PDA

View Full Version : Specifiek Green Day geluid gezocht



BJA
9 juli 2005, 13:19
Gegroet!

Om te beginnen, ik speel op een Epiphone SG replica, de G-400 serie via een Spider II 112 combo amp. Ook heb ik hier nog een DS-1 pedaal liggen maar dat is momenteel (nog) niet in gebruik.

Het geluid wat ik zoek is puur de Green Day sound van Dookie of American Idiot.
Dus een goede distortion met een dik geluid. Ik kan het moeilijk uitleggen maar ik krijg het niet voor elkaar om het geluid zo 'dik' mogelijk te laten klinken zonder dat ik ineens met een metalsound zit. Vage uitleg, ik weet het :)

Nu, met de gear die ik heb, is het mogelijk om daarmee deze sound te benaderen? Dus inclusief die boss DS-1. Mij lijkt het mogelijk maar ik weet niet goed waar ik precies op letten moet. De spider heeft enkele opties die in de buurt komen, samen met het pedaal is het misschien te doen? Of heb ik echt een compressor nodig?

Alvast bedankt!

Josdevos
9 juli 2005, 13:38
Veel van de heavyness in Green Day z'n geluid zit hem volgens mij ook wat in de bas... Gewoon niet te veel distortion gebruiken en redelijk wat mid in je equaliser draaien...

cosmos
9 juli 2005, 14:16
Ik was op Werchter, (backstage) en heb dus het een en ander kunnen checken. Billy Joe gebruikt voornamelijk 2 Marshall 1974 amps (de echte oude, geen reissue) en een lading aan cabinetten. Verder betrekkelijk weinig effecten. Maar dat is toch boven je budget denk ik.. 8-)

E-J
9 juli 2005, 14:17
Volgens mij gebruikt Billie Joe juist relatief weinig bass en lekker veel treble. Voor de rest natuurlijk niet te veel distortion en iets meer middentonen

robert-gitarist
9 juli 2005, 14:36
Een goeie amp is het halve werk geloof mij.
Ik heb een marshall jcm900 top en tover daar makkelijk het Green Day geluid er uit.
Het is een kwestie van goed luisteren na het geluid van Green Day en de mogelijkheden van je versterker...
Ga beetje aan die knoppen draaien en op gegeven moment is er een punt van hebbes.
Als ik Green Day speel,heb ik geen pedaal nodig alleen me overdrive kanaal goed afstellen plus me EQ.

fullorder
9 juli 2005, 15:04
vergeet niet dat als je naar de albums luistert dat het dikke geluid dat je zoekt vooral een kwestie van goede productie is. dat evenaar je nooit in je eentje over je versterker in de oefenruimte...
het geluid wordt vooral zo dik gemaakt door een perfecte synergie tussen bas, kick en gitaar.

BartL
9 juli 2005, 16:40
Volgens mij gebruikt Billie Joe juist relatief weinig bass en lekker veel treble. Voor de rest natuurlijk niet te veel distortion en iets meer middentonen
Het zit veel 'in de bas', hij zei niet dat er veel bas in zijn geluid zat :)

BramVersteeg
9 juli 2005, 19:22
vergeet niet dat als je naar de albums luistert dat het dikke geluid dat je zoekt vooral een kwestie van goede productie is. dat evenaar je nooit in je eentje over je versterker in de oefenruimte...
het geluid wordt vooral zo dik gemaakt door een perfecte synergie tussen bas, kick en gitaar.

