PDA

View Full Version : Goeie Studios in de buurt van Zuid-Holland



Lacrymosa
5 juli 2005, 15:27
Weet iemand van jullie een paar goeie studio's in de buurt van Zuid-Holland?
We willen een Mini-Album/Demo op nemen tegen het einde van het jaar
Het zou fijn als ze ervaring hebben met metal, maar het liefst niet te eenzijdig.

Iemand goeie/slechte ervaringen?

Antal
5 juli 2005, 19:06
Deze kan beter naar recording denk ik.

groovyB3
5 juli 2005, 21:12
Neem even contact op met Frans van Noordsound Studio's. Zeg maar dat ik je gestuurd heb.

ERG goeie opnames tegen goeie prijzen.
O.a. Tasha's World heeft er opgenomen.

Frits van Mourik
5 juli 2005, 23:45
ehhh... beleefd aanbevelend...

tillens
6 juli 2005, 10:14
Als je metal wil doen in zuid holland; Excess Studio's! After forever heeft er gezeten oa, hele goede gasten, onwijs vakkundig en vriendelijk!

harrie-beton
6 juli 2005, 11:02
Het is dan Noord Holland maar de studio van Han S is erg goed en betaalbaar.

http://www.beaufortstudio.nl/

Heeft o.a Heideroosjes / Gathering opgenomen maar bovenal, prettige sfeer

tillens
6 juli 2005, 11:11
als we dan buiten zuid holland gaan, dan; RS29 in Boxtel! ow ja en die studio die sash aanlevert, waarom zou je daar gaan zitten hij vraagt om metal georienteerd en je komt aan met tasha's world?

Han S
6 juli 2005, 11:24
als we dan buiten zuid holland gaan, dan; RS29 in Boxtel! ow ja en die studio die sash aanlevert, waarom zou je daar gaan zitten hij vraagt om metal georienteerd en je komt aan met tasha's world?

Oscar Holleman kan er wel wat van en is een zeer gewaardeerd collega, maar hij zit ook in een hogere prijsklasse.

Als je in de buurt wilt blijven adviseer ik je om eens bij Frits te gaan kijken, goeie vent en het verplicht je tot niets.

Ook ben je van harte welkom om bij ons een biertje te komen halen en ff te gluren.

Kies wel zorgvuldig voor een studio die het beste aan je doel kan beantwoorden, wij hebben ook geen reet aan ontevreden klanten, dat geldt voor Oscar en Frits net zo goed als voor mij.

tillens
6 juli 2005, 11:41
Ik vind het prijs verschil redelijk meevallen, ligt eraan wat je wil. Meestal is het zo dat Frans daar rondloopt, Oscar doet niet elk project geloof ik hoor. maar als je budget kijkt en je wil goede metal dan zou ik zeker naar excess kijken. vele mogelijkheden voor echt goede prijzen. ik heb daar producties gehoord, echt heel erg goed!

harrie-beton
6 juli 2005, 20:01
helemaal mee eens met han s,

zoek zorgvuldig een studio.
laat je niet verblinden door apparatuur.

Lacrymosa
6 juli 2005, 21:44
nee, we gaan ook eerst rustig bij een aantal studio's buurten, we zijn wat dat betreft heel perfectionistisch, en niet te beroerd om er ff wat moeite in te steken

thnx guys

Han S
6 juli 2005, 22:54
Ik vind het prijs verschil redelijk meevallen, ligt eraan wat je wil. Meestal is het zo dat Frans daar rondloopt, Oscar doet niet elk project geloof ik hoor. maar als je budget kijkt en je wil goede metal dan zou ik zeker naar excess kijken. vele mogelijkheden voor echt goede prijzen. ik heb daar producties gehoord, echt heel erg goed!

Oscar weet echt wel wie hij kiest voor de klus en laat zijn tent heus niet in discrediet brengen door een verkeerde technicus, daar ben ik helemaal niet bang voor. Ik heb geen idee wat zijn uurtarief tegewoordig is, ik weet wel dat hij net een nieuwe tent heeft geopend met Neve VR mengtafels.

Excess is ook een van oudsher bekende metal studio, doet Hans Pietersma (of zoiets) dat nog steeds?

Wat mij ook opvalt in dit landje is dat mensen als snel iets 'te ver' vinden, terwijl je binnen twee uur in het buitenland zit, waar je ook woont in dit land.

