PDA

View Full Version : 16 ohm speaker in 8 ohm versterker: gevolgen?



jozum
9 juli 2005, 18:28
Ik heb een half uur gezocht op het forum naar het antwoord, maar ik kan niet anders dan jullie er mee lastig vallen. Wat is het gevolg van een 16ohm speaker op een 8ohm versterker. Alleen volumeverlies? en hoeveel?


jozum

Geronimo
9 juli 2005, 22:46
Er is idd volume verlies, niet heel veel, maar hij klinkt ook anders. En ik denk dat dat belangrijker is. Is het een enkele speaker? Of een 4x12 oid? Misschien kan je 'm anders bedraden? Het klinkt toch minder als het niet matched.
Verder maakt het niet uit. Je versterker gaat er iig niet kapot van.

mathe
9 juli 2005, 23:32
Je versterker gaat er iig niet kapot van.
Oh? Er zijn buizenversterkers, zoals Marshalls, die vrij gevoelig zijn voor impedantie mis-aanpassingen en zeker als de belasting hoger is dan de uitgangsimpedantie van de versterker. Eén van de gevolgen kan zijn dat je de uitgangstrafo sloopt
Als het hier gaat om een transistor versterker maakt het allemaal niet zoveel uit.

Marc

Geronimo
9 juli 2005, 23:49
Je versterker gaat er iig niet kapot van.
Oh? Er zijn buizenversterkers, zoals Marshalls, die vrij gevoelig zijn voor impedantie mis-aanpassingen en zeker als de belasting hoger is dan de uitgangsimpedantie van de versterker. Eén van de gevolgen kan zijn dat je de uitgangstrafo sloopt
Als het hier gaat om een transistor versterker maakt het allemaal niet zoveel uit.

Marc

Hmm, als dat zo is dan blijkt maar weer wat een crapspul OT's Marshall gebruikt.

Een trafootje moet dat makkelijk trekken. Het is zo dat je primaire windingen kapotknetteren als je GEEN belasting aan je secundaire windingen hebt, maar 2x zo hoog moet echt wel kunnen. Ik weet niet waar de grens ligt, maar die ligt veel hoger dan twee keer. Ik heb er iig nooit problemen mee gehad bij mijn versterker. Het klinkt wel minder, dat kan ik je wel vertellen.

En bij een transistor werkt het precies andersom, dan sloop je 'm als de belasting te laag is.

Ook in de Mesa handleidingen spreken ze van "safe mismatch".

jozum
10 juli 2005, 11:48
Veel dank voor de reacties. In mijn geval 'onderbelast' ik de versterker toch? Dit zou dus geen probleem moeten zijn.

Ik vroeg mij af of ik in mijn 12 watts Musicmaster bass (8 ohm) een G12H30 16 ohm speaker kon monteren. Zijn er dan serieuze gevolgen voor de kwaliteit van het geluid of voor de duurzaamheid van mijn OT of andere onderdelen. Het gaat dus om een 1*12.

jozum

plaatjes van amp

http://www.ampwares.com/ffg/musicmaster_bass.html

pol
10 juli 2005, 12:54
zo snel speel je een marshall trafo niet naar de kloten hoor, ik ben met mijne ouwe 100 watter als regelmatig vergeten de speakers aan te sluiten terwijl die al even aanstond.
Jcm900's da's een ander verhaal misschien, die transfo's zijn niet zo groot en zo robuust als van de 800's en ouder.

en waarom haal je niet gewoon een 8ohm speaker voor in die amp ?

jozum
10 juli 2005, 16:47
en waarom haal je niet gewoon een 8ohm speaker voor in die amp ?


