PDA

View Full Version : De kleine Grote Versterker Test



DarknessAwaits
7 juli 2005, 12:11
Gisteren heb ik mijn dag opgedragen aan slechts 1 doel:
Uittesten van buizentops.

Oorspronkelijk was het idee om enkel de Brunetti XL R-Evo tegen de Dual Rectifier te testen, maar het ging anders dan gepland.

Wat me, naast alle klanken en piepen, opviel is dat dit voor het eerst is dat ik goed en aandachtig geholpen werd door een medewerker van Feedback (al moet ik zeggen dat ze nooit moeilijk gedaan hebben, maar dit was toch verfrissend). Of dit te maken had met mijn budget; ach... wie weet.

Als basis heb ik een Mesa Tradional 4x12 Rectifier kast genomen met v30's. Daar heb ik alle versterkers op geprobeerd. Wellicht is dit ook wel de oorzaak van enige uitkomsten maar het leek me beter om een vaste basis te hebben dan ook alle verschillende kasten mee te nemen in de vergelijking. De gitaar die ik heb gebruikt: Ibanez RG2570 met 2xEMG 81 en EMG SA.

1: Brunetti XL R-Evo

De allereerste top van de dag, die meteen de maat zette voor het cleane kanaal. Simpelweg fantastisch te noemen, schitterend helder en een heel evenwichtig uitgebalanceerd geluid.
De distortion vond ik echter tegenvallen, het deed me denken aan een opgefokte Marshall. Een echt strakke bottom-end was ook niet aanwezig. Een erg grote tegenvaller voor mezelf want ik was zo overtuigd door het cleane kanaal, de looks, de features en ook het prijskaartje.

Cijfer: 6


2: H&K Tri-Amp

Mijn oog viel op de occasion die ze hadden staan, zag er nog prima uit en zeg nu eerlijk: buizen achter een plexiglasplaatje, wat wil je nog meer?

Het clean viel tegen na de Brunetti, erg levenloos al was er wel een degelijke sound uit te krijgen.
Distortion was al meer wat ik zocht, wat smoother en strakker. Maar toch leek het alsof hij op de achtergrond bleef liggen. Er zat naar mijn mening te weinig punch in, of aggressie. Hoe je het ook wilt noemen dit was 'm ook niet
Voordeel zou wel de midi-uitrusting zijn maar nadeel vind ik de overmaat aan kanalen. Uiteraard kan het heel handig zijn als je covers speelt of gewoon behoefte hebt aan veel geluiden, maar die behoefte heb ik gewoonweg niet en ik ben echt op zoek naar een 2- of 3-kanaals versterker met pure geluiden. Deze viel dus ook af.

Cijfer: 6.5


3: Mesa Triple Rectifier

Dit zou dan mijn verlossing moeten zijn uit de tonenhel. Deze versterker kan het allemaal; schitterend clean en overdonderend bruut. Zo zie je maar hoe je beinvloed kan worden door de media.

Clean vond ik 'm erg plat en niet sprankelend. Tevens vrij inspiratieloos.
De distortion (alleen de Modern Drive echt goed geprobeerd) vond ik te compressed klinken, en hij lijkt me ook niet echt fantastisch door de mix snijden. Nu weet ik dat het flink instellen is geblazen bij Mesa's maar als de basis al niet naar m'n zin is, dan is er verder weinig te zoeken. Ik kan me overigens wel weer goed voorstellen dat hij voor het ruigere uptempo werk e.d. goed uit de verf komt. Het klinkt an sich erg lekker om je flink mee uit te leven.

Cijfer: 7.5


4: Peavey JSX

Ach ja, ik was nu eenmaal toch van mijn geloof afgevallen, dus waarom ook niet?

Het clean verraste me enigszins, erg helder maar aan de andere kant ook wel vol. Helemaal niet verkeerd al leek het me niet de meest karaktervolle sound.

Distortionwise zat het ook wel snor; strak en vollop aanwezig. Eigenlijk weinig mis mee, maar toch niet mijn geluid.

Maar de vormgeving... het mag natuurlijk eigenlijk niet uitmaken hoe je amp eruit ziet als 'ie maar klinkt. Maar toch heeft het uiterlijk ook een rol in het totaalplaatje van hoe jij (en anderen) je versterker zien. Persoonlijk vind ik het een kitscherige versterker, en daar is natuurlijk niets mis mee. Maar je moet er wel van houden.

