PDA

View Full Version : Kan ik een digitale ingang solderen op mijn geluidskaart??



telecastermaster
6 juli 2005, 15:41
Graag hulp gevraagd met deze (voor mij) belangrijke kwestie. De vraag is minder idioot dan het lijkt.

Al geruime tijd wil ik gebruik maken van de digitale ingang van mijn Terratec EWX 24/96. Deze geluidskaart heeft echter een optische (S/PDif) digitale ingang terwijl mijn hardware van die digitale tulpaansluitingen heeft. Een optie is natuurlijk om een digitale converter aanteschaffen (M-audio heeft b.v. CO2 a raison van E 50,-), maar nu lees ik opeens een review van Sound on sound magazine (waarin de EWX vergeleken wordt met de M-Audio Audiophile 24/96 kaart) waarin wordt gesuggereerd dat het mogelijk is tulp aansluitingen te solderen aan de interne CD-rom aansluiting:

"Those with optical digital sockets on their outboard gear will find the EWX more suitable, while the Audiophile seems a more obvious choice to those with phono digital I/O. It ought to be fairly easy to solder up a suitable cable and phono socket to the 2-pin connector on the EWX as well, but even with this addition you still have to choose between optical, co-axial, or CD-ROM using hardware jumpers before installing the card. This is a shame, since the EWX would win hands down if the digital input format were software-switched."

http://www.soundonsound.com/sos/apr01/articles/soundcard.asp

Mijn vraag is nu: kan dit echt????

De handleiding van de EWX staat hieronder en behandelt de digitale inganen op pagina 38.
ftp://ftp.terratec.net/Audio/EWX/2496/Manual/EWX2496_Manual_NL.pdf

Mucho gracias,

Peter

bert k
6 juli 2005, 16:26
Ja hoor, dat heb ik ook gedaan. Je moet ff aan een ouwe jumper zien te komen met een stukkie draad er nog aan. Andere kant een tulp en klaar. Dan moet je op de kaart ook nog een jumper omzetten, om te kiezen tussen optisch en coax. Dat is een driepen jumper, dus dat heb ik opgelost met een schakelaartje, maar dat gaf storing, geen idee waarom. Maar die input op de kaart doet gewoon wat je wil.

telecastermaster
6 juli 2005, 16:51
Bedankt Bert. Ik wist wel dat ik op je kon rekenen. :wink:

Ik ga gelijk mijn geluidskaart ruineren... uuh ... upgraden bedoel ik.

bert k
6 juli 2005, 18:17
Je gaat dus NIET op je kaart zitten solderen, toch? Gewoon jumpers gebruiken...
Nou ja, de geluidskaarten kosten niks meer tegenwoordig... :-D

telecastermaster
7 juli 2005, 11:46
Hallo Bert,

Dat was ik eerst wel van plan, maar ik begrijp je antwoord nu beter.
tulps aan jumper solderen -> jumper op geluidskaart zetten. right?
Ik vond verder deze instructie:
ftp://ftp.terratec.net/Audio/EWX/2496/Helpfiles/EWX2496_Jumper_GB.pdf
Ik neem aan dat die jumper op JP9 (internal digital input) moet worden aangesloten? En verder JP1 omzetten neem ik aan.

Verder nog 2 vraagje:
1) kan ik tulp stekkers van een audiokabel nemen?
2) waar kun je van die jumpers krijgen?


thx!!

bert k
7 juli 2005, 15:14
Ja, precies, zo doe je dat.
Tulpstekkers van een audiosnoertje zitten vaak aan het snoer gesmolten, dan moet je twee stukken snoer aan elkaar bakken, kan ook.
Ik heb ouwe jumpers gebruikt van allerlei ouwe computertroep die ik nog had. Bij CD drives zat vaak een kabeltje voor de digitale uitgang. Maar tegenwoordig loopt de audiostream door de flatcable, dus al die snoertjes zijn over. Daar gewoon een tulpje aanbakken.
Die instructie kan ik hier niet lezen, maar gaat zeker over die andere jumper, die schakelt tussen optisch of intern. Tja, gewoon op intern zetten, en huppekee.

telecastermaster
7 juli 2005, 15:22
Bedankt Bert !!!!!!!

bert k
7 juli 2005, 19:11
Bedank me maar als het ook werkt....

telecastermaster
7 juli 2005, 21:46
LOL :razz: :razz:

Dat weet je nooit zeker bij mij. In theorie werkt het allemaal bij mij, maar ja in de praktijk............ :-?