PDA

View Full Version : Ephi vs Gibson



dacrow
8 juli 2005, 20:19
Heb vandaag gehoord van iemand dat de Epiphone toch zijn geld waard is ?

Wat zeggen jullie van dit prachtmodel ? ? ?


http://www.musicstorekoeln.de/de/E-Gitarren/3_42_GEGIT_188_GIT0002823-000/0/0/0/detail/musicstore.html

...rock...
8 juli 2005, 20:21
ik denk dat dit topic al bestaat.

LIGNUMdrummerke
8 juli 2005, 22:46
lekker gitaartje! en epi is zeker zijn geld waard als je een goeie vasthebt! let wel op, bij epi zitten er ook slechte tussen! de afwerking is niet altijd alles! bij mijn epiphone bijvoorbeeld waren de electronica-covers niet goed afgevijld en de brug ook niet. voor mij maakt dit nu niet zoveel uit omdat ik een goedkope gitaar wou met een goede body en goede neck, de PU's en hardware vervang ik toch (hou wel van wat pimping) maar ben je dat niet zinnens, kijk dan eerst alles goed na voor je koopt!

E-J
9 juli 2005, 14:12
Pachtige gitaar !!! Maar waar heb je die derde humbucker in vredesnaam voor nodig?

dacrow
9 juli 2005, 17:05
Vraag ik me ook af ....

deedee
9 juli 2005, 17:07
t ziet er in ieder geval niet uit, 3 humbuckers

d'oh
9 juli 2005, 17:16
het lijkt me nogal logisch dat die derde humbucker weer een ander geluid produceert, dus gewoon om meer geluiden te cree-eren

alleen is het dan wel handig om een 5 standen schakelaar erin te hebben en volgens mij is dat niet het geval

up-guitarman
9 juli 2005, 17:18
Die black beauty custom is echt een vette gitaar, zeker en vast één van de betere epi's (hoewel de ES-modellen e.d. ook lang niet slecht zijn)

BLOK182
9 juli 2005, 18:13
Epi is voor het geld idd goed (als je een goed afgewerkt exemplaar hebt), maar probeer het aub niet op 1 lijn met Gibson te stellen :)

dacrow
12 juli 2005, 11:08
Epi is voor het geld idd goed (als je een goed afgewerkt exemplaar hebt), maar probeer het aub niet op 1 lijn met Gibson te stellen icon_smile.gif

Ik heb altijd met Fender gespeeld tot nog toe , en uit ervaring weet ik dat er
wél een groot verschil is tussen een Squier en een echte Amerikaan..

Dit is dit niet/wel zo met EPi/Gibson ?

Orpheo
12 juli 2005, 11:30
Epi is voor het geld idd goed (als je een goed afgewerkt exemplaar hebt), maar probeer het aub niet op 1 lijn met Gibson te stellen icon_smile.gif

Ik heb altijd met Fender gespeeld tot nog toe , en uit ervaring weet ik dat er
wél een groot verschil is tussen een Squier en een echte Amerikaan..

Dit is dit niet/wel zo met EPi/Gibson ?

imo is het verschil tussen epi en gibson groot. maar omdat gibson in kwaliteit afzakt, word t verschil steeds kleiner. maar lees:

dit is MIJN mening. hang je eigen mening er dus niet aan op.

Jeanken
12 juli 2005, 20:44
Pachtige gitaar !!! Maar waar heb je die derde humbucker in vredesnaam voor nodig?
En waarom heeft een Strat in Godsnaam 3 singlecoils?


imo is het verschil tussen epi en gibson groot. maar omdat gibson in kwaliteit afzakt, word t verschil steeds kleiner.
Hangt af van de modellen, die Elite Epi's komen al meer in de buurt van Gibson idd, maar hun prijskaartjes evengoed..

Tis een mooi model, za ook wel goed klinken, maar als je nog iets doorspaart heb jee een tweedehands Gibson, een Studio kan je zeker vinden voor een 750EUR als je wat tijd neemt, en met koffer dan nog.

