PDA

View Full Version : neck-element voor allround/rock/metal; Pearly Gates of Jazz?



Speeddemon
5 juli 2005, 20:22
mensen, ik wil in een HSH gitaar (mogelijk m'n Ibanez S540FM TTS of iets anders) een andere neck-humbucker.
Ik zoek iets wat allround is, wel z'n eigen smoel heeft, beetje vintage karakter mag wel, veel definitie, strak en vet zonder modderig/zompig te zijn...

Zoek een beetje het Dave Murray-neck solo geluid (Iron Maiden), wil er allround mee uit de voeten kunnen, maar moet wel z'n mannetje kunnen staan in (stevige) rock en (ouwe) metal.

Ik dacht aan de Jazz en Pearly Gates (beide van Seymour Duncan).

Dit in combinatie met een JB in de brug en een SSL-1 of een SSL-5 in de midden-positie. Wat denken jullie?
Voor zover mijn kennis nu rijkt, lijkt me de Jazz de betere keus (ivm definitie).

Orpheo
5 juli 2005, 21:48
een betere: dimarzio superdistortion.

en wat jij aandroeg als opties: de jazz idd.

Speeddemon
5 juli 2005, 23:42
Super Distortion in de neck positie?

Heeft die sowieso niet teveel output? Ik wil 'm clean namelijk ook veel gebruiken (jazz/funk/soul/blues achtige dingen).

Ken je de QM1 van Ibanez toevallig? Die zit nu dus op m'n S540 FM TTS, en die vind ik op zich lekker, alleen zou ie iets meer definitie en iets minder wolligheid mogen hebben. Is volgens mij ook niet echt een high output humbucker ofzo...

Orpheo
5 juli 2005, 23:45
Super Distortion in de neck positie?

Heeft die sowieso niet teveel output? Ik wil 'm clean namelijk ook veel gebruiken (jazz/funk/soul/blues achtige dingen).

Ken je de QM1 van Ibanez toevallig? Die zit nu dus op m'n S540 FM TTS, en die vind ik op zich lekker, alleen zou ie iets meer definitie en iets minder wolligheid mogen hebben. Is volgens mij ook niet echt een high output humbucker ofzo...

ik heb m vandaag weer in een les paul geprobeerd.......clean: heeeeerlijk!!!! met mn tone beetje dicht, volume iets dicht (op 2/3): heerlijk bluesy soundje met een randje. volume vol open en tone open: heeerlijke maiden-brul. superb.

maiden gebruikt(e ) m namelijk ook tot ergens begin jaren '90.

tis imo een van de beste pups ever created (de Superdistortion is mijn favo naast de PAF )

NeeraDJ
5 juli 2005, 23:59
Te gek man, lekker met je volume en tone knoppen rommelen live :razz:
Ik kan me persoonlijk niet voorstellen dat een element als de Super Distortion ook maar dichtbij een jazzy of funky clean komt, vooral omdat het gemaakt is voor de brugpositie en een overwound keramische magneet heeft but that's just me

Een halselement is eigenlik heel lastig om allround stuff mee te doen als het een brugelement was dan had ik meteen JB geroepen, maar de meeste halselementen zijn toch one trick ponies. De Jazz kan zo'n beetje elke stijl die ikzelf clean speel aan (latin, funk, modern stuff), maar onder high gain is het heel romig zoals ik je al eerder had gezegd. Ik speelde op mijn laatste gig Black Magic woman en had geen ruw Santana geluid maar een smoothe druipende bijna woman tone. Ook heeft het totaal geen vintage karakter, ik zou het beschrijven als John Petrucci's neckhumbucker geluid dat behoorlijk is vetgemest.

Ik zou voor een DiMarzio Air Norton gaan, toch één van mijn favorieten, heerlijk lead geluid, goede attack, prachtige clean en is ook nog eens transperant voor harmonics. Wil je toch nog een beetje de maiden kant op, dan kun je voor de middenpositie een SD Hot Rails kopen, gebruiken die gasten zelf ook maar heb er jammer genoeg geen ervaring mee.