Ten eerste was ik benieuwd naar de gevolgen voor geluidskwaliteit en duurzaamheid van mijn versterker. Ten tweede ben ik op zoek naar een 'oud kreng', het liefst een greenback uit '60 tot begin '70er jaren; ik heb uit betrouwbare bronnen vernomen dat die beter van kwaliteit zijn en vaak minder duur zijn dan nieuwe. Enige drawback is dat ze niet als rijpe appels van de bomen vallen.

jozum

pol
10 juli 2005, 16:58
die nieuwe celestions zijn prima speakers en zeker zo goed als de oude, ik heb een cab met van die ouwe greenbacks hier gehad, uit 1968, en zo speciaal vond ik die ook niet.

jozum
10 juli 2005, 18:17
Dank je voor je mening. Over smaak valt natuurlijk flink te twisten, maar niet te discussieren. Ik krijg binnenkort de gelegenheid om wat speakers uit te proberen, dus gelukkig kan ik dan zelf oordelen; ik hoop dat dat dan wat 16 ohms speakers bij zitten.

Heb je verder nog kennis over de akoustische gevolgen van een 16 ohms speaker in een 8 ohms versterker?

bert k
10 juli 2005, 19:04
Ik begrijp niet waarom je een 16 ohm speaker gaat kopen. Je kan dan toch beter een 8 ohm nemen? (Of zie ik iets over het hoofd?)

jozum
10 juli 2005, 19:11
je ziet niet direct iets over het hoofd bert, maar omdat ik op zoek ben naar ouwe meuk kom ik zo af en toe iets tegen dat niet helemaal volgens het boekje is. Zo stuitte ik dus laatst op een 16 ohms g12h30 uit '71, van origine een basspeaker dus wat dat betreft geschikt voor mijn versterkerk (zie dit topic).

bert k
11 juli 2005, 00:24
Ah, nou snap ik je. Het is waar dat er nogal wat 16 ohm speakers rondzwerven. In een Marshall stack zijn ze vaak 16, dat levert uiteindelijk , met twee cabs 8 ohm op.

Vuistregel is toch wel dat 16 ohm speaker aan 8 ohm amp wel heel blijft, maar speaker lager dan de amp (4 ohm) is wel erg slecht.

Negative K3 fan
12 juli 2005, 13:49
ik dacht dat de vuistregel was dat een 100% mismatch (dus een stap naar boven of naar beneden) moet kunnen, ik zou het uit tonale overwegingen alleen niet aanraden.

PeeVee
13 juli 2005, 13:10
Er zijn buizenversterkers, zoals Marshalls, die vrij gevoelig zijn voor impedantie mis-aanpassingen en zeker als de belasting hoger is dan de uitgangsimpedantie van de versterker.
+1

Ik had soortgelijk verhaaltje geschreven in "moderne versterkers" maar er zitten daar ervaringsdeskundigen die er veel meer van blijken te weten dan ik dus heb de tekst maar weggehaald.

Ze zien het maar en komen er wel achter denk ik. Hang maar lekker 16 Ohm aan je 8 Ohm buizenampie of nog mooier, 16 Ohm aan een 4 Ohm amp... Heb je toch pas jaren later last van dus (!) "het kan"... Een beetje knetteren daar is nog nooit een uitgangstrafo aan overleden toch?! :roll:

Geronimo
13 juli 2005, 13:16
Heb je er ervaring mee?

PeeVee
13 juli 2005, 13:21
Heb je er ervaring mee?
Nee joh, geen enkele... Om eerlijk te zijn papegaai ik maar gewoon een beetje na wat ik links en rechts om me heen hoor en op internet lees, vandaar.

Ik heb inderdaad ook wel eens een 16 Ohm speaker aan een 4 Ohm amp gehangen en die ontplofte niet ter plekke dus (?!?!) op basis daarvan kun je gerust (?!) concluderen dat het niet slecht kan zijn voor een versterker...

:roll: :-?

bert k
13 juli 2005, 13:48
Dus wat bedoel je nou?

1959SLP
15 juli 2005, 06:08
hmm, toevallig gister nog gelezen dat 100 watters dit makkelijk kunnen hebben. Bij lichtere versterkers is het niet aan te raden.

Negative K3 fan
15 juli 2005, 13:06
dat heb ik nog nooit gehoord, waar heb je dat gelezen?

mathe
15 juli 2005, 13:06
Heb je er ervaring mee?
Ja, ik heb een aantal jaren versterkers gerapareerd en behoorlijk wat eindtrafo's, buisvoeten e.d. vervangen omdat mensen er een belasting aanhingen met de verkeerde impedantie.
Het hoeft niet altijd moedwillig te gaan... Zo wordt bij een 4x12 welke serie/parallel is uitbedraad en waar één speaker een kapotte spreekspoel heeft de totale impedantie 32 Ohm. Niet iedereen heeft dat direct in de gaten.

Marc

1959SLP
15 juli 2005, 16:06
dat heb ik nog nooit gehoord, waar heb je dat gelezen?

http://plexipalace.com/plexiboard/viewtopic.php?t=36182

(zie post van epi). Moet m`n vorige post even herzien want om 5 uur s`morgens(ogen net open) al met deze stof bezig zijn.....

epi heeft het in elk geval over dat het schadelijk is voor JTM`s 45/50/100`s en niet voor andere Marshalls. Dus niet onschadelijk voor 100 watters zoals ik eerder zei. Foutjuh, bedankt.

PeeVee
22 juli 2005, 20:57
Dus wat bedoel je nou?
Ik bedoel dus "nee", zie ook www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=60580, daar zijn we d'r gelukkig uit. Wat jij (en anderen) adviseren klopt in ieder geval niet voor buizenversterkers (wel voor transistorversterkers)!! Lees bovenstaande thread dan wordt het wel duidelijk. O.a. Mathe, Nico, Al en ondergetekende zijn eensgezind. Niet dat dat wat zegt hoor, maar het is op z'n minst toevallig niet?

Negative K3 fan
23 juli 2005, 19:04
dit stukje kwam ik net tegen:

Q: I thought impedance matching was critical. Some designers say the output transformer must be changed if you want to use different output tubes. That seems awfully expensive.

A: It is awfully expensive, and awful that such things would be suggested. There are two issues here, though; one is the notion of "impedance matching", and the other is simple design preference.

As stated throughout the TUT-series, speaker load impedances and reflected loads to the output tubes are all "nominal". An 8-ohm speaker may actually look like anything from 6-ohms to 100-ohms, depending on the frequency, since the reactive impedance changes with frequency. This means that the reflected load to the tubes is varying widely over the frequency range.

A nominal 8-ohm load may reflect 4k to the plates of the output tubes with a given transformer. The amp might be designed to produce its maximum power into this load, with a designed frequency response. This is the "power bandwidth". If we change the load to 16-ohms, the reflected load doubles and the frequency response shifts upward. We lose bass but have a brighter sound, and also lose power. If we change to a 4-ohm load, the reflected impedance drops to 2k, into which the tubes produce less power, and the bandwidth is again narrowed.

The reason for the confusion, I believe, is that people think tubes will try to behave the same way transistors do. Into half the load impedance, a transistor will try to deliver twice as much current. The device may overheat and destroy itself in the process. Tubes, however, simply don't behave like transistors.

The design issue for impedance matching comes into play when a designer takes the approach that "everything is critical". In some circuits, this may be the case. Tubes don't really care. There is no optimum load for a tube unless you are going for minimum THD, and this then depends upon the other operating conditions. For guitar, criticality is purely aesthetic. The designer says "this is good", "this is bad" and in that decree believes it to be so. He is correct in his subjective impression, but should not confuse the subjective and objective.


dat zegt volgens mij wel genoeg, vooral het stuk mbt weerstand/frequentie is interessant, een luidspreker heeft geen weerstand die gelijk is voor alle frequenties!

ook het schuingestreepte gedeelte is redelijk interessant, als de load te laag is>minder hoog/meer bas en als de load te hoog is>meer hoog/minder bas

dit heb ik zelf ook ondervonden, in mijn zelfbouw amp staat hij nu op 6k>16ohm, met een 6l6 klinkt dit perfect, maar een el34 klinkt modderig en heeft veel te weinig hoog (een 6l6 vraagt in dit geval om een 5k primair en een el34 om 2k5 ohm primair).

