PDA

View Full Version : Ja alweeeer een topic over het importeren van een gitaar



SymphonY-X
5 juli 2005, 23:24
Ik weet dat dit het zoveelste gitaar importeren uit Amerika topic is, maar ik zit nogsteeds met één brandende vraag.. Ik heb nmlk laatst op Ebay een gave Jackson SLSMG gekocht! Woeii :-D
Halverwege juli ga ik op vakantie naar de states, dus dan zou ik deze rakker graag in het vliegtuig mee terug naar huis willen nemen.

Opzich allemaal geen probleem, maar ik zou dit graag willen doen zonder invoerrechten en btw te hoeven betalen.. Nu had ik al een scenario in m'n hoofd.. Ik heb nog een bon liggen van Thomann in Duitsland, als ik deze nou even zo op de pc (geloofwaardig) aanpas dat het lijkt alsof ik de gitaar werkelijk daar gekocht hebt (er zitten duidelijke gebruikssporen op), dan zouden ze me toch niks kunnen maken?! Nu vraag ik me alleen af.. Krijg ik in Amerika een bewijsje als ik een gitaar meeneem uit Nederland? Dan val ik op deze manier nmlk meteen door de mand..

Zijn er misschien mensen die hier meer ervaring mee hebben?

Jeanken
6 juli 2005, 16:30
Het gaat er niet om waar je ze gekocht hebt en hoe gebruikt je bewijsje eruitziet, je moet een gitaar meenemen daarheen en dan maken ze je hier een bewijsje, kom je met de jouwe terug en heb je dus papieren van die andere.
Je systeem is waardeloos tenzij je die ééne op zoveel bent die erdoor raakt.
Ik heb al zoveel topics zien passeren waar het mooi wordt uitgelegd, gebruik de zoekfunctie even en je bent zoet voor een tijdje, in geen tijd import expert..

Orpheo
6 juli 2005, 19:22
@ topicstarter: gewoon die gitaar meenemen. pakt de douane je? heb je pech, en moet je dokken. pakken ze je niet? mooi meegenomen!!! scheelt t jou geld.

maar ga er gewoon van uit dat je de douane niet kan neppen!!!!!!!! pakken ze je, en probeer je de btw enzo te onderduiken, heb je een nog groter (financieel!) probleem dan als je t gewoon betaald. niet zeiken, dokken.

of wat wel kan: vlieg terug via GB. dingen vanuit de USA worden in GB niet " aangeslagen" en vlieg je dan naar NL, kan de ned. douane je niks maken, omdat je van engeland komt. en je mag goederen vrij vervoeren en im/exporteren door de EU zonder extra belastingen.

dus dat kan. no problemo.

Dirk_Hendrik
6 juli 2005, 20:42
Ik ga helemaal met Orpheo mee. Maak het jezelf gemakkelijk en dus rustig en betaal die invoerrechten. Het is al een stuk minder daar je geen kosten over de verzendkosten hoeft te betalen. Verder moet je zo langzamerhand van goede huize komen om de douane te fukken. Dacht je dat die topics als deze niet onder ogen krijgen en dus de trucs kennen?

zjanke
6 juli 2005, 20:52
Orpheo heeft helemaal gelijk. Proberen door te lopen kan nog, maar als ze je pakken met een opzettelijk vervalste bon dan ben je meteen zwaar de lul, dan pleeg je een economisch delict en dat staat niet leuk op je strafblad... (daar komt het namelijk terecht!)

Op een puntje moet ik Orpheo verbeteren:


of wat wel kan: vlieg terug via GB. dingen vanuit de USA worden in GB niet " aangeslagen"
dus dat kan. no problemo.

Alles wat wordt ingevoerd in de EU wordt aangeslagen op het "first point of entry". Je moet dus in de UK belasting betalen als je via de UK vliegt. Als je echter in de UK overstapt en je verlaat de aankomst/vertrekhal niet, blijf je in een "bonded area" en sta je officieel niet binnen de engelse landsgrenzen en voer je dus pas in als je in NL uitstapt.

Speeddemon
6 juli 2005, 20:54
Dacht je dat die topics als deze niet onder ogen krijgen en dus de trucs kennen?
Maar als ik t zo lees is Orpheo's "USA--->UK--->NL" geen 'truc', maar gewoon een soort maas in de wetgeving.
Net zoals belasting ontduiken in België, niks illegaals aan.

