PDA

View Full Version : Heel stom, maar toch....



Wormaap
4 juli 2005, 23:36
Volgend jaar wil ik graag conservatorium gaan doen, en dan wel de Jazz-richting. Nu heb ik dus nog een heel jaar om me erop voor te bereiden. Als ik m'n leraar mag geloven zit't qua techniek wel goed, maar qua theorie heb ik nog een lange weg te gaan, en vooral qua jazz-feel zeg maar. Nu denk ik persoonlijk dat 1 ding me al een rotschop in de goede richting zou geven, en dat is (en nu schaam ik me dus écht dood :P) het leren van alle noten op het fretboard. Uiteraard kan ik wel wat nootjes vinden enzo, maar bv. een toonladder over de gehele hals spelen kan ik domweg niet, omdat ik daarbij niet in noten denk, maar in vingerzettingen. Ik kan dus bijvoorbeeld wel op 1 snaar van links naar rechts een ladder spelen, omdat ik weet welke vingerzettingen elkaar volgen, maar als ik middenin ergens moet beginnen ben ik de kluts snel kwijt.

De grote vraag is dus vooral: Wie heeft er een fatsoendelijke methode om redelijk snel het fretboard uit m'n hoofd te leren kennen?

GuitarMaster
5 juli 2005, 00:21
Belangrijker is denk ik om intervallen enzo te kennen, ik zou Earmaster Pro downloaden om dat te oefenen.

Een programma om de noten op je fretboard te leren kennen is er ook wel, ik ben de naam alleen ff kwijt.

hoofd
5 juli 2005, 00:52
Idd, intervallen zijn belangrijker om te herkennen, daarmee kan je je dan ook nog redden in andere stemmingen dan de standaard stemming.

Als je gewoon puur de noten wilt leren in standaard stemming, kwestie van doortellen en oefenen. Handige punten zijn de 12de fret (octaaf) 5de fret (de quint, oftwel de snaar eronder, bij uitzondering van de g-snaar, want dan is 't de 4de fret) en de 7de ret (das de snaar erboven, behalve bij de b-snaar, daar is 't de 8ste fret).

Probeer als oefening anders wat verschillende dingen uit notenschrift op je gitaar te spelen, ik neem aan dat je gitaarleraar je wel aan wat oefenmateriaal kan helpen.

Wormaap
5 juli 2005, 02:02
Oe, ik geloof dat ik een beetje onduidelijk was :p
Ik speel dus ondertussen al 2 en'n half jaar gitaar, en ik ben dus echt geen totale beginner ofzo :-D (Anders zou ik ook echt geen conservatoriumplannen hebben) m'n intervalletjes enzo ken ik ook wel vrij aardig, en als ik eenmaal de eerste noot heb gevonden kan ik meestal nummers vrij aardig op gehoor meespelen enzo. Verder staat mijn Charvel standaard in DGCFAd gestemd, waardoor ik ook al vrij aardig kan transponeren zonder erbij na te denken. Het enige wat ik al 2 en'n half jaar geleden had moeten leren is de noten op't fretboard, en toonladders in noten in plaats van in posities. Oefenmateriaal heb ik zelf ook nog in overvloed ('k heb jaren electrisch orgel gespeeld, dus ik heb boeken vol etudes e.d.)
Ik hoopte alleen (waarschijnlijk tegen beter weten in :P) dat er misschien een snelle 'fix' was waarmee ik binnen'n week ofzo, zonder al te veel moeite te doen, dat fretboard uit m'n hoofd zou kunnen stampen. Als ik namelijk nu improviseer, dan houd ik mezelf 'gevangen' in blokjes van maximaal 6 frets breed, soms schuif ik een beetje op omdat ik een 'bekend punt' tegenkom, maar een lick op de open E-snaar beginnen en op de 24e fret van de hoge e eindigen kan ik gewoon domweg niet omdat ik dan onderweg de weg kwijt raak. Daarvoor lijkt het mij dus érg handig als ik gewoon blindelings weet welke noot waar hoort te zitten, zodat ik wat gevariëerder kan soleren :)

Maar toch bedankt voor de hulp, ondanks dat het helaas wel al bekend gebied was, I appreciate it :-D

sneez0r
5 juli 2005, 09:04
Er zijn een paar methodes voor.
Ten eerste moet je gewoon die noten uit je hoofd gaan leren. Tegen jezelf zeggen 'fis' en alle fissen opzoeken. Of een willekeurige noot aanslaan en jezelf afvragen welke dat nou weer is. Het kan altijd sneller.
Verder ken je waarschijnlijk al een aantal toonladders binnen één of meerdere posities. Die moet je gaan verbinden. Zoek maar een stuk uit waarin je dat aan jezelf oplegt. Of speel die toonladders omhoog maar spreek af dat je elke vijf noten één positie opschuift.
Verder: toonladders alle richtingen op leren. Verticaal, horizontaal, maar ook schuin.
Als laatste zou ik je aanraden op zicht spelen te leren. Je zegt zelf dat je al een hoop materiaal hebt, dan zou ik daarmee beginnen. Vijf of tien minuten per dag muziek lezen. Wel langzaam beginnen. Er zijn ook boeken voor gitaristen, bv. '[Advanced] Reading Studies for Guitar' van William Leavitt.

taylor
5 juli 2005, 10:03
ik begrijp het niet goed je zegt dat je ladders kan spelen op 1 snaar?als je dat kan en je weet hoe het klinkt kun je dat in principe van elke positie spelen toch?

wat voor les krijg je bij die leraar dan?

telecastermaster
5 juli 2005, 12:14
De grote vraag is dus vooral: Wie heeft er een fatsoendelijke methode om redelijk snel het fretboard uit m'n hoofd te leren kennen?

Ja, het zgn. CAGED systeem, afkomstig uit het boek fretboard logic.

Zie hier of zoek met google op "caged system". http://www.highcountryguitar.com/caged.htm

Is overigens hier ook al eens uitgebreid behandeld in diverse topics. O.a. deze:
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=20360&highlight=caged

Wormaap
5 juli 2005, 12:36
ik begrijp het niet goed je zegt dat je ladders kan spelen op 1 snaar?als je dat kan en je weet hoe het klinkt kun je dat in principe van elke positie spelen toch?

wat voor les krijg je bij die leraar dan?
Op zich kan ik ook wel in de meeste posities m'n laddertjes spelen, maar ik kan altijd óf horizontaal, óf verticaal bewegen, maar niet schuin want dan ben ik de kluts kwijt :P

sneez0r
5 juli 2005, 13:36
Dat Fretboard Logic en CAGED zijn wat controversieel. Ik ben er zelf niet al te dol op. Voor sommige mensen zal het ongetwijfeld goed helpen.

Als toevoeging op wat ik net postte:
http://www.ibreathemusic.com/article/147
http://www.ibreathemusic.com/article/153
Haal de nuttige elementen eruit, zou ik zeggen.

WICKED
5 juli 2005, 17:38
Hier kan je intervallen leren en het je fretboard kennis toetsen:

http://www.akkoord.be/downloads_files/Music%20Trainers%202.1.2.zip

Wormaap
6 juli 2005, 02:00
Hier kan je intervallen leren en het je fretboard kennis toetsen:

http://www.akkoord.be/downloads_files/Music%20Trainers%202.1.2.zip
Geweldig! Dat is precies wat ik dus nodig heb :-D Net even 20 minuutjes mee gekloot en er alweer een stukkie van vooruit gegaan :-D Thanks.

taylor
6 juli 2005, 10:41
je bedoelt ladders in octaven spelen enzo met schuin,wat is daar nou moeilijk aan dan?

dan nog als je de ladders kent kun je die toch wel uitvinden waar je die nog meer kunt spelen dat is niks moeilijks aan daar heb geen boek of iets voor nodig lijkt me maar goed iedereen is anders wat dat betreft,vraag me nog wel af wat voor les je krijgt bij die leraar om hier van dit soort vragen stellen.

Wormaap
6 juli 2005, 13:12
Met schuin bedoel ik dat ik bv. In de grondpositie de eerste 3 noten van'n ladder speel, dan op de volgende snaar verder ga een fret of 5 verder enz. Schuin over de hals m'n laddertjes spelen dus in plaats van alleen omhoog/omlaag of links/rechts.
Mijn lessen bestaan momenteel vooral uit Jazz-jammen, omdat mijn 'feeling' met jazz nog redelijk klein is (ik luister er pas sinds 'n maand of 3 naar) jam ik een uur lang met m'n leraar terwijl hij me pointers geeft over hoe en wat ik ook eens kan proberen. Vooral 'feeling' kweken dus. Ik heb al een redelijk stuk theorie van'm geleerd (anders zou ik überhaupt geen ladders kunnen :P) maar ik heb nu met'm afgesproken dat hij me het komend jaar de techniek en de 'feel' gaat bijspijkeren, en ik zelf op zoek ga naar de theorie die ik nog moet kennen.
Ik kan ook wel ladders in verschillende posities spelen, maar ertussenin spelen, of posities met elkaar combineren is dus waar het fout gaat, en mijn idee is dat als ik soepeltjes de noten op het fretboard weet en de noten van m'n toonladder, i.p.v. 'blokjes' van posities, ik de hele hals ga benutten in plaats van vastgeroest blijven zitten in 1 of 2 posities.

