PDA

View Full Version : advies



Bonjour
9 juli 2005, 20:29
Halo,

Het is weeral is vakantie en bijgevolg vakantiewerk dus begin ik te kijken voor een nieuwe gitaar. Ik speel al even met men pacifica 112 maar ik wil eindelijk iets beters. Na het bespelen van die pacifica ben ik tot de conclusie gekomen dat ik niet echt hou van de humbuckers dus was ik aan het denken aan een fender strat. Maar wat is het verschil tussen een 57er en een 62er? En leent deze gitaar zich tot het genre van ac/dc, maiden, metallica? Ik was ook aan het denken aan een jackson sl1 maar is het verschil in kwaliteit de moeite om die 1000 euro door te sparen, want dan zou ik toch weer even een paar maandjes moeten in het week-end bijklussen? Een ESP is dus geen optie door de humies, i guess? Ik ben nu niet echt een pro en hou me ook niet constant bezig met gitaar maar deze aankoop zou wel beteken dat er niet rap een nieuwe binnen komt dus het moet wel een vrij goede zijn.:) Kan iemand wat advies geven? Bevindingen met die strats, sl1, ESP's ofzo? Natuurlijk ga ik ze wel eens testen maar ik had graag al wat advies op voorhand.

Alvast bedankt.

bloodiron
9 juli 2005, 20:36
volgens mij kun je niet echt met single coil pups muziek als metallica spelen..

BLOK182
9 juli 2005, 20:37
Voor Metallica, ACDC en Iron Maiden (gerelateerde) muziek heb je humbuckers nodig eigenlijk...Tja, verschil tussen een Fender strat een een Soloist is best groot, ander hout, neckthrough op de soloist, gewone tremolo tegen een zwevende brug op de soloist, en compleet andere doelgroep. De soloist is een behoorlijke hard-rock/metal gerichte gitaar.

Bonjour
9 juli 2005, 20:45
De sl1 zou dus beter zijn voor acdc enzo? Men maat speelt ook gitaar en heeft enkel strats en daar speelt ie ac/dc, megadeth, RHCP enzo met en dat klinkt verdomd goed. Ik heb hem al enkele keren live zien spelen dus dacht ik dat het wel zou lukken.

BLOK182
9 juli 2005, 21:03
Ja ligt natuurlijk ook aan de elementen die ie derin heeft. Iron Maiden speelt bijvoorbeeld op strats met hotrails derin (humbuckers op single coil formaat). Ik had een tijdje terug een Fender USA strat met een seymour duncan humbucker in de brug, dat beukte best :)

deedee
10 juli 2005, 01:01
. Na het bespelen van die pacifica ben ik tot de conclusie gekomen dat ik niet echt hou van de humbuckers dus was ik aan het denken aan een fender strat.


En leent deze gitaar zich tot het genre van ac/dc, maiden, metallica?

:???:

wat heb je tegen humbuckers als je ac/ds, maiden en metallica wilt spelen?

humbuckers zijn onlosmakelijk verbonden met die muziek (humbucker in single-coil formaat vallen nu effe onder humbuckers)

LIGNUMdrummerke
10 juli 2005, 02:01
met een strat kan je toch ook nog wel een mooie distorted klank krijgen zonder scherp te klinken hoor, zelfs met mijn eenvoudige mexicaanse strat op een cheap ass line6 spiderII ampje (die weldra in de ruil gaat voor een laboga (of een fame) RADIII duo

Orpheo
10 juli 2005, 07:23
een mooie distorted sound kan wel met single coils, maar het heeft NEVER die ballen die een humbucker heeft. dat proberen al die andere lui al TIG keer te zeggen. een SC heeft een veeel veeeeeel lagere output dan een humbucker. (ik reken p90 even mee met hums).

een hum laat een amp makkelijker oversturen, en met een transistorbak zal een hum voller klinken, en minder knauwend. het gaat gewoon beter die muziek, met een hum. klaar.

Jax
10 juli 2005, 08:36
Koop dan gewoon een fatstrat, wil je ACDC, iron maiden, etc spelen, switch je hem op de humbucker, wil je rhcp, jimi hendrix, etc spelen, switch je hem op een singlecoil. Makkelijk zat.

AART
10 juli 2005, 11:25
of neem een fender strat met H-H pickups die je kan splitsen.

E-J
10 juli 2005, 12:25
ik ken toch heel wat artiesten die uit alleen single-coils een mooie distortion krijgen (Jimi Hendrix, David Gilmour etc)

BLOK182
10 juli 2005, 12:36
Yepz, maar de topicstarten wil Metallica gaan spelen :-D

AART
10 juli 2005, 12:59
idd, geen off topic gezeur en neem een gitaar met een splitsbare humbucker in de brug.


Ibanez heeft vast wel iets leuks
:D

E-J
10 juli 2005, 13:09
jep een RG'tje ofzo 8-)

Jeanken
10 juli 2005, 14:34
Waarom zou hij het niet kunnen met een Strat? Iron Maiden speelt toch ook met Strats? Ok, die hebben wel een pickup vervanging ondergaan maar ik ken er zelfs die met een Tele metal spelen.
Tzou ook lekker zijn om je eigen geluid te ontwikkelen, laat je niet te gauw afschrikken jongen, laat ze eens iets zien;)

guitardude
10 juli 2005, 14:41
Waarom zou hij het niet kunnen met een Strat? Iron Maiden speelt toch ook met Strats? Ok, die hebben wel een pickup vervanging ondergaan maar ik ken er zelfs die met een Tele metal spelen.
Tzou ook lekker zijn om je eigen geluid te ontwikkelen, laat je niet te gauw afschrikken jongen, laat ze eens iets zien;)
Zijn wel meer metal gitaristen met een Tele. Gewoon een goed pedaaltje der bij en raggen maar 8-)
Kirk hammet heeft btw ook een fender strat die hij bij I dissapear gebruikt. :)

deedee
10 juli 2005, 17:37
het ging erom dat de topicstarter op single-coils wil spelen, niet dat hij op een strat wilt spelen.
Single-coils kan je idd heel goed oversturen, maar NIET zoals metallica.