Tja, ik blijf erbij dat men maar eens wat realistischer prijzen moet gaan hanteren voor met name Gibsons in Nederland.

Die hebben ooit een mark-up gekend (laatst vernomen van een winkelier zelf), alleen hebben ze ivm de euro en zwakke dollar die mark-up nooit meer teruggedraaid. 't komt er zo'n beetje op neer dat een Gibson van 2000 euro eigenlijk 1500 hoort te kosten in NL.

Orpheo
6 juli 2005, 21:15
Orpheo heeft helemaal gelijk. Proberen door te lopen kan nog, maar als ze je pakken met een opzettelijk vervalste bon dan ben je meteen zwaar de lul, dan pleeg je een economisch delict en dat staat niet leuk op je strafblad... (daar komt het namelijk terecht!)

Op een puntje moet ik Orpheo verbeteren:


of wat wel kan: vlieg terug via GB. dingen vanuit de USA worden in GB niet " aangeslagen"
dus dat kan. no problemo.

Alles wat wordt ingevoerd in de EU wordt aangeslagen op het "first point of entry". Je moet dus in de UK belasting betalen als je via de UK vliegt. Als je echter in de UK overstapt en je verlaat de aankomst/vertrekhal niet, blijf je in een "bonded area" en sta je officieel niet binnen de engelse landsgrenzen en voer je dus pas in als je in NL uitstapt.

ja, dat weet ik. maar als je naar heathrow gaat, houden ze je daar echt niet aan hoor als je met je gitaartje daar aan komt zetten.

en dan ff doortuffen naar schiphol. willen ze je daar pakken zeg je gewoon: huhuh, nee nee, gekochtt in GB. ah fuck, werkt t nog niet. moet je een bonnetje laten zien dat je m idd daar gehaald hebt......

kortom: smokkelen lukt niet. klaar. don't do it. tenzij je iemand kent die steward/stewardess/piloot is. die kan dingen meenemen van land 1 naar land 2 zonder de douane te hoeven passeren. of is dat ooook al terug gedraaid???

bat
6 juli 2005, 21:24
ja, dat weet ik. maar als je naar heathrow gaat, houden ze je daar echt niet aan hoor als je met je gitaartje daar aan komt zetten.

en dan ff doortuffen naar schiphol. willen ze je daar pakken zeg je gewoon: huhuh, nee nee, gekochtt in GB. ah fuck, werkt t nog niet. moet je een bonnetje laten zien dat je m idd daar gehaald hebt......
1. Ze houden je daar in Engeland niet aan omdat je simpelweg de douane daar niet passeert.

2. los daarvan: je maakt een overstap. Dan heb jij de tijd niet om even een gitaar te kopen. En dat weet de douane hier ook.

Orpheo
6 juli 2005, 21:57
ja, dat weet ik. maar als je naar heathrow gaat, houden ze je daar echt niet aan hoor als je met je gitaartje daar aan komt zetten.

en dan ff doortuffen naar schiphol. willen ze je daar pakken zeg je gewoon: huhuh, nee nee, gekochtt in GB. ah fuck, werkt t nog niet. moet je een bonnetje laten zien dat je m idd daar gehaald hebt......
1. Ze houden je daar in Engeland niet aan omdat je simpelweg de douane daar niet passeert.

2. los daarvan: je maakt een overstap. Dan heb jij de tijd niet om even een gitaar te kopen. En dat weet de douane hier ook.


ah fuck, werkt t nog niet. moet je een bonnetje laten zien dat je m idd daar gehaald hebt......

ik d8 dat ik dat zei hoor...:D

zjanke
6 juli 2005, 22:29
ja, dat weet ik. maar als je naar heathrow gaat, houden ze je daar echt niet aan hoor als je met je gitaartje daar aan komt zetten.

en dan ff doortuffen naar schiphol. willen ze je daar pakken zeg je gewoon: huhuh, nee nee, gekochtt in GB. ah fuck, werkt t nog niet. moet je een bonnetje laten zien dat je m idd daar gehaald hebt......
1. Ze houden je daar in Engeland niet aan omdat je simpelweg de douane daar niet passeert.

