PDA

View Full Version : Marshall 1959 superlead uit 1974 voor 850 euro



diengeman
9 juli 2005, 11:45
Ik kan een marshall superlead kopen voor 850 euro. Hij is flink beschadigd. De ''knopjes'' aan de achterkant om de impedantie en het aantal volt te verstellen zitten er niet meer op, dus dat zal van binnen wel vastgesoldeerd zijn. Ook is er een mastervolume van gemaakt. Dus de linkervolume is nu gain, en de rechter de master. Er is veel tolex van af, en hij is in zijn geheel er beschadigd. Ook zit het Marshalllogo er niet meer op, en die heeft hij ook niet. Hoe de binnenkant is, weet ik niet.
Volgens de verkoper zitten er net nieuwe buizen in. Maar hij kan natuurlijk zoveel zeggen.

Hoeveel is deze versterker waard?
Is hij 850 euro waard?

AART
9 juli 2005, 12:25
ik zou het er zeker niet voor geven.

1959SLP
9 juli 2005, 13:12
Nou, als het binnenwerk in orde is dan zou ik `m wel pakken majaa, dat ben ik.

robert-gitarist
9 juli 2005, 14:12
Ligt eraan...
Als je hem puur om de waarde etc. wil hebben zou ik het je afraden..
maar wil jij een top hebben met een dik geluid in en kan het je geen fuck schelen hoe ie er veder uitziet,dan zou ik hem kopen :D

Voor de verzamelaar is ie echt geen donder meer waard,die wil hem gewoon in goeie en orginele staat het liefst hebben.Als er veel tolex al af is gaat er al een flink deel van de waarde af.
Bedenk dus goed wat je wilt.
Maar als het totaal niet om verzamelaars waarde enzo gaat,en gewoon lekker wil raggen en doen zou ik hem nemen maar wel wat van de prijs afdingen.
Vind 500-600 wel een aardige prijs dan.

mathe
9 juli 2005, 16:19
Voor 850 Euro zou je een versterker verwachten die er nog goed uitziet. Als je dat niet veel kan schelen moet de elektronica van binnen, en dan met name de transformatoren, wel in redelijk originele staat verkeren. Een werkende impedantie selector is natuurlijk ook erg handig als je eens een andere speakerkast (met een andere impedantie) wilt proberen. Als de uitgangstrafo ooit is vervangen zou ik hem laten staan, tenzij de verkoper onder de 200 Euro wil gaan...
Als je het allemaal zeker wilt weten post je hier een paar foto's (inclusief de binnenkant v/h chassis) zodat we je kunnen vertellen in wat voor staat hij verkeert. Er is dan ook een beter schatting te maken wat betreft de waarde.

Marc

vulvasonic
9 juli 2005, 18:03
Doe het ons niet aan.

Door dit soort bedragen te gaan betalen voor dit soort versterkers, draag je bij aan de tendens dat er steeds meer moet worden gaan betaald voor oude rotzooi.

Laten we eerlijk wezen; 850 euro voor een versterkertopje waarin zo'n beetje alles vervangen is en er bovendien niet meer uitziet, da's toch gekkenwerk?

Antal
9 juli 2005, 21:24
Belachelijke prijs IMO. Door die mod met 1 master en 1 gainknop heb je trouwens bijna een JCM800.

1959SLP
9 juli 2005, 23:02
Die impedantieselector werkend maken en die MV (eventueel) uitbouwen is t geld niet. Zo ook een Marshall logo`tje. Als er werkelijk zoveel Tolex van af is dan zou ik m helemaal strippen en houtkleur laten. Bij m`n SC ziet dat ook helemaal niet verkeerd uit. Eventueel hertolexen zou dan het duurste geintje zijn.
Zoals eerder gezegd, indien ie van binnen origineel en goed werkend is dan vind ik het wel de moeite waard. Uiteindelijk blijft het een originele superlead met zijn bekende karakteristiek en die sound is dan ook hetgeen waar het mij om te doen is en daar kan geen JCM800 tegen op (is dus geen vergelijk Antal). Met een beetje geluk krijg je ook nog wat van de prijs af. Helaas ben ik al goed verzorgd dus ik hoef me hier verder niet druk om te maken.

diengeman
11 juli 2005, 08:58
bedankt voor alle reacties.

