PDA

View Full Version : Gibson SG



Bobbel
4 juli 2005, 17:23
Hallo,

Ik was benieuwd hoe de Gibson SG met P-90's heet? En is het mogenlijk om een SG met een dunnere hals te krijgen? Of moet ik dan gelijk custom shoppen...

Alvast bedankt...

oh en is een Custom Shop Gibson duur?

Orpheo
4 juli 2005, 17:30
Hallo,

Ik was benieuwd hoe de Gibson SG met P-90's heet? En is het mogenlijk om een SG met een dunnere hals te krijgen? Of moet ik dan gelijk custom shoppen...

Alvast bedankt...

oh en is een Custom Shop Gibson duur?

uit mijn hoofd maakt gibson geen sg's met p90's meer. iig niet in productie. een NOG dunnere hals?????????? tering he...dan heb je echt een luciferstokje in je hand.


is een Custom Shop Gibson duur?

ik hoop dat je een grapje maakt...ik hoooooooooop het echt....want als je dat meent...


dude, die planken zijn fuckin duur.....en eigenlijk, ondanks dat het heel goeie dingen zijn, way way WAY overpriced. als je zo graag een SG met p90 wilt, waarom ga je dan niet eens langs bij een bouwer? dan kan je een fendershaped hals hebben met een sg body met p90's. scheelt je een hoop geld, en kopzorgen. tenzij je zo'n ziekelijke gasser bent, die constant z'n zooi wil verkopen oid.

kijk voor de grap eens even op http://www.maximumguitars.nl/menu04i_c.htm daar zie je een hele rits met CS gitaren.....(FUCKIN GEILE PLANKEN overigens.....spelen echt super).

en even voor de twijfelaars onder ons: het verschil tussen n normale gibson en een customshop is ongeveer even groot als dat van een Maybach nogwat en een Porsche Boxter. Immens dus.....

vulvasonic
4 juli 2005, 18:19
Helaas zit de SG met P90's niet meer in het standaardpakket van Gibson. Vrij onbegrijpelijk vind ik. Op de tweedehands markt zul je ze echter vast wel tegen komen. Er zijn er zat gemaakt.

De enige betaalbare gitaar met P90's die Gibson momenteel nog in productie heeft en die in de buurt komt van de SG, is de Les Paul Faded DC.



Bij de weg; de eerste gitaarbouwer die een gitaar bouwt met gelijmde hals en twee P90's voor 800 euri moet volgens mij nog geboren worden.
Hij kan natuurlijk wel een standaard SG voorzien van P90's (maar of je dat nou moet doen?). En als het je alleen om het geluid te doen van de P90, dan zou je ook de normale humbuckers van een 'gewoner' SG model kunnen vervangen door P90's in humbuckerformaat.

Succes!

wytz
4 juli 2005, 20:41
koop een sg en doe er p100's in
dat zijn singles in humbuckerformaat (toch?)

Daniël_san
4 juli 2005, 20:44
nee. Jij bedoeld P94's.

Antoon
4 juli 2005, 20:46
SD heeft aardige p90s in humbucker formaat. De SG Angus Young heeft een zeer dunne hals. Verder de SG specials en juniors uit de periode 1960 tot 1962 hebben een zeer dunne platte hals (en p90s). Uit 66-67 hebben weer een zeer smalle hals. tis maar dat je het weet

Bobbel
5 juli 2005, 00:45
Wat ik bedoel met dun is niet de dikte van de hals, maar de 'hoogte'... want vanaf die 10/12 de fret vind ik de hals vrij 'hoog' worden... maar ik vind het model zo mooi en p-90's klinken geweldig... (ja ik hou van single coil)...

Antoon
5 juli 2005, 01:42
met dun bedoel je niet de dikte?? en je vindt een hals 'te hoog'?

:???:

Ik geloof niet dat ik je veel verder kan helpen

SG Angus young: breedte op de 12e fret is 52mm, dikte is 22mm

Bobbel
5 juli 2005, 11:35
ok, maar stel dat ik dus een standaard koop en er dan P-94's ingooi, dan is dat bijvoorbeeld de p-90 Stack van Seymour Duncan... maar een P-90 is een humbucker, maar uit het verhaal van SD begrijp ik dat het een humbucker is of zie ik dat verkeert?