2. los daarvan: je maakt een overstap. Dan heb jij de tijd niet om even een gitaar te kopen. En dat weet de douane hier ook.


ah fuck, werkt t nog niet. moet je een bonnetje laten zien dat je m idd daar gehaald hebt......

ik d8 dat ik dat zei hoor...:D

Ik ook :-D



Alles wat wordt ingevoerd in de EU wordt aangeslagen op het "first point of entry". Je moet dus in de UK belasting betalen als je via de UK vliegt. Als je echter in de UK overstapt en je verlaat de aankomst/vertrekhal niet, blijf je in een "bonded area" en sta je officieel niet binnen de engelse landsgrenzen en voer je dus pas in als je in NL uitstapt


en ook de bemanning wordt gecontroleerd en moet gewoon betalen. Dat zij vaak wel een manier weten om dit wat handiger te omzeilen wil niet zeggen dat ze het gewoon mogen.

De regel is heel simpel, alles wat wordt ingevoerd van buiten de EU daar moet je voor betalen. Maakt niet uit wie het invoert en hoe je het noemt (gift of sample is een wijd verbreid misverstand, dat is geen reden voor vrijstelling), je moet betalen. (Maar de douane zouden geen ambtenaren zijn als daar geen uitzondering op is :wink: onder de 22€ heb je vrijstelling en als de BTW + invoerrechten minder dan 10€ bedragen komen ze niet innen.)

Speeddemon
6 juli 2005, 22:48
Hey Zjanke, ik heb de douane een paar jaar geleden gebeld na aanleiding van een DOD 670 Flanger die ik wilde laten verzenden.
Zij vertelden mij dat 'Gift' een vrijstelling tot 45 euro heeft.

Sowieso, als 't niks zou uitmaken of 't merchandise is of niet, dan zou er ook geen aankruisvakje 'Gift' zijn op een CN22 formulier.

Daarbij heb ik een hoop familie in de US, en wij geven elkaar soms best prijzige aparte kadoos, 't zou belachelijk zijn als ze een vaas ofzo van 30 euro zouden opsturen als cadeau, dat wij nog eens zelf 6,50 mogen bijdokken... :-?

SymphonY-X
6 juli 2005, 23:07
Ik heb al zoveel topics zien passeren waar het mooi wordt uitgelegd, gebruik de zoekfunctie even en je bent zoet voor een tijdje, in geen tijd import expert..

Expert wilde ik mezelf nog niet echt noemen :wink: Vandaar dat ik het hier nog eens neerleg. Nadat ik de meeste import verhalen op het forum had doorgenomen kwam ik nogsteeds niet uit de kwestie of je bij vertrek uit Nederland een bewijsje meekrijgt van je gitaar. Dit is dus het geval.. Weet ik genoeg, ga gewoon de nette burger uithangen :razz:

ccc
6 juli 2005, 23:12
Ik heb al zo'n 5000 euro gear uit de States aangekregen, zonder BTW of invoerechten. Met Fender of Gibson lukt het niet, met onbekend (Boutique) spul wel..... 8-) 8-) 8-) 8-)
4 Hamers USA's - Valvetech amp enz...
Scheelde toch wel een gitaartje of zo...
Next is een preamp die via een zaak gaat, onkosten voor die gasten geen BTW voor mij, haha....

zjanke
7 juli 2005, 20:58
Hey Zjanke, ik heb de douane een paar jaar geleden gebeld na aanleiding van een DOD 670 Flanger die ik wilde laten verzenden.
Zij vertelden mij dat 'Gift' een vrijstelling tot 45 euro heeft.

Sowieso, als 't niks zou uitmaken of 't merchandise is of niet, dan zou er ook geen aankruisvakje 'Gift' zijn op een CN22 formulier.

Daarbij heb ik een hoop familie in de US, en wij geven elkaar soms best prijzige aparte kadoos, 't zou belachelijk zijn als ze een vaas ofzo van 30 euro zouden opsturen als cadeau, dat wij nog eens zelf 6,50 mogen bijdokken... :-?

Ik heb de regels niet verzonnen, ik weet alleen hoe ze worden toegepast. "Een paar jaar geleden" zal voor de invoering van de Euro zijn gweest, toen was het namelijk 48 gulden.

Verder staat het hier ook gewoon uitgelegd. http://www.belastingdienst.nl/9229237/v/index.htm

Als een "gift" minder of geen BTW/IR zou inhouden, dan werd toch alles als gift verstuurd :o

Leuker kunnen ze het niet maken, ik ook niet....

Speeddemon
7 juli 2005, 23:40
nee snap ik, maar als iemand iets als cadeau verzendt, is 't ook lullig als de ontvangende partij ineens moet dokken.

zjanke
8 juli 2005, 07:43
Klopt, dat is ook lullig. Maar daarvoor zijn constructies als DDP uitgevonden (delivery duty paid), dan wordt dat bedrag terugbelast naar de afzender. Dit kan uiteraard alleen met verzendmethoden waar de afzender bekend is.

djgitarist
15 september 2005, 09:18
En als je nou vanuit amerika naar londen vliegt, en van daaruit met de trein naar nederland gaat, zou je dan nog invoerrechten moeten betalen?

Je zou toch bijna een goedkope les paul van een gibson logo voorzien zodat je een bewijsje hebt dat je een gibson les paul hebt meegenomen. Vervolgens die goedkope plank daar verkopen of inruilen tegen een echte les paul...

Orpheo
15 september 2005, 09:28
En als je nou vanuit amerika naar londen vliegt, en van daaruit met de trein naar nederland gaat, zou je dan nog invoerrechten moeten betalen?

Je zou toch bijna een goedkope les paul van een gibson logo voorzien zodat je een bewijsje hebt dat je een gibson les paul hebt meegenomen. Vervolgens die goedkope plank daar verkopen of inruilen tegen een echte les paul...

die constructie zou moeten werken. als je vanuit de USA naar UK gaat, houden ze je zelden aan, en omdat je vanuit de UK naar NL vliegt/reist, kunnen ze je in NL niet meer aanhouden en extra btw eisen. althans, zo zou het moeten werken. als je in de UK alsnog gepakt wordt, tja, das dan gewoon balen.

Kim Wilson
15 september 2005, 09:47
En als je nou vanuit amerika naar londen vliegt, en van daaruit met de trein naar nederland gaat, zou je dan nog invoerrechten moeten betalen?

Je zou toch bijna een goedkope les paul van een gibson logo voorzien zodat je een bewijsje hebt dat je een gibson les paul hebt meegenomen. Vervolgens die goedkope plank daar verkopen of inruilen tegen een echte les paul...

die constructie zou moeten werken. als je vanuit de USA naar UK gaat, houden ze je zelden aan, en omdat je vanuit de UK naar NL vliegt/reist, kunnen ze je in NL niet meer aanhouden en extra btw eisen. althans, zo zou het moeten werken. als je in de UK alsnog gepakt wordt, tja, das dan gewoon balen.
En wat kost het extra als je in de UK uitstapt en met de trein verder gaat i.p.v. linea recta naar Schiphol?

Orpheo
15 september 2005, 10:12
En als je nou vanuit amerika naar londen vliegt, en van daaruit met de trein naar nederland gaat, zou je dan nog invoerrechten moeten betalen?

Je zou toch bijna een goedkope les paul van een gibson logo voorzien zodat je een bewijsje hebt dat je een gibson les paul hebt meegenomen. Vervolgens die goedkope plank daar verkopen of inruilen tegen een echte les paul...

die constructie zou moeten werken. als je vanuit de USA naar UK gaat, houden ze je zelden aan, en omdat je vanuit de UK naar NL vliegt/reist, kunnen ze je in NL niet meer aanhouden en extra btw eisen. althans, zo zou het moeten werken. als je in de UK alsnog gepakt wordt, tja, das dan gewoon balen.
En wat kost het extra als je in de UK uitstapt en met de trein verder gaat i.p.v. linea recta naar Schiphol?

in ieder geval minder dan de btw en invoerrechten die je betaald als je bv een PRS private stock meeneemt, om maar even iets te noemen. maar inderdaad, eigenlijk kost je je meer, maar ik heb " aangegeven" dat het mogelijk zou kunnen zijn. maar als ik uit de USA een gitaar zou halen, zou ik gewoon doorlopen, en word ik opgepakt, moah, dan verzin ik wel een smoesje, blabla, de euforie dat ik weer thuis ben, vergeten aan te geven, en daarna dus gewoon netjes aangeven. wie niet waagt, die niet wint.

djgitarist
15 september 2005, 11:24
En wat kost het extra als je in de UK uitstapt en met de trein verder gaat i.p.v. linea recta naar Schiphol?

Daar heb je gelijk in, dat brengt ook de nodige kosten met zich mee. Maar als je altijd al Londen en New-York hebt willen bezoeken, dan heb je dat ook weer mooi meegenomen.

