PDA

View Full Version : Soorten lak en methodes



Fuhgawz
8 juli 2005, 15:13
Na verschillende topics, incl. lak faq, te hebben doorgelezen is het me nog steeds niet helemaal duidelijk op welke manier ik het beste kan lakken, welke lak ik hiervoor kan gebruiken en waar dit te koop. Ik heb vanalles gelezen over acryllak en celluloselak en hoe deze in sommige situaties wel en andere niet kunnen reageren etc. Ik heb gelezen over lak al dan niet mengen en aanbrengen met een roller of borstel of gewoon uit een spuitbus van de Halfords, maar ik zie door de bomen het bos niet meer en het lak faq biedt in deze ook geen oplossing. Vandaar deze vraag: Welk type lak kan ik het beste gebruiken (cellulose, acryl, etc.) en welke methode kan ik hiervoor het beste gebruiken (verdunnen, roller, spuitbus)? Het gaat hier om een project waarbij ik een oude crappy gitaar de lak heb verwijderd en deze op een gemakkelijke en kostenefficiente manier mintgroen of een ander surfkleurtje wil lakken.
Dan heb ik nog een tweede vraag. Ik lees in verschillende topics dat schuurpapier met korrel 800, 1000 of 1200 gebruikt moet worden, maar bij de Gamma hebben ze hier maar tot 400. Waar kopen jullie dit ultrafijne schuurpapier?

chennie
8 juli 2005, 15:46
tja, er is geen beste manier, aangezien dat dan alle andere methodes overbodig zou maken. Dat zou dan weer betekenen dat het helemaal niet nodig is om over alle soorten en methodes te praten =)

Misschien is het ook verstandig wat wil je ? Wil je dekkend lakken, of wil je een blanke lak ? etc bij bepaalde eisen streep je al heel veel methodes en soorten door.

Ik weet niet alle ins en outs, maar mn laatste project heb ik gedaan met een tekening op acryl basis en cellulose lak. Het voordeel hiervan is dat het redelijk makkelijk werkt en je kan zo op reranch.com nalezen hoe je erom moet gaan mbt tot gitaren. Cellulose word namelijk veel grbuikt daarvoor. Het nadeel is dat cellulose lak een aflopendprodukt is, in potjes kan je het nog wel vaak vinden, maar spuitbussen, praat me er niet van =)

zo zijn er voordelen en nadelen voor alle soorten lak, ply, jacht, parket, acryl, etc etc op te stellen. Om echter een tabel weer te geven is wel lastig, want het is wel soms situatie gebonden.

Schuurpapier kocht ik bij de speciaalzaak, iedere stad heeft dat wel, van die hout/glas/verf/behang winkeltjes. Die verkopen vellen los.
Anders kan je ze bestellen bij voxhumana.

Fuhgawz
8 juli 2005, 17:42
Owkee, bedankt voor je antwoord! Ik zat zelf te denken aan eerst een dekkende laag (/lagen) als basis aan te brengen in blanke lak tot het goed hard is, vervolgens een paar weken laten drogen en dan een aantal lagen kleur te lakken en dat vervolgens weer met blanke lak af te werken. Dat moet sowieso in verband met de Fender decal die erop moet. Het moet een soort van surfgroen worden en erg glad zijn.
Ik heb in een ander topic gelezen dat acryllak en celluloselak met elkaar reageren. Heb jij daar geen moeilijkheden mee ondervonden?

chennie
8 juli 2005, 23:44
dus als ik het goed begrijp wil jij een kleurlak om dan vervolgens een blanke lak erover heen te doen ?
Ik denk dat jij een kleur verf bedoelt. en dat gaat aflakken met een blanke lak ? Als dat niet zo is dan lijkt me dat heel erg zinloos, gewoon kleur lak erop en je bent klaar namelijk. Wil je zon diepere glans dan heb je dus een kleur verf en dan blankelak (plus het vele schuren en polijsten)

Ok. ik heb dit door heel veel werk geleerd.
Acryl verf reageert weldegelijk met cellulose lak. Maar het is te doen en wel zo.
je acrylverf lost als het ware op in de cellulose lak, dus wanneer je het der te dik opdoet dan krijg je lopers met de verf erin. Of wanneer je smeert (met doekjes of kwast) en je geeft teveel druk, dan smeer je de verf uit. Als je gradienten schildert, dit lost op in de lak naar een egale kleur. Een voordeel alle egale oppervlaten smeren zichzelf redelijk uit. Dus het is niet zon ramp wanneer er een relief in je verf zit.
Een methode is te spuiten op een vlak oppervlakte, zo voorkom je enige druk en mogelijke lopers, vegen van de verf in de lak. Nadeel: cellulose lak in spuitbussen waren voor mij moeilijk te vinden
Een andere methode is snel en lichtjes erop smeren met een penseel. Nadeel, je laag wordt erg dik en niet egaal. Ook zijn haren een probleem en kwastafdrukken in de dikke laag lak, das lastig eruit te krijgen. veel schuurwerk.

VErdun de lak niet. Acryl verf kan niet tegen thinner. Mogelijke niet goed gemenge/opgeloste thinner zal reageren met de acryl. Resultaat de verf gaat bladeren.

Wat ik je kan aanraden is deze volgorde:
hout - porien opvullen - grondlak/sealer - witte rondverf (om de kleur beter uit te laten komen) - je verflaag - aflak - polijsten - pronken. DIt geeft een diepe gloss.

of nog sneller
hout - porien opvullen - grondlak/sealer - witte rondverf (om de kleur beter uit te laten komen) - je kleur in lak vorm (hier moet je even wachten totdat iemand reageert, want dit heb iok nog nooit gedaan) Dit is wat meer van die fender strats achtige finish. Denk ook aan autos. Die hebben ook de kleur als laklaag en niet onder een blanke laklaag.

mijn resultaat is overigens te zien op diit forum, onder de naam chennie goodfeather retriever

MattijsL
9 juli 2005, 11:13
Je kunt het beste gewoon de gebruiksaanwijzing lezen. Volgens mij werken sommige consumenten -autolakken (ik dacht van dupli-color) wel met een blanke hooglans- aflak / inbrandlaag, kan ook alleen bij de metallic - lakken zijn.

Raytheman
11 juli 2005, 11:29
Als je verder niet geinteresseert bent in authenticiteit en gewoon een dekkende laag wilt moet je effe naar de eerste de beste automaterialenboer gaan en daar een mooi kleurtje uitzoeken. Neem ook een spuitbus blanke hoogglans mee van het zelfde merk.( is allemaal acryl)
Er van uitgaande dat je gitaar al enkele jaren terug voor het laatst gelakt is geweest hoef je geen problemen te verwachten.
Succes ermee!