Hij heeft er ook een Hiwatt speakerkast bij met Hiwatt Fane speakers. In totaal 200 watt. Deze speakerkast is ook erg beschadigd. Welk type speakerkast en speakers weet ik niet. De achterkant kon niet open, en het is een soort Marshall 1960BX kast, maar dan geheel zwart. Alleen de voorkant kon open, maar we kregen de speakers er niet uit. We hebben een handvat er afgehaald, en door het onstane gat heb ik de speakers gezien.

Er is is niet hardstikke veel tolex van de 1959 af. maar langs alle randen is het er goed afgesleten. Het is niet zo dat er hele vellen af zijn, maar gewoon door dat er niet netjes mee omgegaan is, is er langs alle randen door in en uitladen denk ik van alles af, zodat het hout bloot ligt. Ook zijn de metalen plaatjes aan de voor en achterkant een beetje beschadigd. Er is dus absoluut niet netjes mee omgegaan, dus ik weet ook niet of de binnenkant nog technisch in orde is, en of er makkelijk aan onderdelen te komen is.

De combinatie van de Hiwatt en de 1959 kon ik nu voor 1000 euro kopen, en dat was echt zijn minimum. Hij vroeg trouwens eerst 1750 voor de combinatie, en 1250 voor alleen de 1959. Rare prijzen dus.

Ik heb al een 1959 uit 1974 die in superstaat is. Met de originele buizen er nog in, en met nog geen 100 branduren. Hij heeft jaren bij iemand op zolder gestaan vanaf dat hij ging trouwen. Kort daarvoor had hij hem nieuw gekocht. Hij is dus nog helemaal in nieuwstaat zonder enige beschadeging. Hier heb ik dan ook 1200 euro voor moeten betalen. Deze wil ik dus in deze staat houden, en er heel zuinig op zijn. Ik wil dus een andere versterker om op te oefenen. de beschadigde 1959 leek me wel een mooie oplossing, maar het kan ook een JCM800 2203 zijn, of iets anders. Ook zat ik aan een Guytron GT100 te denken. Omdat ik al een 1959 heb, hoeft het dus niet persee een 1959 te zijn. Maar als het een goede prijs is, lijkt het me wat, omdat hij een supersound heeft.

Is 1000 euro wel een goede prijs voor die combinatie, of zouden jullie zoeken naar een JCM800? Of hebben jullie nog andere ideeen? Hij moet in ieder geval een lekker vintagesound hebben voor rock, bluesrock, hardrock, enz van de jaren 60 en 70.

PeeVee
11 juli 2005, 10:38
Ik ben geen kenner maar weet inmiddels wel dat het toch tamelijk legendarische versterkers zijn. Geen idee wat zo'n top in goede staat zou kosten? Ik dacht toch rond de 1400 Euro ofzo?

Als ie van binnen nog origineel (coupling caps, trafo's) etc. dan lijkt het me het eerlijk gezegd een mooi buitenkansje. Is geen "investeringsobject" maar heb je toch goeie sound voor een redelijke prijs en er is geen dankbaarder werk dan zo'n klassieker mooit te (laten) restaureren.

Die "oude rotzooi" is IMO aanzienlijk beter dan de bokketollezooi die tegenwoordig gemaakt wordt met (meestal) enkelzijdige flimsy printjes, exotische parts en pisbakkenbliktrafo's. Ja het ziet er prachtig uit maar neem het maar eens een jaar mee in een hobbelige ouwe Mercedes bus, dan kun je het gewoon wegpleuren. Niet roadworthy en klinkt ook gewoon niet zoals "the real deal" (eeh... "oude troep"). Daar kun je pas over oordelen als je trouwens een willekeurig reissue naast een (goed onderhouden) "echte" zet en tien tegen één dat zo'n reissue niet aan "the real deal" kan tippen. Is niet mijn mening, dat zijn gewoon de feiten, probeer het maar eens een keertje.

P.S. Het feit dat dat ding zo afgeragd is en/maar het toch nog goed doet zegt op zich ook wel iets natuurlijk.

AART
11 juli 2005, 12:18
nou, over dat niet tourbestendig:

Over peavey's word altijd vertelt dat als je ze van een flatgebouw gooit de enige reden waarom ze ermee ophouden is dat de kabel niet lang genoeg is :D

en mijn oude SL-X kon ook goed wat hebben.

PeeVee
11 juli 2005, 13:25
Ouwe Peavey stuff is ook oerdegelijk dat klopt, eerlijk is eerlijk, dat is ook goed en degelijk gemaakt, overbemeten trafo's, dikke kasten etc.

Maar moet je eens een 5150 laten stuiteren... Kweetniet of ie het dan nog doet hoor... Als er vrijwilligers zijn met zo'n toppie dan wil ik mijn '65 Super Reverb wel omtrappen... :-D

diengeman
11 juli 2005, 18:20
Als hij er zo slecht uitziet, en dus zo slecht behandeld is, is het voor mij geen reden dat hij daarom technisch zo goed is. voor mijn gevoel heb ik er dan een grote kans mee dat er snel iets aan kappot gaat. Zelf zou ik nooit een versterker op die manier behandelen. De verkoper zette de versterker ook gewoon aan zonder dat de top was aangeloten op een speakercabinet. Dus zonder enige weerstand. Volgens mij is dit heel slecht voor een versterker. Als hij meer van zulke dingen heeft gedaan, is dat volgens mij een reden om te twijfelen aan de technische staat.

Hoe is de Hiwatt speakerkast eigenlijk? En hoe zijn de Fane speakers? zijn die goed, of klinken ze een beetje hifi. Ik heb zelf nu een 1960AX en BX met greenbacks. Hoe zijn die in vergelijking met de Fane speakers? Zingen ze een beetje, of klinken ze nogal plat?

1959SLP
11 juli 2005, 19:06
Als hij er zo slecht uitziet, en dus zo slecht behandeld is, is het voor mij geen reden dat hij daarom technisch zo goed is. voor mijn gevoel heb ik er dan een grote kans mee dat er snel iets aan kappot gaat. Zelf zou ik nooit een versterker op die manier behandelen. De verkoper zette de versterker ook gewoon aan zonder dat de top was aangeloten op een speakercabinet. Dus zonder enige weerstand. Volgens mij is dit heel slecht voor een versterker. Als hij meer van zulke dingen heeft gedaan, is dat volgens mij een reden om te twijfelen aan de technische staat.

Dat zijn natuurlijk geen pluspunten voor die verkoper. Waarom heb je hem daar niet over aangesproken?
Ander punt, als ie er van buiten "slecht" uitziet zegt dat in principe niks over de technische staat (mits `t de amp van die verkoper zelf is geweest natuurlijk :D ). Ik weet uit ervaring dat die tolexbeschadigingen nu eenmaal gebeuren, hoe zuinig je er ook mee omgaat (tenzij je `m in een flightcase vervoerd). Er hoeft maar een gitaarkoffer o.i.d. langs te schuren en dan heb je het al te pakken. Dit zijn dingen die nu eenmaal gebeuren, zeker als je veel on the road bent met je band. En ik ben iemand die nagenoeg altijd zelf m`n amps en gitaren in en uit het vervoermiddel zet. Wat die tolexbeschadigingen betreft kan ik je misschien als troost meegeven dat t hier in elk geval om een echte vintage amp gaat en geen gerelicte vintage amp die z`n dienstjaren wel bewezen heeft.

