PDA

View Full Version : Mijn verbouwing van de strat



Orpheo
8 juli 2005, 12:24
ik heb dus gisteren een stratje opgehaald, leuk ding, daar niet van. ik heb alleen wat " probleemjes" met dat ding.

ik ben mn LP gewend, en als ik dan speel raak ik t volume niet steeds, op de strat wel...

en de 5way switch ook...

nu heb ik dit idee:

electronica helemaal vervangen. 3 volumes, geen tone. 2 superdistortions en de midden-single aanhouden. 5way blade vervangen door 3way, en 2way minitoggle voor de middensingle (alleen dus aan en uit) en de 3way schakelen alsof het een LP is. 2 van de 3 volumes: single/hum

en dan ook de slagplaat vervangen door een ' ander" exemplaar (perloid oid)

maar: probleem: ik kan voor geen meter solderen, heb ook geen soldeerbout. dit is nog wel te verhelpen, maar: kan het wel wat ik wil? en zo ja: waar vind ik een schakelschema, en wel DAT schema?

ps: is er anders een forumlid dat t voor mij zou kunnen solderen? stuur me maar even een PM als je t denkt te kunnen+willen. zeg dan ook ff erbij hoeveel je ervoor wilt hebben...

butters
8 juli 2005, 12:38
ik had hetzelfde probleem. bij overstap van ibanez artist. vooral de volume knop zat in de weg bij mij.

na een tijdje ben ik er wel aan gewend. het hindert nu niet (echt) meer.
misschien eerst een tijdje op spelen?

Ash ketchum
8 juli 2005, 12:43
wow, lijkt me wel een cool schemaatje, volgens mij is het wel te doen, volgens mij moet je de superdistortions als een tele aansluiten en het midden apart met dat 2-standenschakelaartje er tussen. Cker weten doe ik niet omdat ik alleen maar standaar schema's volg en soldeer.

Orpheo
8 juli 2005, 12:55
ik had hetzelfde probleem. bij overstap van ibanez artist. vooral de volume knop zat in de weg bij mij.

na een tijdje ben ik er wel aan gewend. het hindert nu niet (echt) meer.
misschien eerst een tijdje op spelen?

ja, zou kunnen he, meer op spelen :wink:

maar vergeet niet dat de Les Paul mijn main-axe is, en dat ik daar 2 tot 3 uur per dag op speel, en op de strat hooguit 1 uur per dag....

hmm, als een tele schakelen...ik moet nog ff nadenken hoe t precies te doen...

ik zat ook te denken of iemand t voor me kan doen, omdat ik dus zelf totaal NIET kan solderen. en om t n gitaarzaak te laten doen? neuh. beetje teveel geld (50 euro minstens) vandaar.

Fumi SG
8 juli 2005, 13:03
mensen, solderen is echt niet moeilijk!! :)

Orpheo
8 juli 2005, 13:07
mensen, solderen is echt niet moeilijk!! :)

vind ik wel :oops:

ik ben zo a-technisch als maar kan. ik snap de theorie wel, maar praktijk lukt me voor geen meter...:P

butters
8 juli 2005, 13:11
je zou ook een toonregeling kunnen opgeven en vervangen door een 5-standen draaischakelaar.

btw solderen is niet zo moeilijk. ga gewoon wat oefenen op een paar losse eindjes draad (oude radio's genoeg te vinden op straat). er zijn een paar dingen waar je moet opletten. maar die info zal je wel op 't net vinden.

Orpheo
8 juli 2005, 13:14
je zou ook een toonregeling kunnen opgeven en vervangen door een 5-standen draaischakelaar.

btw solderen is niet zo moeilijk. ga gewoon wat oefenen op een paar losse eindjes draad (oude radio's genoeg te vinden op straat). er zijn een paar dingen waar je moet opletten. maar die info zal je wel op 't net vinden.

ik heb zittte denken aan die draaischakelaar, maar dat heeft voor mij geen nut. ik wil alleen maar die 2 hums kunnen schakelen als een les paul. die middensingle te allen tijde aan en uit kunnen zetten. en ieder element de volume kunnen regelen. c'est tout. vandaar.

