PDA

View Full Version : Mex standard strats, uw ongezouten mening graag



Baby Evil
7 juli 2005, 19:57
Ik zie er wel eentje zitten, maar verwelkom opinies, suggesties, of gewoon financiele donaties :D

Jan

BLOK182
7 juli 2005, 20:09
Vriend van me heeft er eentje. Netjes afgewerkt, speelt erg prettig, nek is een mooi stukje maple en met een hotrail in de brug klinkt het best:-) Ik wil zelf misschien nog een mex classic 50's scoren, in die aanbieding van musicstore :)

grayfink
7 juli 2005, 20:12
prima gitaar. de pu's kunnen beter, de mijne klinkt een beetje vlak.
De classic's zijn beter geloof ik.

BLOK182
7 juli 2005, 20:13
Classics zijn idd net een stapje hoger. Ik denk dat je der een zeer fijne gitaar aan hebt als je nog ergens een goed setje elementen op de kop kan tikken, tenminste, das mijn plan :D Een "kale" mex heb je in Duitsland voor 399, leuke prijs voor leuk ding!

screamindemon
7 juli 2005, 20:35
Ik heb zelf een 2e hands mexicaan, weet alleen niet het verschil tussen classic en standard kan iemand dat vertellen? :???:

Hoe dan ook ik vind het een prima gitaar en het geluid bevalt me beter dan die van de Highway series.

Orpheo
7 juli 2005, 20:40
ik heb net n nieuwe mex opgehaald. een '57 reissue of iets dergelijks. klinkt verdomd lekker en speelt ook nog eens heel goed. binnenkort ff 2 dimarzio superdistortions erin, en gaan met die banaan!

bazzieman
7 juli 2005, 22:40
Ik ben op zich wel benieuwd naar de tremolo, blijft die een beetje op stemming?

Orpheo
7 juli 2005, 22:45
Ik ben op zich wel benieuwd naar de tremolo, blijft die een beetje op stemming?

hmm...hmm....redelijk.

kijk, als je verwend bent met een tuneomatic, is iedere beweeglijke brug imo klote. maar hij doet t redelijk. de trem gebruik ik zelf niet. echt NIET. kheb m pas een dag, en ben nu al de tremarm kwijt.

maar ja, he! ik heb de topkam en de tuners vervangen....schaller lockingtuners en grafieten/benen topkam (beetje van beiden). dus dan blijft ie wel op stemming. althans; in die illusie waan ik mezelf :cool:

bat
7 juli 2005, 23:24
M'n Mex is net 10 geworden en zoals ik al ergens anders schreef is het nog steeds m'n true love. (okee, nu mag het vioolstrijkje weer weggedraaid worden als achtergrondmuziek...)

Op een iets gewijzigde knop-wiring, SD HotRails in de brug en wat kleine onderhoudszaken na is ie nog origineel en ik ben er dik tevreden mee.

Ik moet wel zeggen dat ik de recente Mexen iets minder mooi afgewerkt vind en de elementen ook minder vind klinken... Maar het kan ook zijn dat liefde blind/doof maakt...

Orpheo
7 juli 2005, 23:46
okay, dat zijn mooie verhalen bat!

ik heb mijn strat gekocht omdat ik uiteindelijk toch n strat moet hebben. gewoon om de verzameling compleet te maken. maar deze zal ik helemaal modden tot een " iron maiden" strat. Superdistortions erin, en gaan met die banaan!! oh ja, en wellicht ooit een andere trem. maar die SD's heb ik liever. en dan met per hum een 3way mini toggle; serie/parallel/single. kan je leuke dingen mee doen :)

Wabbie
8 juli 2005, 00:00
Mijn mex strat is net 15 geworden, en ik heb net zoals bat nog steeds het "thuis komen" gevoel als ik op haar speel. Ze is nog praktisch in orginele staat, heb ooit eens de 5 way switch vervangen en een extra veeer in de tremelo gezet. Verder gebeurd er ook zo min mogelijk aan deze gitaar omdat ze moet blijven klinken zoals ze al 15 jaar klinkt.

vulvasonic
8 juli 2005, 00:10
Mijn mex strat is net 15 geworden, en ik heb net zoals bat nog steeds het "thuis komen" gevoel als ik op haar speel. Ze is nog praktisch in orginele staat, heb ooit eens de 5 way switch vervangen en een extra veeer in de tremelo gezet. Verder gebeurd er ook zo min mogelijk aan deze gitaar omdat ze moet blijven klinken zoals ze al 15 jaar klinkt.