STK-P1 Unlike other single-coil P-90s, the P-90 Stack is a true humbucker in a P-90 package. Using Duncan's patented Stack® technology together with adjustable pole pieces, the guitarist can now obtain great P-90 tone in a studio-quiet pickup.

Orpheo
5 juli 2005, 12:18
SPH90-1 Real-deal single-coil P-90 sound in a direct replacement for humbucker-equipped guitars. Phat Cats provide a great combination of output and high-end response. The tone is big, fat, and punchy with enhanced upper-mids for extra "cut." When used together, both pickups are hum-canceling. Choose nickel or gold-plated cover.

die moet je hebben. de SD phat cat. overigens, gibson zelf heeft ook een p90 in humformaat.

vulvasonic
5 juli 2005, 12:19
ok, maar stel dat ik dus een standaard koop en er dan P-94's ingooi, dan is dat bijvoorbeeld de p-90 Stack van Seymour Duncan... maar een P-90 is een humbucker, maar uit het verhaal van SD begrijp ik dat het een humbucker is of zie ik dat verkeert?

STK-P1 Unlike other single-coil P-90s, the P-90 Stack is a true humbucker in a P-90 package. Using Duncan's patented Stack® technology together with adjustable pole pieces, the guitarist can now obtain great P-90 tone in a studio-quiet pickup.

De P90 Stack is een humbucker met het uitelijk van een P90. Moet je niet hebben dus.
De P100 van Gibson is een humbucker met het geluid van een P90 en het uiterlijk van een P90. Moet je ook niet hebben dus.
De P94 is, tot zover ik het begrepen heb, een single coil element met het P90-geluid met het uiterlijk (qua maten) van een humbucker. Die moet je dus hebben.

vulvasonic
5 juli 2005, 12:38
Deze staat nu te koop bij Musik Produktiv voor 1050 euri. Geen P90's, maar dat wisten we al.:
http://www.musik-produktiv.de/bilder2/10/00/21/100021355xl.jpg

Fumi SG
5 juli 2005, 12:40
die SG is wel heeeeel geil!! :o

Bobbel
5 juli 2005, 12:48
die ziet er wel mooi uit, maar als ik een SG neem dan ga ik toch voor het bekende uiterlijk...

Fumi SG
5 juli 2005, 13:00
wijnrood met zwarte slagplaat! :)

Droffie
5 juli 2005, 13:15
en even voor de twijfelaars onder ons: het verschil tussen n normale gibson en een customshop is ongeveer even groot als dat van een Maybach nogwat en een Porsche Boxter. Immens dus.....

Hoe kom je daarbij? Daar is dus helemaal niets van waar. kwalitatief liggen ze juist heel dicht bij elkaar en het productieproces verschilt helemaal niet zoveel van elkaar. Kwaliteits controle wil nog wel eens falen bij een productie Gibson waardoor er meer slechtere exemplaren in omloop zijn dat de Customs.

Ik snap niet hoe je dat soort dingen kan brullen :???:

Bobbel
5 juli 2005, 17:28
ik denk dat hij de prijs bedoelt... :wink:

Orpheo
5 juli 2005, 17:31
en even voor de twijfelaars onder ons: het verschil tussen n normale gibson en een customshop is ongeveer even groot als dat van een Maybach nogwat en een Porsche Boxter. Immens dus.....

Hoe kom je daarbij? Daar is dus helemaal niets van waar. kwalitatief liggen ze juist heel dicht bij elkaar en het productieproces verschilt helemaal niet zoveel van elkaar. Kwaliteits controle wil nog wel eens falen bij een productie Gibson waardoor er meer slechtere exemplaren in omloop zijn dat de Customs.