Luca P
12 juli 2005, 21:11
Zie het zo.
Toyota is een heeel goede auto.
Misschien beter dan een Porsche.
Maar geef mij maar een 911.
8-)

En liever een Gibson dan een Epi.
Want het blijft toch knagen. (Hoe speelt een Gibson??)

LIGNUMdrummerke
12 juli 2005, 21:48
ik heb ze gebeld, ze zijn onderweg (911) :lol: :-( :amp:

Speeddemon
13 juli 2005, 00:10
ik heb laatst bij Muziekhandel van Gorp in Roosendaal op een amberkleurige Epi LP Standaard gespeeld... die was HEEL goed en qua klank ook. Volgens mij kostte ie 550 ofzo..

't is dat ik die Burny heb en de headstock van een Custom veel mooier vind...

almarvk
13 juli 2005, 11:17
Headstock van Epi vind ik echt überugly. Ik hoef geen Epi te hebben met zo'n headstock erop, die van Gibson is dan wel weer mooi. Maarjah, het geld heb ik er niet voor over...

Fumi SG
13 juli 2005, 11:20
de Japanse Epi's zien er wel aanvaardbaar uit! :wink:

Axelll
13 juli 2005, 11:23
Wat maakt het nou uit als de headstock über lelijk is? als de gitaar lekker speelt en een goed geluid produceert is het tog goed? HET GAAT NIET ALEEN OM UITERLIJk...anders kan je beter de mode in ofzo en stoppen met gitaar spelen!! :o

Kim Wilson
13 juli 2005, 11:39
Headstock van Epi vind ik echt überugly. Ik hoef geen Epi te hebben met zo'n headstock erop, die van Gibson is dan wel weer mooi. Maarjah, het geld heb ik er niet voor over...
Niet goed! :evil:

DIT is Überlelijk:
http://www.glyphmedia.com/vintage_silvertones/guitar/danelectro_1457_amp_in_case/1457_danelectro_2005.jpg

En daarbij, die Epi headstock is mss 1 cm groter, man waar maak je je druk om? Dan maar 2000 euri extra lappen zeker. :-?
Ik heb toevallig gisteren mijn eigen gitaar meegehad naar de oefenruimte van onze rockband (hier drum ik, in de bluesband speel ik gitaar), maar die klonk IMO beter dan de Gibson Explorer die onze gitarist heeft. Ik heb alleen twee Seymour Duncans ('59 en JB) erin gezet en 0.011 opgedraaid. Klinkt geweldig. Heb ik het niet over bespeelbaarheid o.i.d., maar een Epi is echt wel goed, of je moet toevallig een maandagochtend-exemplaar treffen (bij Epi helaas minder zeldzaam dan bij Gibson :roll: ).

Edit: Ik heb dus een Epi Les Paul Standard, voor de volledigheid...

Aad-d-h-d
13 juli 2005, 13:15
de eeuwige discussie tussen epiphone en gibson.....

Geloof me je raakt pas overtuigd als je wat gibsons naast epiphones kunt testen zoals ik had!!

Er zijn veel en grootte verschillen... in alles...

Dit wil niet zeggen dat ik Epiphone slecht vind maar Gibson is gewoon beter!! ze kosten niet voor niets meer! Alleen een Epiphone etilist model komt in de buurt van een gibson!

Gibson blijft ook meer waarde houden!!!

Kim Wilson
13 juli 2005, 14:10
Ik heb dus mijn Epi gisteren naast een Gibson Explorer gehoord, en nogmaals, die Epi van mij klonk mooier en voller dan die Gibson.
Het grote verschil zit 'm met name in de bespeelbaarheid. De Gibson is idd van een hogere kwaliteit. Dit betekent dus dat je de actie lager kunt zetten, want je hebt minder gauw last van fretbuzz. En zo zijn er nog tal van kleine en minder kleine details waar je merkt dat aan een Gibson ietsje meer aandacht wordt besteed dan aan een Epi.
Echter, als je kunt wennen aan de bespeelbaarheid van een Epi, en je zet er goeie elementen in en je laat hem even een keer goed afstellen, heb je absoluut een topgitaartje.
Of ik heb gewoon geluk met mijn exemplaar, dat zou natuurlijk ook nog kunnen...