Stel dat je inderdaad btw, invoerrechten whatever moet betalen, zou je dan toch nog goedkoper uit zijn? (afgezien dan de vliegticket naar de v.s.)

goeroezeboe
15 september 2005, 12:02
Zoek een Amerikaanse militair die hier in een Europese basis zit en u wilt helpen, volgens mij betalen die 0.0 btw/invoertaksen.
Op ebay zie je ook nog vaak dat die chauvinistische Amerikanen niet eens verzendingskosten aanrekenen aan Amerikaanse soldaten in het buitenland, ideaal dus :p.

Alleen jammer dat ik geen Amerikaanse militairen ken, laat staan die in Europa zitten. 2de beste oplossing lijkt me familie die in Amerika woont, die mogen (denk ik toch) giften doen en daar moet dan geen invoertaks op betaalt worden.

Ik kan er ook langs zitten natuurlijk, het is al een tijdje geleden dat ik dat heb opgezocht ;)


ps. moest dat kloppen van die militairen, moeten wij met ons allen gewoon 1 bereidwillige militair zoeken die (voor een klein procentje) bereid is een gitaarpostdienst op te zetten :p. Ik mag dan wel net ne sheraton gekocht hebben, tegen ne goedkope gibson zeg ik toch geen nee :p.

Steven5446
15 september 2005, 12:23
Douane (op Schiphol) kijkt vaak naar de koffer labels en kunnen daarvandaan aflezen waar je vandaankomt, dus als ze je aanhouden ben je ondanks mooie verhalen vaak gewoon het haasje.

Zelfs bij mensen met met amerikaans paspoort(familie bijv), kan de douane moeilijk doen als ze twijfel hebben of degene die de gitaar meedraagt de gitaar eventueel zal verkopen in de EU.

Beste kans is als je bijvoorbeeld heel vroeg met een ochtend vlucht aankomt. Ik heb regelmatig dat er dan nog geen douane te bespeuren is.

Wormaap
15 september 2005, 13:15
Amerikaanse militairen in Europa betalen inderdaad geen invoerrechten en BTW. Ook betalen zij slechts verzendkosten naar een postbus in NY. Laat ik nu net toevallig zo iemand kennen, en mijn Hardtail op die manier voor 780 dollar gefixt hebben (all-in)
Voordat de PMs binnen gaan stromen: NEE.
'T is nl. niet mijn postbus, en ik ga die gast er niet mee lastigvallen :)

Vampire
15 september 2005, 13:33
Amerikaanse militairen in Europa betalen inderdaad geen invoerrechten en BTW. Ook betalen zij slechts verzendkosten naar een postbus in NY. Laat ik nu net toevallig zo iemand kennen, en mijn Hardtail op die manier voor 780 dollar gefixt hebben (all-in)
Voordat de PMs binnen gaan stromen: NEE.
'T is nl. niet mijn postbus, en ik ga die gast er niet mee lastigvallen :)

Hmm, ik voel chantageptraktijken van de moderators opkomen :razz:

zjanke
15 september 2005, 18:13
Amerikaanse militairen in Europa betalen inderdaad geen invoerrechten en BTW. Ook betalen zij slechts verzendkosten naar een postbus in NY. Laat ik nu net toevallig zo iemand kennen, en mijn Hardtail op die manier voor 780 dollar gefixt hebben (all-in)
Voordat de PMs binnen gaan stromen: NEE.
'T is nl. niet mijn postbus, en ik ga die gast er niet mee lastigvallen :)

Ik kom weer effe zeiken :D Dit werkt als het incidenteel gebeurt, net zoals "gewoon" doorlopen, smoesjes verzinnen, met de trein vanuit London etc. Als jouw kennis 10 keer per jaar een gitaar laat opsturen op die manier, dan krijgt hij op het moment dat hij teruggaat de vraag: waar zijn al je gitaren? Geen gitaar? BTW en IR betalen.

