PDA

View Full Version : Vervangingsspeakers voor een BF Bandmaster 2 x12 Cabinet



texasspecial
4 juli 2005, 18:52
Cabinet is nu uitgerust met(Reissue) Jensens C12N, ben benieuwd welke speakers voor een duidelijke, waarneembare, klankverbetering kunnen zorgen.Versterker die er boven staat is overigens een '66 Bandmaster.

PeeVee
4 juli 2005, 19:21
Dat ligt er maar helemaal aan wat je "beter" vindt, je kunt dat niet zo absoluut stellen. Wat voor iemand werkt, hoeft voor jou niet te werken. Wat voor klank zoek je en wat spreekt je op het het moment niet aan in de speakers die erin zitten?

Celestion G12H-30 schijnt erg goed met Fender samen te gaan maar wellicht G12M greenbacks voor wat Britsere voice. Lead 80's zijn kunnen rake klappen uitdelen of misschien iets JBL achtigs (Weber California) of EV achtige (Weber Michigan?). Wat zoek je, wat wil je... "toonverbetering" dat wil iedereen maar zul je toch wat nader uiteen moeten zetten wil je een goed advies krijgen.

texasspecial
4 juli 2005, 22:02
Ik vind de Jensens wat te veel "rafels" (kan het niet beter omschrijven )toevoegen bij gebruik van overdrive of distortion. Het wegdraaien van hoog of midden levert niet het gewenste resultaat, ik zoek een wat rondere dragende toon en had het idee dmv "betere "speakers, het beoogde effect te kunnen krijgen maar ik ben het met je eens dat het een subjectief en persoonlijk gegeven is. Ik gebruik zowel humbuckers als enkelspoels elementen en bij beide pickups moet ik de toonpot op de gitaar vrijwel dichtdraaien om het gewenste geluid een beetje te benaderen.

texasspecial
4 juli 2005, 22:02
Ik vind de Jensens wat te veel "rafels" (kan het niet beter omschrijven )toevoegen bij gebruik van overdrive of distortion. Het wegdraaien van hoog of midden levert niet het gewenste resultaat, ik zoek een wat rondere dragende toon en had het idee dmv "betere "speakers, het beoogde effect te kunnen krijgen maar ik ben het met je eens dat het een subjectief en persoonlijk gegeven is. Ik gebruik zowel humbuckers als enkelspoels elementen en bij beide pickups moet ik de toonpot op de gitaar vrijwel dichtdraaien om het gewenste geluid een beetje te benaderen.

Han Solo
4 juli 2005, 22:28
Ik ken die Jensen speakers niet, maar gebruikt zelf twee 12F150 Webers bij mijn 65'Bandmaster. Die heb ik speciaal gebruikt om een helder clean geluid te krijgen; ook bij overdrive kleuren de speakers niet echt het geluid.
Je kan in ieder geval Weber misschien eens mailen en vragen wat hij adviseerd, de laatste keer dat ik em mailde had ik in vijf(!!!) minuten antwoord.......

www.webervst.com
ofzoiets.

texasspecial
4 juli 2005, 22:42
Han,
Soundclip op de website klinkt lekker, welke speakers heb jij vervangen door de Webers?

matto
4 juli 2005, 23:57
In mijn deluxe reverb heb ik sinds enige tijd een Celestion greenback zitten,
Ik vind het wat "steviger" (Tja :-? ) klinken dan met de Jensen c12 n die er in zat toen ik hem kocht.
Weet iemand trouwens wat er origineel voor een speaker in heeft gezeten ?
Het is een 68 sf met de alu trim om het frontpaneel.
M'n deluxe klinkt nu zowel op hoge als lage volumes lekker.
Met de Jensen er in wordt het op hogere volumes wel erg schel ( ik hoor dat soort scherpte ook vaak in mp3 opnames als die op een redelijke audio installatie worden afgespeeld, zeg maar zoals een aflopende wekker in een bak met glasscherven i.p.v bekkens)

Lucluc
5 juli 2005, 09:57
Een tijdje geleden heb ik de twee reissue C12N vervangen voor twee Celestion G12H-30. Het verschil is echt aanzienlijk. Ik heb het idee dat de Celestions wat efficienter zijn, maar dat hoeft niet per se een voordeel te zijn. Het mooiste is dat ze op laag volume ook beter aanvoelen, wat soepeler dat de Jensens.

Als je niet wilt dat de speaker opbreekt, dan zou ik de G12H-30 niet nemen, maar een Weber California of iets dergelijks.

texasspecial
5 juli 2005, 09:58
Matto,
Volgens de Fender Ampfield Guide,zaten er Oxford, Utah of Cts speakers in gedurende het Silverface tijdperk.

Zijn er ook mensen die Eminence speakers geprobeerd hebben en wat zijn klankkarakteristieken daarvan in vergelijking met Celestions?