Pierz
8 juli 2005, 13:24
mensen, solderen is echt niet moeilijk!! :)

vind ik wel :oops:

ik ben zo a-technisch als maar kan. ik snap de theorie wel, maar praktijk lukt me voor geen meter...:P

Heb je het ooit geprobeerd dan? Het valt echt reuze mee hoor, maar ik zou eerst wel even oefenen op wat andere dingen en niet meteen aan die gitaar beginnen. En als je de theorie al kent en dus weet welke draadjes je waar aan moet solderen, dan is het helemaal geen probleem lijkt me.

Het geeft je ook meteen weer wat extra binding met je strat ;)

butters
8 juli 2005, 13:25
dan zou je de voor de volumeregeling van het middelste element een push-pull pot kunnen gebruiken. (uittrekken = element uitschakelen).

Orpheo
8 juli 2005, 13:44
mensen, solderen is echt niet moeilijk!! :)

vind ik wel :oops:

ik ben zo a-technisch als maar kan. ik snap de theorie wel, maar praktijk lukt me voor geen meter...:P

Heb je het ooit geprobeerd dan? Het valt echt reuze mee hoor, maar ik zou eerst wel even oefenen op wat andere dingen en niet meteen aan die gitaar beginnen. En als je de theorie al kent en dus weet welke draadjes je waar aan moet solderen, dan is het helemaal geen probleem lijkt me.

Het geeft je ook meteen weer wat extra binding met je strat ;)

ik heb t ooit geprobeerd, tot bloedens toe. letterlijk....maar t lukt me echt niet...nja, nog maar eens proberen dan (maar ik moet dan ook een soldeerbout kopen, en daar ben ik te krenterig voor)

BLOK182
8 juli 2005, 13:44
Tip: op de site van seymour duncan staan allerlei schema's voor bedrading, H-S-S, H-H, H-S-H de hele meuk, lekker groot en duidelijk!

Orpheo
8 juli 2005, 13:46
Tip: op de site van seymour duncan staan allerlei schema's voor bedrading, H-S-S, H-H, H-S-H de hele meuk, lekker groot en duidelijk!

ja, kheb t gezien net, mijn dank. ik heb ook al de schakeling gevonden die ik hebben moet. 2 humbuckers with 2 volume and tone met nog wat meuk, en dan singlecoil met onoff toggles. makkie he :wink:

Pierz
8 juli 2005, 14:19
ik heb t ooit geprobeerd, tot bloedens toe. letterlijk....maar t lukt me echt niet...nja, nog maar eens proberen dan (maar ik moet dan ook een soldeerbout kopen, en daar ben ik te krenterig voor)

Volgens mij zijn die dingen niet heel duur. Koop in ieder geval wel een boutje en geen pistool. Ik heb ooit zo'n pistool gehad, maar daar kan je echt niets mee. Hij werd zo heet dat de tin verbrandde en was ook veel te lomp om fatsoenlijk iets mee te solderen.

FruscianteFan
8 juli 2005, 14:30
Ik kan zelf voor geen meter solderen (paar jaar geleden geprobeert bij in mn lessen techniek, maar lukte gewoon nauwelijks) maar mijn leraar Duits heeft gisteravond mijn strat aangepast :)

Hij heeft zijn oude Japanse '50s elementen erin gebouwd en ze klinkt werkelijk zoveel mooier dan eerst :)
Daarnaast heeft hij het brugelement langs de tweede toonpot gesoldeerd, zodat die ook iets minder schel kan klinken.

Ik (of eigenlijk mn ouders :cool: ) heb er 40 euro voor betaald, is dat eigenlijk een redelijke prijs?

Bigfoot414
8 juli 2005, 14:36
Je leraar Duits?!? :D

Ik had afgelopen jaar zo'n lul voor Duits die amper wist wat een gitaar was 8-)

€40 lijkt me een mooi prijsje

FruscianteFan
8 juli 2005, 15:01
Mijn leraar heeft er wel verstand van hoor :wink:

Sowieso een aardige vent :)

Bigfoot414
8 juli 2005, 15:08
Dan heb je geluk, leraren Duits staan meestal niet bekend als 'toffe gozers' :wink: