PDA

View Full Version : hoe hou ik mijn fretboard schoon??



Swan
30 augustus 2002, 20:14
er zit een soort wittige aanslag op mijn fretboard, het ziet er nogal vies uit, speelt niet lekker en mn vriendin vind het verdacht...wie o wie weet hoe ik het schoon moet maken????

Noctiis
30 augustus 2002, 20:17
niet meer masturberen met je gitaar in je aarsch...
anders dan dat, de meeste muziekzaken hebben wel fretboard cleaner spul staan.
succes! :smile:

Cloud Strife
30 augustus 2002, 20:17
hmm ik heb ook weleens last dat men fretbord vies wit is, meestal heb ik als oplossing hiervoor dat ik een zwartdoekje gebruikt, et liefst een doekje dat afgeeft want dan worden de witte vlekke zwart zeg maar...

Anders Destium
30 augustus 2002, 20:56
Je hebt waarschijnlijk de voor de hand liggende technieken al gebruikt, er zijn wel eens mensen die een doekje met allesreiniger of schuurmiddel gebruiken maar dat durf ik zelf niet aan vanwege het hout eronder...
Er zijn verder wel middeltjes te krijgen, als je bijvoorbeeld fast fret gebruikt loopt je hals niet alleen lekkerder maar wordt je hals ook nog verzorgd
Suc6

Rubenios
30 augustus 2002, 22:09
Allereerst de snaren eraf halen... dan schoonmaken met wasbenzine (fretboard kan dan wit uitslaan.... dat maakt nix uit, gaat weg als je er lijnolie op doet... die dure fretboard schoonmaak spullen werken net zo goed als een fles lijnolie van 6 gulden duz naar mijn weten is de keuze dan al gemaakt... Ik hoor ook nog wel eens mensen die gebruik maken van teak olie... (=FOUT teakolie verdampt veel sneller en heel een hele slechte vul capaciteit)

Het is de bedoeling dat het fretboard dus de lijnolie opneemt, zodat er dus minder zweet/vuil in de nerven kan komen... dus doe een stuk of 3 lagen lijnolie en laat die goed intrekken...

Je kunt natuurlijk ook een ebben fretboard nemen, dat hou je makkelijker schoon....

Greetz, Rubenios

Deze vraag is trouwens al 103467887639 keer gesteld op dit forum duz zie andere topics....

Ic3gl0vE
30 augustus 2002, 23:11
Dunlop formula 65... kan je ook meteen je body poetsen, fleseje kost €3,50

Patrick M.
31 augustus 2002, 08:49
Ieder half jaar je fretboard schoonmaken met Lemon Oil, te koop bij iedere goede gitaarwinkel.

nilfisk
31 augustus 2002, 10:11
hahaha, nou, genoeg alternatieven, nu alleen nog ff beslissen welke je gaat doen :razz:

Ibanez
31 augustus 2002, 11:09
Gewoon met fastfret onderhouden. Dat spul gebruik ik zelf ook.

Noctiis
31 augustus 2002, 11:12
Cloud Strife, ben ik echt de enige die het doorheeft nu? :grin:

Swan
31 augustus 2002, 15:40
denk t wel Noctiis :grin:

hartelijk bedankt voor alle reacties :smile: