PDA

View Full Version : JCM 800 herstellen, advies gevraagd.



oddman
9 juli 2005, 17:38
Hoi,

Laatst op een repetitie viel mijn jcm800 2205 ineens uit ..
geen gezoem, brom of ruis maar doodse stilte.

Heb em eens open gedaan, op eerste zicht niets te zien aan het printplaatje, buizen doen het ook nog allemaal.

Heb de zekeringen uitgemeten en de H.T. fuse (T500mA) is doorgesmolten, de MAINS van 2A is nog in orde.

Wat denken jullie?
Gewoon ander zekeringetje erin en afwachten of weten jullie misschien wat die H.T. zekering juist beveiligt?

Alvast bedankt

oddman
9 juli 2005, 17:44
Ben ondertussen nog wat aan het googlen,
een gesmolten H.T. zekering zou kunnen wijzen op buizen die vervangen dienen te worden ..

still not shure dus kzoek verder ..

Geronimo
9 juli 2005, 22:42
Zijn je buisvoeten nog heel? Als er van die bakelieten of kunstof dingen inzitten kunnen ze wel eens doorslaan. Zoek naar zwarte plekken tussen de aansluitingen. Als dat het niet is zijn waarschijnlijk idd je eindpitten gaar. Ik weet niet hoe lang ze er al in zitten maar een jaar of twee en dan kunnen ze al aan vervanging toe zijn.

Frits van Mourik
10 juli 2005, 01:24
Die HT-fuse beschermt het hoogspanningsgedeelte van je voedingstrafo
(en meestal ook de gelijkrichter) tegen kortsluiting.
Zekeringen zijn ook aan slijtage onderhevig, dus het kān zijn, dat de jouwe door ouderdom is doorgepiept.
Probeer gewoon eens een nieuwe van hetzelfde type.

Als je geen brandplekken kunt ontdekken (zoals Geronimo al zei),
dan zou ik eerder denken aan een verrotte voedingselko, dan aan een doorgeslagen buis.
Trek je eindbuizen eruit en zet er weer een nieuwe zekering in.
Zet daarna je amp slechts eventjes aan.
Gaat 'ie weer verrot, dan is het waarschijnlijk een elko en moet je amp naar de dokter...
Zoniet, dan kan het i.d.d. een buis zijn.

Als je niet bekend bent met het inwendige van je amp, blijf daar dan weg. Ook als je versterker al een tijd uitstaat, kan er nog een dodelijk hoge spanning in rondwaren!
Maar dat wist je natuurlijk al...

oddman
13 juli 2005, 17:39
Heel erg bedankt voor de reacties jongens !

heb er een andere zekering ingestoken en deed het weer.
Buisvoetjes allemaal nog intact en ook geen brandplekjes.
Ook de test van Frits gedaan maar zekering nog steeds in orde dus ofwel is het toeval (slijtage zekering) ofwel zal ik binnenkort eens andere eindbuizen moeten laten steken.

(Qua sound klinkt ie nog steeds heerlijk dus wacht ik nog even af om de buizen te vervangen ..)

mathe
13 juli 2005, 21:47
Zekeringen zijn ook aan slijtage onderhevig,
Frits, dat is echt helemaal nieuw voor me. Kun je eens uitleggen wat er dan zoal slijt in een zekering?

Marc

Geronimo
13 juli 2005, 23:09
Hmm volgens mij is dat nu wat ze een indianenverhaal noemen. Slijtende zekeringen ben ik ook nog nooit tegengekomen.

oddman
13 juli 2005, 23:38
Ben er ook nog niet uit of het nu een slijtende zekering was of niet maar voorlopig doet ie het ... (denk ik, want weet ik pas met zekerheid op de volgende repetitie)

Mijn amp dokter woont in Tongeren en das wel een eindje van hier ..
Jammer dat je niet op een eenvoudige manier te weten kan komen of je buizen aan vervanging toe zijn ...
Ik weet dat er wel wat aanwijzingen zijn zoals bvb een microfonische buis of dat je versterker zachtjes begint te fluiten maar om nu direct te gaan beslissen om nieuwe buizen te steken ...

Ik weet het niet goed ..
Suggesties zijn altijd welkom.

Frits van Mourik
13 juli 2005, 23:44
In een zekering bevindt zich een smeltdraad (vandaar ook wel: smeltveiligheid).
De aard en constructie van deze draad is zodanig, dat deze boven een bepaalde stroomsterkte na een bepaalde tijd doorsmelt.
Naar gelang van de aard van de belasting en het moment van inschakelen kan er kortstondig een hoge stroom lopen, vele malen
hoger dan waar de zekering voor bedoeld is. De smeltdraad wordt hierdoor opgewarmd en koelt weer af. Als dit nu maar vaak genoeg gebeurt, zal door enige verdamping, corrosie en mechanische stress de smeltdraad zwakke plekken gaan vertonen, waarop hij op zeker moment zelfs bij normale belasting kan doorsmelten.

Negative K3 fan
14 juli 2005, 02:31
ik heb ook een keer gehad bij mn 5150 dat de zekering erdoor ging, nieuwe erin en nooit meer problemen mee gehad!

Geronimo
14 juli 2005, 14:42
In een zekering bevindt zich een smeltdraad (vandaar ook wel: smeltveiligheid).
De aard en constructie van deze draad is zodanig, dat deze boven een bepaalde stroomsterkte na een bepaalde tijd doorsmelt.
Naar gelang van de aard van de belasting en het moment van inschakelen kan er kortstondig een hoge stroom lopen, vele malen
hoger dan waar de zekering voor bedoeld is. De smeltdraad wordt hierdoor opgewarmd en koelt weer af. Als dit nu maar vaak genoeg gebeurt, zal door enige verdamping, corrosie en mechanische stress de smeltdraad zwakke plekken gaan vertonen, waarop hij op zeker moment zelfs bij normale belasting kan doorsmelten.

Ok dat klinkt aannemelijk. Maar dan zit zo'n zekering sowieso vast heel dichtbij de nominale stroom en dan wil ie idd wel warm worden.
Maar dan nog duurt 't jaren en jaren voordat ie ooit eens de geest geeft.

Ik denk zelf ook dat een serieus probleem zich veeel eerder zal aandienen dan een versleten zekering, en dat de zekering dus al lang voordat ie uit zichzelf zal overlijden, door zal slaan door dat serieuze probleem. (rotte eindbuizen oid)

bert k
14 juli 2005, 14:47
Ik heb het van mijn leven een paar keer meegemaakt, een ouwe zekering die spontaan klapt.
De ene oorzaak heeft gewoon niks met de andere te maken.

Geronimo
14 juli 2005, 15:00
Ja maar jij hebt er ook wel wat meer jaartjes op zittten dan ik denk!