Het belangrijkste is dat je een studio kiest die bij jou en je muziek past. En vergeet ook niet dat de ene technicus iets veel sneller voor elkaar krijgt dan de ander. Je kunt beter twee keer 50 euro uitgeven dan drie keer 40 dacht ik.

tillens
7 juli 2005, 09:32
Hey Han, inderdaad Hans is daar nog steeds the man! Hij doet de zware producties zeg maar, en Dennis is meer van de pop/punk en dergelijke. Nu moet ik zeggen mijn band speelt amerikaanse powerpop, en we zijn al tijdje bezig in de excess met Hans, en het is erg fijn werken, grootse sound. En inderdaad Oscar laat zijn tent niet in diskrediet brengen, Frans Vermast is best een kundige producer denk ik zo..

peter.

Han S
7 juli 2005, 15:36
Die Hans is ook al een tijd bezig met zijn Excess toch? Gaat kennelijk goed daar.

Ik krijg net de ProAudio en Visie binnen met een overzicht van de 'betere' studio's.

Hier wat uurprijzen:

Harrow Productions € 35/45
Marco Sound Amsterdam € 225/290
Stable Sound Arnhem € 45
Studio Moskou Utrecht € 35
Studio Arnold Muhren Volendam € 160
Wisseloord € 117.50/82.50/107.50
Studio de Keuken Amsterdam € 275
Studio Alfred Klaassen € 300
Soundwise Amsterdam (Ed van Tijn/Jochem Fluitsma) € 250
Studio 150 Amsterdam, € 125/150
S&K studio (Dick Kemper) € 39
Bullet Sound Nederhorst ten Berg € 600 per dag

Disclaimer: alleen studio's die zich hebben opgegeven zijn in de gids opgenomen, dus het zegt op zich niets over de kwaliteit.

Studio Het Pand bijvoorbeeld staat er niet in en dat is toch echt wel een van de betere studio's. Excess staat er ook niet bij. (RS29 ook niet)

Wat mij opvalt is de enorme verschillen in prijs en er wordt ook bij vermeld wat voor apparatuur er wordt gebruikt. Opvallend is dat mensen met een Mackie mengtafeltje drie keer zoveel durven te vragen als een ander met hoogwaardige apparatuur.

Hoewel uitdrukkelijk werd ge-eist dat de uur/dagprijs werd vermeld, vindt Studio Down Under het niet nodig, werken misschien wel gratis?

tillens
7 juli 2005, 16:12
inderdaad flinke verschillen. Tja de excess loopt gewoon goed, omdat het een goede studio is, met goede mensen met de juiste instelling. De prijzen zijn goed, en tuurlijk rs29 is duurder, want bekende naam... maar je moet van de sound houden. Neem gewoon een aantal studio's en luister daar naar wat er is uitgekomen, en wie het heeft gemaakt.

@ Han; gratis? mooi wij willen wel hehe!

bert k
7 juli 2005, 19:10
FF ter info: Studio het Pand is bij mijn weten nog steeds 30,= per uur, en heeft flinke metalervaring.

Lacrymosa
7 juli 2005, 19:21
Ik kwam er net achter dat ik nog een demotje van Wastlands had liggen, komt bij Het Pand vandaan
klinkt lekker moet ik zeggen (band is wat minder, maar ok)
Maar we moeten zowiezo nog ff goed met heel de band overleggen wat voor sound we willen, en wat we van een studio verwachten.

iig ff bij een paar in de buurt langs gaan
Is voor ons de eerste keer dat we de studio in gaan, dus geen idee wat we moeten verwachten, lijkt me dus verstandig om ons zo goed mogelijk voor te bereiden

iemand tips?

Sonno
7 juli 2005, 19:37
Goed oefenen en 3 biertjes om de swing d'rin te houden!

PS: Ik hoorde laatst een demootje van een lokale band Warmouth genaamd (uit Warmond hoe toepasselijk :D ) waar ik nog is in heb gespeeld als inval-gitarist voor een paar optredens en die klonk erg vet. Hij was opgenomen bij The Box-studio's in Katwijk. Is volgens mij niet zo duur.

Anders kan je ook hier bij Radio West komen opnemen alleen ben ik er nog niet zo goed in :wink: ...

Lacrymosa
7 juli 2005, 21:40
werk jij bij radio west???
kan je niet een keer wat voor ons betekenen?
Ik vind persoonlijk dat de metal wereld in den haag veel te weinig aandacht krijgt, terwijl er best een aantal leuke bands zijn
Waar wij dan een van de minst extreme zijn (geen armbanden met punten e.d. je weet wel waar ik het over heb)

We spelen zaterdag trouwens in het Musicon
als je wat voor me kan doen
06-41862701

Sonno
7 juli 2005, 22:01
Ik kan proberen jullie op vrijdagavond bij stork on air in de lucht te krijgen. Ik mag daar (als me band er ooit klaar voor is) ook een berg gigantische pleurisherrie met 'Subliminal terror' luchtwaardig maken!

