PDA

View Full Version : Squier Strat special upgrade



Ash ketchum
8 juli 2005, 11:46
Van de week een squiertje gehaald bij feedback Apeldoorn, want voor 99 euro dacht ik me geen buil te vallen. Het werd een sunburst met rosewood toetsje, normaal is die 119 maar omdat de tremolo afgebroken was kreeg ik h'm mee voor 99.
Daarna bij Robberts guitars in Hilversum de volgende items gehaald voor de upgrade;
- originele fender slagplaat, red moto of red tortoise.
- Allparts 5-standen schakelaar.
- 3 Allparts potmeters van 250 KOhm ipv de 500 KOhm die er in zaten.
- Orange Spraque condensator.
- Graphtech zadels.

Na een uurtje origineel gespeeld te hebben beviel de feel wel maar de electronica niet dus heb ik h'm gestript. Toen ik de hals van de body haalde zag ik dat de hals een heuse vlam had in het gedeelte in gedeelte dat in de neckpocket zit :o :lol:
Daarna al het electronica op de nieuwe slagplaat gemonteerd en gesoldeerd, de originele elementen heb ik behouden omdat die me wel bevielen :roll: . De brugzadels heb ik vervangen voor Graphtechs.
De hals heb ik ook aangepakt want de frets heb ik namelijk gepolijst met een schuurwol en de fretuiteindes heb ik weggevijld.

Nadat ik het hele boeltje in elkaar had gezet en heb afgesteld (actie en intonatie) heb ik er flink op gespeeld. Meteen viel het me op dat 2 fretjes niet de helemaal op dezelfde hoogte als de rest lag, dus moest ik nog wat wegvijlen en polijsten. De toets en de hals hals had ingeolied met Pledge.

Het eindresultaat is een lekker spelende gitaar die makkelijk kan meekomen met m'n Fender strat MIJ, de electronica doet goed z'n werk en is een hele verbetering ten op zichte van de originele electronica, nu is de volume opbouw gelijkmatig ipv heel plotseling, ook doet de toonregeling ook echt iets met het geluid, het is nu in de uiterste standen van de toonregelaars niet te dof of te helder.
De noten trillen lekker na en de gepolijste frets spelen lekker soepel met bends. De bends vallen nergens dood en geen fretbuzz te bespeuren over de gehele toets. De actie is niet superlaag maar wel lekker genoeg voor een snelle speelstijl met onversterkt een lekkere speelvolume.[/list]

harrie-beton
8 juli 2005, 12:23
Leuk om een el cheapo gitaar te pimpen maar hoe klinkt hij - laat eens mp3 horen.

Heb je wel eens een duurdere strat bespeeld? Of een blade?

bloodiron
8 juli 2005, 12:24
goed werk man!
congrats

Ash ketchum
8 juli 2005, 12:33
@harrie-beton
het enige vergelijkingsmateriaal dat ikzelf voorhanden heb is een m'n fender MIJ, m'n gibson sg valt niet in dezelfde categorie als vergelijking. Ik bespeel vaak wat stratjes bij Feedback apeldoorn als ik pedaaltjes koop, meestal pak ik dan ook een USA strat maar zelfs dan moet ik een eentje zoeken met een lekkere afstelling en geluid. Een Blade heb ik nooit geprobeerd maar dat zal vast nog wel komen
Voor een MP3tje heb ik niet het materiaal voor op me computer.

d'oh
8 juli 2005, 17:47
zo'n gitaar heb ik ook, alleen heb ik nog niet veel andere onderdelen erop gezet

zitten alleen een nieuwe kam op en een nieuwe input dinges (ik weet de naam er ff niet voor) omdat de andere kapot ging, na dat ik op de kabel was gaan staan en de gitaar omhoog trok :evil:

het is idd een fijn gitaartje, maar het blijft wel el cheapo spul

Ash ketchum
8 juli 2005, 18:50
Wat me ook opviel is dat de stemmechanieken het best goed houden, omdat aardig veel bends gebruik in me speelstijl, overigens rek ik de snaren goed uit als ik ze er net op heb gezet. Als het uit de hand liep was ik toch van plan andere mechanieken er op te zetten, sperzels of schallers oid.
Ik wou trouwens gewoon een modernere strat met 22 frets naast me MIJ strat die een '54 reissue is met een bollere toets en dunne frets.