Ik heb beroepshalve regelmatig met de douane te maken en ze kennen veel meer trucs als wij allemaal samen en ze trappen nergens meer in. :o

Wormaap
15 september 2005, 18:17
Amerikaanse militairen in Europa betalen inderdaad geen invoerrechten en BTW. Ook betalen zij slechts verzendkosten naar een postbus in NY. Laat ik nu net toevallig zo iemand kennen, en mijn Hardtail op die manier voor 780 dollar gefixt hebben (all-in)
Voordat de PMs binnen gaan stromen: NEE.
'T is nl. niet mijn postbus, en ik ga die gast er niet mee lastigvallen :)

Ik kom weer effe zeiken :D Dit werkt als het incidenteel gebeurt, net zoals "gewoon" doorlopen, smoesjes verzinnen, met de trein vanuit London etc. Als jouw kennis 10 keer per jaar een gitaar laat opsturen op die manier, dan krijgt hij op het moment dat hij teruggaat de vraag: waar zijn al je gitaren? Geen gitaar? BTW en IR betalen.

Ik heb beroepshalve regelmatig met de douane te maken en ze kennen veel meer trucs als wij allemaal samen en ze trappen nergens meer in. :o

'T is heel eenvoudig hoor. De Amerikaanse basis is USA-grondgebied. Er IS geen douane tussen mij en m'n gitaar als ik'm op die manier laat afkomen :) Het pakket wordt naar een postbus in de VS gestuurd, vanuit daar gaat het naar de US basis hier in de buurt. Er wordt dus in feite pas geïmporteerd als hij de basis uitrijdt, en het mag logisch heten dat daar geen douanier de hele dag staat te controleren ;) Dat mijn gitaar in NL is, is bij de douane dus überhaupt niet bekend. Hier is verder ook weinig illegaal aan, want dit soort postbussen bestaat met dit doel: De Amerikanen in Europa de kans geven om US meukjes hierheen te halen, waardoor het verblijf in de EU weer wat aangenamer wordt :)

zjanke
15 september 2005, 18:49
Ik ken de constructie, deze is ervoor gemaakt om de dappere amerikaanse soldaten op een prettige manier luxe spullen te laten kopen tegen een zeer prettige prijs. (anders wil er geen hond meer naar europa)

Eentje zullen ze niet moeilijk over doen, maar als er heel veel op die manier gaat dan wordt er toch wel een en ander nagetrokken. Anders zou de USA zelf de grootste smokkelaar worden, of hun staatsburgers daar op zijn minst ruimschoots de gelegeheid toe geven.
De clou zit hem in het feit dat je spullen hierheen kunt halen zonder te betalen, MITS je bij vertrek kunt aantonen dat je de handel weer meeneemt.

Een band die een wereldtour doet en een eigen backline meeneemt (of een formule 1 team, een fabrikant die naar een aantal beurzen gaat etc.)doet dit op dezelfde manier. Ze laten in het thuisland een ATA-carnet opmaken, dat ze bij aankomst en vertrek laten checken door de douane van het bezochte land. De douane controleert of in- en uitgevoerde goederen hetzelfde zijn en over de spullen die je niet meer meeneemt betaal je invoerrechten en BTW.

Tupelo
15 september 2005, 20:12
Dat wordt roeien! :(

Wormaap
15 september 2005, 23:46
Er is nogal een verschil tussen een band die naar Europa gaat, en een militair. Nogmaals: De basis is USA-grondgebied. Er wordt dus in feite _niets_ ingevoerd. Er is ook geen enkele douane die ook maar iets afweet van het feit dat er een Dean in mijn kamer staat. Het ding is pas ingevoerd (binnengesmokkeld, hoe je't wil noemen) op het moment dat die maat de basis uitreed.

Maargoed, daar gaat dit topic niet over, aangezien de meeste mensen deze kans niet hebben :)

zjanke
16 september 2005, 10:04
Nog heel effe off-topic. De amerikanen weten heeeel goed wat er vanuit de NY postbussen naar europa gaat. zolang dat in normale aantallen gaat, bijvoorbeeld 1 of 2 gitaren als je hier 2-3 jaar zit, dan zullen ze daar niets over zeggen. Maar als je abnormale aantallen laat opsturen dan trekt er echt wel iemand aan de bel.
De douane komt ook niet bij jou aan de deur, maar je amerikaanse kennis zal moeten aantonen dat hij het weer meeneemt. En als hij dus moet betalen (wat bij de constructie met een gitaar niet waarschijnlijk is) neem ik aan dat hij wel bij jou uitkomt.

on topic: Als je wormaap niet kent is het makkelijkste om er gewoon niet vanuit te gaan dat je dat niet hoeft te betalen. Het is namelijk geen kwestie van willen, maar van moeten. :(