PDA

View Full Version : Spaanse of Western gitaar? HELP!!



anoniem
16 oktober 2001, 14:58
Ik heb dus een western gitaar gekocht, met stalen snaren dus, en nu hoor ik van iedereen dat je daar geen intro's en klassieke stukken op kunt spelen! Nu weet ik niet of ik 'm moet omruilen of niet. Wie kan mij advies geven? WIE HELPT MIJ!!

anoniem
16 oktober 2001, 16:58
Als je'm nog kan (en wilt) omruilen moet je dat doen.
Het is namelijk veel gemakkelijker om te leren spelen op een Spaanse gitaar.
Intro's kun je overal op spelen en klassieke stukken ook maar dat gaat nou eenmaal makkelijker en beter op een klassieke (Spaanse) gitaar.
ps Ik kan het weten want ik heb 13 jaar gitaarles gegeven.....

JannekeR
21 oktober 2001, 22:40
ik vind een western wel mooier klinken...

Vito
8 november 2001, 19:41
ligt eraan wat je wilt hè.. klassiek moet je spaans vatten.... rock/blues ed. Western

Anavrin
9 november 2001, 11:50
Waarom zou je geen klassieke stukken op een western gitaar kunnen spelen? Sowieso heb ik ook wel 'ns van mijn toenmalige gitaarleraar gehoord, dat als je op een Spaanse begint, je later onzuiverder op een Western- of een electrische gitaar speelt. Omdat je vingers dan gewend zijn aan die zeeen van ruimte tussen de snaren (bij een Spaanse) moet je eerst weer wennen aan het feit dat je bij een Western- of electrische gitaar met één vinger weer 2 snaren aanraakt (net als toen je net begon te spelen). Mijn advies is dus: als je al langer gitaarspeelt, en dus gewend bent aan weinig ruimte tussen de snaren, koop gewoon zo'n Spaanse. Als je echter gaat beginnen, houd gewoon die Western die je gekocht hebt, het is namelijk veel makkelijker om van eerst een Western later op een Spaanse te gaan spelen. Oh ja, het is ook makkelijker om evt later die acoustische Western semi-acoustisch te maken.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Anavrin op 2001-11-09 10:53 ]</font>

anoniem
27 november 2001, 14:44
Western klinkt veel mooier. En ikzelf speel spaans maar heb totaal geen moeite met de overgang naar western(semi accoustisch) als ik bijv. op school een beetje speel en jam.

Outshine
27 november 2001, 17:17
Je kunt beter klassiek beginnen. Je krijgt minder snel pijn in je vingers en de hals is breder zodat je wat makkelijker akkoorden kunt spelen.

maar naar mijn mening zit er in een western een mooier geluid

BRiet
28 november 2001, 22:19
Western is inderdaad mooier, maar als je net begint snijden de snaren wel heel erg. Een Spaanse gitaar is dan al erg genoeg. Je kan dit wel verhelpen door een beetje tiensecondelijm op de vingertoppen te doen. Dat went makkelijker.

Natuurlijk kan je klassiek spelen op een western, maar je kan wel merken dat 'ie daar niet helemaal voor bedoeld is, vind ik.

anoniem
29 november 2001, 14:06
Ach, dat gesnij in de vinger. Gewoon heel veel spelen. Op een gegeven moment krijg je dan eelt op je vingertoppen; dan kun je de snaren indrukken zo hard je wil. In het begin is het gewoon wel zwaar maar gewoon doorgaan!

Eko
2 december 2001, 10:44
Als je zo snel al spijt hebt van je aankoop ben je slecht begeleid bij de koop of je wist niet waar je aan begon. Ik mag toch aannemen dat in de winkel iemand op z`n minst heeft gevraagd of je al les hebt( of neemt) en wat voor muziek je wilt gaan spelen.Een hele goede verkoper zal ook op beide soort gitaren spelen zodat je een goede indruk krijgt van wat je van de instrumenten kunt verwachten.
Of weet je het soms zelf niet en blijf je maar twijfelen tussen zacht aan je vingers en een warm geluid, en een helder geluid maar lastiger te leren?
Groeten Martin

anoniem
6 december 2001, 09:40
Ik denk dat je meer aan een western model hebt dan aan een spaanse, afgaande op de huidige muziek genres. Aan de andere kant kun je beter van beide een exemplaar hebben maar wie ben ik om dat te zeggen met een spaans apparaat van 270 gulden?

Tim
21 december 2001, 15:39
ik heb een hekel aan westerngitaren

axmaster
5 januari 2002, 18:51
Jonge, jonge, jonge, wat een wijsheden allemaal. Daarom hier nog een paar: Eric Clapton zou zijn vingers met alcohol insmeren om de toppen harder te maken. Je kunt ook steelstrings met een brede nek kopen (ik heb een Washburn R306, een parlour guitar: brede hals, 12 frets, kleine body). Deze heb ik bespannen met Elixer gecoate snaren die minder hard aanvoelen dan ongecoat. Je kunt met extralight snaren beginnen (setje .011), is ook weer 'zachter'. Als je eens klassieke gitaar bespant met 'hard tension'is dat weer minder 'zacht' dan 'medium tension'. Volgens mij kan een goede gitarist op alle typen gitaren een heel eind komen, maar het is wel zo dat een klassieke gitaar zich leent voor Sor en de zijnn, en steelstrings voor rock, blues, folk etc. Bedenk dus welke muziek jou voorkeur geniet en leer spelen op het instrument dat dar bij past. Voor klassiek en staalsnaar geldt beide dat je alleen een goede gitarist wordt als je veel speelt! Succes ermee.