Ik snap niet hoe je dat soort dingen kan brullen :???:

uhm...dude?? omdat ik zelf al die dingen geprobeerd heb...en het verschil is echt aanzienlijk.

en productieproces.....uhmm...bij de CS doen ze alles met de hand zo'n beetje. niet met massa-apparatuur.

erikdebier
5 juli 2005, 22:39
Dat ding is de SG Classic

http://www.gibson.com/products/gibson/sg/SGClassic.html

en zoals al eerder is gezegd word hij niet meer gemaakt. Maar hij is vast nog wel ergens 2ehands te vinden. (Mooi ding trouwens)

Bobbel
5 juli 2005, 23:47
trouwens wat ik met de dikte van de hals bedoelde, is de breedte... want daarom wil ik een minder breede hals (zoals van een Fender)... die van Gibson is zo breed...

vulvasonic
6 juli 2005, 00:19
trouwens wat ik met de dikte van de hals bedoelde, is de breedte... want daarom wil ik een minder breede hals (zoals van een Fender)... die van Gibson is zo breed...

Daar ben je echt zo snel aan gewend. Ik heb me nog nooit laten leiden door de feel van de hals. Ik heb gitaren (gehad) met dikke halzen, dunne halzen, smalle halzen, brede halzen, rechte halzen, tapered halzen, flinterdunne speedhalsjes, boomstammetjes........ en uiteindelijk hoort het allemaal bij de 'feel' van de gitaar. Niets lekkerder dan regelmatig in een andere feel te duiken. Je gaat er ook gewoon iets anders door spelen.

Zie het als een zege en beperk jezelf niet zo.

Droffie
6 juli 2005, 09:28
en even voor de twijfelaars onder ons: het verschil tussen n normale gibson en een customshop is ongeveer even groot als dat van een Maybach nogwat en een Porsche Boxter. Immens dus.....

Hoe kom je daarbij? Daar is dus helemaal niets van waar. kwalitatief liggen ze juist heel dicht bij elkaar en het productieproces verschilt helemaal niet zoveel van elkaar. Kwaliteits controle wil nog wel eens falen bij een productie Gibson waardoor er meer slechtere exemplaren in omloop zijn dat de Customs.

Ik snap niet hoe je dat soort dingen kan brullen :???:

uhm...dude?? omdat ik zelf al die dingen geprobeerd heb...en het verschil is echt aanzienlijk.

en productieproces.....uhmm...bij de CS doen ze alles met de hand zo'n beetje. niet met massa-apparatuur.

Je bent niet de enige die "alles" probeert. Ik kan je vertellen dat ze in de CS niet zo heel veel meer handmatig doen dat in de productie lijn. Je denkt toch niet dat ze met de hand bodies lopen uit te zagen :-? .
Het verschil tussen productie en CS is productie is in serie en CS is één voor één. Het bouw proces is bijna gelijk. Bekijk de factory tour van Gibson maar eens en krijg een goed beeld hoe 't écht gaat ipv van hoe jij denkt dat 't gaat...http://www.gibson.com/products/gibson/plant_tour/pt1.html
Alle Gibson worden beschouwd als handgebouwd. Jij zou het verschil tussen een Historic en een goede Standard niet merken.

guhlenn
6 juli 2005, 09:51
haha zo zie je hoe mythes in stand gehouden worden.

Droffie
6 juli 2005, 10:07
haha zo zie je hoe mythes in stand gehouden worden.
Wat bedoel je?

guhlenn
6 juli 2005, 11:05
orpheo en z'n vergelijking. ik ben het met jouw eens droffie, laat dat duidelijk zijn.

Droffie
6 juli 2005, 11:08
orpheo en z'n vergelijking. ik ben het met jouw eens droffie, laat dat duidelijk zijn.

Oh ok... :wink:

Orpheo
6 juli 2005, 11:14
@ droffie:

goed. dan niet :) ik heb geen zin om mezelf te verdedingen om zoiets als dit. tis gewoon mijn mening. ik vind dat de CS veel betere producten aflevert dan de normale shop van Gibson. niet zozeer qua looks als qua afwerking en sound.

overigens, als jij de Long Tennon (die alleen de CS maakt :wink: ) niet een heel stuk beter vindt, en het ook niet merkt als je je gitaar bespeelt, wil dat denk ik meer over jou, dan over mij zeggen (niet lullig bedoeld hoor :lol: )

