PDA

View Full Version : Squier special upgrade



Ash ketchum
8 juli 2005, 11:12
De vakantie was begonnen dus ik dacht tijd voor een nieuw projectje.
Ik heb dus een squier strat special sunburst bij feedback Apeldoorn gehaald. Voor 99 euro kan ik me toch geen buil vallen dacht ik.
Daarna spulletjes gehaald voor de upgrade;
Amerikaanse 5-standen schakelaar.
3 allparts potmeters met de correcte waarde van 250 K Ohm ipv de 500 K Ohm die er in zitten.
Nieuwe condensator, zo'n orange spraque?!?!
Graphtech zadeltjes.
Originele fender slagplaat, Red Moto.
Extra tremolo veertje omdat ik de tremolo altijd op de body laat rusten en voor de rest toch niet gebruik.
Vervolgens een uurtje op de gitaar origineel gespeeld en daarna gelijkt gestript, niet dat de feel me niet beviel want die zat wel goed na een goed afstelbeurtje vind ik persoonlijk. Grappige van de hals is dat precies het gedeelte dat in de neckpocket zit een heuse vlam vertoont :lol: voor de rest was zelfs de body van massief hout ipv multiplex. Het zal wel agathis zijn oid. De elementen laat ik er voorlopig in omdat ik ze niet zo slecht vind :roll: De toets en de frets heb ik gepolijst omdat ik die wel een beetje aan de ruwe kant vond.
Na al het electronica gemonteerd en gesoldeerd te hebben op de nieuwe slagplaat heb ik de brugzadels vervangen voor graphtechs. Bij de nieuwe slagplaat kwamen niet alle gaatjes overeen met de ouwe slagplaat dus moest ik die ook erin priemen en de schroefjes erin draaien.
Na montage alles afgesteld te hebben (intonatie en action) en de hele hals ingeolied met Pledge, heb ik h'm flink bespeeld en gelijk viel me op dat gepolijste frets heel smooth spelen, helaas waren 2 fretjes niet de goeie hoogte dus na een goeie vijl operatie en polijstbeurtje was dat ook weer in orde.
De element hoogte heb ik op van de fender website gehaald, want met me stomme kop ben ik vergeten die op te meten toe ze nog op de "oude" slagplaat zaten.

Na een paar daagjes bespeeld te hebben en na wat wegvijlen en polijsten van die ene 2 frets is de algehele indruk niet verkeerd, het speelt heel relaxed, de noten klinken lekker door en nergens vallen de bends dood. Geen fretbuzz en het speelt heel soepel. De hals heeft een lekkere d-vorm met een lekkere vlakke radius en medium frets, weer is wat anders want met m'n Fender strat MIJ is een reissue met een v-shaped neck, dunne frets en volgens mij een 10 inch radius.
Misschien dat ik er nog ander elementen in doe maar tot nu toe bevalt het me prima, want de upgrade was opzichzelf echt geslaagd.
De volumeopbouw gaat nu gelijkmatig ipv alleen het laatste stukje van de draai aan de potmeter, de toonregeling doet nu ook echt wat met het geluid, de sustain is volgens mij net zo goed als op me Fender Strat MIJ. Ook al is het geluid iets meer helder dan m'n andere stratje terwijl die een maple toets heeft en de squier een rosewood toets heeft, maar dat kan ook aan de leeftijd en electronica liggen want de MIJ strat is volledig stock en 11 jaar oud, de squier daar in tegen heeft bijna al het electronica uit Amerika is hooguit een jaar oud.
Pics volgens snel!!!!!!!!