PeeVee
12 juli 2005, 10:15
Als hij er zo slecht uitziet, en dus zo slecht behandeld is, is het voor mij geen reden dat hij daarom technisch zo goed is.
Maar ook geen reden dat hij technisch slecht is hoor... Ik heb de meest afgeragde bakken gezien die FANTASTISCH klonken, je hebt nu eenmaal mensen die niet zoveel om het uiterlijk geven. Zelfde bij mijn motoren, die glimmen doorgaans niet van buiten wel maar van binnen ;-)


voor mijn gevoel heb ik er dan een grote kans mee dat er snel iets aan kappot gaat.
Ik kan het me wel voorstellen dat zo'n amp die indruk geeft maar toch hoeft dat beslist niet zo te zijn. Ik zou de amp zeker aan een onderzoekje (laten) onderwerpen want zou best eens een goeie player kunnen zijn. Als trafo's en coupling caps origineel zijn dan is ie z'n centen wel waard. Er zit verder niets in zo'n versterker dat niet te repareren valt voor een "normaal" bedrag.


De verkoper zette de versterker ook gewoon aan zonder dat de top was aangeloten op een speakercabinet. Dus zonder enige weerstand.
De speakeruitgang is waarschijnlijk kortgesloten als er geen plug in de speakeruitgang zit (dat is bij Fender amps in ieder geval wel zo). Dat lijkt raar/slecht maar is prima truuk om spanningspieken te voorkomen (heb ik hier ook maar geleerd hoor). Zo lang je er niet op gaat spelen is het geen probleem en zelfs "even spelen" kan ook niet echt kwaad, althans, dat is mijn ervaring want is mij ook regelmatig overkomen.


Als hij meer van zulke dingen heeft gedaan, is dat volgens mij een reden om te twijfelen aan de technische staat.
Je kunt er allerlei spookverhalen bij bedenken maar toch is dat niet aannemelijk. Als de amp het verder goed doet, goed klinkt en grotendeels origineel is dan zou ik 'm even goed laten servicen en nakijken en heb je volgens mij een ruige player!


En hoe zijn de Fane speakers?
Zaten ook ik NOVANEX versterkers (made in Wijchen!), your honour the defense rests...
(ik vind ze AFSCHUWELIJK klinken, is volgens mij Italiaanse meuk toch?)


Zingen ze een beetje, of klinken ze nogal plat
Alles wat er niet mooi aan een speaker kan zijn hebben ze opgespoord in in het Fane design gestopt ;-) Nee, da's misschien overdreven, er zijn natuurlijk meerdere types en ze zullen best geprobeerd hebben iets fatsoenlijks in elkaar te knutselen, waarschijnlijk zelfs de kunst afgekeken van de "grote merken" maar wat ik gehoord heb was echt knudde.

Negative K3 fan
12 juli 2005, 13:18
Ouwe Peavey stuff is ook oerdegelijk dat klopt, eerlijk is eerlijk, dat is ook goed en degelijk gemaakt, overbemeten trafo's, dikke kasten etc.

Maar moet je eens een 5150 laten stuiteren... Kweetniet of ie het dan nog doet hoor... Als er vrijwilligers zijn met zo'n toppie dan wil ik mijn '65 Super Reverb wel omtrappen... :-D

een 5150 is juist uber degelijk naar mijn weten, die dingen kun je van 4 hoog gooien ofzo. Nauwelijks problemen met die dingen normaal gesproken...

Dude
23 juli 2005, 13:24
Belachelijke prijs IMO. Door die mod met 1 master en 1 gainknop heb je trouwens bijna een JCM800.

EN WAT IS DAAR MIS MEE !!!!


:wink:

Dude
23 juli 2005, 13:29
De verkoper zette de versterker ook gewoon aan zonder dat de top was aangeloten op een speakercabinet. Dus zonder enige weerstand.
De speakeruitgang is waarschijnlijk kortgesloten als er geen plug in de speakeruitgang zit (dat is bij Fender amps in ieder geval wel zo). Dat lijkt raar/slecht maar is prima truuk om spanningspieken te voorkomen (heb ik hier ook maar geleerd hoor). Zo lang je er niet op gaat spelen is het geen probleem en zelfs "even spelen" kan ook niet echt kwaad, althans, dat is mijn ervaring want is mij ook regelmatig overkomen.


Ik snap het niet zo, kan je me meer vertellen ?

Negative K3 fan
23 juli 2005, 15:55
De verkoper zette de versterker ook gewoon aan zonder dat de top was aangeloten op een speakercabinet. Dus zonder enige weerstand.
De speakeruitgang is waarschijnlijk kortgesloten als er geen plug in de speakeruitgang zit (dat is bij Fender amps in ieder geval wel zo). Dat lijkt raar/slecht maar is prima truuk om spanningspieken te voorkomen (heb ik hier ook maar geleerd hoor). Zo lang je er niet op gaat spelen is het geen probleem en zelfs "even spelen" kan ook niet echt kwaad, althans, dat is mijn ervaring want is mij ook regelmatig overkomen.


Ik snap het niet zo, kan je me meer vertellen ?

als je er niet over speelt, is er geen signaal en maakt het in feite niet uit dat er geen weerstand is, de buis maakt dan immers geen toeren ahw en hij moet ook geen vermogen kwijt, als je oneindige weerstand hebt, krijg je spannings/stroompieken die de trafo om zeep helpen, met kortsluiting stress je de buis ontzettend, maar als er geen signaal is om de buis uberhaupt aan te sturen hoeft hij nuiks kwijt en maakt het dus ook niet uit of er geen weerstand aan hangt.

of zoiets??????

PeeVee
23 juli 2005, 20:26
Hmmm... close... but no cigar punk! :razz:

(sorry, altijd al een keertje willen zeggen en nu ik toch al voor "ouwe lul" ben versleten in dit forum mag het wel een keertje he Lennaart?)

Negative K3 fan
23 juli 2005, 20:50
tuuuurlijk, ik liep maar wat te mijmeren :)

PeeVee
24 juli 2005, 11:03
met kortsluiting stress je de buis ontzettend
Dat valt wel mee. De buis zelf (!) is immers niet kortgesloten maar de secundaire kant van uitgangstrafo. Zoals je in een ander topic hebt kunnen lezen zal een buis bij lagere afsluiten niet veel meer stroom gaan trekken/leveren (zoals een transistor wél zou doen) en door de mismatch (hele lage afsluiting) kan de buis eigenlijk nauwelijks vermogen kwijt. De secudaire kant van OT is trouwens ook wel gewend dat er stroom loopt (nl. als je er wél een speaker aan hangt) dus dat zou ook nog geen probleem zijn. De "kortsluiting" is een DC kortsluiting maar dat zegt in principe weinig voor wisselstroom.

diengeman
24 juli 2005, 11:27
Hoeveel zouden jullie voor deze versterker geven met of zonder de speakerkast? zal ik deze versterker nog makkelijk kunnen verkopen als ik er 1 tegenkom die in beter staat is? Voor hoeveel kan ik hem dan kunnen verkopen? En voor hoeveel de speakerkast?

Dude
24 juli 2005, 18:45
600 euro max :???:

diengeman
25 juli 2005, 13:03
Is dat 600 euro voor alleen de superlead? Of 600 euro met de speakerkast?

treblemaster
25 juli 2005, 14:54
En hoe zijn de Fane speakers?

Zaten ook ik NOVANEX versterkers (made in Wijchen!), your honour the defense rests...
(ik vind ze AFSCHUWELIJK klinken, is volgens mij Italiaanse meuk toch?)


Volgens mij is het gewoon Engels en zat standaard in vele kasten (Soundcity, Hiwatt, LAney).
Ik heb ze zelf in mijn Laney kast zitten en ze klinken super met mijn Laney supergroup. Ik heb ze niet echt vergeleken met andere speakers (behalve met zo'n standaard Marshall 1960 kast en dat vond ik niet echt geweldig klinken in vergelijking met de Fanes).
Ze schijnen erg rijk in (lage) middentonen te zitten en klinken erg vol en rond. Ik vind ze perfect voor een lekker rauw, maar toch warm rock geluid (denk jaren 70). Kijk anders ook eens op www.plexipalace.com. Het zijn iig erg gewilde speakers.