Dat gevoel van 'thuiskomen' heb ik op iedere strat. De stratocaster is gewoon de beste gitaar, in ieder geval op ergonomisch en praktisch gebied, die ooit is gemaakt.

De Mexicaanse serie ken ik niet, maar ze zien er vaak genoeg geil zat uit om ze snel te kunnen adoreren. Nu weet ik niet veel van de Mexicaanse Fenders, maar wat me wel is opgevallen is dat bij sommige modellen de walnoten plug is vervangen door een spuuglelijk stuk zwart plastic. Voor mij een goede reden om er geen te willen. De Mexicaanse reissues hebben dat gelukkig niet.
Ik zou me niet te goed voelen voor een mooie ReIssue, al hoor ik vaak dat de elementen slecht zijn. Maar ja, die dingen zijn te vervangen.

Orpheo
8 juli 2005, 00:15
Mijn mex strat is net 15 geworden, en ik heb net zoals bat nog steeds het "thuis komen" gevoel als ik op haar speel. Ze is nog praktisch in orginele staat, heb ooit eens de 5 way switch vervangen en een extra veeer in de tremelo gezet. Verder gebeurd er ook zo min mogelijk aan deze gitaar omdat ze moet blijven klinken zoals ze al 15 jaar klinkt.

Dat gevoel van 'thuiskomen' heb ik op iedere strat. De stratocaster is gewoon de beste gitaar, in ieder geval op ergonomisch en praktisch gebied, die ooit is gemaakt.

De Mexicaanse serie ken ik niet, maar ze zien er vaak genoeg geil zat uit om ze snel te kunnen adoreren. Nu weet ik niet veel van de Mexicaanse Fenders, maar wat me wel is opgevallen is dat bij sommige modellen de walnoten plug is vervangen door een spuuglelijk stuk zwart plastic. Voor mij een goede reden om er geen te willen. De Mexicaanse reissues hebben dat gelukkig niet.
Ik zou me niet te goed voelen voor een mooie ReIssue, al hoor ik vaak dat de elementen slecht zijn. Maar ja, die dingen zijn te vervangen.

wat is de plug waar je t over hebt....walnoot..zwart stuk plastic?

(overigens; imo is de best gemaakte gitaar ooit, qua sound en ergonomie en compleetheid de Les Paul...niet de strat....maar dat terzijde)

Dude
8 juli 2005, 00:53
het was mijn eerste electrische gitaar, uit 97.

speelt heerlijk hoor, voelt alleen wat lichtjes an in vergelijking met mn 79'er.

De hals is lekker smal en dun. Dat vind ik lekker spelen, strak afgewerkt maple.

Fretjes zijn alleen wardeloos, ik heb er een jaar of 4 non stop op gespeelt tot ik een 79'er kocht en eigenlijk zijn de fretten nu al flink ingesleten.

Elementen zijn imo bagger, heb het brugelement van de 79'er er in gezet en dat was meteen een wereld van verschil,

al met al een prima gitaar en meer dan zijn geld waard.

guitardude
8 juli 2005, 01:58
Ik ben ook van plan om er binnenkort 1 te gaan kopen. Moet me er maar eens in gaan verdiepen :)

Baby Evil
8 juli 2005, 08:24
Ik heb zowat alle strats uit de winkel waar ik werk geprobeerd, en van de goedkopere beviel deze me het best. Zelfs beter dan enkele amerikanen, enkel de US Corona en US 57 reissue klonken beter.

Goeie sustain, is het nu dat poplar ipv alder, ik weet het niet, maar ik merkte het al onversterkt. Pups zijn ok, wel wat noisy, en ik denk dat ik er een setje JB Fenders in ga steken.

Blijft de tweede stand goed zijn quack behouden als je een hotrails aan de brug steekt?

Twijfel nog om een Classic 50 te bestellen, maar deze gitaar ken ik nu, en ze is goed, en je weet nooit wat je binnenkrijgt als je iets bestelt.