Nou, live hebben ze nagenoeg hetzelfde geluid als op de plaat. Maar je hebt wel gelijk, veel bands klinken erg goed op de plaat maar klinken live ruk.

mayniac
9 juli 2005, 23:15
Ik las deze week in een Engelstalig gitaarblad (ben ff vergeten welke het ook alweer was) dat zijn amps flink gemod zijn en dat hij nu dus kan schakelen tussen een clean en een lead kanaal. Hij gebruikt GEEN pedalen.
Voor het ouwere werk Dookie, Insomniac etc. gebruikte bijna alleen maar zijn ouwe lichtblauw Fernandes strat met een Jeff Beck humbucker, gestemd in es. Vanaf Nimrod is ie ook Les Paul jr.'s (in standaard stemming) gaan gebruiken.

fullorder
10 juli 2005, 02:05
vergeet niet dat als je naar de albums luistert dat het dikke geluid dat je zoekt vooral een kwestie van goede productie is. dat evenaar je nooit in je eentje over je versterker in de oefenruimte...
het geluid wordt vooral zo dik gemaakt door een perfecte synergie tussen bas, kick en gitaar.

Nou, live hebben ze nagenoeg hetzelfde geluid als op de plaat. Maar je hebt wel gelijk, veel bands klinken erg goed op de plaat maar klinken live ruk.

dat pleit dan zeker voor ze.
maar bij een band als greenday zal er live evengoed ook nog het nodige gebeuren voordat het de zaal in wordt gestuurd. en natuurlijk het belangrijkste, de mannen van greenday zullen waarschijnlijk toch wel retestrak spelen live :)

Chris Wolstenholme
10 juli 2005, 13:13
het laate album van greenday is een vette productie, meerdere gitaren (!) dubbele drumlijnen etc, niet na te doen dus in je eentje, live staan ze nu ook met extra backing.

maar zoals boven gezegd, t pure greenday geluid is gewoon in je amp te vinden :)

BJA
10 juli 2005, 13:26
Gisteren weer een hele dag gezocht en gezocht. Op het 'clean' kanaal (zover je dat een eigen kanaal mag noemen) van mijn spider 112 de DS-1 geplaatst. Na wat afstellingen aan beide kanten ben ik in de buurt gekomen. Enkel, het klinkt nog te ruw. Het lijkt (en dit is raar om te zeggen) alsof de randjes van het geluid teveel gebrokkeld zijn :)
Het is dus nog steeds niet smooth genoeg. Zou een compressor pedaal het truukje doen?

Jax
11 juli 2005, 10:20
Je kan ook op je g-400 de tone-knop een beetje dichtdraaien. De hoogste treble lijkt dan te worden afgevlakt. Hierdoor krijg je vanzelf al een ronder en minder scherp geluid.

Of het in jou geval nut heeft, weet ik niet, maar je kan het altijd proberen!

Josdevos
11 juli 2005, 10:42
Volgens mij gebruikt Billie Joe juist relatief weinig bass en lekker veel treble. Voor de rest natuurlijk niet te veel distortion en iets meer middentonen
Het zit veel 'in de bas', hij zei niet dat er veel bas in zijn geluid zat :)

Bas zoals in Bas-gitaar... :-?

Maar idd een relatief droog mid heavy geluid...

fullorder
11 juli 2005, 11:46
Gisteren weer een hele dag gezocht en gezocht. Op het 'clean' kanaal (zover je dat een eigen kanaal mag noemen) van mijn spider 112 de DS-1 geplaatst. Na wat afstellingen aan beide kanten ben ik in de buurt gekomen. Enkel, het klinkt nog te ruw. Het lijkt (en dit is raar om te zeggen) alsof de randjes van het geluid teveel gebrokkeld zijn :)
Het is dus nog steeds niet smooth genoeg. Zou een compressor pedaal het truukje doen?

ik zou het niet in een compressor pedaal zoeken. je moet het zo simpel mogelijk houden. ik vrees echter dat jouw spider 112 nooit zal klinken als zo'n marshall stack als Billie gebruikt. een moderne marshall stack zal niet eens hetzelfde klinken.
de uitdaging voor jou is echter het zo goed mogelijk te benaderen. dat doe je voor een groot deel met jouw spel en samenspel met bas en drum. en om te zorgen dat je sound klopt zou ik het vooral zoeken in een goed overdrive/distortion pedaal en je dan te concentreren op vooral veel volume en niet teveel distortion. probeer het geluid te benaderen van een grote buizenbak met het volume op 10.