Al
5 juli 2005, 14:04
Cabinet is nu uitgerust met(Reissue) Jensens C12N, ben benieuwd welke speakers voor een duidelijke, waarneembare, klankverbetering kunnen zorgen.Versterker die er boven staat is overigens een '66 Bandmaster.

C12N RI vind ik wat je noemt kloteNspeakers. Schel, gemeen. Goedkoop dat wel maar troep. Verbaast me niks dat je een rafelige rand in je overdrive krijgt.

Oude Celestion G12H doen en het erg goed. De M's kan ook wat voor je zijn maar kleurt wat meer naar het midden. Is absoluut een mooie warme bluesspeaker maar voor rockjongens wellicht niet de goede strakke onderkant.

De nwe Celestions zijn minder muzikaal (wat vlakker, sterieler) dan de oudjes die warmer, rondborstiger klinken en mooier in het hoog zijn. Dat geldt overigens niet voor de blue maar die is te licht voor je amp. De nwe Heritage serie van Celestion ken ik niet. Classic Lead 80 kan evt goed uitpakken, hebben aardig wat laag. V30 moet je van houden.

Eminence kan maar is meestal behoorlijk fel met een gezonde Fender. Wel beter dan Jensen RI.

Weber speakers zijn een alternatief. Ze zijn efficient, vind ze wat stijfjes. Weber voiced zijn speakers in ieder geval iets naar de donkere kant, ze zijn niet gemeen.

Al

PeeVee
5 juli 2005, 16:22
Weber speakers zijn een alternatief. Ze zijn efficient, vind ze wat stijfjes. Weber voiced zijn speakers in ieder geval iets naar de donkere kant, ze zijn niet gemeen

Nou de 12A150's zijn EAR PIERCING (wat zeggie?) in een leeg (blonde) Bandmaster cabinet... Moet nog demping in hoor, misschien dat het dan beter is maar het is op dit moment niet om aan te horen. Ga de rand ook even met een kwastje aceton bewerken en dan een paar uur aan de 6VAC om effe "in te brommen", dat werkte bij de C10Q's van Weber prima. Had er eentje deze "inbreek simulatie sessie" gegeven (beetje thinner op de rand) en andere gewoon gelaten zoals ie was; heel duidelijk verschil, ik neig bijna te zeggen dat je het ook ZAG aan de uitslag... Weet niet hoe Weber z'n speakers "doped" als je verder niks opgeeft. De 12A150's die ik had kwamen bij een hipo tweed Twin kit.

Al
5 juli 2005, 16:46
Weber speakers zijn een alternatief. Ze zijn efficient, vind ze wat stijfjes. Weber voiced zijn speakers in ieder geval iets naar de donkere kant, ze zijn niet gemeen

Nou de 12A150's zijn EAR PIERCING (wat zeggie?) in een leeg (blonde) Bandmaster cabinet... Moet nog demping in hoor, misschien dat het dan beter is maar het is op dit moment niet om aan te horen.

Klopt, ongedempt kunnen die boxen gedrochten zijn. Met Marshallkasten gaat het wel goed. Het zijn een van Ted's meest donkere speakers, duidelijk the wrong place voor die speakers. Je gaf hem al aan --> nuttige link om speakers in te breken http://www.unclespot.com/C10Q.html Ik dacht dat weber zijn speakers standaard licht doped.

Al

Han Solo
5 juli 2005, 23:44
De Webers waren niet ter vervanging, ik gebruikte eerst een standaard Marshall cabinet met de bekende Celestion 12T75 speakers. Niet om aan te horen wat mij betreft. Ik heb de Weber speakers gebruikt in een zelfbouw repro cabinet. Duurt wel even voordat je ze hebt ingespeeld, maar de combinatie met het cabinet was goed. Wat misschien ook van invloed is zijn de gekozen afmetingen, hij is groot en zwaar. Als ik em de oefenruimte in draag, zie ik niet waar ik loop............ :wink:

texasspecial
6 juli 2005, 13:28
Mensen ,
Bedankt voor de info!
Ik ga de Celestion G12H maar eens beluisteren, voor de Webers zaldat ws wat moeilijker liggen.

piezo
19 juli 2005, 22:32
Oude Celestion G12H doen en het erg goed. De M's kan ook wat voor je zijn maar kleurt wat meer naar het midden. Is absoluut een mooie warme bluesspeaker maar voor rockjongens wellicht niet de goede strakke onderkant. Al

Hoi Al,
Kunnen die Celestions (bijna altijd 16 ohm toch?) wel op een Bandmaster zonder vervanging van de OT? Standaard Bandmaster heeft toch alleen een 4 ohm speakeraansluiting?

