PDA

View Full Version : Ik moet het gewoon effe vragen



ammelis
30 augustus 2002, 21:10
Hier weer eens voor de verandering een paar stomme beginnersvragen:

1:Waar zetten jullie je duim als je speelt zonder plectrum, kan je hem op een element zetten of leer ik het dan verkeerd aan?

2:Mijn snaren kletteren heel erg tegen de fretten aan als ik speel, is dat bij jullie ook zo of is het beginnersbijgeluid?

3:Met welke vingers spelen jullie, alleen wijs en middelvinger?

4: Leuke beginnersliedjes?

Alvast bedankt, Annelies

Semafoor
30 augustus 2002, 22:47
1. het maakt weinig uit waar je je duim neer zet, het gaat erom wat je prettig vindt en wat voor geluid je eruit wil krijgen (in het midden is het geluid wat voller en bij de brug wordt het geluid wat scheller, maar dit bepaal je voor een groot deel ook met de elementen).
2. je snaren staan te laag/je hals is krom
3.jaja, in principe alleen je wijs- en middelvinger gebruiken (hoeft natuurlijk niet altijd, maar tis wel de standaard)
4. ehmmmm, als we het heel erg simpel gaan houden, dan: u2 - with or without you
pixies - where is my mind

en slechts een klein beetje lastiger:
outkast - the whole world

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Semafoor op 2002-08-30 22:47 ]</font>

AllodoX
30 augustus 2002, 22:55
----------
1:Waar zetten jullie je duim als je speelt zonder plectrum, kan je hem op een element zetten of leer ik het dan verkeerd aan?
----------

Ik zet m'n duim op het randje van een element, en speel dan zo op de bovenste 2 snaren.. ga ik naar de onderste snaren, dan zet ik hem OP het element, tegen een snaar aan. in principe kun je hem overal neerzetten.. alleen varieerd het geluid en de strakheid van de snaar dan :smile:

----------
2:Mijn snaren kletteren heel erg tegen de fretten aan als ik speel, is dat bij jullie ook zo of is het beginnersbijgeluid?
----------

Je moet leren spelen met beleid.. de snaar hoeft in principe maar een heel klein beetje te trillen om een signaal door te geven. als je leert met beleid te spelen, dan klinkt het geheel ook wat beter en strakker.

----------
3:Met welke vingers spelen jullie, alleen wijs en middelvinger?
----------

Yep.. alternate picking heet dat officieel :smile: om en om de middel en wijsvinger.

----------
4: Leuke beginnersliedjes?
----------

Hmm..

Blur - song 2
Metalica - Enter sandman
Incubus - 11am
Incubus - wish you were here.

----------
Alvast bedankt, Annelies
----------

Graag gedaan, Tim :smile:

janie
30 augustus 2002, 23:29
2. dat gekletter kan ook komen omdat je de snaar naar achter plukt, i.p.v. naar boven
3. ja, middel en wijsvinger, met de andere demp je
4. police, k's choice, bob marley, of gewoon radio aanzetten, en alles meespelen, niet de leukste methode, maar wel heel leerzaam

AllodoX
30 augustus 2002, 23:55
Yep.. da's de meest voorkomende beginnersfout.. dat je de snaren niet parallel aan het fretboard trekt, maar meer diagonaal erop trekt. veel oefenen..

flearulez
31 augustus 2002, 16:02
[quote]
).
2. je snaren staan te laag/je hals is krom

Uhm staat hij dan niet juist te bol???

Als hij TE krom staat heb je toch veel meer action...

Semafoor
31 augustus 2002, 16:32
Haha, ok, dat bedoelde ik eigenlijk ook ja.
Maar goed, waarschijnlijk zijn de andere 2 verklaringen hier beter van toepassing, ik was een beetje onvolledig.

jaspertomas
1 september 2002, 19:51
3: ik ben nu bezig met 3 vingers te spelen en met 3 of 4 vingers te roffelen (eerst je pink-, ring-, middel- en dan je wijsvinger)
, maar dat is iets ingewikkelder aangezien er dan meer combinaties mogelijk zijn. ik vind het wel de moeite waard om te oefenen, want zo kun je veel snellere stukken spelen. Het is eerst ff wennen, maar na n tijdje gaat het net zo makkelijk als met 2 vingers.