Cijfer: 7


5: H&K Trilogy

In tegenstelling tot de Tri-Amp klonk deze wat puurder, wat directer. Na het aangaan van de lichtkooi (écht hoerig mijnsinziens) was er een lekkere sound te ontdekken. Overdrive's waren ook goed te versmaden al was het nog niet mijn geluid. Vreemd punt vond ik het 3e kanaal: Lead en Ultra Lead, waar ik niet echt een duidelijk gain-verschil kon ontdekken. Ultra Lead klonk me wel iets zompiger...

Cijfer: 7.5


6: Mesa Stiletto

Het clean kanaal stak redelijk af van die van de Rectifier, hij had meer bite en was toch over het algemeen meer aanwezig. Distortion vond ik persoonlijk niet ver genoeg gaan, misschien erg geschikt voor hard-rock maar een smeuig geluid kreeg ik er niet uit. Ook het afgrijselijke kroko-leer met bobbels zo groot als je kleine teen vond ik niet echt aantrekkelijk.

Cijfer: 6.5


En toen waren alle (voor mij) interessante amps op in Feedback (op een Bogner na dan... maar dat wilde ik mezelf niet aandoen). Er waren geen Engl's meer, ook tot verbazing van de medewerker. Mijn werk zat er dus zo'n beetje op dacht ik.

Eenmaal in de auto ging ik mezelf ten rade. Ik heb toch een Laney? En mijn droomversterker was op een punt de VH100R? Na eventjes in mijn geheugen graven herinnerde ik mij dat ze bij Verspuij enkele jaren geleden Laney cabinets hadden staan. Dit deed mij vermoeden dat ze misschien ook wel een top ervan hadden. 10km file door de stad verder kwam ik erachter dat dit dus niet het geval was. Maar:

7: Engl Powerball

Geholpen door een van de altijd opdringerige medewerkers van Verspuij, mocht ik dan op een volledige Engl-stack spelen. De standard 412 uitgerust met v60's was dit keer de basis.

Het clean viel me totaal niet tegen, en was voller dan ik had verwacht na het 2 dagen in bezit hebben van de E530. Ook de brightfunctie klonk leuk, maar de functionaliteit live lijkt me niet echt fantastisch omdat het toch wel erg scherp wordt op hoge volumes.

Direct door naar kanaal 4 uiteraard. De Powerball heeft werkelijk een lading aan gain waar je stil van wordt. Ik heb de gain teruggedraaid naar net over het midden, dat was al genoeg. Zelfs voor mij...

Een goede chunk, en een krachtig aggressief geluid. Low bottom of hoe ze het ook genoemd hebben vond ik een beetje overdaad, die heb ik dan ook verder uitgelaten.

Cijfer: 8.5


---------------------------------------------------------------------

Ik was toch aangenaam verrast door Engl, maar ik vraag me af in hoeverre ik vooruit ga door die €1600,- uit te geven. Nu heb ik een transistorbakkie, en hoewel jullie vrijwel allemaal direct roepen: BUIZENBAK!!! BUIZENBAK!!! BUIZENBAK!!! BUIZENBAK!!! op de toon waarmee heksen vroeger naar de brandstapel werden gedragen, ben en blijf ik nog altijd onder de indruk van het apparaatje. Het clean is dan wel niet superhelder maar wel mooi, en de distortion gaat ontzettend laag en komt toch overal bovenuit/tussendoor.

Als ik hem mee zou nemen in mijn versterker test zou ik 'm een cijfer van ongeveer 7.5-8 geven. 't Klinkt misschien gek, en wellicht als ik ze naast elkaar zou proberen dat ik dan het licht zie. Maar nu zit ik toch wederom met een dilemma.

Liefst zou ik ook de Engl Savage 120 uit hebben geprobeerd, want wellicht is dat nog meer wat ik zoek. Misschien is dat wel de 9.0 die ik zoek. Iets minder aggressief en iets romiger qua distortion. Als iemand een tip heeft waar ik 'm zou kunnen proberen dan hoor ik het graag; liefst regio Rotterdam of Utrectht maar Arnhem e.d. word me toch wel een beetje te gek.