Edit: En waarom zou je je druk maken over waardevastheid? Als je je droomgitaar in de handen hebt, gaat het er toch niet om wat de waarde is op dat moment? Ík zou hem iig niet verkopen.
Kijk, bij een auto is het anders, die ruil je iedere keer in. Ik heb iig niet 3 auto's in de schuur. Een VW of een Benz (zijn slechts voorbeelden, ook andere merken in te vullen :-D ) is redelijk waardevast, dus is het financieel aantrekkelijk om zo'n auto tweedehands aan te schaffen, want je schrijft niet zo veel af. Maar een gitaar ruil je niet in IMO, dus is het waardeverhaal minder van belang. Je moet er alleen bij aanschaf erg diep in de portemonnee.

dacrow
14 juli 2005, 11:19
De oplossing is dus weeral : zelf uittesten ............. :D

Fumi SG
14 juli 2005, 11:35
jah heej, hallo..... vind je het gek dat je Epi mooier, voller en warmer klinkt. Een Explorer is een metalbeest, en je hebt leuke SD's in je Epi gezet.

Zet maar eens een standaard Epi LP naast een Gibson LP, dan hoor je het verschil wel. Ik denk ook dat als je een Gibson LP naast een Gibson Explorer zet, dat die LP sowieso voller en warmer klinkt! :wink:

Orpheo
14 juli 2005, 11:43
gister een epi naast mijn gibson gehad. sorry kim wilson, maar t verschil ruik ik haast.

mijn lp komt uit de Norlin-periode, veel mensen vinden m niet goed (tot ze erop spelen..maar ok). die van mij had gewoon veel meer ballen en karakter dan die epi.

probeer zelf maar eens een gibson Les Paul. zelfs (of wellicht juist, mag je zelf kiezen) de juniors klinken beter dan epi.

ik vraag me dan wel af hoeveel verschil je live hoort, maar ok...

Kim Wilson
14 juli 2005, 12:06
jah heej, hallo..... vind je het gek dat je Epi mooier, voller en warmer klinkt. Een Explorer is een metalbeest, en je hebt leuke SD's in je Epi gezet.

Zet maar eens een standaard Epi LP naast een Gibson LP, dan hoor je het verschil wel. Ik denk ook dat als je een Gibson LP naast een Gibson Explorer zet, dat die LP sowieso voller en warmer klinkt! :wink:
Hmm, dat wist ik dus niet van die Explorer... :oops:


gister een epi naast mijn gibson gehad. sorry kim wilson, maar t verschil ruik ik haast.

mijn lp komt uit de Norlin-periode, veel mensen vinden m niet goed (tot ze erop spelen..maar ok). die van mij had gewoon veel meer ballen en karakter dan die epi.

probeer zelf maar eens een gibson Les Paul. zelfs (of wellicht juist, mag je zelf kiezen) de juniors klinken beter dan epi.

ik vraag me dan wel af hoeveel verschil je live hoort, maar ok...
Wat voor elementen hebben jouw Gibson en die Epi erin? Ik weet ook dat de stock Epi pups niet je van het is, want zo super vond ik die van mij ook niet. Maar met die Duncans erin... :o Hell, wat een verschil! Echt een verademing! Ik heb echt weer plezier van mn gitaar.

Tuurlijk is er verschil, dat heb ik ook gezegd. Qua bespeelbaarheid haalt ie het sowieso nooit bij een echte. Maar qua klank kun je erg dicht bij een (standaard, dus met originele pups) Gibson komen, denk ik. Maar ik wil hem altijd nog eens naast een stock Gibson LP proberen, kijken wat nu werkelijk het verschil is.

