluid... Preampje ertussen (puur om impedantie omlaag te krijgen) en je kunt gewoon op 500W meeknallen, Jay kent mijn contrabas sound, zelfs vlak voor een Ampeg SVT met 8 x 10" laaaaaaaaag en geen feedback maargoed... ik dwaal af!

Ik denk / vermoed dat het circuit inderdaad niet geweldig is. Feitenlijk is er maar 1 triode als preamp en een dubbeltriode (6EU7, net als in die Premier) als recovery en mix. Ken het circuit niet uit mijn hoofd maar het is gewoon mager, komt geen krachtig signaal af. Ik zou overigens in alle reverb of overdrive buizen units gewoon een kathode volger aan het eind zetten om lekker krachtig laag impedant de winkel te verlaten maargoed, iedere buisvoetje is er weer eentje denken de heren producenten. Verder is e reverb tank zelf KLEIN, die OC is op zich wel slim omdat het feitenlijk toch een "lange" veer is / galm geeft maar dus in Z-vorm snapje? Veel lengte maar klein formaat. Klinkt echter erg blikkerig. Ik ben niet ontevreden over de reverb van mijn Princeton Reverb dus dat bewijst dat kleine units "best goed" kunnen klinken maar een full size type 4 of type 9 unit (die dus ook in 6G15 zit) is gewoon mooier.

Zo... ik gaat weer ff een boom omzagen (klusdag vandaag) pfff... 8)

Ik zit overigens wel aan te denken om met mijn 6150 ampje te gaan optreden, heb er een line out op gemaakt en zou 'm dan aan mijn 6163 (25W 1 x 15") Excutive kunnen hangen met het 6144 galmpie ervoor... Klinkt vast voor geen meter maar wél authentiek hahahaha! Had zoiets bedacht voor Bugaboo Tang (ik moet er toch op een bepaalde manier beetje uitspringen dus dan maar rare sound gaan bedenken) maar kom niet weg qua volume vrees ik.

Al
14 juli 2005, 16:22
Met mijn nr. 1 heb ik nog mazzel gehad met enkele componenten. T'is anders best een dure aangelegenheid. Kwaliteit kost nog altijd wat.

JaY

Heb nr 1 gisteren nog even gehoord. De kleuring van het signaal is er maar is i.t.t. de Fender reverb niet storend. Het lijkt een een klein beetje bright toe te voegen wat de transparantie ten goede komt. De dynamiek wordt ook iets anders maar je ervaart dat niet als platgeslagen. Als je aanzet is het er ook. Het is een fijn soort compressie want het blijft volgen. Hij matcht uitstekend met de Bass-J-man. Zorgt voor wat souplesse en maakt het wat minder direct. Mooi setje. Half uurtje opwarmen scheelt.

Al

Mischa den Haring
15 juli 2005, 00:14
Dan snap ik het Peevee (op de meeste technische kanten na dan...maar best boeiend ook al snap ik er maar 3% van...begrijp je me nog?)...Rare sounds maken...i love it...ben benieuwd, hopelijk zie ik je met die gear eens ter velde.

Begin toch wel heel nieuwsgierig te worden naar die #00001 van je Jay...vertel daar eens over, hoe kwam je aan al die goede parts?

Mr.Jay
15 juli 2005, 07:57
[Zo... ik gaat weer ff een boom omzagen (klusdag vandaag) pfff... 8)

Ga je nu ook al zélf gitaren bouwen ? :D

JaY

Mr.Jay
15 juli 2005, 07:59
Begin toch wel heel nieuwsgierig te worden naar die #00001 van je Jay...vertel daar eens over, hoe kwam je aan al die goede parts?

Ik denk dat de meeste sound komt uit het 1 mm. dik plaatje ALU van de Praxis waar het chassis van gebogen is !

JaY

Mischa den Haring
15 juli 2005, 11:14
Begin toch wel heel nieuwsgierig te worden naar die #00001 van je Jay...vertel daar eens over, hoe kwam je aan al die goede parts?

Ik denk dat de meeste sound komt uit het 1 mm. dik plaatje ALU van de Praxis waar het chassis van gebogen is !

JaY

Hahahaha

PeeVee
18 juli 2005, 12:31
De dynamiek wordt ook iets anders maar je ervaart dat niet als platgeslagen. Als je aanzet is het er ook. Het is een fijn soort compressie want het blijft volgen.
Klopt!! Ik hoop heel erg dat mijn 5G15 dat ook gaat doen want dat is heeel prettig, voelt lekker zacht/soepel aan onder je plectrum.

Mischa den Haring
22 juli 2005, 03:49
Mannen...

Ben sinds enkele dagen de gelukkige eigenaar van een '65 Fender unit geworden: YES! Hij is zeer netjes creme gere-tolexed en van binnen zo goed als origineel...nu ben ik klaar om volgend jaar weer iets nieuws te willen... :-D

Mr.Jay
22 juli 2005, 09:28
Mannen...