basswasp
1 september 2002, 21:28
'k vraag me af of je echt veel sneller kan spelen dan met 2 vingers, maar 't is wel geinig als je 't kan :smile:

Semafoor
1 september 2002, 21:43
Met je pink spelen is altijd wat onhandig, simpelweg omdat je pink korter is en minder krachtig dan je andere vingers.
Gitaarmethodes kan je natuurlijk altijd voor de lol gebruiken of als uitgangspunt nemen voor eigen versies (bv: duim voor e-snaar, wijsvinger voor a-snaar enz.), maar het stuk dat je hiervoor speelt moet er voor geschikt zijn.
Kortom, om een l*lverhaal kort te houden:
Met twee vingers spelen is het meest praktisch en begin bij het begin.

basswasp
1 september 2002, 22:07
Dat 'duim-e-snaar'-enzovoort-techniekje is idd wel handig, gebruik ik zelf ook weleens :smile:

AllodoX
1 september 2002, 22:46
Ik gebruik m'n duim om de E snaar af te dempen als ik op de A, D of G speel.

Ron C
2 september 2002, 09:55
Op 2002-08-30 21:10, schreef ammelis:
Hier weer eens voor de verandering een paar stomme beginnersvragen:

1:Waar zetten jullie je duim als je speelt zonder plectrum, kan je hem op een element zetten of leer ik het dan verkeerd aan?

2:Mijn snaren kletteren heel erg tegen de fretten aan als ik speel, is dat bij jullie ook zo of is het beginnersbijgeluid?

3:Met welke vingers spelen jullie, alleen wijs en middelvinger?

4: Leuke beginnersliedjes?

Alvast bedankt, Annelies


1. Op 1 van de elementen, soms op de E of A snaar, wanneer ik op D en G speel.
Op mijn 5 snarige bas heb ik meestal mijn duim op de B snaar.
2.Ik denk dat je de snaar niet goed raakt, waarschijnlijk pluk je hem een beetje, probeer je vinger recht op de snaar te leggen (bv A snaar), duw een beetje op de snaar en trek dan je vinger naar boven zodat ie land op de E snaar.
3. Wijs, middel en duim
4. Nummers van de Police zijn erg tof en niet al te moeilijk

ammelis
2 september 2002, 14:15
Dank u, dank u, dank u.
Het gaat nu al een stuk beter, niet zoveel gekletter meer, en fijn om te weten dat ik wel redelijk goed bezig ben.

Nog een vraag:
Heeft er iemand of weet iemand een filmpje of clip ofzo waarin je goed het slappen kan zien?
Ik ben nl erg benieuwd hoe dat er nu uit ziet.

bathmutz
2 september 2002, 14:24
op de site van warwick (kan je via bassist.pagina.nl op komen) staat een filmpje over percussive slapping, das wel een aardig filmpje. maar of je er ook zo slappen door leert weet ik niet.

veel plezier ermee.

BathmutZ

Ron C
2 september 2002, 14:26
Waarom ga je geen les nemen?
Vooral in het begin is dit zeer belangrijk, je hebt nu een zeer grote kans dat je de techniek verkeerd aanleerd, in het begin zul je daar weinig last van hebben maar op den duur kom je dan vaak niet verder vooruit, m.a.w. je beperkt jezelf. Wanneer je dan later les gaat nemen heb je grote kans dat je je oude techniek moet gaan afleren en een nieuwe aanleren, dit kost altijd meer tijd dan meteen goed beginnen. Dus mijn advies: les nemen van een goede basleraar! op het begin is het misschien wat saai maar je zult er veel baat bij hebben.(ik spreek uit ervaring)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ron C op 2002-09-02 14:26 ]</font>

ammelis
2 september 2002, 14:30
Ja, ik weet dat les nemen het beste is, maar ik heb me een tijd geleden al ingeschreven voor nog een jaar gitaarles, en dat is ook al betaald, dus dat ga ik eerst afmaken.
Daarna ga ik baslessen nemen.
Ik moet het dus nog een jaartje met mezelf, jullie en internet doen.

Ron C
2 september 2002, 15:01
Met gitaarles heb je in ieder geval een goede basis