MonkeyFace
10 juli 2005, 18:19
goed, de TS wil Metallica/Maiden/ACDC spelen -> humbucker. Dat kan een Fender Strat zijn met hotrails (aan te raden voor Maiden werk), maar ook best een LP, of een Ibanez plankje. Ik heb zelf sinds gisteren een Ibanez SA120, en ondanks zn belachelijk lage prijs ben ik echt geschokt door de hoge kwaliteit. Een SA of RG met splitbare humbuckers zou ook geen slecht plan zijn.

Single coils voor een Metallica sound kan je vergeten. JA Kirk Hammett gebruikte een strat in de clip van I Disappear, maar vreemd genoeg haalt ie met een ESP KH-Custom on stage dezelfde sound (tweemaal EMG-81 actieve humbuckers). Het zal me dus benieuwen of hij in de studio een strat heeft gebruikt of toch die ESP.

Ik heb hier een LP (H-H), een strat (S-S-S) en een Ibanez SA-120 (H-H) liggen, maar met die strat krijg ik geen Metallica sound. Neemt niet weg dat ik er best aardig mee kan scheuren.

Ik zou zeggen, ga gewoon eens proberen. Als de sound van een Fender strat voor jou werkt, go for it. Werkt het niet, test iets anders. Maar ga je vooral niet vastpinnen op een bepaald type voordat je er zelf op gespeeld hebt. Voor gisteren was ik van mening dat ik NOOIT een Ibanez zou gaan kopen, maar daar ben ik ook van teruggekomen.

Orpheo
10 juli 2005, 19:03
hoe hard ik ook probeer, en ieder ander met mij die mijn strat probeert, een dikke metallica OD lukt me niet. fade to black, de solo+ intro lukt heel aardig. maar t mist gewoon de ballen.

Jeanken
10 juli 2005, 19:10
het ging erom dat de topicstarter op single-coils wil spelen, niet dat hij op een strat wilt spelen.
Single-coils kan je idd heel goed oversturen, maar NIET zoals metallica.
Laat mij dan even de topicstarter citeren:"ik niet echt hou van de humbuckers dus was ik aan het denken aan een fender strat."
Lijkt me anders vrij letterlijk dat hij een Strat wel ziet zitten dus..

Jax
10 juli 2005, 19:13
En je houdt niet van humbuckers, maar je wilt wel ACDC, Iron Maiden en Metallica spelen? Waarom hou je er dan niet van? Als het je om het geluid gaat, waarom zou je dan nummers van de bovengenoemde bands willen spelen? Of mis ik nu iets?

Orpheo
10 juli 2005, 19:20
En je houdt niet van humbuckers, maar je wilt wel ACDC, Iron Maiden en Metallica spelen? Waarom hou je er dan niet van? Als het je om het geluid gaat, waarom zou je dan nummers van de bovengenoemde bands willen spelen? Of mis ik nu iets?

+1 volgens mij is dit niet een paradox, maar echt een complete tegenstrijdigheid. probeer maar eens een keer goeie hums. dan verander je wel van gedachten. had ik ook met singles. ik haatte ze. tot ik goeie probeerden. ieder element heeft wel iets waarmee je uit de voeten kunt. echt IEDER element. (voor mij ZELFS EMG's. en dat zegt veel)

Bonjour
10 juli 2005, 20:58
Thx voor de reacties.

Euhm de sound die ik met die hums krijg uit men pacifica vindt ik echt minder mooi klinken dan de sound die ik heb als ik de sc's gebruik, vandaar. Ik zal wel eens een winkel binnenstappen en testen.

@ Jeanken: Ik heb nog niet zoveel geld hoor, ik moet pas binnen 2 weken werken dus dan heb ik pas genoeg geld, toch bedankt.

Jeanken
10 juli 2005, 21:35
Ik heb nu een Strat Deluxe binnen, die hebben een push/push pot waarmee je nog eens 5 extra schakelingen krijgt met de switch, er zitten serie-parallel wissels in, daarmee maak je toch als het ware een humbucker van 2 singlecoils?

@bonjour: tis maar een voorstel, het aanbod blijft geldig zolang hij binnen is.

FenderBender
12 juli 2005, 01:50
Tsja, hum of single coil.... ikzelf speel ook metal achtige muziek. Ik heb een gemodde fatstrat die ik ook singlecoil kan schakelen, maar ik heb ook een jazzmaster.
daar krijg ik een superkrachtigvenijnigrockmetal geluid uit. niet het typische metal geluid, maar het heeft absoluut zijn eigen charme

Wabbie
12 juli 2005, 02:26
Tsja, hum of single coil.... ikzelf speel ook metal achtige muziek. Ik heb een gemodde fatstrat die ik ook singlecoil kan schakelen, maar ik heb ook een jazzmaster.
daar krijg ik een superkrachtigvenijnigrockmetal geluid uit. niet het typische metal geluid, maar het heeft absoluut zijn eigen charme

Ditto hier met mijn Jazz krijg ik ook een aardige metalscheur. Sterker nog, in mijn thrash metal band speel ik op een hohner lp met p90's.

Dus met single coils kun je ook prima scheuren, tis gewoon een kwestie van smaak