Ik kan zeer waarschijnlijk wel een demootje gedraaid krijgen... kweetnie 100% zeker want ik doe dat programma normaal nooit. Ik weet wel dat de dan dienstdoende technicus erg goed is in alles mooi te laten klinken!

Laterrrr

PM me ff een beschrijving enzo dan stuur ik dat door naar de 'Storkers'...

Han S
8 juli 2005, 00:07
Omdat jullie voor de eerste keer naar de studio gaan zou je misschien ff op mijn website kunnen kijken naar de studiotips, daar zou je wat aan kunnen hebben.

In mijn profiel vind je het url.

Kun je gelijk even naar Mag11 luisteren.

Lacrymosa
9 juli 2005, 11:07
ja die tips had ik al gelezen ja
Heb je misschien tips om een versterker in te stellen
Dan kan ik daar al een beetje mee experimenteren.
Heb een koch multitone 50watt combo, want ik neem aan dat een versterker ineens totaal anders klinkt in de studio, dan op het podium, in de slaapkamen of in de oefenruimte

Han S
9 juli 2005, 13:21
ja die tips had ik al gelezen ja
Heb je misschien tips om een versterker in te stellen
Dan kan ik daar al een beetje mee experimenteren.
Heb een koch multitone 50watt combo, want ik neem aan dat een versterker ineens totaal anders klinkt in de studio, dan op het podium, in de slaapkamen of in de oefenruimte

Wat je eens moet proberen is luisteren naar de versterker op oorhoogte, dat is meestal een heel ander geluid dan wanneer het geluid a.h.w. onder je door gaat.

Een multitone kan erg goed klinken, ik heb drie 4x12 kasten waarvan twee met Vintage Celestions en Greenbacks. Twee van die kasten zijn SA, zoals Adje v.d. Berg ze gebruikte. Daar klinkt een versterker ook al veel voller mee.

Een ander verhaal is dan dat als je er een microfoon voor zet, je ook honderd verschillende kanten op kunt qua geluid.

Brian Adams was eens 11 dagen in de studio bezig om zijn gitaargeluid voor elkaar te krijgen. Ik heb verhalen gelezen van bands die in de studio een halve dag bezig waren met het geluid van een paar conga's.

Het is voor bands met een beperkt budget (zoals de meesten) dus belangrijk om een studio te boeken waarvan je weet dat ze snel tot een goed resultaat kunnen komen.

Een ervaren technicus luistert naar het gitaargeluid, vraagt aan de gitarist of dit het geluid is wat hij echt wil, gaat daarover een minuut en niet langer in discussie indien dat wenselijk is en als dit dus het favoriete geluid van de gitarist is dan weet die technicus welke microfoon(s) hij nodig heeft om dit geluid te reproduceren.

Een goede technicus weet ook hoe dat geluid in de mix zal passen en zal dat snel voor elkaar krijgen waardoor ook het mixen niet dagenlang hoeft te duren.

De kracht van een productie zit in een goede opname, als je met mixen moet puinruimen, komt het eigenlijk niet echt meer goed.

Wat dus het belangrijkste is voor een gitarist is dat er samen met de technicus in korte tijd een killer geluid wordt gemaakt en het is best mogelijk dat er wat aan de knoppen van de versterker moet worden getweaked om een zo optimaal mogelijk totaalgeluid te krijgen.

Wat ik vaak zie is dat technici op zeker spelen en het laag van een gitaar afhalen om zeker te zijn dat ze geen problemen zullen hebben met de bas en kickdrum.

Een Shure SM57 voor de speaker geeft een totaal ander geluid dan een Sennheiser MD421 en een Beyer M88 is weer totaal anders. En dan heb ik het niet over al die groot membraan condensator microfoons.

Als ik als technicus een gitaar hoor of nog beter twee gitaren, dan weet naar welke microfoon ik als eerste grijp. En als dat een goedkope is vind ik het ook prima, een dure mic klinkt niet in elke situatie ook beter.

Ik ben nu bezig met een jazz band en de bassist heeft een Fender Jazz bas plus een Fender bas combo, waarmee hij hoopt te klinken als een contrabas. Maar al wat er uit kwam leek in de verste verte niet op een akoestische bas.

Dan ga je een paar andere versterkers proberen en wat bleek? Een goedkoop Hartke combo'tje met een JBL speaker er in en een ribbon microfoon er voor kwam heel dicht in de buurt. En dat duurt bij elkaar geen tien minuten om er achter te komen.

Zou ik die Fender versterker hebben opgenomen en hopen dat het in de mix goed had gekomen, dan zat ik nu dus met een groot probleem.