Droffie
6 juli 2005, 11:49
@ droffie:

goed. dan niet :) ik heb geen zin om mezelf te verdedingen om zoiets als dit. tis gewoon mijn mening. ik vind dat de CS veel betere producten aflevert dan de normale shop van Gibson. niet zozeer qua looks als qua afwerking en sound.

overigens, als jij de Long Tennon (die alleen de CS maakt :wink: ) niet een heel stuk beter vindt, en het ook niet merkt als je je gitaar bespeelt, wil dat denk ik meer over jou, dan over mij zeggen (niet lullig bedoeld hoor :lol: )

Ok je mening is wat anders dan die als waarheid verkopen. Niemand zal hier het met je oneens zijn dat de gitaren uit de CS over het algemeen beter zullen zijn. LP's met long tenon, eerste keuze hout, meer oog voor detail en zorg voor afwerking, maar daar betaal je ook extra voor. Een goed gebouwde productie LP zal echt niet zoveel onder doen als dat jij omschrijft, sterker nog sommige zullen wellicht net zo goed klinken als een CS.
Voor zover ik weet hebben alle SG's long neck tenon's. Daarnaast wordt door vele de long tenon als een hype beschouwd. Er zijn zat short tenon gitaren die beter klinken dat een long tenon, en visa versa.
het levert niet aantoonbaar het kwaliteitsverschil op zoals jij beschrijft...

Orpheo
6 juli 2005, 12:29
hmm. ja, ik geef nu wel enigzins toe dat mijn view op gibsons ietwat uhm...bevooroordeeld is.

wat ik ook vind (en waar ik geheid gezeik mee krijg :D ) is dat ik Heritage les pauls mooier en vooral beter vind dan gibsons. mooier afgewerkt. betere pups. betere hardware. en voor hEEEL veel minder geld.

Droffie
6 juli 2005, 13:40
hmm. ja, ik geef nu wel enigzins toe dat mijn view op gibsons ietwat uhm...bevooroordeeld is.

wat ik ook vind (en waar ik geheid gezeik mee krijg :D ) is dat ik Heritage les pauls mooier en vooral beter vind dan gibsons. mooier afgewerkt. betere pups. betere hardware. en voor hEEEL veel minder geld.

Ben 't met je eens dat de Heritage LP's fijne gitaren zijn. Heb er bij v/d Haar op een gespeeld. Persoonlijk vind ik de Gibson betere toon hebben en meer ballen. Ik vond de Heritage wat aan de iele kant klinken.
Ik ben niet echt een Heritage kenner maar wat is volgens jou dan zo veel beter dan een Gibson LP?

Jeanken
6 juli 2005, 16:20
Heritage wordt gemaakt door oude Gibson employees, doordat ze kleinschaliger werken kunnen ze beter afgewerkte produkten afleveren en teren zo ook niet zo op hun naam, Gibson durft er wel eens mee spelen soms.
Je kan ook veel makkelijker aanpassingen laten doen. Ze werken vooral met SD elementen geloof ik, kwalitatief denk ik toch ook boven Gibson en prijs ver beneden, enkel staat er geen Gibson op de kop en daardoor zijn ze ook weer stukken minder waard om later eventueel te verkopen, zoek je een blijver is Heritage zeker een aanrader.

Droffie
6 juli 2005, 16:45
Jeanken: dat oude Gibson employees verhaaltje kennen we ondertussen wel...vergeet niet dat deze exmedewerkers vooral in de Norlin periode werkten. Om daar nou zo content mee te zijn.
Persoonlijke smaak of niet maar Seymour Duncuns pups vind ik niet beter dan de standaard BB's.
Andere hardware zoals tailpiece is geen Gibson hardware. je leest op veel forums dat ze hun Heritage brug vervangen voor een Nashville brug.

over het algemeen zal de kwaliteitscontrole bij Heritage wat groter zijn omdat ze gewoonweg veel minder produceren dan Gibson. Daarnaast zijn ze idd zo'n 700,- Euro goedkoper dan Gibson hier. Dan verschil verdien je terug aan de resale waarde.
Wil niet zeggen dat 't geen mooie gitaren zijn en wellicht zal ik er ooit eens eentje bij kopen.