Daniël_san
6 juli 2005, 14:02
Zeg had je niet beter een jazzgitaar kunnen kopen ipv een metalgitaar? :-D Maar ik zoek zometeen nog ff een schemaatje op over pentatonisch over de hele hals spelen. :wink:

Wormaap
6 juli 2005, 14:19
Zeg had je niet beter een jazzgitaar kunnen kopen ipv een metalgitaar? :-D Maar ik zoek zometeen nog ff een schemaatje op over pentatonisch over de hele hals spelen. :wink:
Je staat d'r versteld van hoe jazzy die Charvel kan klinken :-D Maar meestal jazz ik er vrolijk op los op m'n LP (ligt nu ook 11 op ipv 9 :P)
Gitaren die niet veelzijdig zijn passen sowieso niet bij mij :-D

Pilitev
6 juli 2005, 19:15
Hier kan je intervallen leren en het je fretboard kennis toetsen:

http://www.akkoord.be/downloads_files/Music%20Trainers%202.1.2.zip
Geweldig! Dat is precies wat ik dus nodig heb :-D Net even 20 minuutjes mee gekloot en er alweer een stukkie van vooruit gegaan :-D Thanks.

Das inderdaad een leuk programmaatje! Alleen ik bak er nog niet veel van :-D Bij die intervallen herkennen kom ik op 55% ofzo ik heb vooral moeite met de 6ths en 7ths.

taylor
7 juli 2005, 10:33
[quote="Wormaap"]Met schuin bedoel ik dat ik bv. In de grondpositie de eerste 3 noten van'n ladder speel, dan op de volgende snaar verder ga een fret of 5 verder enz. Schuin over de hals m'n laddertjes spelen dus in plaats van alleen omhoog/omlaag of links/rechts.

ja dat noemen ze dus ladders in octaven spelen das op zich erg makkelijk want je speelt bv zes noten op de E en A snaar dan doe je ze zelfde maar 1 octaaf veder op de D en G snaar ect, weet je wel zeker dat je naar het consevatorium wil? dat lijkt me dat je minsten dit soort dingen al lang onder knie moet hebben of in ieder geval weten/snapen..............

butters
7 juli 2005, 12:22
deze vind ik ook een leuke (toch eventjes). er is een gehoortraining om seventh en extended chords te herkennen.

http://www.teoria.com/tutorials/scales/sc-tool.htm

sneez0r
7 juli 2005, 12:56
[quote=Wormaap]Met schuin bedoel ik dat ik bv. In de grondpositie de eerste 3 noten van'n ladder speel, dan op de volgende snaar verder ga een fret of 5 verder enz. Schuin over de hals m'n laddertjes spelen dus in plaats van alleen omhoog/omlaag of links/rechts.

ja dat noemen ze dus ladders in octaven spelen das op zich erg makkelijk want je speelt bv zes noten op de E en A snaar dan doe je ze zelfde maar 1 octaaf veder op de D en G snaar ect, weet je wel zeker dat je naar het consevatorium wil? dat lijkt me dat je minsten dit soort dingen al lang onder knie moet hebben of in ieder geval weten/snapen..............Dat soort dingen zijn veel te gitaristisch (nieuw woord?). Op het conservatorium is muzikaliteit vooral belangrijk. Technische noodzakelijkheden en trucjes leer je wel on the way.

guitarmonk
7 juli 2005, 15:40
Noten over de hele hals kennen en de intervallen is nog niet eens 1% procent van het hele jazzgitaar spelen. Dat zijn allemaal hulpmiddelen die je behoort te kennen. Er komt nog zoveel bij kijken qua improvisatie, bijvoorbeeld alleen al de opbouw. Ach ja als je een leraar hebt...

