PDA

View Full Version : OD/Distortion/Fuzz clean blend



Goose
8 juli 2005, 22:00
He allemaal,

Ik speel bass en heb regelmatig gehoord en gezien dat OD/Distortion/Fuzz een clean blend knop hebben om het cleane bass geluid erin te kunnen draaien om zo het laag/bass erin te houden. B.v. zoals bij de MXR M80+, die heb ik zelf ook echt tegek pedaaltje. Nu zat ik mij af te vragen, is er geen pedaal met een krossover knop, waarbij je dus de ferquentie kiest waar hij gesplits wordt wat wel door het effect gaat en wat clean blijft. Rare vraag? Lijkt mij dat het wel zou kunnen werken, en ben dus benieuwd hoe het zou werken. Boss heeft wel een Chorus die zo'n knop heeft.

Greets Lex.

Jeroenvanhulsteijn
11 juli 2005, 11:21
Ik weet dat Akai een distortion pedaaltje heeft met pre en post eq. Dat ding heet de G-Drive.

http://namm.harmony-central.com/WNAMM02/Content/Akai/PR/G-Drive-large.jpg

Mss dat dat iets voor je is. Is geen crossover, maar wel uitgebreide eq mogelijkheden.

In die serie hebben ze ook een multi band compressor. Heel apart ding. Feedback (www.feedback.nl) heeft ze wel in hun assortiment gehad.

Verder zijn er wel wat boxjes waar je de balans tussen clean/overstuurd in kan stellen. Ook Behringer heeft zo'n overdrive voor bas. Kost geen poep dat pedaal. De BDI21 en BDO100 hebben zo'n blend knop. Zijn alleen nog niet leverbaar.

Mss zou je een losse crossover of eq pedaal kunnen nemen icm een distortion. Of zelf iets (laten) bouwen.

birt
11 juli 2005, 12:18
met de frequenties heb ik ff niet over nagedacht maar als ik de topictitel las dacht ik meteen aan de bass paralooper. dit is een mixertje dat je clean bas signaal mixt met het signaal dat door het effect gaat.

je kan zo zelfs gitaareffecten die normaal teveel bass zouden wegnemen toch te gebruiken met basgitaar

http://www.moosapotamus.com/paraloop/paraloop.htm

Goose
11 juli 2005, 20:48
Ja dat van die paraloop en blend wist ik dus al. Had al vertelt dat m'n MXR M80 dat ook heeft. Maar ben dus eigenlijk opzoek naar een crossover mixer voor effecten. Om even misschien een idee te geven qua geluid: de bassist van Tool heeft soms een geluid waarbij het lijkt als of er alleen een delay over zijn treble zit. Het laag heeft geen delay. Lijkt mij dat je dat dus kan doen met een crossover. Maar meestal zie ik crossovers die gebruikt worden na de power amp om het geluid naar verschillende speakers op te splitsen. Ik weet dus niet of die crossovers ook te gebruiken zijn met het lage vermogen van een preamp.

Lex.

Jeroenvanhulsteijn
11 juli 2005, 22:51
actieve crossovers werken op line nivo. Maar voor zover ik weet heb je die niet in stompbox formaat. Mss zou je iemand kunnen vinden die er eentje voor je wil bouwen. Zou je eens bij de Werkbank moeten vragen.

Random_hero
11 juli 2005, 23:30
Ja dat van die paraloop en blend wist ik dus al. Had al vertelt dat m'n MXR M80 dat ook heeft. Maar ben dus eigenlijk opzoek naar een crossover mixer voor effecten. Om even misschien een idee te geven qua geluid: de bassist van Tool heeft soms een geluid waarbij het lijkt als of er alleen een delay over zijn treble zit. Het laag heeft geen delay. Lijkt mij dat je dat dus kan doen met een crossover. Maar meestal zie ik crossovers die gebruikt worden na de power amp om het geluid naar verschillende speakers op te splitsen. Ik weet dus niet of die crossovers ook te gebruiken zijn met het lage vermogen van een preamp.

Lex.

Zoals bij het intro van Schism (live)?