H.Manback
23 juli 2005, 19:21
Ik heb zo het vermoeden dat het inderdaad niet zo kritiek is allemaal. Bij mijn vaste electronica zaak bouwen en verkopen ze buizen versterkers (voor hifi).

Ik vroeg ze ook of het nou echt zo is dat je heel erg moet uitkijken met wat je aan de uitgang doet (zonder belasting, kortsluiten), en hierop pakten ze vrolijk de speaker van een draaiende versterker en trokken de tulp stekkers er uit en maakten contact. Niks aan de hand. Nou weet ik alleen niet in hoeverre dit nou ook aan volume ligt (hoge volumes kan het misschien verkeerd aflopen), maar als ik dit met de uitleg hierboven koppel lijkt het me ook geen kwaad kunnen.

PeeVee
24 juli 2005, 11:38
vooral het stuk mbt weerstand/frequentie is interessant, een luidspreker heeft geen weerstand die gelijk is voor alle frequenties!
DAT is nu precies de definitie van impedantie Lennaart. Een schijnbare frequentieafhankelijke (wisselstroom) weerstand. Wat meneer TUT dus roept (ik heb het niet in detail gelezen) is dus gewoon de theorie uit het natuurkunde boekje.

Meneer Connor is beetje de "rebel" onder de techs en mag graag aanstootgevende dingen roepen. Dat spreekt sommige rebelse techs dan ook aan maar je komt er niet echt ver mee. O' Connor is ook weinig consistent in wat ie roept en zijn boeken staan vol met tegenspraken en zelfs fouten. Ik heb het verhaaltje verder niet gelezen maar overal waar TUT op staat kun je gerust met een korreltje zout nemen.

Een speaker heeft inderdaad geen vaste weerstand, die is zeer frequentie afhankelijk (maar wordt ongetwijfeld gemeten bij bepaalde toon, 1000 Hz ofzo). Is bekende kost en dat wil niet zeggen dat je zomaar een te hoge load aan een buizen amp kunt hangen, simple as that. Nice try though.

PeeVee
24 juli 2005, 11:44
hierop pakten ze vrolijk de speaker van een draaiende versterker en trokken de tulp stekkers er uit en maakten contact. Niks aan de hand.
Ja dat durf ik ook wel, staat ook meerdere malen in voorgenoemde topic dat er in de praktijk veel kan en dat het bij buizenversterkers echt niet "poef weg" is.

Vraag eens aan je electronicazaak of ze die dure Hifi versterker een paar uur (als ie dat uithoudt) op vol vermogen durven te laten draaien ZONDER speakers? Letop, niet zomaar de snoertjes d'ruit, de meeste versterkers sluiten nl. de speakeruitgang kort als je er geen snoertje insteekt; dat is die "zeeeer lage" belasting die ook al beschreven is (en minder slecht is dan te hoge belasting). Feitenlijk gebruik je dan je buizen als kacheltje, da's ook een prima toepassing; vrijwel al het gedissipeerde vermogen wordt omgezet in warmte. Dus snoertjes d'rin maar geen speakers d'ran en dan een paar uur laten knallen (hihi) die versterker... Durven ze dat ook?

H.Manback
24 juli 2005, 12:42
Ik heb zo het vermoeden dat het inderdaad niet zo kritiek is allemaal. Bij mijn vaste electronica zaak bouwen en verkopen ze buizen versterkers (voor hifi).

Ik vroeg ze ook of het nou echt zo is dat je heel erg moet uitkijken met wat je aan de uitgang doet (zonder belasting, kortsluiten), en hierop pakten ze vrolijk de speaker van een draaiende versterker en trokken de tulp stekkers er uit en maakten contact. Niks aan de hand. Nou weet ik alleen niet in hoeverre dit nou ook aan volume ligt (hoge volumes kan het misschien verkeerd aflopen), maar als ik dit met de uitleg hierboven koppel lijkt het me ook geen kwaad kunnen.