*disclaimer*
Ik beweer geen geluidkenner te zijn, verre van dat. Derhalve moeten de mensen die zich op hun tenen getrapt voelen zich niets van mijn commentaar aantrekken en gewoon vrolijk blijven doorspelen op hun versterkers alsof er niets gebeurd is. Kritieken posten mag natuurlijk altijd.

AART
7 juli 2005, 12:47
probeer eens een 5150(6505) of de 5150 Mark II(6505 +).

houdt je misschien nog geld over voor een fender voor het clean ofzo.

DarknessAwaits
7 juli 2005, 13:18
Ja, maar dan moet ik 2 versterkers meezeulen naar een optreden... Dat is het enige princinpiele bezwaar, maar het telt wel flink mee.

AART
7 juli 2005, 13:25
anders zou je ook eens kunnen kijken naar een Mesa/Boogie Mark III/IV

NeeraDJ
7 juli 2005, 14:34
Mark IV is ook een tweaker hoor!
Ik denk dat we veel aan je reviews zullen hebben en bedankt daarvoor Darkness. Mijn enige bezwaar is eigenlijk dat je de looks ook meenam in je eindoordeel (toch?), ik denk dat zoals je zelf al zei zoiets heel subjectief is. Ik vind de JSX er bijvoorbeeld heel cool uitzien, maar heb er jammer genoeg nog niet in kunnen pluggen.

H.Manback
7 juli 2005, 15:22
Weet je wat toch een beetje de ellende blijft. Het blijft allemaal subjectief. Wat de een een geweldige scheur vindt, zal de ander compressed noemen en dof.

En daarnaast is volgens mij je speel stijl ook een niet te onderschatten factor.

Maar uiteindelijk ben je zo te zien wel een stuk wijzer geworden toch? En misschien blijf je uiteindelijk toch bij je huidige versterker, ik zou het toch even een paar weken laten bezinken, en later nog een keertje die ENGL proberen om een eind oordeel te vellen.

RouwGrasSlayer
7 juli 2005, 20:23
leuk verslag!

Maar wat voor een amp speel je nu dan?
en waarom geef je die een hoge beoordeling?
eerste rede natuurlijk het is je eigen amp :-D

H.Manback
7 juli 2005, 20:56
Mwah, eigen amp of niet, die van mij krijgt geen al te hoge beoordeling hoor ;) (Fender oefenversterkertje)

DarknessAwaits
8 juli 2005, 00:11
Ten eerste: bedankt voor de positieve reacties!

Ten tweede:

Maar wat voor een amp speel je nu dan?
en waarom geef je die een hoge beoordeling?
eerste rede natuurlijk het is je eigen amp :-D

Ik speel nu op een Laney TF700, en ik blijf het zelf ook vreemd vinden maar dat ding klinkt gewoon echt goed. Zeker als je weet dat hij maar €360 ofzo heeft gekost.

Het is niet zozeer omdat het 'mijn versterker' is, dat ik 'm goed vind klinken. Al moet ik wel zeggen dat ik naar het geluid ben toe gegroeid. Ik ben begonnen met een DOD Deathmetal distortion ( :oops: ) omdat ik de gain van de Laney niet goed genoeg vond. Na aanraden van een beter gitarist dan ik zelf was (en ben) heb ik zijn Rocktron Rampage gekocht, om die als distortion te gebruiken.

En toen op een dag zag ik het licht: gewoon zijn eigen overdrive. Met het volume op 7 hakt het gewoon de groenten in de spreekwoordelijke pan. Maar zoals altijd ben ik overtuigd dat het beter kan. Vandaar deze zoektocht.

Zoals al in andere topics was te lezen had ik ten eerste mijn zinnen gezet op de VH100R van Laney. Maar om een kort verhaal klein te maken: hij ruiste als een malloot. Dat was echt niet normaal. Maar aangezien dat exemplaar 2e-hands was ga ik nu toch weer ernstig twijfelen.

Ik heb vandaag flink nagedacht onder het werk, want ja: je werk doen is ook zo saai. Toen kwam ik tot de conclusie dat ik niet op zoek ben naar een nieuwe sound, maar enkel de huidige verbeterd wil hebben.
Met die gedachte heb ik uiteindelijk besloten dat ik sowieso nog een (nieuwe) VH100 wil uitproberen. Ik weet alleen nog niet waar dat zou kunnen want volgens mij wordt Laney maar mondjesmaat verhandeld in Nederland.

't Zou mooi zijn als dat 'm werd... dan blijft er nog een uitzicht bestaan op een PRS :lol: .

O, en by the way: voor zover je de cijfers voor jezelf als bruikbaar kunt beschouwen, kun je er wel van uit gaan dat het uiterlijk al met al heel weinig invloed erop heeft gehad. Ze zijn dus 98% gebaseerd op wat ik van het geluid vond.

Vampire
8 juli 2005, 10:23
Feedback in Utrecht had nog wel wat staan van Laney, maar je bent al bekend met de winkel en ik weet ook niet precies wat er stond. En het was ook niet veel wat er stond...

[Edit] Wat ik probeer te zeggen is dus dat je niet speciaal daarvoor moet gaan denk ik, maar als je binnenkort toch in Utrecht bent ofzo, dan zou ik wel even langsgaan :lol:

guhlenn
8 juli 2005, 11:13
Mesa's zijn een hoer om uit te testen. Ik heb ooit blind een studio combo gekocht, was extreem teleurgesteld, maar na een maandje tweaken blijer dan ooit. Het puint i snet dat er niet echt ëen basis geluid"is./ tisd geen marshall, wara een toon een beetje veranderd kan worden.

DarknessAwaits
8 juli 2005, 11:26
Mesa's zijn een hoer om uit te testen...

Dat heb ik al vaker gelezen. Nou, niet letterlijk dan maar wel iets in die zelfde richting. Ik ken iemand met een Dual Rectifier en ik zal 'm toch eens vragen of ik 'm een keertje kan komen beluisteren wanneer hij 'm bespeelt.

guhlenn
8 juli 2005, 11:30
LOL, tsja m'n woordkeuze werkt tegen me. Maar het is waar, je moet hem echt even stevig tweaken, het wordt vaker gezegd maar de interactie tussen de EQ is ECHT verbazingwekkend.

Ibanez RuleZ
8 juli 2005, 11:53
ik vind dat de rectifier wel een basisgeluid heeft, maar zeker de oudere mesa's zoals de mark serie en de studio 22 etc zijn een crime om te tweaken, ik heb mn quad pre al euhhhhh 3 jaar en het klinkt echt wel cool, maar na het laatste optreden (slechte speakerkast die daar stond) kan ik weer gaan draaien er aan, want hij klonk te dof :razz: je blijft bezig.

Harrald

BLOK182
8 juli 2005, 11:55
Na flink wat getweak wist ik uit de rectoverb top een heerlijke sound te halen. Uit mijn oude Mesa Nomad kreeg ik na een halfjaar experimenteren ook pas "mijn" sound.

Lock en Load
8 juli 2005, 12:24
Heel erg bedankt voor deze reviews gast! ik maak eerst mijn klein ondersteunende rackje af voor bij mijn Line 6 Duo-Verb, dan 1 of 2 gitaartjes en dan ben ik in de markt voor een goede buizen top. Dus dan ga ik ook eens een rondje Duitsland en Randstad maken 8-)

spanky_franky
8 juli 2005, 17:26
Bedankt voor de moeite!

Zelf zit ik ook te denken aan een top+4x12 uit dezelfde prijsklasse, al wordt dat op z`n vroegst volgend jaar.. Zo`n test blijft natuurlijk subjectief, maar desondanks kan ik er wel het een en ander uit opmaken over de versterkers onderling.

Nicci
8 juli 2005, 19:12
volgens mij staat er een laney op marktplaats. top + 4 * 12.

DarknessAwaits
9 juli 2005, 10:53
Ja, ik heb die gast al gemaild maar ik krijg nog geen antwoord.

Nicci
9 juli 2005, 11:07
bellen gaat sneller . . .
:D

Flatcat
9 juli 2005, 11:22
Die Brunetti heeft wel 3 kanalen.. Je bespreekt maar clean en distortion. Het tweede kanaal vind ik ook niet zo goed maar met het derde krijg ik dan weer bijna elke show complimenten over m'n sound.

Nuja, uiteindelijk in die prijsklasses is het idd allemaal een kwestie van smaak maar kun je bezwaarlijk nog iets kut noemen.

DarknessAwaits
9 juli 2005, 12:57
Die Brunetti heeft wel 3 kanalen.. Je bespreekt maar clean en distortion. Het tweede kanaal vind ik ook niet zo goed maar met het derde krijg ik dan weer bijna elke show complimenten over m'n sound.

Nuja, uiteindelijk in die prijsklasses is het idd allemaal een kwestie van smaak maar kun je bezwaarlijk nog iets kut noemen.

Tsja, ik weet het niet hoor. De versterker leek me echt het einde, maar de distortion kon ik gewoon niet aan wennen. Ben wel benieuwd hoe jij 'm laat klinken iig.

Uriel
11 juli 2005, 15:07
Goeie test!
Maar als je bij Feedback was, hadden ze dan geen Rivera? Dat was in dit rijtje echt 'n aanrader geweest. Best strakke distortion, mooie cleane klanken, veelzijdig, duidelijk in bediening... En je ziet ze niet zoveel, dus dat geeft je ook weer iets aparts :)

DarknessAwaits
14 juli 2005, 01:28
Goeie test!
Maar als je bij Feedback was, hadden ze dan geen Rivera? Dat was in dit rijtje echt 'n aanrader geweest. Best strakke distortion, mooie cleane klanken, veelzijdig, duidelijk in bediening... En je ziet ze niet zoveel, dus dat geeft je ook weer iets aparts :)

Ik heb in ieder geval geen top van ze gezien, dus werd 't niets. Ben nog wel steeds op zoek naar een Koch Powertone II om uit te proberen. Iemand ideeën?

Orpheo
14 juli 2005, 09:29
Goeie test!
Maar als je bij Feedback was, hadden ze dan geen Rivera? Dat was in dit rijtje echt 'n aanrader geweest. Best strakke distortion, mooie cleane klanken, veelzijdig, duidelijk in bediening... En je ziet ze niet zoveel, dus dat geeft je ook weer iets aparts :)

Ik heb in ieder geval geen top van ze gezien, dus werd 't niets. Ben nog wel steeds op zoek naar een Koch Powertone II om uit te proberen. Iemand ideeën?

in den haag, max guitars. die weet ik zo uit mn hoofd...

uhm....meer weet ik niet. sorry.

jorrit
14 juli 2005, 10:23
Die Brunetti heeft wel 3 kanalen.. Je bespreekt maar clean en distortion. Het tweede kanaal vind ik ook niet zo goed maar met het derde krijg ik dan weer bijna elke show complimenten over m'n sound.

Nuja, uiteindelijk in die prijsklasses is het idd allemaal een kwestie van smaak maar kun je bezwaarlijk nog iets kut noemen.


ik vond het derde ook meesterlijk, wat een volle zware sound... maar goed smaken en daarom dus ook instellingen verschillen..

de koch powertone 2 zou ik zeker ook gaan testen, als die net zo goed is als de twintone qua dynamiek issie zo vet.

DarknessAwaits
14 juli 2005, 10:34
Goeie test!
Maar als je bij Feedback was, hadden ze dan geen Rivera? Dat was in dit rijtje echt 'n aanrader geweest. Best strakke distortion, mooie cleane klanken, veelzijdig, duidelijk in bediening... En je ziet ze niet zoveel, dus dat geeft je ook weer iets aparts :)

Ik heb in ieder geval geen top van ze gezien, dus werd 't niets. Ben nog wel steeds op zoek naar een Koch Powertone II om uit te proberen. Iemand ideeën?

in den haag, max guitars. die weet ik zo uit mn hoofd...

uhm....meer weet ik niet. sorry.

Ah, thanx dat is in ieder geval nog goed te doen qua afstand (ca. 80 km). Ik zal er volgende week eens gaan koekeloeren.

marc_o
14 juli 2005, 11:10
Goeie test!
Maar als je bij Feedback was, hadden ze dan geen Rivera? Dat was in dit rijtje echt 'n aanrader geweest. Best strakke distortion, mooie cleane klanken, veelzijdig, duidelijk in bediening... En je ziet ze niet zoveel, dus dat geeft je ook weer iets aparts :)

Die hádden ze wel, maar die heb ik nu thuis, de Rivera knucklehead en de Fandango, beide van Feedback!

