PDA

View Full Version : Essen voor een strat?



gjlp
8 juli 2005, 10:34
Aangezien elzen de meest gangbare houtsoort is voor een strat, en ik nog nooit op een essen strat heb gespeeld ben ik benieuwd naar jullie mening over strats gemaakt van essen t.o.v. elzen.

Geef hier je ongezouten mening :)

vulvasonic
8 juli 2005, 10:40
Bijtender dan elzen. En een heldere 'plok'.

Ik ben er zelf geen groot liefhebber van, hoewel het verschil ook niet overdreven hoeft te worden. Het zijn de puntjes op de i.
Het is te vergelijken met het verschil tussen een rosewood toets en een all maple neck.

fred dons
8 juli 2005, 10:47
tot 59 (vanaf 54) maakte Fender zijn strats van (swamp)ash (essen)
in de jaren 70 maakte fender wederom zijn strat uit ash maar nu de northern variant. Het is op zicht dus geen ongebruikelijke houtsoort voor strats

Persoonlijk vind ik ash "de klassieke " strat houtsoort, swampash is van nature een lichte houtsoort (dit is overigens wel afhankelijk van waar de boom precies is gegroeid en van welk stuk van de boom het hout voor de body komt) en heeft een open geluid met een prettig hoog
northern ash is van nature zwaarder (wordt ook gebruikt voor baseball bats) en is een compactere houtsoort (komt ook gevlamt voor) deze houtsoort heeft meer hoog in het geluid (kan meer richting maple klinken) en heeft meer sustain.
Transaparant gelakt is essen wat mij betref veelt mooier dan elzen door zijn mooie tekening in het hout

vulvasonic
8 juli 2005, 10:51
tot 59 (vanaf 54) maakte Fender zijn strats van (swamp)ash (essen)
in de jaren 70 maakte fender wederom zijn strat uit ash maar nu de northern variant. Het is op zicht dus geen ongebruikelijke houtsoort voor strats

Persoonlijk vind ik ash "de klassieke " strat houtsoort, swampash is van nature een lichte houtsoort (dit is overigens wel afhankelijk van waar de boom precies is gegroeid en van welk stuk van de boom het hout voor de body komt) en heeft een open geluid met een prettig hoog
northern ash is van nature zwaarder (wordt ook gebruikt voor baseball bats) en is een compactere houtsoort (komt ook gevlamt voor) deze houtsoort heeft meer hoog in het geluid (kan meer richting maple klinken) en heeft meer sustain.
Transaparant gelakt is essen wat mij betref veelt mooier dan elzen door zijn mooie tekening in het hout

Is wel een punt ja. Een goed stuk swamp ash klinkt een stuk levendiger en warmer dan de, meestal zwaardere, stukken hard essen.
Swamp-ash vind ik ook weer mooier dan elzen. Het heeft dezelfde warmte, maar ook meer definitie. Een strat met een goed stuk swamp-ash is helaas niet zo makkelijk te vinden (voor een 'normale' prijs).

fred dons
8 juli 2005, 10:58
klopt ik heb de mooiste stukken ash op andere gitaren dan fender (wat niet wil zeggen dat er geen mooi ash fenders bestaan)

by the way zelfs Prs heeft moeite om goede stukken ash te vinden, mijn swampash special heeft een body bestaand uit drie stukken met een kleine knoest op 1 van de stukken (ik heb er weinig voor betaald en hij klinkt waanzinnig, maar voor een gitaar van een kleine 3000 euri is dit eigenlijk onvergeeflijk)

Orpheo
8 juli 2005, 11:11
hmm. ok...leuk om dit te lezen. meer info :)

overigens, ik ben absoluut fan van ash boven alder voor strats. de ash-strats die ik bespeeld heb, klonken altijd levendig, sprankelend, " dik" en agressief, en de alder-strats hadden de neiging om doods-er te klinken.

mijn strat is overigens ook van ash. en LICHT DUDEE!!!!!!!!!....mijn LP is letterlijk 4 keer meer ofzo.

Bobbel
8 juli 2005, 13:02
Ik heb een strat van essen en ik moet zeggen dat het lekker helder klinkt... mooi ''klingelig'...

Antoon
8 juli 2005, 15:20
Strats tot 1956 Essen

fred dons
8 juli 2005, 15:39
je hebt gelijk Antoon en ik had iets precieser moeten zijn
tot 56 alle strats daarna alleen de see through blond (Mary Kay) en in mijn Galaxy of strats book houden die op in 59 (maar ik geef toe, ik doe dit even uit mijn hoofd)

overigens blijft mijn stelling dat in de jaren 70 ze dus weer wel grotendeels essen zijn overeind

hardus
8 juli 2005, 16:55
Volgens mij is essen juist de meest gangbare houtsoort voor strats en niet elzen (alder).

De strats die volgens velen het mooist klinken (L-serie bijv.) zijn van elzen. Toch?

Raytheman
8 juli 2005, 18:45
Deze is uit 1974..essen?
http://img82.exs.cx/img82/5763/fendertotaal6ep.jpg

Ash ketchum
8 juli 2005, 18:53
Wow, ik vind het wel een beauty, een kennis van me heeft een '74 precision bass die dezelfde kleuren heeft en die vind ook vet gaaf voor een basgitaar.
Ik heb wel es over die lite-ash strats en tele's gespeeld en die klinken onversterkt beter dan een mexico of usa variant.

Axelll
11 juli 2005, 22:02
Deze is uit 1974..essen?
http://img82.exs.cx/img82/5763/fendertotaal6ep.jpg

Daar hebbe ze zeker zon houten parket vloer in verwerkt :o !!

Shaggy
11 juli 2005, 22:52
dit is mooi essenhout voor een strat

http://www.musix.nl/tijdelijke_troep/blade6.JPG

Orpheo
11 juli 2005, 22:59
dit is mooi essenhout voor een strat

http://www.musix.nl/tijdelijke_troep/blade6.JPG

mooie blade :)

Bobbel
12 juli 2005, 00:11
hier kun je zien hoe strat van essen eruit ziet:

http://www.muddybank.com/afbeeldingen/gear2.jpg

vulvasonic
12 juli 2005, 00:59
Klein beetje off topic.

Ik heb een 82er strat waarvan de body is gemaakt van een houtsoort dat een nerf heeft in de richting van een stuk elzen, maar dan anders. De gitaar is echter behoorlijk zwaar en klinkt bovendien veel meer essen-achtig.

Ik weet dat in de periode waarin deze gitaar is gemaakt de gitaren standaard werden voorzien van essen bodies, maar door gebrek aan het vinden van stukken essen van goede kwaliteit heeft men een stuk of 200 bodies gemaakt van Hackberry (?), een houtsoort met de klankkarakteristieken van essen, maar met een minder spannende nerf.

Ik ben er een keer mee naar een gitaarbouwer gegaan en hij had het vermoeden dat dit 1 van die 200 exemplaren zou zijn. Klinkt wel heel vet trouwens.
http://img.photobucket.com/albums/v227/vulvasonic/Guitars%20and%20gear/SiennaStratBodyFront.jpg