PDA

View Full Version : Het snel switchen van akkoorden



roox
5 juli 2005, 14:30
Goedemiddag allemaal!

Ik ben sinds 4 voltallige maanden actief bezig om mijn akoestische western gitaar te laten klinken zoals het bedoeld is. De reden waarom ik jullie hulp nodig is het volgende:

Ook na veel oefenen krijg ik het switchen van verschillende akkoorden niet in het juiste ritme. Ook moet ik de snaren hard indrukken om de goede klank te verkrijgen..Zou dat kunnen liggen aan mijn western gitaar?

Ik ben, naast student zijnde, zelf dj en heb (al zeg ik het zelf..) een aardige muzikale achtergrond en aanleg.

Zouden jullie mij een paar tips kunnen geven om snelheid te creëren in mijn vingers? Ik oefen veel en heb leerdvd's aangeschaft..Ook kijk ik veel naar Tommy emmanuel..haha..misschien is dat het :-D ..

Alvast bedankt voor jullie reactie en kostbare tijd! Roox

Daniël_san
5 juli 2005, 14:47
hoe hoog is je actie? (afstand snaren vanaf je toets)

Don Capo
5 juli 2005, 16:17
Kwestie van nog langer oefenen denk ik. Het duurt echt wel even voordat je vlekkeloos van akkoord naar akkoord springt.

Leer de akkoorden te ontleden. uit welke noten zijn ze opgebouwd, wat is de grondtoon wat is de terts wat is de kwint. je zegt dat je een aardige muziekachtergrond hebt dus dat moet haalbaar zijn. Dan kom je te weten welke vingers je waar het eerste moet neerzetten als je aanslaat. Meestal sla je,vooral in het begin, van boven naar beneden (losse snare E,A,D,G,B,E) Het is dan handig om eerst de toetsen in te drukken die op de dikste snaren in je akkoord liggen. Het beste zou zijn om al je vingers gelijktijdig neer te zetten maar dit gaat gewoon niet zonder oefening. Hiermee laat je de akkoorden wat makkelijker vlekkeloos in elkaar overlopen. (scheelt weer extra hard zingen als je van akkoord verwisseld om het te verbloemen)

Veel plezier met spelen in ieder geval

hoofd
5 juli 2005, 19:30
probeer ook rustig het punt te vinden dat je met net genoeg kracht indrukt om het zuiver te laten klinken, maar probeer je hand tegelijkertijd ook zo ontspannen mogelijk te houden. Het zou kunnen liggen aan je gitaar, als de actie echt absurd is, maar denk dat het ook een groot deel beginnerskwaal is, blijven oefenen :wink:

Tiquero
16 juli 2005, 21:56
Ik speel ongeveer 5 maanden gitaar (ook acoustisch). Als ik zo eens terug denk hoeveel moeite ik eigenlijk met bijv. het D akkoord had, of met de G (waar ik altijd met de ringvinger of pink van de hals af gleed), of de C waar ik altijd 1 snaar mispakte...

Ik speel ze nu vlekkeloos..en ik kan er niets anders van zeggen dat Oefening toch schijnbaar het enige is wat goed werkt. Neem je gitaar elke dag, en speel vanalles in verschillende afwisselingen, en je zult zien dat je (met terugwerkende kracht) toch elke keer weer een stuk sneller en beter wordt !

SuxeS !

belg
16 juli 2005, 23:11
ik speel nu twee jaar fanatiek. Vooral travis-style, alternating bass...

Ik kan dus nog steeds niet strummend een song vloeiend laten klinken. Een strak basje met de duim gaat echter blind. Het is maar net waar je de accenten legt. Omdat ik alles zelf uit moet zoeken, geen les heb, gaat alles erg traag. Hier op het forum wordt les door de cracks sterk aangeraden. Een leraar helpt je qua systematiek goed op weg.

Uhhh, dit is geloof ik een beetje off-topic. Maar goed.

Satriani
17 juli 2005, 22:29
Oefenen Oefenen Oefenen
Je wisselt niet snel genoeg van akkoord naar akkoord omdat je vingers nog niet gewend zijn aan alle akkoorden en het wisselen ertussen
Over een paar maanden gaat het al een stuk beter , trust me :wink:

Droffie
18 juli 2005, 12:49
Onnodig hoge actie kan voor problemen zorgen als je nog niet voldoende kracht in je vingers hebt.
Laat een expert naar je gitaar kijken of de top kam niet te hoog staat. het meeste akkoordenwerk in het begin zit toch rond die eerste fret.

En wat anderen zeggen, veel oefenen. Op een gegeven moment lukt 't.

succes

--=HANS=--
18 juli 2005, 22:58
Nog een keer: oefenen oefenen oefenen en op een dag komt het allemaal goed 8-)