Wormaap
8 juli 2005, 00:07
Het opbouwen enzo is dus het deel dat ik samen met m'n leraar doe. Het puur theoretische slaat hij over en doe ik op m'n eigen. Omdat ik theoretisch nog niet heel goed onderlegd ben (ik kan wel akkoorden vormen, ladders uitschrijven enz. maar ik moet er nog te veel bij nadenken) heb ik het komende jaar dus geen opleiding. 3 keer raden wat ik in dat jaar ga doen :-D

Das Schaap
8 juli 2005, 01:17
Het opbouwen enzo is dus het deel dat ik samen met m'n leraar doe. Het puur theoretische slaat hij over en doe ik op m'n eigen. Omdat ik theoretisch nog niet heel goed onderlegd ben (ik kan wel akkoorden vormen, ladders uitschrijven enz. maar ik moet er nog te veel bij nadenken) heb ik het komende jaar dus geen opleiding. 3 keer raden wat ik in dat jaar ga doen :-D
Mag je toch aanraden voor theorie ook les te nemen als je jazz wilt leren, en al gedacht aan je solfege ? Ga aankomend jaar zelf aan muziekschool jazz leren en misschien dan na aankomend schooljaar eens kijken of conservatorium er inzit, maar muziekscholen bieden veel handige extra´s, gelijk spelen in combo´s met andere leerlingen enzo, daar groei je altijd wel van. 8-)

Wormaap
8 juli 2005, 02:15
Mijn gitaarlessen zijn bij de plaatselijke muziekschool :) Al speel ik meestal eerder een uur dan de 20 minuten die ik eigenlijk zou moeten krijgen en bestaan de lessen vooral uit met hem, een toetsenist en een drummer jazz en/of blues jammen. Solfege is toch het hele gehoor-verhaaltje, right? Want als't dat is gaat dat denk ik wel goedkomen :) M'n gehoor schijnt namelijk best goed te zijn. Maar waarschijnlijk ga ik inderdaad wel nog een stuk theorieles erbij nemen, gewoon om zeker te weten dat ik't allemaal ken en niet voor verrassingen kom te staan bij m'n toelatingstest. Ik heb BTW het idee dat een aantal van de mensen die hier posten het idee hebben dat ik me nogal illusies maak dat ik conservatorium wil gaan doen. Op zich volkomen begrijpelijk want ik vraag in dit topic nogal wat stoms, wat ik al jaren geleden had moeten leren. Volgens m'n leraar zou het echter allemaal prima in orde moeten komen als ik het komend jaar hard er voor bereid ben te werken. Aangezien'ie daar zelf afgestudeerd is jaren geleden, en ik niet de eerste zou zijn die'ie ernaartoe begeleid vertrouw ik hem wat dat betreft wel.

taylor
8 juli 2005, 10:04
muzikaliteit is misschien wel het belangrijkste om aangenomen te worden maar dan ben je er nog niet natuurlijk.

Daniël_san
15 juli 2005, 23:19
Okee het duurde wat langer:
(ik weet niet of hij helemaal foutloos is)


-----------------------------------3---5---
---------------------------3---5-----------
-------------------2---5-------------------
-------------2--5--------------------------
-------3--5--------------------------------
-3--5--------------------------------------

-----------------------------------------5---8--
---------------------------------5--8-----------
-------------------------5--7-------------------
-------------------5--7-------------------------
--------5----7----------------------------------
-5---8------------------------------------------



-------------------------------------------8---10---
----------------------------------8---10------------
-------------------------7----9---------------------
-----------------7--10------------------------------
---------7--10--------------------------------------
-8--10-----------------------------------------------


--------------------------------------------------------10-----12------
--------------------------------------------10-----13------------------
-----------------------------------9----12-----------------------------
--------------------------10---12--------------------------------------
--------------10----12-------------------------------------------------
--10----12-------------------------------------------------------------




--------------------------------------------------------12-----15------
--------------------------------------------13-----15------------------
-----------------------------------12----14-----------------------------
--------------------------12---14--------------------------------------
--------------12----15-------------------------------------------------
--12----15-------------------------------------------------------------



--------------------------------------------------------15-----17------
--------------------------------------------15-----17------------------
-----------------------------------14----17-----------------------------
--------------------------14---17--------------------------------------
--------------15----17-------------------------------------------------
--15----17-------------------------------------------------------------



En dan krijg je dus weer ''gewoon'' A pentatonisch maar dan een octaaf hoger :wink:

°plectrum°
12 augustus 2005, 23:56
@Daniel

Jep ze zijn helemaal juist ik ben de voorbije week zelf ook met mineur pentatonisch over de hele hals bezig geweest , nu ben ik wat aant oefenen op improviseren...

@wormaap

Je hele hals van buiten leren is volgens mij niet zo moeilijk, gewoon elke dag 15 minuten oefenen dan heb je volgens mij dit hele gebeuren binnen enkele weken onder de knie('k moet het zelf ook wel nog leren maar 'k heb nog tijd genoeg)