Of misschien ook maar niet, ik ben nu nog supertevreden(!) met wat ik nu heb! :wink:

Orpheo
14 juli 2005, 12:20
ik heb pafs. die epi had 490/498 pups. mijn favo pups eigenlijk, samen met de PAF en superdistortion.

t waren dus zeker geen slechte dingen. mijn LP heeft maar middelmatige pups. (maar veranderen zal ik ze niet; t hoort gewoon bij die plank. tis onderdeel van die plank. hoort erbij)

Lacrymosa
14 juli 2005, 12:23
Zie het zo.
Toyota is een heeel goede auto.
Misschien beter dan een Porsche.
Maar geef mij maar een 911.
8-)

En liever een Gibson dan een Epi.
Want het blijft toch knagen. (Hoe speelt een Gibson??)

geef mij maar een celica hoor

Kim Wilson
14 juli 2005, 12:58
ik heb pafs. die epi had 490/498 pups. mijn favo pups eigenlijk, samen met de PAF en superdistortion.

t waren dus zeker geen slechte dingen. mijn LP heeft maar middelmatige pups. (maar veranderen zal ik ze niet; t hoort gewoon bij die plank. tis onderdeel van die plank. hoort erbij)
Ja, dat zijn geen slechte pups. Maar zouden mijn pups niet nóg een beetje mooier zijn dan die 490/498?

Maakt het dan echt zóveel uit? Ook qua klank? He verdulleme, wek jij even een enorme hoeveelheid GAS op! Hoe kan ik mijn eigen Epi nou nog waarderen!? :evil:




:-D
Nee hoor, ik ben erg blij met me eigen gitaar. Ik heb er destijds ƒ1300,= voor gegeven. Met die nieuwe elementen en nog wat hardware heeft ie nu een kleine €800,- gekost ('59 via Ebay.de, €75,- / JB via musik produktiv, samen met hardware, €95,-). Toch niet veel voor een gitaar die ik zelf iig helemaal goed vind! :wink: 8-)



Zie het zo.
Toyota is een heeel goede auto.
Misschien beter dan een Porsche.
Maar geef mij maar een 911.
8-)

En liever een Gibson dan een Epi.
Want het blijft toch knagen. (Hoe speelt een Gibson??)

geef mij maar een celica hoor
+1

Is een stuk goedkoper in onderhoud en vooral in de verzekering! :razz:

renier
14 juli 2005, 14:25
het is hier al honderd keer verteld, maar de logische samenvatting is:


- een epi is stock 50% van de kwaliteit van een gibson, voor 25% van de prijs. relatief dus beter 2 x beter, absoluut 2 x slechter.

-een epi met goede aftermarket pups, (goede tuners zitten er tegenwoordig standaard al op) en andere bedrading/pots is 75% van de kwaliteit van een gibson, tegen 35% van de prijs. relatief dus 2 1/3 keer beter, absoluut 1,3 keer slechter.

kortom: als je een goede prijs kwaliteit verhouding nastreeft;koop een epi, knal er SD,s, EMG's dimarzio's of burstbuckers in en je hebt een hele goeie gitaar voor betaalbare prijs (als je slim inkoopt heb je alles nieuw voor een bedrag tussen de 575 en 625 euro). als je budget mider strak is, en je gaat voor die laatste 25%, koop je voor de volle mep een gibson.


natuurlijk zijn de cijfers maar schattingen, maar het geeft m.i. wel een aardig beeld van de verhoudingen.

groeten,

renier

fhensen
14 juli 2005, 14:40
Het grote verschil tussen de Epi en de Gibson is de afwerking. Zo laat bij Epi bijvoorbeeld de verflaag op de brug en de elementen kappen los. Zeker als je veel zweet produceert bij het spelen. Maar dat geeft wel een lekkere vintage look aan je gitaar.

Maar het geluid van de Epi is voor de prijsklasse geweldig. Misschien wel het beste in die prijsklasse.

En wat ook belangrijk is: Een Epi wodt niet zo snel gestolen na een gig. Een gibson moet je constant in de gaten houden.