Jan

Dude
8 juli 2005, 09:31
Goeie sustain, is het nu dat poplar ipv alder, ik weet het niet, maar ik merkte het al onversterkt.


ik vind de stustain juist teleurstellend, tonen vallen snel dood.



Blijft de tweede stand goed zijn quack behouden als je een hotrails aan de brug steekt?


zijn quack ?? wasdadanwee

Ash ketchum
8 juli 2005, 10:07
Dude schreef;

ik vind de stustain juist teleurstellend, tonen vallen snel dood.
Dat kan ook met afstelling te maken hebben, als de action heel laag is gefft dat minder volume dan een hoge action, ook als de tremolo niet op de body rust geeft dat minder sustain. Trouwens een setje graphtech zadeltjes maakt veel goed qua sustain.

Stratman70
8 juli 2005, 10:11
Een maatje van me heeft er ook één (mex. standard) uit begin jaren 90. Hij speelt erg fijn, elementen zijn wat minder. Hardware oké. Behoorlijk licht qua gewicht.
Maar op één of andere manier vind ik die gitaar niks hebben. Geen identiteit ofzo....ja....vaag, I know.

Droffie
8 juli 2005, 10:42
Wat kosten die Mex Strats zo'n beetje nieuw?

vulvasonic
8 juli 2005, 10:43
Dude schreef;

ik vind de stustain juist teleurstellend, tonen vallen snel dood.
Dat kan ook met afstelling te maken hebben, als de action heel laag is gefft dat minder volume dan een hoge action, ook als de tremolo niet op de body rust geeft dat minder sustain. Trouwens een setje graphtech zadeltjes maakt veel goed qua sustain.

FUCK SUSTAIN!

:D

BLOK182
8 juli 2005, 11:07
Wat kosten die Mex Strats zo'n beetje nieuw?
399 in Duitsland :)

Ash ketchum
8 juli 2005, 11:14
Vulvasonic schreef:

FUCK SUSTAIN!
:-D


Ieder z'n eigen meug, maar clean is het soms wel es handig. :wink:

Fumi SG
8 juli 2005, 11:44
Dude schreef;

ik vind de stustain juist teleurstellend, tonen vallen snel dood.
Dat kan ook met afstelling te maken hebben, als de action heel laag is gefft dat minder volume dan een hoge action, ook als de tremolo niet op de body rust geeft dat minder sustain. Trouwens een setje graphtech zadeltjes maakt veel goed qua sustain.

is het niet juist andersom?? Hoe hoger de actie, hoe minder output en andersom??

Droffie
8 juli 2005, 11:44
Wat kosten die Mex Strats zo'n beetje nieuw?
399 in Duitsland :)

Als ik had willen weten wat ze in het buitenland kosten had ik dát wel gevraagd, maar wat kosten ze hier in Nederland :???:

Ash ketchum
8 juli 2005, 11:49
@ Fumi SG
Sorry, ik bedoelde onversterkt, maar het kan wel zo zijn versterkt omdat de afstand tussen de snaren en de elementen iets groter is maar dat lijkt verwaarloosbaar.

Droffie
8 juli 2005, 11:49
Dude schreef;

ik vind de stustain juist teleurstellend, tonen vallen snel dood.
Dat kan ook met afstelling te maken hebben, als de action heel laag is gefft dat minder volume dan een hoge action, ook als de tremolo niet op de body rust geeft dat minder sustain. Trouwens een setje graphtech zadeltjes maakt veel goed qua sustain.

is het niet juist andersom?? Hoe hoger de actie, hoe minder output en andersom??

Het klopt allebei niet...Ik kan geen enkele reden bedenken waarom actie hoogte invloed heeft op de output.