Ben sinds enkele dagen de gelukkige eigenaar van een '65 Fender unit geworden: YES! Hij is zeer netjes creme gere-tolexed en van binnen zo goed als origineel...nu ben ik klaar om volgend jaar weer iets nieuws te willen... :-D

gefeliciteerd Mischa ! En.........klinkt ie ook ?
Is de veer nog origineel en dan niet doorgehangen, wat dus meestal helaas na vele jaren gebeurt ? dán is nl. die gevoelige ophanging aan die miniveertjes een teer punt. Maar Steven had al geprobeerd vlg. mij om de veer op de bodem te maken maar mist wat plek daarvoor, maar dat zou beter zijn.

JaY

Lucluc
22 juli 2005, 10:25
Maar Steven had al geprobeerd vlg. mij om de veer op de bodem te maken maar mist wat plek daarvoor, maar dat zou beter zijn.

De unit gewoon op z'n kant leggen. Hoor je meteen of het verschil maakt. :D

Mr.Jay
22 juli 2005, 10:32
Maar Steven had al geprobeerd vlg. mij om de veer op de bodem te maken maar mist wat plek daarvoor, maar dat zou beter zijn.
De unit gewoon op z'n kant leggen. Hoor je meteen of het verschil maakt. :D

het meest verschil maakt het vastzetten v.d. veerbak, óf het hangen in die Fenderveertjes tegen de voorkant > zijn gewoon extra veren die de sound wat blikkeriger maken en véél gevoeliger voor gammele podia.

JaY

PeeVee
22 juli 2005, 12:27
De mijne is ook klaar dus laten we maar eens een datum voor een "Verb shoot-out" organiseren. Mijne is WeberVST "5G15" (natuurlijk 6G15 circuit maar die kreet is beschermd door Fender). Heb deze unit gebouwd met Switchcraft jacks, Carling schakelaar, RVS pilot light met NOS jewel, CC weerstanden en Mallory 150 serie polyester caps. Verder een Accutronics type 9 reverb tank (met 6 veren i.p.v. 4). Klinkt prachtig warm en LLLLAAAAANNNNNGGGG.... (beetje te eigenlijk maarja, d'r is niks of d'r is wel wat hihi).

http://www.tonevision.com/public/5G15.jpg

Ook nog fotootjes van binnenin?!

Mr.Jay
22 juli 2005, 12:46
Verder een Accutronics type 6 reverb tank (met 6 veren i.p.v. 4).

type 9 is toch met 6 veren ?

JaY

Mischa den Haring
22 juli 2005, 14:23
Mannen...

Ben sinds enkele dagen de gelukkige eigenaar van een '65 Fender unit geworden: YES! Hij is zeer netjes creme gere-tolexed en van binnen zo goed als origineel...nu ben ik klaar om volgend jaar weer iets nieuws te willen... :-D

gefeliciteerd Mischa ! En.........klinkt ie ook ?
Is de veer nog origineel en dan niet doorgehangen, wat dus meestal helaas na vele jaren gebeurt ? dán is nl. die gevoelige ophanging aan die miniveertjes een teer punt. Maar Steven had al geprobeerd vlg. mij om de veer op de bodem te maken maar mist wat plek daarvoor, maar dat zou beter zijn.

JaY

Hij klinkt als een klok, warm, smooth, vol en goddank geen PLOINK...Veer is nog origineel. Heb alleen nog geen tijd gehad om de boel grondg door te lichten (ben net terug van een Frans tourtje en had op de heenreis de unit gescoord in de buurt van Antwerpen). Maar ik zal vandaag of morgen wel even een paar plaatjes schieten... De tip over plat leggen weet ik nog van een eerder topic, ga ik zeker eens uitchecken.

SteavisSmokin
22 juli 2005, 14:24
Mannen...

Ben sinds enkele dagen de gelukkige eigenaar van een '65 Fender unit geworden: YES! Hij is zeer netjes creme gere-tolexed en van binnen zo goed als origineel...nu ben ik klaar om volgend jaar weer iets nieuws te willen... :-D

Hey Mischa, gefelicteerd!! Tof dat je ook binnen niet al te lang een oudje hebt kunnen scoren. Volgens mij moet je nou wel een MEGA-tone hebben met een oude bassman en een oude reverb unit... 8-) Het loont overigens echt een hoop om een aantal oude NOS 6K6 buisjes te kopen en uit te proberen. Scheelt een hoop qua tone en hoe de reverb reageert.


Maar Steven had al geprobeerd vlg. mij om de veer op de bodem te maken maar mist wat plek daarvoor, maar dat zou beter zijn.

John, het past NET. Denk dat ik 2 mm speling heb tussen de 6K6 buis en de bovenkant van de reverbtank.

steven

Mischa den Haring
22 juli 2005, 14:25
Ziet er prachtig uit PeeVee, jij ook gefeliciteerd!

Lucluc
22 juli 2005, 15:01
Het loont overigens echt een hoop om een aantal oude NOS 6K6 buisjes te kopen en uit te proberen. Scheelt een hoop qua tone en hoe de reverb reageert.

Of 6V6. Ik zit wel eens op het jazzmaster/jaguar forum en daar heeft zo'n beetje iedereen een 6G15 en sommigen geven echt de voorkeur aan 6V6 boven 6K6.

PeeVee
22 juli 2005, 15:09
@All: Ik heb nog wat plaatjes geschoten, zal er even een nieuwe thread van maken.

@Mischa: Thanks en jij natuurlijk ook congrats met de mooie aanwinst! Zet jij jouw plaatjes ook even in een nieuwe thread? Dat zoekt wat gemakkelijker.

@Jay: Ik bedoel uiteraard een type 9 (met 6 veren, 's-logisch hihi)

@Steven: Ik heb er nu ook een 6V6 inzitten. Een 6K6 geeft iets minder vermogen maar zet je de dwell wat lager bij een 6V6 dan heb je wel beetje hetzelfde idee. Ik heb (zeer!) ruime keus NOS 6V6'en dus ga die ook proberen. Man WAT een galm zeg!

Mr.Jay
22 juli 2005, 16:45
John, het past NET. Denk dat ik 2 mm speling heb tussen de 6K6 buis en de bovenkant van de reverbtank. steven

Geeft misschien nog een warmere sound als de buis heet wordt, zo lekker dicht bij die veer :D

JaY

Mr.Jay
22 juli 2005, 16:50
Of 6V6. Ik zit wel eens op het jazzmaster/jaguar forum en daar heeft zo'n beetje iedereen een 6G15 en sommigen geven echt de voorkeur aan 6V6 boven 6K6.

Lui met foute veren dan.
Als ik een 6V6 erin zet heb ik teveel gain, nóg meer galm.

JaY

SteavisSmokin
22 juli 2005, 16:52
Tussen de 6V6en en 6K6en die ik geprobeerd heb geef ik toch echt de voorkeur aan een 6K6. Kwestie van smaak misschien en natuurlijk ook verschil per buis onderling. Ik vind een 6K6 voller en warmer klinken en een natuurlijkere "fade out" van de reverb hebben. Misschien een 6V6 met een jaguer of jazzmaster wel beter klinkt...geen idee. Ik weet wel dat de meesten op het fenderforum een 6K6 prefereren.

@Jay: zeker weten..!! :)

SteavisSmokin
22 juli 2005, 16:53
uh john...nu lijkt het net alsof ik dat geschreven heb... :D moejewelgoedquotennatuurlijkhe!! 8-)

Lucluc
22 juli 2005, 17:11
Lui met foute veren dan.
Als ik een 6V6 erin zet heb ik teveel gain, nóg meer galm.

:???: en ook foute gitaren zeker?

Mr.Jay
22 juli 2005, 17:30
uh john...nu lijkt het net alsof ik dat geschreven heb... :D moejewelgoedquotennatuurlijkhe!! 8-)

zkjoezzzz mieee, veranderd :oops:
JaY

Mr.Jay
22 juli 2005, 18:20
Lui met foute veren dan.
Als ik een 6V6 erin zet heb ik teveel gain, nóg meer galm.
:???: en ook foute gitaren zeker?

uiteraard niet ! zijn te gekke gitaren.

JaY

Mischa den Haring
23 juli 2005, 02:30
Mannen...

Ben sinds enkele dagen de gelukkige eigenaar van een '65 Fender unit geworden: YES! Hij is zeer netjes creme gere-tolexed en van binnen zo goed als origineel...nu ben ik klaar om volgend jaar weer iets nieuws te willen... :-D

gefeliciteerd Mischa ! En.........klinkt ie ook ?
Is de veer nog origineel en dan niet doorgehangen, wat dus meestal helaas na vele jaren gebeurt ? dán is nl. die gevoelige ophanging aan die miniveertjes een teer punt. Maar Steven had al geprobeerd vlg. mij om de veer op de bodem te maken maar mist wat plek daarvoor, maar dat zou beter zijn.

JaY

Gaat bij mij ook net wel of net niet lukken, het chassis hangt erg laag waardoor ik vermoed dat de 6K6 er tegenaan gaat hangen...of knallen bij vervoer...

Mr.Jay
23 juli 2005, 09:38
Gaat bij mij ook net wel of net niet lukken, het chassis hangt erg laag waardoor ik vermoed dat de 6K6 er tegenaan gaat hangen...of knallen bij vervoer...

Zoals gezegd, mijn veerbak ligt vóór de buizen, niet eronder, komt door mijn dunnere hardboard frontje > nieuw maken en ouwe bewaren ?

JaY

Mischa den Haring
23 juli 2005, 13:20
O, ok...was me even ontgaan Jay...in ieder geval zou dat bij de mijne veel werk zijn want dan zou het balkje waar de frontplaat op vastgeschroefd zit ook vervangen moeten worden door een dunner balkje en dan is het sowieso nog steeds de vraag of het zou passen. Ik ga eerst even wat splashen om te kijken of het uberhaupt nodig is.