Orpheo
6 juli 2005, 19:04
net op een heritage les paul gespeeld.....(over een JCM 800)

man.....gibson moet nog maar een goed GOED kijken hoe heritage het doet, want gibson CS en normal shop zijn nix bij de " el cheapo's " van heritage (lees: 1600 euro!)

hij brulde zooo goed. en clean: hEEEEERLIJK. mjamie!!

vulvasonic
6 juli 2005, 20:45
net op een heritage les paul gespeeld.....(over een JCM 800)

man.....gibson moet nog maar een goed GOED kijken hoe heritage het doet, want gibson CS en normal shop zijn nix bij de " el cheapo's " van heritage (lees: 1600 euro!)

hij brulde zooo goed. en clean: hEEEEERLIJK. mjamie!!

Ik weet het. Eeuwig zonde dat er geen Gibson op staat.

Orpheo
6 juli 2005, 20:51
net op een heritage les paul gespeeld.....(over een JCM 800)

man.....gibson moet nog maar een goed GOED kijken hoe heritage het doet, want gibson CS en normal shop zijn nix bij de " el cheapo's " van heritage (lees: 1600 euro!)

hij brulde zooo goed. en clean: hEEEEERLIJK. mjamie!!

Ik weet het. Eeuwig zonde dat er geen Gibson op staat.

ben ik helemaal mee eens. maar ik zet het nog een stap verder; voor mij IS heritage gibson. en gibson een slap 2erangs merk.....EN DAT ZEG IK ALS HARDCORE LES PAUL/GIBSON FREAK!!!! kan je nagaan.

Droffie
6 juli 2005, 23:32
net op een heritage les paul gespeeld.....(over een JCM 800)

man.....gibson moet nog maar een goed GOED kijken hoe heritage het doet, want gibson CS en normal shop zijn nix bij de " el cheapo's " van heritage (lees: 1600 euro!)

hij brulde zooo goed. en clean: hEEEEERLIJK. mjamie!!

Ik weet het. Eeuwig zonde dat er geen Gibson op staat.

ben ik helemaal mee eens. maar ik zet het nog een stap verder; voor mij IS heritage gibson. en gibson een slap 2erangs merk.....EN DAT ZEG IK ALS HARDCORE LES PAUL/GIBSON FREAK!!!! kan je nagaan.

je bent niet goed bij je hoofd Orpheo...Ik ben er echt niet op uit om een flame te starten. Ik nodig je bij deze uit om mijn Standard LP Gibson op mijn Twintone en op je Heritage te spelen en je statement nog eens te herhalen. Want je krakeelt echt onzin uit...

Heritage is geen Gibson...Waar haal je dat vandaan?

bass blom
5 juni 2007, 14:04
STK-P1 Unlike other single-coil P-90s, the P-90 Stack is a true humbucker in a P-90 package. Using Duncan's patented Stack® technology together with adjustable pole pieces, the guitarist can now obtain great P-90 tone in a studio-quiet pickup.

een lekker oudje omhoog geschopt en wel om die STK-P1..
heeft iemand die hier?
klinken ze ook echt als P90's? of meer als een humbucker?

ik was gister namelijk sinds jaren weer eens in een donker hok met wat mijn nieuwe band gaat zijn
en dat hok staat een meter of 20 van een treinspoor, bovenleiding af.
mijn ghod ik schrok me de pleuris, mijn geweldige SG classic met P90's kreeg er een soort gil bij
alsof er een dude met 1 vinger op 1 toets van een gore synth in zat.
(op crunch en lead van mijn TSL60, op clean was het er niet.)
nou wil het toeval dat die andere gasten graag willen dat ik clean speel,
maar ons zijn lui en willen af en toe lekker makkelijk janken op vette gain :D
:???:

hubert
5 juni 2007, 14:23
ben ik helemaal mee eens. maar ik zet het nog een stap verder; voor mij IS heritage gibson. en gibson een slap 2erangs merk.....EN DAT ZEG IK ALS HARDCORE LES PAUL/GIBSON FREAK!!!! kan je nagaan.