Fumi SG
8 juli 2005, 11:51
hmz... Het verschil in volume kun je inderdaad niet echt horen, maar ik hoor wel verschil in hoeveelheid gain. Als de snaren hoger zet heb ik minder gain (en dus toch ook minder output?) :)

Of is dit weer iets wat ik alleen merk en niemand anders? :???:

Ash ketchum
8 juli 2005, 11:52
op akoestische gitaren klopt het degelijk wel, waarom bij electrische dan niet?

fred dons
8 juli 2005, 11:54
nee hoor en andersom is ook makkelijk te testen, schroef je pickups omlaag en de output gaat ook omlaag (maar dit gaat dus wel om de afstand pups snaren, afstand snaren toets waarbij de pickups ook meeveranderen in de hoogte heeft nagenoeg geen verschil in output tot gevolg

Fumi SG
8 juli 2005, 12:02
zoals Fred zegt bedoel ik het ook.... :wink:

actie was het verkeerde woord, maar dat is bij deze recht gezet! :oops:

BLOK182
8 juli 2005, 12:02
Wat kosten die Mex Strats zo'n beetje nieuw?
399 in Duitsland :)

Als ik had willen weten wat ze in het buitenland kosten had ik dát wel gevraagd, maar wat kosten ze hier in Nederland :???:
Voor veel Nederlanders zijn de Duitse winkels een stuk handiger en voordeliger dan de Hollandse toko's, maar goed, Feedback heeft ze voor 449, denk redelijke NEDERLANDSE richtprijs?

Droffie
8 juli 2005, 12:08
Wat kosten die Mex Strats zo'n beetje nieuw?
399 in Duitsland :)

Als ik had willen weten wat ze in het buitenland kosten had ik dát wel gevraagd, maar wat kosten ze hier in Nederland :???:
Voor veel Nederlanders zijn de Duitse winkels een stuk handiger en voordeliger dan de Hollandse toko's, maar goed, Feedback heeft ze voor 449, denk redelijke NEDERLANDSE richtprijs?

Oh ok...Ik woon alleen vlakbij Amsterdam dus winkelen in Duitsland is voor mij geen optie. :wink:

Droffie
8 juli 2005, 12:13
op akoestische gitaren klopt het degelijk wel, waarom bij electrische dan niet?

Het enige wat ik me kan bedenken is té lage aktie op een gitaar veroorzaakt fretbuzz wat tot minder volume leidt.

Verder heb ik nog nooit volume niveau verschil gemerkt op mijn akoestische gitaren alswel mijn elektrische door verhogen/verlagen aktie.
Ik zou graag een mening van een bouwer hier over horen. Ik vind de bewering wel interessant...

Ash ketchum
8 juli 2005, 12:25
Ik las het in het boek "de Gitaar" meeste dingen die er in staan hebben wel een kern van waarheid, uit dat boek heb ik ook geleerd hoe je moet intoneren en actie afstellen vandaar, het heeft me wel een een hoop geld bespaard als ik kijk naar de prijzen voor het afstellen van je gitaar

dejohan
8 juli 2005, 14:27
Dat gevoel van 'thuiskomen' heb ik op iedere strat. De stratocaster is gewoon de beste gitaar, in ieder geval op ergonomisch en praktisch gebied, die ooit is gemaakt.


Dat heb ik dus ook helemaal. Als er een wedstrijd zou zijn van de beste designs (om het even wat voor design) van de 20e eeuw, denk ik dat de Strat hoog zou scoren.

http://www.cooper.com/newsletters/2001_07/what_we_can_learn_from_the_stratocaster.htm

bat
9 juli 2005, 11:04
De Strat is slimmer, de LP vanuit houtbewerkingstechnisch oogpunt mooier gebouwd. Jammer genoeg vind ik LP's niet lekker spelen (ik kan er niks aan doen) want voor het geluid wil ik er nog steeds wel een hebben. Maarja om dan zoveel geld uit te geven terwijl ik er vrijwel nooit op ga spelen.

Enfin, het ging hier over Mex strats.

Die SD HotRails in brugpositie haalt inderdaad de 'quack' uit standje twee. Komt ook omdat ik voor de simpele montageoptie ben gegaan, dus geen coil tap enzovoort. Maar goed, dat ding zit er dan ook voor hele andere dingen (destijds speelde ik in een redelijk 'lawaaiïg' bandje). Tegenwoordig speel ik het meest op het midden-element, dat nog steeds origineel is. In combinatie met een JCM800 (of m'n Ampeg thuis) klinkt dat gewoon helemaal okee, ook met een randje overdrive uit m'n Jeckyll&Hyde.