Frank

Kim Wilson
14 juli 2005, 14:42
Maar is die 25% toepasbaar op zowel klank als bespeelbaarheid? Of is dit voor een heel groot deel de bespeelbaarheid? Want met andere pups verander je alleen maar de klank van het ding. Dus (denk ik dan) als je kunt wennen aan het spelen op een Epi ben je voor weinig echt klaar.
Waarmee ik dus niet zeg dat hij klinkt als een Gibson, maar wel zo goed dat je je er niet voor hoeft te schamen. Hij mag tenslotte wel "anders" klinken dan een Gibson, bedoel ik maar.

renier
14 juli 2005, 15:08
tja,

verschil zit deels in de afwerking: op een gibson zul je over het algemeen geen foutjes in de bindingen vinden, of andere kleine onvolkomenheden. aan de andere kant denk ik maar: dat kun je zien als je een gitaar koopt. zoek gewoon een epi uit die er mooi uitziet, en klaar ben je. let vooral goed op de afwerking van de frets. wat ook wel eens wil voorkomen, is kleine braampjes in de zeteltjes. kwestie van even uitschuren.

qua bespeelbaarheid vindt ik het verschil minimaal. een les paul is mischien iets "gebalanceerder", en mischien is de actie wat lager af te stellen, maar daar houd het ook mee op. als je een epi goed afstelt, speelt hij super licht en makkelijk.

het geluid is wel een groot verschil met de stock pickups. zodra je die vervangt, zit je al heel dicht tegen de gibson sound aan (afhankelijk van wat je erin gooit natuurlijk: een keramische humbucker gaat richting de 500/496 gibson elementen, terwijl een goede alnico (Dim. paf pro, SD '59) meer richting de oude PAF's gaat. wil je de modernere gibson sound, dan kun je bijvoorbeeld kiezen voor een Jeff beck of een custom 5.

er zal altijd verschil blijven, al is het maar omdat een epi een combi is tussen mahonie en alder, en een gibson puur mahony. wat ik maar wil zeggen is dat je met een paar aanpassingen een erg vette gitaar hebt aan een epi.

Aad-d-h-d
15 juli 2005, 10:06
Een Gibson is ook hierdoor (http://www.gibson.com/products/gibson/plant_tour/pt1.html) duurder....

Dus niet in een fabriek in Japan of Korea door machines in elkaar gezet!!

Bij Epiphone worden ook wel inspecties gehouden met het blote oog van een mens maar als je de Gibson Factory tour bekijkt dan zie je dat daar veel meer met de hand gedaan wordt...

En geloof me de vershillen zijn echt wel groot... :) Die merk je al als je een half uur op een Gibson speelt maar nog meer als je al een paar maanden een gibson speelt en dan weer effe je epiphone pakt...

Ik haal ook veeeeeel meer uit mijn Gibson dan mijn Epiphone qua geluid! Veel meer sustain! Veel meer body in het geluid. Je voelt het niet alleen je hoort het ook behoorlijk!! Zijn mijn ervaringen dan hoor! :wink:

Orpheo
15 juli 2005, 10:26
Veel meer body in het geluid.

en meer geluid uit het body vind ik. het hout bij gibson hoor je duidelijker, dan bij epi.....snappen jullie een beetje wat ik bedoel??

ik vind de epi-gibson vergelijking altijd een beetje " pimp my ride". ff uitleggen;

als je een ferrari hebt, en je zet er een suziki 1.0 litermotortje in, zal het toch een ferrari blijven.

maar heb je een suzuki, en gooi je daar een 5.7 liter chevy in, en maak je er een ongelooflijke pimp-bak van, zal het TOCH altijd een pokke-japanner blijven! het zal never de alure en uitstraling hebben van een ferrari.

en ik ga nu vast weer mensen over me heen krijgen dat dat NIET zo is, maar ik denk toch dat t zo zit als dat ik net zei :lol:

Kim Wilson
15 juli 2005, 11:04
Veel meer body in het geluid.

en meer geluid uit het body vind ik. het hout bij gibson hoor je duidelijker, dan bij epi.....snappen jullie een beetje wat ik bedoel??

