PDA

View Full Version : Op naar een grotere amp!



Hot Rod
5 juli 2005, 23:14
Hallo

Momenteel speel ik op een Vox 15W Pathfinder (klinkt hééél goed voor wat het maar kost!). Maar ik ben nu al aan het vorderen in m'n gitaarspel, en ik wil ook een band gaan starten. Maar met een 15W zal dat niet echt goed gaan. Ok ja, repeteren zou misschien wel nog lukken, maar optreden met een 15W transistor zal nooit gaan.

Ik heb zo'n 1000 EUR te besteden, bij voorkeur lampenversterker. Het moet geen metalamp ofzo zijn. De stijl die ik wou gaan spelen is harde garage, met soms wat neigingen naar streetpunk.

Zelf had ik aan een Fender zitten denken, maarja welke is nu een goede? Want ze maken er zoveel!! De overdrive haal ik uit m'n MI-Audio Blue Boy.

Wat zouden jullie mij aanraden? Er zijn echt zoveel amps, dat ik niet weet waar ik moet gaan beginnen.

Ps, ik hou wel van een vintagesound!!

Fumi SG
5 juli 2005, 23:31
ik kan je er zo niet een aanraden, maar afraden wel. Voor punk geen Fender! :wink:

up-guitarman
5 juli 2005, 23:36
ik kan je er zo niet een aanraden, maar afraden wel. Voor punk geen Fender! :wink:

Mwa, harde garage gaat wel met Fender hoor !!! HotRod Deville of een Twin of zo ... Of een bassman is ook zeer lekker ...

Fumi SG
5 juli 2005, 23:51
toch wel?? :)

up-guitarman
6 juli 2005, 00:19
Hehe, tuurlijk wel, voor punk en garage hoef je geen gedefinieerde sound te hebbe, enkel lekker ruw, en een hotrod to the max is best wel vettig hoor !!!

Jax
6 juli 2005, 07:03
En hij zegt dat hij zijn distortion/overdrive uit een pedaaltje wil halen, dus het enige wat hij eigenlijk zou gebruiken is de clean van de Fender, en dat zit wel goed.

Hot Rod
6 juli 2005, 11:55
Is er iemand die ervaring heeft met deze amp:

http://www.reidys.com/images/products/4452.jpg

Het is een Fender Tweed Blues Deville 4*10.... Qua looks is dit voor mij dé amp!! Ik dacht dat ze de Bassman ook in een versie met tweed maken, hoe is die in vergelijking met die blues deville?

Voorlopig heb ik hem nog niet tegengekomen in de winkels hier in de buurt. De meesten hebben niet eens Fender amps staan. Of het zijn dan van die lampenloze Fenders.... JAMMER!

AART
6 juli 2005, 14:27
waarom haal je je distortion uit een doosje, klinkt nergens naar.

Neem voor 1000 euro een marshall 6100, bij riks rock shop staat er eentje voor 850.

pol
6 juli 2005, 16:12
hoezo voor punk geen fender, FumiSG ???
punk gaat zowiezo op veel versterkers, als het maar luid gaat en smerig klinkt.

AART
6 juli 2005, 16:32
hoezo voor punk geen fender, FumiSG ???
punk gaat zowiezo op veel versterkers, als het maar luid gaat en smerig klinkt.

oude punk wel, maar dat is echte herrie.

Fuhgawz
6 juli 2005, 17:26
Voor punk en vuige garagerock zou een Marshall waarschijnlijk geschikter zijn dan Fender. Mogelijk een tweedehands JCM 800 of zo. Die moet je voor ongeveer 400 - 500 euro kunnen scoren. Mocht je echt nieuw willen kun je ook voor een DSL 401 combo kunnen gaan. Die gaan voor rond de 800 - 900 euro geloof ik. Tweedehands voor rond de 500 - 600 euro.
Ik heb ooit een Fender Hot Rod DeVille getest. Dat is volgens mij de opvolger van de Blues DeVille, die ze niet meer maken. De clean was echt fantastisch op dat ding en hij ging behoorlijk hard. Er kwam ook een behoorlijk blues overdrive uit, maar voor echte (punk)rock was het ding zonder pedaaltje ongeschikt. En om eerst veel geld uit te geven aan een versterker waarbij je vervolgens nog een pedaaltje moet gebruiken voor jouw geluid is een beetje onzinnig.
Vergeet trouwens ook niet de Engl combo's te testen. Deze zijn erg veelzijdig dus de kans bestaat dat jouw geluid er ook tussen zit.