De schreeuw van de week....

en daarom heb je natuurlijk ook 6 gibsons en geen heritage...

pimmedoris
5 juni 2007, 14:25
2 jaar geleden had hij die ook nog niet...

Hij zal dat nu ook niet meer schreeuwen denk ik... ;)

Squier4ever
5 juni 2007, 14:27
De schreeuw van de week....

en daarom heb je natuurlijk ook 6 gibsons en geen heritage...

de schreeuw van 2 jaar terug zul je bedoelen, leer toch eens lezen

Orpheo
5 juni 2007, 14:31
De schreeuw van de week....

en daarom heb je natuurlijk ook 6 gibsons en geen heritage...

nee hoe kom je erbij? :nervous: Ik heb gewoon 6x heritage gekocht, 't headstock omgebouwd en gibson erop geschilderd. T is gewoon allemaal fake hoor.

bass blom
5 juni 2007, 14:32
ja hee hallo, ik schop het niet voor niets omhoog, lees ff post #37 svp

hubert
5 juni 2007, 14:33
de schreeuw van 2 jaar terug zul je bedoelen, leer toch eens lezen

oeps... :chicken:
inderdaad de schreeuw van 2 jr geleden....

Orpheo
5 juni 2007, 14:38
een lekker oudje omhoog geschopt en wel om die STK-P1..
heeft iemand die hier?
klinken ze ook echt als P90's? of meer als een humbucker?

ik was gister namelijk sinds jaren weer eens in een donker hok met wat mijn nieuwe band gaat zijn
en dat hok staat een meter of 20 van een treinspoor, bovenleiding af.
mijn ghod ik schrok me de pleuris, mijn geweldige SG classic met P90's kreeg er een soort gil bij
alsof er een dude met 1 vinger op 1 toets van een gore synth in zat.
(op crunch en lead van mijn TSL60, op clean was het er niet.)
nou wil het toeval dat die andere gasten graag willen dat ik clean speel,
maar ons zijn lui en willen af en toe lekker makkelijk janken op vette gain :D
:???:

het probleem is dat t n humbucker is, en geen p90. Wat ik aanraad zijn (ha ha, ik begin er weer over) bareknuckle p90. Ik weet dat BKP nog een kleine spoel erbij zet, en dat zo de hum weg is. je hebt je echte p90 sound, maar de brom is weg (maar niet helemaal; anders ben je je p90 sound kwijt) maar het zorgt er ook voor dat signalen oppikken uit de lucht etc etc minder invloed heeft.

maar wat OOK kan is dat je t gewoon hoorde via t lichtnet; dat je amp daarop reageerde. Een fluctuatie in 't lichtnet dus vanwege die trein. Ik hoor dat ook zovaak als ik in amsterdam bij bv. sacksioni, dirk witte of dijkman wat test. die zitten ook naast een tramlijn, en je hoort gewoon de tram optrekken of afremmen.

Jay75
5 juni 2007, 14:54
http://www.gibson.com/products/gibson/sg/townshendsg.html

Pete gebruikt 'm ook! :)

Misschien vanavond effe met een rol Mentos van de kar jatten??

bass blom
5 juni 2007, 17:09
maar wat OOK kan is dat je t gewoon hoorde via t lichtnet; dat je amp daarop reageerde. Een fluctuatie in 't lichtnet dus vanwege die trein. Ik hoor dat ook zovaak als ik in amsterdam bij bv. sacksioni, dirk witte of dijkman wat test. die zitten ook naast een tramlijn, en je hoort gewoon de tram optrekken of afremmen.

nee, ik hoorde de trein op zich niet, gewoon een constante iiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
wat staat er op die bovenleidingen? 10KV? gelijkstroom?
was heel normaal voor dat hok zeiden ze
BKP, zal ze checken

bass blom
5 juni 2007, 17:12
http://www.gibson.com/products/gibson/sg/townshendsg.html

Pete gebruikt 'm ook! :)

Misschien vanavond effe met een rol Mentos van de kar jatten??

deze heb ik

http://www.gibson.com/products/gibson/sg/SGClassic.html

kwartje mentos valt niet hier :D