ik vind de epi-gibson vergelijking altijd een beetje " pimp my ride". ff uitleggen;

als je een ferrari hebt, en je zet er een suziki 1.0 litermotortje in, zal het toch een ferrari blijven.

maar heb je een suzuki, en gooi je daar een 5.7 liter chevy in, en maak je er een ongelooflijke pimp-bak van, zal het TOCH altijd een pokke-japanner blijven! het zal never de alure en uitstraling hebben van een ferrari.

en ik ga nu vast weer mensen over me heen krijgen dat dat NIET zo is, maar ik denk toch dat t zo zit als dat ik net zei :lol:
Dat denk ik ook. Het lijkt heel wat, en je moet er behoorlijk bekend mee zijn als je echt verschil wilt merken, maar uiteindelijk is het gewoon nét niet. Hoewel de eigenaar er best tevreden mee kan zijn.

Ik denk alleen dat het verschil ietsje genuanceerder kan in een vergelijking met auto's, ipv Orpheo's voorbeeld (sorry hoor :wink: ).
Ik zie het als een VW Golf 1300 CL, lekker standaard, omgebouwd naar een GTI. Motor vervangen, sportstoelen, GTI-stuurtje, dikke wielen, spoilertje achterop, ander uitlaatje...
Je bent net zo snel, ziet er (bijna) net zo uit, maar het rijdt gewoon niet als een GTI. Een GTI heeft namelijk zwaardere remmen, aandrijfassen, andere stuurinrichting (d8 ik), verbeterd onderstel etc. etc. Het zal nooit een GTI worden.
Maar een leek ziet het niet, en de eigenaar is toch mooi net zo snel als een echte GTI, al zal hij iets harder moeten werken achter het stuur.

Maar dit is mijn visie hierop. En zoals ik al zei, ik moet echt een keer een Echte proberen, voor een echt objectief verhaal... :roll:

Orpheo
15 juli 2005, 11:29
@ kim wilson:

ja, mijn verstand aangaande auto's is net zo groot als dat van computers (dus: nihil)

tja. ik heb beiden geprobeerd......epi is een goed surrogaat. maar meer ook niet. geen vervanger. das IMO heritage.

renier
15 juli 2005, 12:44
het punt is dat we het eigenlijk allemaal over hetzelfde hebben.

niemand zal betwisten dat een epiphone meer bang for the buck geeft dan een gibson,en niemand zal betwisten dat een gibson een flink stuk beter is dan een epiphone.

that's it, meer valt er niet over te zeggen. het is een kwestie van budget en de eisen die je stelt. persoonlijk vindt ik de combinatie van een goeie epi met andere elementen een goede gitaar opleveren voor weinig geld. gooi daar een 2ehands jcm 800 bij voor 600 euro, en een paar pedaaltjes, en je hebt een fantastisch klinkende rock setup voor nog geen 1500 euro. daar heb je bij gibson alleen de gitaar nog niet voor...

Kim Wilson
15 juli 2005, 12:57
het punt is dat we het eigenlijk allemaal over hetzelfde hebben.
niemand zal betwisten dat een epiphone meer bang for the buck geeft dan een gibson,en niemand zal betwisten dat een gibson een flink stuk beter is dan een epiphone.

that's it, meer valt er niet over te zeggen. het is een kwestie van budget en de eisen die je stelt. persoonlijk vindt ik de combinatie van een goeie epi met andere elementen een goede gitaar opleveren voor weinig geld. gooi daar een 2ehands jcm 800 bij voor 600 euro, en een paar pedaaltjes, en je hebt een fantastisch klinkende rock setup voor nog geen 1500 euro. daar heb je bij gibson alleen de gitaar nog niet voor...
+100

That's all there is to say...

glacius
15 juli 2005, 16:54
ik heb de ervaring dat de ''custom'' modelletjes van epiphone slechter zijn..

vaak doffe klank en slecht afgewerkte topkam ...

zwart is de kleur waar een rot stuk hout goed te verbergen is, dat is wat ik ervan denk tenminste

ik kan het natuurlijk fout hebben