Hot Rod
6 juli 2005, 19:19
Hallo

Even om wat duidelijkheid te scheppen, het is GEEN punkrock zoals we dezer dagen kennen, maar meer van die oude ruige 70s punk. En dat zijn enkel maar de invloeden, dus het is niet compleet hetzelfde hé!

Denk bijvoorbeeld aan The Strokes met hier en daar wat The Hives en af en toe 70s punkinvloeden. Zo omschrijf ik m'n sound/stijl.

En mijn oversturing haal ik niet enkel uit een doosje. Ik gebruik de overdrive die op de amp zit, en die boost ik dan nog eens met mijn overdrive pedaal, zodanig dat ik een vette tone bekom. Snappie?

En aan Engl vind ik echt niets, sorry!

birt
6 juli 2005, 19:45
fender prosonic??

Hot Rod
6 juli 2005, 19:56
fender prosonic??

Omwille van welke reden?

Mr.Bluesbreaker
6 juli 2005, 20:03
Rectifier buis- zowel een strakke scheur als een goede clean?

skabouter
6 juli 2005, 21:12
wederom maar 1 antwoord mogelijk !!! koop een jcm800+cab !!! ben je klaar ! mss nog een od1tje of ts9tje ervoor, maar dan heb je ook wel wat :)

of als je het klein en compact wilt, koop dan iets van Orange.......prachtig spul. er staat een 1x12je voor 750 te koop.

maaar als je mijn advies wil: JCM800+ts9 !!!

up-guitarman
8 juli 2005, 20:00
wederom maar 1 antwoord mogelijk !!! koop een jcm800+cab !!! ben je klaar ! mss nog een od1tje of ts9tje ervoor, maar dan heb je ook wel wat :)

of als je het klein en compact wilt, koop dan iets van Orange.......prachtig spul. er staat een 1x12je voor 750 te koop.

maaar als je mijn advies wil: JCM800+ts9 !!!

Waarom toch altijd JCM800 ... Hier bedoel ik niet dat dit een slechte amp is, het is zelfs een zeer vette bak dus zeker het testen waard, maar er is nog zoveel anders op de markt, en zeker voor garage punk a la hives en strokes is bvb. een bassman of blues deville volgens mij een betere amp dan een jcm800 omdat ze overstuurd gewoon veel vuiler klinken !!!

elysianguitar
15 juli 2005, 15:00
Voor dat soort sound lijkt een fender mij zeker en vast geschikt. Ik zit ook min of meer in dat genre, en speel persoonlijk op een '59 Bassman LTD, en ik kan je verzekeren dat die met de juiste pedalen ervoor (bv. Blues driver, RAT, Red snapper, Jekyll & Hyde) behoorlijk kan scheuren.

Fender maakt de Tweed De Ville en Deluxe opnieuw, maar dat is eigenlijk ongeveer hetzelfde als de Hot Rod. Goedkoper dan een Bassman, maar ik vind ze ook een stuk minder goed, vooral de speakers zijn een groot verschil. De Bassman heeft Jensen alnico's, en die zijn een heel stuk dynamischer dan de emince speakers van de Tweeds.

Als je een goeie silverface (Twin Reverb, Deluxe) kan vinden zou dat ook zeker werken.

Whatever works hé !!!

MatthijsBlom
3 augustus 2005, 10:01
Alle versterkers die genoemd worden zijn mooie dingen, maar we weten nog niet eens wat de topic starter voor Punk wil gaan maken. Wil hij een jaren 80 punk band beginnen zoals Sex Pistol e.d.? Of wil ik moderne punk maken zoals Greenday e.d. of wil hij moderne punk maken zoals Oblivians/John Spencer Blues Explosion?
Nu kunnen we een discussie starten over wat nu wel en geen echte punk is, maar de meningen daarover verschillen toch van persoon tot persoon.

Mijn advies is dan ook: Ga luisteren naar de dingen die binnen je financiele mogelijkheden vallen. En als je erg onzeker bent over wat je wilt: koop dan iets 2dehands voor een prijs waarvan je zeker weet dat je het ook weer terug kan krijgen als je het apparaat te koop zet. Dan kan je altijd iets anders kopen als het niet bevalt.