Supermarco
6 januari 2002, 09:23
Als je nog maar aan het begin staat van een gitaarcarriere loop je vanzelf tegen dat aan wat je graag wilt spelen.
Wil je alleen maar moderne nummers spelen m.b.v. accoorden? Neem dan die western, die klinkt wat "voller" en "volwassener".
Wil je je meer op klassiek, toonladders, spaans, tokkelen, richten dan is een spaanse gitaar beter, zegt niet per defenitie dat een western gitaar niet voldoet, maar die leent zich er niet zo goed voor als een spaanse.
ps. heb in de begintijd (18 jaar geleden) les gehad op een spaanse, ben overgestapt op western en speel nu western en electrisch.

Veel gitaar plezier toegewenst
Groeten Marco.

Karin
6 januari 2002, 14:30
Nou, weet niet of dit nog zin heeft maar hier is nog wat ik toe te voegen heb.

Ik ben 3 maanden geleden begonnen met gitaarspelen.
In een opwelling ben ik naar de winkel gegaan om een gitaar te kopen. Ik wilde altijd al een instrument spelen, kan wel een beetje piano/keyboard, maar (toen) geen noten lezen, en gitaar trok me op dat moment behoorlijk.

Ik wist nog niet eens hoe je zo'n ding vasthoudt dus ik wist echt finaal niets. Ik wist dan nog net het verschil tussen electrisch en acoustisch, maar wist niets van klassiek, western etc etc.

Toen de verkoper wist dat ik zat te denken aan een bedrag van zo'n fl 500,-, wees hij me eerst een klassieke aan en speelde hij er een beetje op. Voor mijn gevoel was de klank niet wat ik in gedachten had. Ik vertelde hem dat ik vooral dingen als Jewel en Amanda Marshall mooi vond en toen zette hij spontaan de klassieke weg en ging op zoek naar een western (steelstring dus).
Toen hij daar iets op speelde hoorde ik gelijk al dat dat de sound was waar ik naar op zoek was. Maw, dat klonk me beter.

De gitaar die hij gepakt had was een ibanez AW55, die ze voor 500 gulden verkochten bij die zaak.

Die heb ik meegenomen.
Ik ben begonnen met het boek "FastTrack Gitaar 1" en ik moet helaas zeggen dat ik daar nog steeds niet mee klaar ben, maar dat ligt aan mijzelf. Ik heb door allerlei omstandigheden heel weinig tijd gehad om te oefenen. Maar ik vind het nog steeds leuk en ben nog steeds gemotiveerd om verder te oefenen en beter te leren spelen.

Ja, het doet pijn, vooral als je begint met akkoorden
Ja, je krijgt snel eelt op je vingers waardoor het al minder pijn gaat doen, gewoon doorgaan dus.
Ja, als je minder oefent doet het later nog steeds pijn (mijn probleem momenteel dus)

Maar waar het om gaat is denk ik niet, wat is makkelijker, maar welke sound wil je?
Ik was gelijk overtuigd, ik wilde geen klassieke gitaar want dat was niet de sound die ik zocht. Luister eens naar allebei, en trek dan je conclusie op basis daarvan. Als je echt gemotiveerd bent, leer je op elk instrument spelen.

Karin

Pee
6 januari 2002, 14:44
he karin, ik zie nergens een aw55 staan op de site van ibanez..

astrid5
6 januari 2002, 14:49
hallo gitaar spelers.
Ik ben jaloers op jullie allemaal want ik wil ook zo graag weer spelen maar ik ben bang dat het me niet meer lukt. lang (20jr)geleden heb ik 1 jaar les gehad tot het op tokkelen aan kwam en toen moest ik afhaken ,omdat ik niet en tellen en spelen en grepen tegelijk kon.had ik toen maar doorgezet was ik mischien nu beter geweest dan jullie!(grapje)
Waar moet ik nu beginnen ?een gitaar heb ik niet meer en zou ik er nog iets van kunnen?
please wie geeft me een goed advies?!!!!!!!!!
Groetjes van Astrid,en alvast BEDANKT

Karin
7 januari 2002, 17:36
Ibanez AW-55:
http://www.ibanez.co.jp/world/acoustic/aw/pages/aw55.html

Oftewel http://www.ibanez.com/ --> kies land, klik ACOUSTICS aan (niet guitars), dan AW, dan staat er beneden aan OA AW55

Karin

Supermarco
12 januari 2002, 01:36
Lieve astrid5,
begin bij het begin! Spendeer wat geld aan een gitaar, en spendeer geld in gitaarlessen. Daarna spendeer je een hoop tijd en energie in het leren waarbij je twee sleutelwoorden in je achterhoofd moet houden:
lol en discipline.
En zie, na verloop van tijd lukt het
succes ermee
Marco