PDA

View Full Version : stemvastheid floyd rose



Dennis T
6 juli 2005, 01:13
Gegroet,

Ik heb een klein probleempje met de Floyd Rose op mn Jackson, nl hij blij ft niet goed op stemming. De snaren ontstemmen niet ten opzichte van elkaar, maar ze klinken een klein beetje hoger dan zou moeten. Als ik ze stem is ze na 10 min dus ietsje hoger, niet veel, maar het stoort me toch.
De brug staat parallel met de body, dus daar kan 't normaal niet aan liggen.
Ik denk eraan om hem te laten blocken, zou dat dit probleem kunnen verhelpen? Waar kan het nog aan liggen?

Alvast bedankt

Orpheo
6 juli 2005, 11:09
Gegroet,

Ik heb een klein probleempje met de Floyd Rose op mn Jackson, nl hij blij ft niet goed op stemming. De snaren ontstemmen niet ten opzichte van elkaar, maar ze klinken een klein beetje hoger dan zou moeten. Als ik ze stem is ze na 10 min dus ietsje hoger, niet veel, maar het stoort me toch.
De brug staat parallel met de body, dus daar kan 't normaal niet aan liggen.
Ik denk eraan om hem te laten blocken, zou dat dit probleem kunnen verhelpen? Waar kan het nog aan liggen?

Alvast bedankt

ze gaan dus iets " omhoog" right? maar gaan ze dan onderling verschillen? zo nee, wat is het probleem dan? maar goed...

het kan ook zijn dat je snaren nog nieuw zijn, en dat ze nog rekken..(lijkt me niet) of dat de veren van de trem te strak staan.

overigens, wat voor FR is t? de echte, of een licenced ding?

fred dons
6 juli 2005, 11:21
het kan zijn dat je messen van je floyd versleten zijn waardoor hij niet meer op pitch terugkomt als je de trem omhoog trekt
(als je toplock versleten zou zijn dan zou je stemming lager worden ipv hoger)

trem blocken (als je hem toch niet gebruikt) kan inderdaad een oplossing
zijn, dit is gewoon een kwestie van een passend stukje hout tussen je tremblock en de body te zetten en daarna de veren helemaal strak te zetten

dejohan
6 juli 2005, 12:32
ze gaan dus iets " omhoog" right? maar gaan ze dan onderling verschillen? zo nee, wat is het probleem dan?

Jij speelt altijd alleen zeker?

Orpheo
6 juli 2005, 12:38
ze gaan dus iets " omhoog" right? maar gaan ze dan onderling verschillen? zo nee, wat is het probleem dan?

Jij speelt altijd alleen zeker?

enige gitarist ja. de bas stemt altijd wel ff bij ja. no problemo.

(maar ik heb ook geen floyd rose he :wink: )

Dennis T
6 juli 2005, 23:41
Dat is dus het probleem, zolang ik alleen speel is er niet echt een probleem, maar bij samenspel met anderen is het zeer irritant.
Het is geen originele, maar een licensed floyd.

BartL
7 juli 2005, 00:37
Ik denk eerder dat het aan je topkam ligt dan aan je floyd. Klemt de Locking nut nog goed?

Fumi SG
7 juli 2005, 00:40
lijkt mij niet hoor, aangezien z'n snaren juist hoger worden i.p.v. lager. Als je locking-nut versleten is 'slippen' de snaren er onderdoor, waardoor ze lager worden. Volgens mij kan het 'hoger worden' van de snaren niet aan de locking-nut liggen, zou heeeel onlogisch zijn ook! :wink:

BartL
7 juli 2005, 00:48
Nee...want zo was het bij mij precies ook.

Als volgt;
1. Je gebruikt je Floyd, duwt hem bijna tot tegen je body.

2. De snare glippen door de nut, omdat er totaal geeb spanning meer staat op de snaren.

3. De snaar is hoger gestemd omdat er meer snaarspanning is bij de elementen. Er is minder snaar teruggekomen van de kop van de gitaar (omdat hier niet aan getrekken oid wordt). Zo is het voor mij erg logisch :)

Bij mij ging het iig zo.

Fumi SG
7 juli 2005, 00:56
inderdaad, nou je het zo zegt. Want als je 'voor' de nut geen spanning meer hebt (als gevolg van je 'dives'), en er 'achter' nog wel dan glippen ze logischerwijs terug jah. Als ik me dit zo bekijk kan dit ook! :)

Dennis T
8 juli 2005, 01:03
Maar ik gebruik de tremolo niet. Hij ontstemt gewoon door te staan. Heb m gisterenavond gestemd, er niet meer op gespeeld, en vandaag stonden alle snaren weer een beetje hoger gestemd. Mn beide andere gitaren blijven dagen goed gestemd.

AART
8 juli 2005, 07:53
je kan er ook een tremsette inzetten(€50,-).

fred dons
8 juli 2005, 08:21
ik weet niet hoe het precies heet (het zat bij mijn speedloader geleverd
en wordt door schaller gemaakt) maar het een een metalen plaatje + imbus dat je achter je trem blok schroeft. het is eigenlijk bedoelt om je speedloader af te stellen maar ik heb het ooit bij Akira geinstalleerd omdat hij het zelfde als jij probleem had
door de imbus aan te draaien komt je trem vast te staan zodanig dat hij niet meer omhoog kan
(Akira gebruikt zijn trem ook niet en toch ging de stemming omhoog, het lag waarschijnlijk bij hem aan een slechte locking nut en het feit dat hij zijn hand tijdens het spelen op de brug zette waardoor de brug toch bewoog en de snaren onder de locknuts door glipte. je kunt trouwens zien of je locking nut slechter is geworden; als je groeven in de blokjes kunt zien dan betekent dit dat het blokje eigenlijk versleten is en niet goed meer lockt).

op deze handleiding van de speedloader kun je dit apparaatje zien op pagina 6
http://www.floydrose.com/pdf/Speedloader_Instructions_0104.pdf

dit lijkt me iets dat ook makkelijk te maken is als je er niet aan kunt komen (ik heb het ooit ergens te koop gezien, ik heb alleen geen idee meer waar , sorry_)