Je kunt het beste een aantal studio's bezoeken en neem daar de tijd voor. Je zult snel doorkrijgen met wat voor mensen je te doen hebt. Vraag ze wat van hun werk voor je draaien maar besef dat jij als band altijd anders zult klinken.

Het belangrijkste is dat jullie als band met een product naar huis gaan waar je jaren later nog steeds tevreden over kunt zijn en of dat nou bij Frits, Hans, Oscar, Jan Piet of Gerrit voor elkaar komt is onbelangrijk.

Wat voor mij het belangrijkst is, is dat klanten tevreden zijn en dat zeg ik uit eigenbelang omdat een ontevreden klant je bedrijf meer schade toebrengt dan je kunt vermoeden.

Ik probeer dan ook altijd te peilen of de band in kwestie wel de goede keus maakt en het kan best gebeuren dat ik een band aanraad om een andere studio te zoeken als ik bijna zeker weet dat het niet met ze gaat lukken.

Ik kan hier nog wel uren over doorgaan, maar ik moet aan het werk. Ik zou je willen vertellen over de eigenwijze drummers die niet op een click kunnen spelen, maar er toch op staan om dat te blijven doen, terwijl je na vier maten al hoort dat ze op een click spelen. En meer van die verhalen, andere keer maar.

AART
10 juli 2005, 19:51
hmm, allemaal nog behoorlijk ingewikkeld, maar han, welke plaat(en) van de rozen heb je opgenomen?

Bates15
10 juli 2005, 20:09
Studiobijlage van Pro Audio (magazine) is uit. Heb je een fax? PM me dan ff, dan stuur ik het op!

Han S
10 juli 2005, 21:14
hmm, allemaal nog behoorlijk ingewikkeld, maar han, welke plaat(en) van de rozen heb je opgenomen?

Ik heb een keer of drie met ze opgenomen, een paar singles en die CD met Tering Tyfus Takketrut, hoe heet die ook weer?

Wel lang geleden al hoor.

AART
11 juli 2005, 11:57
MM, dat is de tweede volgens mij, en die is van 94.
Eerlijk gezegd een behoorlijke kutplaat

:D

harrie-beton
11 juli 2005, 12:35
Lacrymosa, ik hoop dat het een goed product wordt.

Nog een tip van iemand die bij het eerste studiobezoek alles fout deed wat fout kan...

-maak in oefenenruimte proefopname met 2 goede microfoons en schroei er een cd van, ieder bandlid thuis luisteren met een kladblokje mee.
-laat de teksten lezen en corrigeren op grammatica (bijvoorbeeld Stay van Krezip :-? )
-Ken de nummers goed, arrangementen veranderen in een studio is heel duur oefenen en vermoeiend.
-Zorg dat je een goede vette sound uit je amp haalt op een beschaafd laag volume, dat is het meest bruikbaar in een studio.
-Koptelefoon: Als je het wilt, en nog nooit met koptelefoon hebt opgenomen met een band, oefen dit dan.
-Neem niet langer dan 6 uur op per dag, je hebt de neiging om maar door te gaan maar details hoor je dan niet meer. Net als wijnproeven, nummer 15 proef je niet meer :-D
-Muziek opnemen in een studio is topsport. Ga gewoon goed eten, patat heeft waar weinig voedingswaarde.

have fun
Be prepared to be unprepared!

Han S
11 juli 2005, 12:57
MM, dat is de tweede volgens mij, en die is van 94.
Eerlijk gezegd een behoorlijke kutplaat

:D

Klopt, die plaat klinkt behoorlijk kut. Ik heb later nog een paar singles met ze opgenomen en toen hadden ze van zichzelf ook een beter geluid, maar wat mij opvalt is dat je dan een stuk of wat mixen maakt, van heel basic en punk tot heel vet met bijna een metal geluid. Maar dan wordt dus die karige punk mix als beste gekozen.

In 94 waren ze nog onbekend en eerlijk gezegd dacht ik dat we daar niets meer van zouden horen. Ik moet je wel vertellen dat het hele toffe gasten zijn.

bert k
11 juli 2005, 13:00
Net als wijnproeven, nummer 15 proef je niet meer :-D

Voor mij geen reden on te stoppen... :-D

harrie-beton
11 juli 2005, 15:48
na 15 wijntjes Bert?

dan proef je niet meer of het cabernet sauvignon is of een Pinot Noir....

goede wijn .... is nog geen bier

bert k
11 juli 2005, 23:20
Haha, tralala, doe nog maar n neut... :cool: Nee, proeven doe je niks meer dan...

Bates15
13 juli 2005, 20:58
Net als wijnproeven, nummer 15 proef je niet meer :-D

Voor mij geen reden on te stoppen... :-D

En vandaar dat er nog steeds slechte CD's gemaakt worden.....

;)