Ik heb zelf een stel oude 8 ohm G12H30's. Zouden dus goed zijn om de Oxfords t.z.t. te vervangen. Maar eigenlijk heb ik dat rare idee in mijn hoofd dat JBL's D-120 F's de beste keus zouden zijn omdat ik vroeger een Showman kast met een 15" D-130 onder een bandmaster had en ik weg was van dat krachtige geluid. Kun je me dat uit mijn hoofd praten?

En uit nieuwsgierigheid: Is er in het algemeen klankverschil tussen 8 en 16 ohmers van hetzelfde type?? Ik heb wel eens gehoord dat de JCM 900 cabinets minder zouden klinken dan JCM 800 cabinets omdat de speakers gewijzigd waren van 16 naar 8 ohmers.

PeeVee
19 juli 2005, 23:45
C12N RI vind ik wat je noemt kloteNspeakers. Schel, gemeen. Goedkoop dat wel maar troep. Verbaast me niks dat je een rafelige rand in je overdrive krijgt.
Jay... wat zijn jouw recente bevindingen in gesloten kast?! ;-)

Mr.Jay
20 juli 2005, 08:35
Kunnen die Celestions (bijna altijd 16 ohm toch?) wel op een Bandmaster zonder vervanging van de OT? Standaard Bandmaster heeft toch alleen een 4 ohm speakeraansluiting?Ik heb zelf een stel oude 8 ohm G12H30's.

Je geeft zelf al het antwoord > zoeken naar 8 ohm Celestions, ze zijn ook wel te vinden.


Zouden dus goed zijn om de Oxfords t.z.t. te vervangen. Maar eigenlijk heb ik dat rare idee in mijn hoofd dat JBL's D-120 F's de beste keus zouden zijn omdat ik vroeger een Showman kast met een 15" D-130 onder een bandmaster had en ik weg was van dat krachtige geluid. Kun je me dat uit mijn hoofd praten?

moet je toch zelf weten ?! Als jij dat mooi vind........


En uit nieuwsgierigheid: Is er in het algemeen klankverschil tussen 8 en 16 ohmers van hetzelfde type?? Ik heb wel eens gehoord dat de JCM 900 cabinets minder zouden klinken dan JCM 800 cabinets omdat de speakers gewijzigd waren van 16 naar 8 ohmers.

900 kasten zijn minder/anders omdat de kasten van MDF gemaakt zijn.
de 800kasten zijn van spaanplaat

JaY

Mr.Jay
20 juli 2005, 08:49
C12N RI vind ik wat je noemt kloteNspeakers. Schel, gemeen. Goedkoop dat wel maar troep. Verbaast me niks dat je een rafelige rand in je overdrive krijgt.
Jay... wat zijn jouw recente bevindingen in gesloten kast?! ;-)

De C12NR.I. heb ik al vaker gehoord in 1x12"en 2x12" open combo's en ik kan Al's bevindingen beaamen. Het zijn felle, wat agressieve speakers met behoorlijk penetrant hoog. Echter in een gesloten 2x12 60's FenderCAB heb ik er minder moeite mee. Dat felle wordt wat softer doordat ze opgesloten + gedempt zitten. Daardoor wordt ook het hoog wat teruggedrongen. Ik vind ze goed bruikbaar in dat cab. Geen idee van andere cabs, alles speelt een grote rol indeze natuurlijk. Heb zelf nog een 2x12 1936 JCM900 cab staan wat ik wel es naast het Fender heb gezet, 2 andere werelden qua kast al.
Moet wel toegeven dat ikzelf nooit met heftige distortion speel, dus een nogal schril scheurpedaal kan hier misschien weer roet in het eten gooien.
Maar gelukkig zijn er ook goeie ( en veelzijdig instelbare ) vervormers.

Heb toevallig vorige week nog 2 dezelfde Fendercab's ge AB-ed : een met C12NR.I.'s en een met 1964 Oxfords 12M6 ( Bassmanspeakers ).
De C12N klonken duidelijk, helder, strak en minder bassig in het laag ( wat ik ene plus vond ), goed vet midden, beetje pats op je oor dat wel, maar kan in een band prima van pas komen. Heb daar ook tijden mee gespeeld in verleden.
De andere kast is dus nog origineel, heeft VEEEEL BAS ( overheerst heel erg ), erg wollig, donker hoog, weinig echt bright ( dat moet je er met je amp indraaien ), maar heeft wel mooi aansprrakbaar MID en die heerlijke overall-souplesse van ouwe speakers, minder direct, wat softer.
Ik laat die er lekker inzitten en probeer de amp er wat op bij te tunen.

Let op: Mijn Oxfords zijn niet het type van de Bandmasterbox( = 12L6 davht ik ), die laatsten hebben een kleinere spreekspoel en minder powerhandling. Ze klinken ook "kleiner".
Ik ga minimaal voor de Oxford12M6's. Of een goeie T6 uit een twin kan ook mooi klinken.

JaY

piezo
20 juli 2005, 10:44
Inderdaad zitten in mijn Bandmaster cabinet Oxford 12L6 sprekers. Mijn verzoek m.b.t. de JBL's was eigenlijk een - toegegeven - te vage vraag om een vergelijkende mening door mensen die veel luidsprekers "objectief" hebben kunnen beoordelen. Dus Mr. Jay, als je zo'n mening kunt geven, graag.

Mr.Jay
20 juli 2005, 10:51
Inderdaad zitten in mijn Bandmaster cabinet Oxford 12L6 sprekers. Mijn verzoek m.b.t. de JBL's was eigenlijk een - toegegeven - te vage vraag om een vergelijkende mening door mensen die veel luidsprekers "objectief" hebben kunnen beoordelen. Dus Mr. Jay, als je zo'n mening kunt geven, graag.

weinig ervaring met JBL's, en wat ik gehoord heb kon mij niet bekoren.
De ouwe 60's grijzen schijnen mooi te zijn ( de SRV VV's hadden deze o.a. ), maar weinig powerhandling.

JaY

Kim Wilson
20 juli 2005, 13:14
Even inhaken:
Zijn de Jensen C12N RI toevallig ook beter dan de stock Hotrod Deluxe speaker?

Mr.Jay
20 juli 2005, 13:24
Even inhaken:
Zijn de Jensen C12N RI toevallig ook beter dan de stock Hotrod Deluxe speaker?

De EMI's in de Fenderseries vind ik helemaal niks, veel te schel midden, klinken wat metalig. Ook een bijdrage van die amps hoor en diens blikkerige galmsound.
Een C12N zal wat beter midden hebben, maar heeft agressief, niet mooi hoog in een combo. Dus misschien lood om oud ijzer.
Zorg i.i.g. dat die Hotrods e.d. amps GOED gebiased zijn, want van fabriek-af staan ze veel te koud.

JaY

Kim Wilson
20 juli 2005, 13:33
Even inhaken:
Zijn de Jensen C12N RI toevallig ook beter dan de stock Hotrod Deluxe speaker?

De EMI's in de Fenderseries vind ik helemaal niks, veel te schel midden, klinken wat metalig. Ook een bijdrage van die amps hoor en diens blikkerige galmsound.
Een C12N zal wat beter midden hebben, maar heeft agressief, niet mooi hoog in een combo. Dus misschien lood om oud ijzer.
Zorg i.i.g. dat die Hotrods e.d. amps GOED gebiased zijn, want van fabriek-af staan ze veel te koud.

JaY
Ik wil ze ook eigenlijk in een gesloten cab bouwen, en dan zouden ze wel redelijk klinken, toch? Een mogelijkheid is om 1 in de combo te zetten en 1 in een gesloten kist. Als die Jensen nou echt beter is dan de stock Fender, ga ik het ook zo doen. En anders zou ik beide in een 2x12 gesloten kist hangen.

Mr.Jay
20 juli 2005, 13:36
Ik wil ze ook eigenlijk in een gesloten cab bouwen, en dan zouden ze wel redelijk klinken, toch? Een mogelijkheid is om 1 in de combo te zetten en 1 in een gesloten kist. Als die Jensen nou echt beter is dan de stock Fender, ga ik het ook zo doen. En anders zou ik beide in een 2x12 gesloten kist hangen.

Check wel je ohmage-mogelijkheden van jouw amp

JaY

Kim Wilson
20 juli 2005, 13:42
Ja, dat weet ik. Het mooiste zou 2 16 Ohm speakers zijn. Als ik deze parallel aansluit, kom ik mooi op 8 Ohm uit. En deze kan direct in mijn ext. speakeruitgang. En als ik 2x8 Ohm heb, krijg ik een 4 Ohm kast, en dan moet ik mijn interne speaker eruit halen, dus dan neem ik die elke keer voor niks mee. Nou ja, bij wijze van spreken dan...

En wat betreft die Bias, daar moet ik dan nog eens achteraan. Sinds de aankoop nog nix aan gebeurd. Heb je ook waardes waar ie op moet staan? Ik heb er zelf geen idee van hoe het moet, maar ik ken wel iemand die dat wel kan. Die heeft echter nooit een Fender gehad, en misschien weet hij zodoende ook geen afstelwaardes voor de Hotrods.

Mr.Jay
20 juli 2005, 13:48
Ja, dat weet ik. Het mooiste zou 2 16 Ohm speakers zijn. Als ik deze parallel aansluit, kom ik mooi op 8 Ohm uit. En deze kan direct in mijn ext. speakeruitgang. En als ik 2x8 Ohm heb, krijg ik een 4 Ohm kast, en dan moet ik mijn interne speaker eruit halen, dus dan neem ik die elke keer voor niks mee. Nou ja, bij wijze van spreken dan...

En wat betreft die Bias, daar moet ik dan nog eens achteraan. Sinds de aankoop nog nix aan gebeurd. Heb je ook waardes waar ie op moet staan? Ik heb er zelf geen idee van hoe het moet, maar ik ken wel iemand die dat wel kan. Die heeft echter nooit een Fender gehad, en misschien weet hij zodoende ook geen afstelwaardes voor de Hotrods.

C12N kun je ook in 16 ohm bestellen.
Bias > als diegene weet hoe dat moet, geen probleem.
Bij je amp zit een schema, anders op Internet wel te vinden.

JaY

Kim Wilson
20 juli 2005, 13:56
C12N kun je ook in 16 ohm bestellen.
Bias > als diegene weet hoe dat moet, geen probleem.
Bij je amp zit een schema, anders op Internet wel te vinden.

JaY
Ja, maar ik wil ze niet nieuw bestellen! Ik lees net dat Texasspecial ze gaat vervangen. :wink:

PeeVee
20 juli 2005, 15:48
De C12N klonken duidelijk, helder, strak en minder bassig in het laag (wat ik ene plus vond), goed vet midden, beetje pats op je oor dat wel, maar kan in een band prima van pas komen.

Spijker op de kop, dat is/was precies mijn idee van zo'n setje RI C12N's in die Bandmaster kast. Ik vond ze het prima doen... Als je dan ook nog eens de prijs meeweegt in het eindoordeel (nog geen 60 Euro per stuk) dan mag je toch echt wel spreken van "waar voor je geld". Laat ik het anders zeggen, ik heb het regelmatig veeeeeel slechter gehoord. Ik vind RI C12N's dus helemaal geen klote(n)speakers maar zeer bruikbaar voor inderdaad Bandmaster o.i.d. Heb ze nu in een '76 100W Twin Reverb van een maat (toegegeven: budget oplossing) die iets donkerder getuned is en daar gaat het ook uitstekend.

Mijn "two cents" aan deze topic... Als iemand nog een setje C12N's in de aanbieding heeft dan houd ik me aanbevolen. Zeg niet dat het hele mooie of gedefiniëerde speakers zijn maar precies zoals je zegt Jay, zeker bruikbaar in (luidruchtig) band-ver-band... ;-)

Mr.Jay
20 juli 2005, 17:32
Heb ze nu in een '76 100W Twin Reverb van een maat (toegegeven: budget oplossing) die iets donkerder getuned is en daar gaat het ook uitstekend.

Ik zou ze niet in een Twin zetten, ze kunnen die power niet aan denk ik.
Kennis van me heeft de mijnen es geleend en er één van beschadigd in zijn Twin> de bekende reutel daarna. Jensens powerrating is héél optimistisch. Daarbij hebben ze niet voor niks tijd later de K uitgebracht > voor Twin dus. Je weet zelf wel wat een Twin an vermogen kan geven als je em op zijn staart trapt.

JaY

Kim Wilson
20 juli 2005, 20:08
De C12N klonken duidelijk, helder, strak en minder bassig in het laag (wat ik ene plus vond), goed vet midden, beetje pats op je oor dat wel, maar kan in een band prima van pas komen.

Spijker op de kop, dat is/was precies mijn idee van zo'n setje RI C12N's in die Bandmaster kast. Ik vond ze het prima doen... Als je dan ook nog eens de prijs meeweegt in het eindoordeel (nog geen 60 Euro per stuk) dan mag je toch echt wel spreken van "waar voor je geld". Laat ik het anders zeggen, ik heb het regelmatig veeeeeel slechter gehoord. Ik vind RI C12N's dus helemaal geen klote(n)speakers maar zeer bruikbaar voor inderdaad Bandmaster o.i.d. Heb ze nu in een '76 100W Twin Reverb van een maat (toegegeven: budget oplossing) die iets donkerder getuned is en daar gaat het ook uitstekend.

Mijn "two cents" aan deze topic... Als iemand nog een setje C12N's in de aanbieding heeft dan houd ik me aanbevolen. Zeg niet dat het hele mooie of gedefiniëerde speakers zijn maar precies zoals je zegt Jay, zeker bruikbaar in (luidruchtig) band-ver-band... ;-)
Ja ho effe, ik was eerst. :-D

PeeVee
21 juli 2005, 11:25
Ik zou ze niet in een Twin zetten, ze kunnen die power niet aan denk ik.

Ligt eraan hoe hard je 'm zet natuurlijk ;-)

Nee die jongen weet dat het een "noodoplossing" is en dat ie er voorzichtig mee moet zijn. Hij speelt ook niet hard ofzo dus dat loopt wel lost. Knalt ie ze d'ruit dan heeft ie pech, een gewaarschuwd mens telt voor twee.

MatthijsBlom
30 juli 2005, 23:39
Ik heb ook een '65 Bandmaster. Helaas heb ik ooit 1 van mijn 2 Jensen speakers die in het cabinet zaten door laten branden (jammer is dat).
Als vervangers heb ik een setje alnico's erin gezet. Die waren NIET mooi vond ik.
Nu heb ik er standaard Celestions inzitten. Ik ben tevreden over het geluid, maar ik moet zeggen dat er iets in mijn knaagt...ik zou toch wel weer eens willen experimenteren met andere speakers in die kast.
Ik heb overigens geen originele Bandmaster kast, maar een '65 Bassman kast met 2x12" erin. Die kastjes zijn iets kleiner.

Mr.Jay
31 juli 2005, 10:22
Ik heb ook een '65 Bandmaster. Ik heb overigens geen originele Bandmaster kast, maar een '65 Bassman kast met 2x12" erin. Die kastjes zijn iets kleiner.

Zijn exact dezelfde kasten. Zaten alleen andere speakers in en de bolt-ons zaten op andere plek.
2 x Weber C12N is ook een goeie keuze > zéér efficiënt duet.

JaY

MatthijsBlom
31 juli 2005, 11:38
Zijn exact dezelfde kasten. Zaten alleen andere speakers in en de bolt-ons zaten op andere plek.

Dit is een leuke verassing. Die Bolt-ons zitten inderdaad te dicht bij elkaar. Dat was eigenlijk ook de enige reden dat ik dacht dat de hele kast groter moest zijn van een Bandbaster (Als ik er zo op terug kijk: wat een ongelooflijk oppervlakkig denken van mezelf eigenlijk....:) )

Maar wel leuk dat het toch hetzelfde kastje is.
Alleen nog steeds jammer dat ik de top niet kan vastschroeven en het geheel naar achter kan kantelen. Dat vind ik er namelijk toch wel fantastische uitzien en het is superhandig in live situaties.

Mr.Jay
31 juli 2005, 11:56
Dit is een leuke verassing. Die Bolt-ons zitten inderdaad te dicht bij elkaar. Dat was eigenlijk ook de enige reden dat ik dacht dat de hele kast groter moest zijn van een Bandbaster (Als ik er zo op terug kijk: wat een ongelooflijk oppervlakkig denken van mezelf eigenlijk....:) ) Maar wel leuk dat het toch hetzelfde kastje is.
Alleen nog steeds jammer dat ik de top niet kan vastschroeven en het geheel naar achter kan kantelen. Dat vind ik er namelijk toch wel fantastische uitzien en het is superhandig in live situaties.

Op www.ampwares.com, bij FenderFieldGuide zie je alle specs van o.a. die boxen.
Nieuw gaten boren en de bolt-ons verplaatsen ? Ik vind 'n gekantelde box of combo voor geen meter klinken ! Die boxen klinken het best op hun kant gezet is mijn geteste ervaring, of het uitziet of niet even terzijde.
Als je een Bassmanspeaker opgeblazen hebt moet je toch gek gedaan hebben. Ze waren echt wel bestand tegen een BMST.

JaY

Bouke
31 juli 2005, 12:56
2 x Weber C12N is ook een goeie keuze > zéér efficiënt duet.

JaY

Jay,'

Zou deze set ook goed werken in een '98 Twin Amp? Daar zitten nu wat stugge speakers is, komen moeilijk los ofzo. Tips?

Bouke

Mr.Jay
31 juli 2005, 13:19
Zou deze set ook goed werken in een '98 Twin Amp? Daar zitten nu wat stugge speakers is, komen moeilijk los ofzo. Tips?
Bouke

Twin zou ik nooit N's inzetten, die gaan eraan.
Minder stug ?
is maar 1 oplossing > OUWE speakers ( hoe vaak nog.. :D )
daarbij is die amp ook niet je van het !

Heb hele goeie ervaringen in mijn Twin gehad met '72 Twin-Utahs, en daarna met ouwe (!) Cel.Lead80's. Ook ouwe Oxfords 12T6 SwichCheese-frame zijn prima.

JaY

MatthijsBlom
31 juli 2005, 14:07
Ik vind 'n gekantelde box of combo voor geen meter klinken ! Die boxen klinken het best op hun kant gezet is mijn geteste ervaring, of het uitziet of niet even terzijde.

Ook ff los van hoe het eruit ziet. Gaan die dingen ineens anders klinken dan? Dat je het anders "hoort" kan ik me voorstellen (lijkt me ook logisch), maar de box zelf gaat toch niet ineens anders klinken als je hem kantelt?

Maar goed, ik vind het fijn in live situaties omdat je jezelf dan beter kan hor direct over je eigen speaker. Gitaar over de monitors vind ik niet fijn. En het is ook handig i.v.m. feedbacken....vandaar.



Als je een Bassmanspeaker opgeblazen hebt moet je toch gek gedaan hebben. Ze waren echt wel bestand tegen een BMST.

Dat valt wel mee. Ik heb er nooit iets anders op aangesloten dan de 40 watt Bandmaster Maar er is een grote kans dat het iets met de stroom levering te maken heeft. Het gebeurde tijdens een optreden in "Para te Breda" en niet alleen mijn speaker was kapot, maar ook de zekering van mijn Orange top was doorgebrand. En ook was de zekering van de JCM2550 van onze andere gitarist doorgebrand...allemaal tegelijkertijd.

Vage dingen zijn dat.....[/quote]

SteavisSmokin
31 juli 2005, 14:16
Als iemand nog een setje C12N's in de aanbieding heeft dan houd ik me aanbevolen. Zeg niet dat het hele mooie of gedefiniëerde speakers zijn maar precies zoals je zegt Jay, zeker bruikbaar in (luidruchtig) band-ver-band... ;-)
Ja ho effe, ik was eerst. :-D

Oke...dat wordt vechten...(zie mijn onderschrift..?). :-D

Mr.Jay
31 juli 2005, 14:55
Ook ff los van hoe het eruit ziet. Gaan die dingen ineens anders klinken dan? Dat je het anders "hoort" kan ik me voorstellen (lijkt me ook logisch), maar de box zelf gaat toch niet ineens anders klinken als je hem kantelt?

jazekers > grondcontact ! > heet veel invloed op je laag.
"normaal "= veel , vaak teveel, BAS
"rechtop" minder laag ( smaller gedeelte op de grond ), beter balans, en speakers boven elkaar klinken heel anders dan speakers naastelkaar.
"gekanteld", praktisch géén vloercontact meer > zeer weinig bas, klink kaler.


Het gebeurde tijdens een optreden in "Para te Breda" en niet alleen mijn speaker was kapot, maar ook de zekering van mijn Orange top was doorgebrand. En ook was de zekering van de JCM2550 van onze andere gitarist doorgebrand...allemaal tegelijkertijd.

dá's wat ik ook bedoel, iets geks, flinke klap gehad waarschijnlijk, erg jammer.

JaY

MatthijsBlom
31 juli 2005, 22:30
jazekers > grondcontact ! > heet veel invloed op je laag.
"normaal "= veel , vaak teveel, BAS
"rechtop" minder laag ( smaller gedeelte op de grond ), beter balans, en speakers boven elkaar klinken heel anders dan speakers naastelkaar.
"gekanteld", praktisch géén vloercontact meer > zeer weinig bas, klink kaler.


Hmmm...dat klinkt erg aannemelijk moet ik zeggen. Ik ga binnenkort een goed luisteren naar het verschil. Het zou me niets verbazen als je inderdaad gelijk hebt..,..

Al
31 juli 2005, 22:38
2 x Weber C12N is ook een goeie keuze > zéér efficiënt duet.

JaY

Jay,'

Zou deze set ook goed werken in een '98 Twin Amp? Daar zitten nu wat stugge speakers is, komen moeilijk los ofzo. Tips?

Bouke

De 50 watt Webers zouden het aan moeten kunnen. Ik vind Weber speakers niet zo los aanvoelen.

Al

fullorder
3 augustus 2005, 16:54
De C12N klonken duidelijk, helder, strak en minder bassig in het laag (wat ik ene plus vond), goed vet midden, beetje pats op je oor dat wel, maar kan in een band prima van pas komen.

Spijker op de kop, dat is/was precies mijn idee van zo'n setje RI C12N's in die Bandmaster kast. Ik vond ze het prima doen... Als je dan ook nog eens de prijs meeweegt in het eindoordeel (nog geen 60 Euro per stuk) dan mag je toch echt wel spreken van "waar voor je geld". Laat ik het anders zeggen, ik heb het regelmatig veeeeeel slechter gehoord. Ik vind RI C12N's dus helemaal geen klote(n)speakers maar zeer bruikbaar voor inderdaad Bandmaster o.i.d. Heb ze nu in een '76 100W Twin Reverb van een maat (toegegeven: budget oplossing) die iets donkerder getuned is en daar gaat het ook uitstekend.

Mijn "two cents" aan deze topic... Als iemand nog een setje C12N's in de aanbieding heeft dan houd ik me aanbevolen. Zeg niet dat het hele mooie of gedefiniëerde speakers zijn maar precies zoals je zegt Jay, zeker bruikbaar in (luidruchtig) band-ver-band... ;-)

PeeVee,

ik gebruik voor mijn blonde bassman nog steeds die 2x12 kast van jou met die diagonaal geplaatste speakers (weet je nog?). nad het lezen van dit soort discussies en tips van Jay ik zit ook te denken aan 2 jensen C12N's als voorlopige goedkope oplossing, zeker omdat mijn kast helemaal gesloten is (je moet zelfs de speakers er aan de voorkant uitslopen).
nu lees ik dat die nieuwprijs van nog geen 60 euro. kun je mij vertellen waar je die prijs hebt gevonden? bij Haar kosten ze 69 namelijk...

fullorder
4 augustus 2005, 09:32
een combi van een jensen C12Q en P12Q (beide RI) is ook een goede betaalbare optie neem ik aan?

Al
4 augustus 2005, 13:10
Nee die jongen weet dat het een "noodoplossing" is en dat ie er voorzichtig mee moet zijn. Hij speelt ook niet hard ofzo dus dat loopt wel lost. Knalt ie ze d'ruit dan heeft ie pech, een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Het is behoorlijk tricky. Zeker als je moet overdrive speelt Ik heb een keer twee oude Jensen Vibranto's in een Twin gebakken. Ik had de amp voor mijn gevoel (!) maar ietsje!! harder gezet. Punt is weer de waarneming van het menselijk oor in relatie tiot vermogen.

Al

PeeVee
4 augustus 2005, 16:06
ik gebruik voor mijn blonde bassman nog steeds die 2x12 kast van jou met die diagonaal geplaatste speakers (weet je nog?)
Jazeker... Die kast klonk beter dan mijn beide Bandmaster cabs met speakers naast elkaar, waarschijnlijk grotere kast en (schuin) boven elkaar, het effect dat Jay ook beschreef. Speakers BOVEN elkaar is echt toffer (maar ik vind het er NIET uitzien). Daar zaten volgens mij ook Celestion G12-75 speakers in toch? Ook verbazingwekkend hoe goed dat samen ging/gaat met Fender ampie maar Jay had volgens mij ook weer soortgelijke bevindingen met een 1960 cabinetje.


nu lees ik dat die nieuwprijs van nog geen 60 euro. kun je mij vertellen waar je die prijs hebt gevonden? bij Haar kosten ze 69 namelijk...
Ik had daar nog wat meer spul gekocht, moet je even lief vragen of er nog een speciale aanbieding is ofzo hihi. Ik had er toen nog een wat duurdere Weber silver bell bij en nog twee C10Q's en buizen geloof ik. Ik kan me voorstellen dat als je gewoon 1 of 2 speakers koopt, dat de prijs dan 69 is wat me nog wel redelijk lijkt. Gewoon even vragen (bellen/mailen) of misschien moet je nog wat ander spul hebben?


een combi van een jensen C12Q en P12Q (beide RI) is ook een goede betaalbare optie neem ik aan?
Ja dat lijkt me wel

PeeVee
4 augustus 2005, 16:07
Het is behoorlijk tricky. Zeker als je moet overdrive speelt Ik heb een keer twee oude Jensen Vibranto's in een Twin gebakken.
Okay maar dat waren oudjes toch? Even voor de duidelijkheid, het gaat hier om nieuwe RI C12N's. Rated @ 50W. Zit trouwens ook in zo'n Fender custom shop 1 x 12" combo (Pro Reverb?). Die OT's zijn behoorlijk wakker dus reken maar dat ie een goeie 40W - 50W RMS voor z'n donder krijgt. Of ze dan nog mooi klinken da's een tweede, ik denk veel meer dat dat de reden is dat er nu C12K's in die Fender RI TR's zit, dat ze niet bij 50W belasting volledig tegen het plafond zitten. Die TR draait op vrij lage spanningen (nog geen 440V B+) en preamp juist ook laag in spanning (warm!) i.t.t. blackface AB763 dat volgens mij juist heel hoog zit als ik me niet vergis. Gaat best en als ze knallen, dan knallen ze maar, hij heeft nog een setje 12T6'en voor nood en nog die prachtige "Alto Parlantes" (ook leuk om geraniums in te zetten).

fullorder
4 augustus 2005, 16:34
ik gebruik voor mijn blonde bassman nog steeds die 2x12 kast van jou met die diagonaal geplaatste speakers (weet je nog?)
Jazeker... Die kast klonk beter dan mijn beide Bandmaster cabs met speakers naast elkaar, waarschijnlijk grotere kast en (schuin) boven elkaar, het effect dat Jay ook beschreef. Speakers BOVEN elkaar is echt toffer (maar ik vind het er NIET uitzien). Daar zaten volgens mij ook Celestion G12-75 speakers in toch? Ook verbazingwekkend hoe goed dat samen ging/gaat met Fender ampie maar Jay had volgens mij ook weer soortgelijke bevindingen met een 1960 cabinetje.


ja zoiets had ik ook gelezen van Jay. hij bevalt mij ook nog steeds prima. nu echter toch maar eens die celestions vervangen. niet dat ze zo slecht klinken maar de impedantie klopt niet en bovendien ben ik wel eens benieuwd hoe een ander setje klinkt. beetje experimenteren met verschillende speakers, net zolang tot ik ook speakergoeroe ben ;)