Gelukkig zijn je reacties ook niet doorspekt van arrogantie he.... :roll:

Ik houd hier nog een slag om de arm door te zeggen in wat voor omstandigheden ze dit demonstreren en dat dat ook niet gelijk opgaat voor hoge vermogens continu. Op normale toon reageren wordt ook wel gewaardeerd hoor, pfff.

PeeVee
24 juli 2005, 16:20
Ik wilde alleen maar bevestigen want je zelf al aangaf zonder enige bijbedoeling / flame of wat dan ook. Jammer, begrijp ook niet hoe je daar bijkomt. Een paar seconden of minuten voor mijn part het snoertje eruit op "winkel volume" dat zegt verder niet veel. Nogmaals, vraag hen of ze dat een paar uren (liever nog dagen) met de volume knop op 10 ook durven te doen. Dus met snoertjes in de uitgang maar géén speakers aangesloten. Vraag je vervolgens af of verstandig is om zo (met te hoge belasting) jaren te spelen op nog veel hogere volumes. Het antwoord is simpel: "nee". Ik beperk me tot de feiten, als je dat arrogant vindt dan spijt me dat maar kan ik verder niets mee, sorry.

Han S
24 juli 2005, 21:00
Een luidspreker van 8 ohm meet met gelijkstroom (universeelmetertje) ongeveer 6.3 ohm, maar kan in de resonantiefrequentie wel tot 5 ohm komen en in hogere freq's boven de 20 ohm.

Een 16 ohm speaker is dus nominaal 16 ohm.

Een buizenversterker kan idd slecht tegen onbelast draaien, ik heb al een stuk of wat uitgangtrafo's gezien met een gat er in gefikt. Ik had een paar 200 watt buizenbakken die als je de speaker er uit haalde meteen begonnen met blauwe lichtflitsen en geknetter.

Een transistorbak kan wel onbelast werken, bijvoorbeeld als je alleen de line out gebruikt.

Voor de duidelijkheid: 0 ohm is kortsluiting, dus een 16 ohm speaker trekt minder uit je versterker dan een 8 ohm.

bert k
24 juli 2005, 21:07
. Dus met snoertjes in de uitgang maar géén speakers aangesloten. Vraag je vervolgens af of verstandig is om zo (met te hoge belasting) jaren te spelen op nog veel hogere volumes. Het antwoord is simpel: "nee". .
Ik zou inderdaad afraden om met de hier geschetste situatie jaren te spelen... :-D

nicoverduin
24 juli 2005, 21:43
. Dus met snoertjes in de uitgang maar géén speakers aangesloten. Vraag je vervolgens af of verstandig is om zo (met te hoge belasting) jaren te spelen op nog veel hogere volumes. Het antwoord is simpel: "nee". .
Ik zou inderdaad afraden om met de hier geschetste situatie jaren te spelen... :-DWel lekker rustig voor de buren :-D :-D :-D :-D

H.Manback
24 juli 2005, 22:15
Ik wilde alleen maar bevestigen want je zelf al aangaf zonder enige bijbedoeling / flame of wat dan ook. Jammer, begrijp ook niet hoe je daar bijkomt. Een paar seconden of minuten voor mijn part het snoertje eruit op "winkel volume" dat zegt verder niet veel. Nogmaals, vraag hen of ze dat een paar uren (liever nog dagen) met de volume knop op 10 ook durven te doen. Dus met snoertjes in de uitgang maar géén speakers aangesloten. Vraag je vervolgens af of verstandig is om zo (met te hoge belasting) jaren te spelen op nog veel hogere volumes. Het antwoord is simpel: "nee". Ik beperk me tot de feiten, als je dat arrogant vindt dan spijt me dat maar kan ik verder niets mee, sorry.

Ok ik denk dat ik het verkeerd heb gelezen ofzo :oops:, sorry daarvoor. Ik zal ze wel eens vragen of ze dat aandurven, ik begrijp zelf ook idd wel dat dat nooit bevorderlijk kan zijn, maar ik vroeg het ze omdat ik horror verhalen van exploderende trafos had gehoord bij het niet aansluiten van de speaker en dergelijke.

Nu weet ik in ieder geval dat het niet gelijk de fik invliegt oid.