Maar een ieder is welkom ze eens te komen testen hoor :)

Lock en Load
14 juli 2005, 16:52
Goeie test!
Maar als je bij Feedback was, hadden ze dan geen Rivera? Dat was in dit rijtje echt 'n aanrader geweest. Best strakke distortion, mooie cleane klanken, veelzijdig, duidelijk in bediening... En je ziet ze niet zoveel, dus dat geeft je ook weer iets aparts :)

Die hádden ze wel, maar die heb ik nu thuis, de Rivera knucklehead en de Fandango, beide van Feedback!

Maar een ieder is welkom ze eens te komen testen hoor :)

Dat moest je er ff inpeperen, hè? :wink:

marc_o
14 juli 2005, 22:07
Eh.........Ja, ik geloof dat je gelijk hebt.

:)

AART
15 juli 2005, 11:22
heb je al reactie gehad van die laney gast?

harrie-beton
15 juli 2005, 12:03
heb je de amps getest met je eigen gitaar?

AART
15 juli 2005, 12:19
De gitaar die ik heb gebruikt: Ibanez RG2570 met 2xEMG 81 en EMG SA.

Zo komen ze niet stock uit de fabriek dus lijkt me wel.

RouwGrasSlayer
15 juli 2005, 21:56
De gitaar die ik heb gebruikt: Ibanez RG2570 met 2xEMG 81 en EMG SA.

Hoe klinken die EMG's in die Ibanez?
Ik heb zelf namelijk ook een RG2570EX-CPK en stock komt die niet met EMG's.

DarknessAwaits
16 juli 2005, 00:53
Die laney gast heeft gereageerd maar nu slaan continue de fuses uit de versterker... dus hij gaat er eerst nieuwe eindbuizen in (laten) zetten. Dat is dus ff afwachten.

En idd; de ibanez is mijn eigen gitaar. Stock komt hij niet met EMG's maar met de IBZ/dimarzio elementen. Die klinken ook wel aardig maar ik was er zeker niet van onder de indruk. Gewone dimarzio's zijn een stuk beter.

Ikzelf vind de EMG's buitengewoon klinken in de ibanez. Ik heb niet erg veel referentie materiaal betreffende de elementen zelf, maar ik heb wel het idee dat EMG minder kieskeurig is aangaande de houtsoort. De 81's klinken strak, aggresief en stil als ze dat moeten zijn en de SA klinkt erg evenwichtig.

RouwGrasSlayer
16 juli 2005, 11:09
Heeft het nog veel zaag werk opgelevert om de EMG er in te zetten en hoe veel heeft je dat geintje gekost?
Ik zit zelf ook een beetje met de gedachte te spelen om er nieuwe elementen er in te zetten. Ik vind dat de stock elementen iets te veel hoge en te weinig lage geeft en hij zo ook nog wel iets meer output mogen hebben.

ben79
16 juli 2005, 11:47
powertone2 is te koop bij jukebox, als je wil testen mag je ook altijd bij mij langskompen, ik heb de laatste nieuwe de 2.2 zeg maar, met de midboost knopjes.

DarknessAwaits
16 juli 2005, 23:09
@ben79: ey bedankt, maar je woont in België, toch? Das wel een eindje...

@RouwGrasSlayer: Als het goed is heeft dat geintje me €185 (voor de KH-21 set, prewired enzo 2e hands maar als nieuw) en €55 euro (voor de single coil, 2e hands en dat kun je zien) gekost. Echt heel laag zijn ze niet, tenminste niet modderig. Ik vind ze iig laag zat gaan, maar dat is weer iets persoonlijks.

Ik heb niets hoeven te verzagen, maar het batterij verwisselen is een VRESELIJK werk, omdat hij tussen de potmeters, slagplaat en de body is geklemd. Het past echt nét. Maar als je een beetje netjes te werk gaat met de draadjes dan is het te doen.

Ik weet niet waar je woont, maar je mag 'm best een keertje komen uitproberen.

AART
16 juli 2005, 23:13
@darkness: die 2570 heeft standaard toch geen slagplaat?
of heb je de 2550?

DarknessAwaits
18 juli 2005, 12:16
@darkness: die 2570 heeft standaard toch geen slagplaat?
of heb je de 2550?

Dan heb ik de 2550... ik haal ze altijd door elkaar :-D