PDA

View Full Version : Zelfbouw Precision, Plan.



Dick_1982
8 juli 2005, 20:19
Hoi, ik ben nieuw hier, maar heb de laatste tijd wel op dit forum rondgekeken omdat ik op het punt sta mn eerste basbody te gaan bouwen. Hulde voor topics zoals die van Matthia en de zoekfunctie op het forum.

Een tijdje terug heb ik een nieuwe hals op mn eerste basje (een 2e hands budget Precision imitiatie) gezet. De bas klinkt al een stuk beter, speelt lekkerder, maar ik wil meer. Bij het verwisselen van de hals zag ik dat de body van multiplex is. Voordeel is dat het licht is, maar voor de klank kan multiplex niet veel goeds betekenen lijkt me. Kortom ik wilde een nieuwe body gaan maken, in principe kan ik de hardware van de oude bass gebruiken, maar ik heb inmiddels al besloten er in ieder geval een nieuwe brug en nieuwe potmeters + bedrading op/in te zetten.

Inmiddels heb ik een aardig plan op poten voor hoe ik het wil gaan doen. De Precision vormt de basis van mn idee. Vandaag ben ik vast langs Vox gegaan om een nieuwe slagplaat te halen, nieuwe potmeters + jackoutput en een nieuwe brug.

Via via krijg ik waarschijnlijk een stukje Essenhout. Vandaag bij Vox had ik het ook even over mijn plan. De meneer daar zei dat normaal Essenhout wel erg zwaar is en dat het Essenhout dat zij gebruiken (Moerasessen of Swampash) lichter is en dat door de open nerf de klank ook beter is. Omdat het Essen dat ik krijg voorzover ik weet bedoelt is voor meubels etc. zou dat weleens zwaar, hard Essen kunnen zijn.

Daar zit ook precies mijn twijfel. Ik wil juist dat deze bas lekker licht wordt! Mn andere bas (Fender Jazz) klinkt goed maar is wel behoorlijk zwaar, dat wil ik bij deze bas juist niet. Ik kan 2 dingen doen:

Plan 1: Van het nog te krijgen Essen een normale solidbody Precisionbas bouwen, het is je eerste zelfbouwproject, als hij zwaar wordt jammer dan, het gaat om de klank.

Plan 2: Van het nog te krijgen Essen een soort Hollowbody maken. Daarmee bedoel ik dat ik ruimtes frees op de plekken waar dat kan (niet bij de brug, niet op de plekken waar de Beer belly- en arm cuts komen, niet waar de halspocket komt en niet waar de slagplaat geschroeft moet worden) Vervolgens lijm ik hier een top op en doe ik verder alles hetzelfde als bij Plan 1.

Plan 1 is de 'makkelijkste' weg, met als risico dat de bas zwaar wordt en vanwege de dichtere nerf dan bij Swampash misschien niet heel mooi klinkt.

Plan 2 is ingewikkelder, maar het lijkt me ook wel een uitdaging, ik ben erg benieuwd wat zo'n hollow/solidbody met je sound doet en de gitaar wordt niet zo heel zwaar.

Wat zouden jullie doen? Als jullie voor plan 2 zouden gaan, wat voor hout zouden jullie voor de top gebruiken?

Ik ben erg benieuwd wat jullie vinden, nu ik nog geen hout heb kan ik nog van plan veranderen, momenteel neig ik naar plan 2. Tegen de tijd dat ik echt ga bouwen open ik een nieuw topic waarin ik het bouwproces bijhoud.

nickbongers
8 juli 2005, 22:42
ik weet niets van bassen, en wat een hollow-bassbody met je sound doet, maar als ik een semi-hollowbody gitaar zou maken zou ik als top maple nemen.

Dick_1982
9 juli 2005, 17:35
Ok cool, ik ben er nog steeds niet uit, heb ook nog geen hout. Kga van t weekend wel alvast een template zagen.

Nadeel van de hollowbody lijkt me ook dat je een kleiner lijmoppervlak hebt, aan de andere kant houd de top ook weer alles mooi bij elkaar, en kom ik makkelijker bij de brug voor de aarding.

Maple voor de top, is dat moeilijk te krijgen of valt t mee?