PDA

View Full Version : Overdrive/Distortion voor Fender Twin Reverb?



Jeanken
8 juli 2005, 16:07
Ik ga waarschijnlijk een Fender Twin Reverb kopen, weet er eentje staan en mijn oude versterker is zo goed als verkocht.
Nu zat ik te denken wat voor overdrive/distortion ik daarover zou kopen. Ik speel vooral rock, van zacht tot hard dus hij mag vrij veelzijdig zijn.
Ik zoek geen tonnen overdrive, ik heb niet de minste interesse in metal bijvoorbeeld, maar hij mag wel wat 'ballen' hebben laat ons zeggen.
Ik had iets in gedachten als ProCo RAT(welke versie aan te raden?), EH Big Muff/Double Muff en EMMA RF-1 ReezaFRATzitz is me ook al gezegd super te zijn. Die laatste vind ik al wat duur maar als hij echt zo goed is als gezegd valt het te overwegen. Verder heb ik ook al over Voodoo Labs gehoord, de Sparkle Drive geloof ik, ik heb zo goed als nul ervaring met pedaaltjes dus alle hulp is welkom.
Ik weet ook wel dat het nog steeds het beste is om naar de winkel te gaan en te testen maar als jullie me al een idee geven moet ik geen 3 dagen naar de gitaarwinkel gaan om alle overdrive's te testen..

Fuhgawz
8 juli 2005, 16:12
Kun je dan niet beter een ander type versterker kopen waar wel al een goede distortion uit te halen is?

Jerre
8 juli 2005, 16:17
Ik weet dat het raar klinkt, maar er zijn nog altijd mensen die amp-distortion gewoon niet het beste vinden, ik ben er ook zo een.

Maar een Twin reverb gecombineert met een degelijk pedaal kan toch ook uitstekende tonen geven, niet ?

Ik zou een Twin ook niet laten schieten hoor.

EDIT: Jeanken, kijk een keer in mijn topic over de Big-D
Misschien is dat iets dat je kan gebruiken.
Er staat een link naar een soundsample.

Jeanken
8 juli 2005, 16:25
Bedankt voor de reactie maar in je topic vind ik enkel de vraag van jou..
De Twin Reverb is al lang een droom, jongens wat een clean, aangezien je ofwel een goeie clean hebt ofwel een goeie overdrive op een amp (naar mijn mening dan) kies ik de beste clean en daar zet ik dan een distortion op die ik zelf kies.
De Twin is niet voor niets een ongelofelijk populaire amp, maar dit is nu niet de discussie dacht ik, alvast bedankt dus.
Oja, ik zag net dat zo'n Big-D wel heel wat kost, 239$, zal hier zelf nog duurder zijn, daarvoor kan ik al 3 andere goeie pedalen kopen, ik zoek eerder iets in de prijsklasse max 100EUR, kan ik desnoods twee kopen..

Edit: even naar dat soundsample geluisterd en het klinkt wel lekker, misschien toch maar eens met geld smijten?

dano
8 juli 2005, 16:33
leuk:

http://www.tonebone.com/tbone_classic.htm voor samples: http://www.tonebone.com/tbone_sets_class.htm

marc_o
8 juli 2005, 16:51
Om de één of andere reden is de twin zo'n versterker waar een hoop pedaaltjes helemaal niet zo erg lekker op klinken, dus je zal flink moeten testen....er zijn aardig wat leuke buizenpedalen te vinden, van Vox, Electro harmonix, Mesa en Koch....

fullorder
8 juli 2005, 17:20
Kun je dan niet beter een ander type versterker kopen waar wel al een goede distortion uit te halen is?

die zijn er natuurlijk wel, maar helaas halen die het gewoon niet bij een goede twin natuurlijk.

fullorder
8 juli 2005, 17:23
ik gebruik zelf een t-rex mudhoney voor mijn oude fender buizenbak. supercombinatie! geen metal (bah), maar juist heel veel ballen ;)

Fuhgawz
8 juli 2005, 17:35
Inderdaad die Mudhoney is erg lekker! Verder zou ik eens kijken naar de Visual Sound Jeckyll & Hyde of de Fulltone Fulldrive. Ook die nieuwe Vox Cooltron pedalen lijken erg strak, maar die heb ik zelf nooit geprobeerd. Dat buizenpedaal van H&K waarvan ik even de naam kwijt ben wordt hier ook altijd goed gewaardeerd.

fullorder
8 juli 2005, 17:40
Inderdaad die Mudhoney is erg lekker! Verder zou ik eens kijken naar de Visual Sound Jeckyll & Hyde of de Fulltone Fulldrive. Ook die nieuwe Vox Cooltron pedalen lijken erg strak, maar die heb ik zelf nooit geprobeerd. Dat buizenpedaal van H&K waarvan ik even de naam kwijt ben wordt hier ook altijd goed gewaardeerd.

je bedoelt de H&K tubeman denk ik (zo heet ie toch, gitaarvrienden?)
die nieuwe vox pedalen ken ik verder ook (nog) niet, maar de fulldrive en de J&H zijn inderdaad ook zeker het proberen waard.

Jeanken
8 juli 2005, 20:49
Ik heb net een Voodoo Lab Sparkle Drive en Superfuzz getest, erg lekkere sound, wel niet over een Twin maar die verkoper had ook nog wat leuke pedaaltjes liggen zei hij, kan ik daar ook al eens kijken.
ik denk dat ik me toch twee pedaaltjes ga kopen, kheb de smaak al aardig te pakken..