Veel succes!

Orpheo
6 juli 2005, 00:13
@ neeradj

ja, ik ben t eigenlijk wel (beetje) met je eens dat t live nie handig is om met je tone te spelen, maar volume maakt toch niet zo heel veel uit......

NeeraDJ
6 juli 2005, 01:35
Nee volume vaak niet, maar om nou live met je knoppen te gaan worstelen voor een goede sound zie ik persoonlijk niet zitten.

Speeddemon
6 juli 2005, 01:43
@Neeradj, heb je ook ervaring met de SD Pearly Gates in de neck-pos.?

Ik was ook benieuwd trouwens hoe zo'n SD Custom Custom in de brug pos. klinkt, t.o.v. JB en '59.

Ik heb een JB in m'n alder/quilt maple Cort S2900 liggen; heerlijke sound, had misschien wel ietsje meer laag gemogen.

In een GrassRoots 'Horizon' (houtsoort unknown) ligt een '59 in de brug; best lekker vet voor rock/metal, maar clean kan ik er niks mee. Ik moet wel zeggen dat met die pup ik zelfs een goeie sound wist te halen uit een JCM900 2 channel. Normaal klonk die veel te fel en krasserig, nu was 't vette punch en mooi mid.

NeeraDJ
6 juli 2005, 02:16
Ik heb alleen ervaring met de PG plus in een basswood gitaar, ik vond 'm persoonlijk niet erg veelzijdig. Clean heel mooi, maar overdriven ik weet niet een beetje modderig maar toch een soort bite. Het kan aan de gitaar hebben gelegen, de amp was een DSL50.

De Custom Custom is zo'n beetje even helder als de JB en heeft ook even veel laag, het is alleen anders gevoiced, meer vintage en veel meer midden tonen. Een beetje brown-ish zou ik bijna zeggen deed me ook denken aan Slash zijn tone op Appetite for Destruction. Misschien wel wat je zoekt

Wormaap
6 juli 2005, 02:35
Heb je de Gibson 490R al overwogen? :) Die zit in mijn Epiphone en die klinkt echt super. Clean is sowieso prachtig en ik krijg er een super smooth lead-tone mee. Hij wordt wel een tikje zompig als ik bv. powerchords ermee ga rammen, maar zo'n S is van zichzelf natuurlijk al wat scheller dan'n Epiphone LP. Enig nadeel is dat ze over het algemeen nogal duur zijn :P

Speeddemon
6 juli 2005, 03:53
maar zo'n S is van zichzelf natuurlijk al wat scheller dan'n Epiphone LP. Enig nadeel is dat ze over het algemeen nogal duur zijn :P
vergis je niet, mahony body heeft juist veel laag!

M'n dunne S klinkt voller dan de Alder Cort S2900 (die een dikkere body heeft).

Speeddemon
6 juli 2005, 13:00
Oh, en hoe zou een DiMarzio Super Distortion in de brug klinken, t.o.v. een SD JB of Custom Custom?

Orpheo
6 juli 2005, 13:43
Oh, en hoe zou een DiMarzio Super Distortion in de brug klinken, t.o.v. een SD JB of Custom Custom?

ligt eraan wat voor gitaar.

ik vind dat de superdistortion het hout heel goed laat "horen" met veel punch agressiviteit en diversiteit.

heb je een strat: denk aan de sound van iron maiden tot ongeveer 1990/1992. daarna gingen ze over op de lil 59 en hotrails. (dave in ieder geval. zonde vind ik)

heb je een les paul: denk dan aan ace frehley, of anders aan metallica (de eerste 2 of 3 albums. daarna gingen ze over op EMG's. ook zonde vind ik)

ik vind de JB aangenaam. maar de SD vind ik prettiger.

ik weet niet waar je woont, maar als dat in de buurt van den haag is, moet je eens naar rockpalace, en daar de ace frehley sig proberen. die heeft nl die dimarzio's. dan heb je een goed idee.

ik kan je iig wel weer zeggen dat naast de PAF de superdistortion mijn favo pup is. maar daar heb je ook geen zak aan :D

Squier4ever
6 juli 2005, 13:52
Ik heb zelf een PG in de brugpositie en die kan de door jou genoemde stijlen I.M.O uitstekend aan.....

hoe het met de neck-pickup zit weet ik verder niet..