Lucluc
8 juli 2005, 23:41
je bedoelt de H&K tubeman denk ik

Tubeman zuigt, Tubefactor is erg ok.

Welk type is het? Twin Reverb 135 watt, 100? Of een reissue?

H&K Tubefactor is een goede keus. Je kan ook en fuzz en een overdrive naast elkaar zetten. Big Muff met een TS-9 bijvoorbeeld. Dan hoeft het niet veel te kosten. Als je wat verder zoekt een oude Ibanez STL Super Tube of SML Super Metal. Proco Rat kan ook goed werken, maar zou niet mijn eerste keus zijn.

Jeanken
9 juli 2005, 13:40
Het is een Silverface van '75, 100 Watt, pas gereviseerd en nieuwe lampen in.
Ik denk ook dat ik een distortion en een fuzz ga kopen, ik wil zeker één Voodoo Lab pedaal, Sparkle Drive of Superfuzz ben ik nog niet helemaal uit, daarnet bij mijn nonkel zijn Marshall Guv'nor geprobeerd, zie ik ook wel zitten, zeker voor wat ze kosten kan je er geen miskoop aan doen denk ik. Misschien toch een Bluesbreaker ipv die Guv'nor, we zien nog wel, nu kan ik al wat specifieks testen in de winkel.

elysianguitar
12 juli 2005, 10:31
Ik heb zelf behoorlijk wat pedalen (gehad) en speel op fender versterkers: Twin amp en (vooral) Bassman:

Ibanez TS-9, Visual Sound Jekyll & Hyde, Boss DS1, Boss Blues driver, Menatone Red Snapper, RAT, etc...

Veel hangt natuurlijk af van je gitaar (pick ups) en je versterker (speakers), dus ik kan je alleen vertellen wat het beste werkt in mijn huidige set up (Fender Jazzmaster of Telecaster op Bassman LTD) en dat zijn momenteel de Boss Blues Driver (zeker proberen !!!), Menatone Red Snapper en RAT II.

Jekyll & Hyde is ook wel goed en veelzijdig, maar viel mij qua dynamiek weer tegen. In combinatie met humbuckers werkte het wel beter.

e_lukather
12 juli 2005, 10:52
Ik heb ooit met een tubeman over een twin gespeeld... maar dat was echt niks! Geluid was akelig beladen met modder.
Maar de over een transistor was het wel weer o.k.

Net wat dhr odijk zegt.. heel veel pedalen klinken echt gewoon niet over een twin. Ga ze echt goed uittesten.

e_lukather
12 juli 2005, 10:53
dubbel

marc_o
12 juli 2005, 11:42
Persoonlijk vind ik de Twin een onbruikbare versterker met een aardig clean geluid en veels te veel vermogen...wel leuk om er een orgel op aan te sluiten, maar meer ook niet. Ik zou eerder investeren in bijvoorbeeld een 40 watt Fender versterker met een lekkere dynamiek, zoals een tremoluxtopje ofzo, zet die er maar eens naast.

Speeddemon
12 juli 2005, 12:26
Ik heb m'n Tubefactor eens op een TwinR gebruikt en dat was heerlijk...

het pedaal kan namelijk redelijk wat mids produceren (met de voicing van 0 tot 5), en dat complementeert de wat hifi achtige sound (veel laag en hoog) van de Twin. Daarom is een TS9 ook zo populair voor een Twin.

Verder, goeie:
-Marshall Guv'nor MK I (maar die mafkees op marktplaats die er 150 voor vraagt, moet nagekeken worden. Pedaal is niet meer waard dan 80 euro)
-Ibanez SM9 Super Metal (reken op 80-120 euro en let niet op de naam)
-Zoom PD-01 PowerDrive (meer boost dan distortion, maar kan uiteindelijk nog een lekkere AC/DC drive geven uit zichzelf)
-Zoom HL-01 Hyper Lead (gaat van boost tot metaldistortion, hele overtuigende sound)

Lucluc
12 juli 2005, 18:19
Net wat dhr odijk zegt.. heel veel pedalen klinken echt gewoon niet over een twin.

Ik denk dat het goed is onderscheid te maken tussen een Twin, Twin Amp, Twin Reverb II, Twin Reverb 135w, Twin Reverb 100w, Twin Reverb 85w of Twin Reverb reissue. AUB oude blackface Twin Reverb niet vergelijken met een moderne Twin Amp met ovredrive kanalen en effectloop. Echt een wereld van verschil.

Een blackface of een 100w silverface kunnen erg goed klinken met een simpel overdrive pedaaltje ala TS-9.

e_lukather
12 juli 2005, 20:28
in dit geval was het een tubeman over een twin reverb.welke geen idee. Het was wel eentje van heel vroeger.

Jeanken
12 juli 2005, 21:33
Tis een silverface van '75, 100Watt. De Marshall Bluesbreaker lijkt ook wel wat, God wat een keus en wat een (relatief) klein budget..
Speakers zijn gewoon de originele, en moest een Twin zo slecht zijn als sommigen laten uitschijnen, waarom is hij dan zo verdomd populair, alleen al het feit dat er wel 100 versies van zijn (met een korrel zout te nemen voor ik hier reactie op krijg) bewijst toch dat ze tenminste iets in hun mars moeten hebben. Nuja, over smaak valt niet te twisten..
Nogmaals bedankt voor de reacties al, voorlopig heb ik al een Guvnor Plus binnen, gekregen van mijn nonkel, lag daar maar te verstoffen zei hij.