Speeddemon
6 juli 2005, 18:43
Oh, en hoe zou een DiMarzio Super Distortion in de brug klinken, t.o.v. een SD JB of Custom Custom?

ligt eraan wat voor gitaar.

ik vind dat de superdistortion het hout heel goed laat "horen" met veel punch agressiviteit en diversiteit.

Klinkt een Super Distortion ook goed clean, en kun je 'm splitten?
Ik vind de JB namelijk gesplit een overtuigende brug-single coil sound wegzetten. Niet 't zelfde als een echte sc, maar 'close enough', en de 200 dronken studenten waarvoor je speelt horen 't al helemaal nie. :wink:

Orpheo
6 juli 2005, 20:05
Oh, en hoe zou een DiMarzio Super Distortion in de brug klinken, t.o.v. een SD JB of Custom Custom?

ligt eraan wat voor gitaar.

ik vind dat de superdistortion het hout heel goed laat "horen" met veel punch agressiviteit en diversiteit.

Klinkt een Super Distortion ook goed clean, en kun je 'm splitten?
Ik vind de JB namelijk gesplit een overtuigende brug-single coil sound wegzetten. Niet 't zelfde als een echte sc, maar 'close enough', en de 200 dronken studenten waarvoor je speelt horen 't al helemaal nie. :wink:

tis een 4wire ding. dus splitten etc etc kan. no problemo. clean vind ik m ook super.

Speeddemon
6 juli 2005, 21:00
ik lees trouwens dat de SD Jazz wel een beetje mid-scooped is.
Hoe ervaren jullie dat?

Verder, is er iemand bekend met de tone van de Ibanez QM1 pup? (neck humbucker). Ik zoek eigenlijk die sound, maar dan beter (meer complexiteit en note-to-note definitie) en iets minder zompig.

Speeddemon
7 juli 2005, 00:36
bump

NeeraDJ
7 juli 2005, 15:41
ik lees trouwens dat de SD Jazz wel een beetje mid-scooped is.
Hoe ervaren jullie dat?

Verder, is er iemand bekend met de tone van de Ibanez QM1 pup? (neck humbucker). Ik zoek eigenlijk die sound, maar dan beter (meer complexiteit en note-to-note definitie) en iets minder zompig.
Klopt, maar dat zorgt wel voor single note definition bij de Jazz waar ik persoonlijk zeer over te spreken ben. Ik ken de QM1 en vind het persoonlijk de beste Ibanez pup ever. Ik denk dat de Duncan Custom (SH-5) een goede oplossing kan zijn. Elke noot komt door, heeft iets minder output dan de JB maar daar merk je vrij weinig van, en klinkt heel erg agressief en heeft genoeg laag

Speeddemon
8 juli 2005, 00:50
Hey Neeradj, ik begon m'n Ibanez steeds zompiger vinden enzo, maar eergister weer eens nieuwe snaren opgelegd (Ernie Ball reg. Slinky) en ben gelijk weer opnieuw verliefd.

Maar als alternatief van die QM1 zou je dus een SH-5 Custom in de NECK positie aanraden? :???: Ik dacht dat dat juist een bridge pup was?

NeeraDJ
9 juli 2005, 19:21
Oh had je het over de halspositie, nee dan blijf ik bij de Air Norton :oops:

Speeddemon
9 juli 2005, 21:07
Heeft die Air Norton dan de QM1 eigenschappen?

en indien bekend, hoe verschilt een Air Norton met een SD Jazz?