PDA

View Full Version : realtime opnemen met cubase en guitarrig



mazzel
4 juli 2005, 16:15
ik heb sinds kort aan t expirimenteren met cubase.

ik heb een midi/keyboard gekocht. Ik neem dan op in cubase maar gebruik het programma hypersonic. Dan kan ik ook realtime opnemen.(zo heet dat toch? opnemen en dat je het geselecteerde effect direct hoort?)
ik wil dat ook graag wanneer ik met mijn gitaar opneem. Dat is niet midi en dat doe ik dus via een interface maar dan lukt het me niet om realtime op te nemen, ik gebruik dan het programma guitarrig ernaast.

Weet iemand hoe ik dit wel kan doen? alvast bedankt!

armageddon
18 juli 2005, 23:33
Als ik het goed begrijp kan je dus wel opnemen in Cubase, maar je hoort de gitaar niet of de effecten niet (of allebei).
Okee...ik zal het uitleggen hoe ik dat doe in Guitarrig+Cubase:
- Kijk eerst of je in de standalone-versie van Guitarrig geluid krijgt. Dan weet je of alle connecties kloppen.
- Start Cubase, maar een nieuw project, maak een nieuwe audio-track (stereo).
- Kijk of je inputs goed zijn ingesteld. Speel wat op je gitaar, kijk of de metertjes bewegen van de input-kanalen (kijk in je Mixer via het Window-menu). Geen beweging? Druk eens op het Monitor-knopje naast het kanaal (het luidsprekertje, naast het opneemknopje). Nog steeds niks? Kijk of de line-in's goed ingesteld zijn via Settings->VST Inputs of Settings->VST Connections, of iets daaromtrend.
- Druk het monitor knopje in. Speel iets en je hoort clean geluid als het goed is. Expand het Inputs menu links van de track (selecteer de track als je het niet ziet). In het eerste vakje klik je en kies je GuitarRig (mits de VST bestanden goed geinstalleerd zijn, anders moet je dat ff controleren).
- Speel een beetje met de tone die je wil en druk het Record knopje in van je track en druk op Record in het Controlewindow.
- Als het goed is neem je nu op en zie je de track verschijnen.

Bloodline
29 juli 2005, 17:48
Als ik het goed begrijp kan je dus wel opnemen in Cubase, maar je hoort de gitaar niet of de effecten niet (of allebei).
Okee...ik zal het uitleggen hoe ik dat doe in Guitarrig+Cubase:
- Kijk eerst of je in de standalone-versie van Guitarrig geluid krijgt. Dan weet je of alle connecties kloppen.
- Start Cubase, maar een nieuw project, maak een nieuwe audio-track (stereo).
- Kijk of je inputs goed zijn ingesteld. Speel wat op je gitaar, kijk of de metertjes bewegen van de input-kanalen (kijk in je Mixer via het Window-menu). Geen beweging? Druk eens op het Monitor-knopje naast het kanaal (het luidsprekertje, naast het opneemknopje). Nog steeds niks? Kijk of de line-in's goed ingesteld zijn via Settings->VST Inputs of Settings->VST Connections, of iets daaromtrend.
- Druk het monitor knopje in. Speel iets en je hoort clean geluid als het goed is. Expand het Inputs menu links van de track (selecteer de track als je het niet ziet). In het eerste vakje klik je en kies je GuitarRig (mits de VST bestanden goed geinstalleerd zijn, anders moet je dat ff controleren).
- Speel een beetje met de tone die je wil en druk het Record knopje in van je track en druk op Record in het Controlewindow.
- Als het goed is neem je nu op en zie je de track verschijnen.

is het by the way owk mogelijk om het droge signaal van je podxt te gebruiken met guitarrig ? als ik guitarrig gebruik en ik doe die ene mesa boogie achtige. kraakt hij erg.

combo
9 september 2005, 02:42
Ik ga niet zeggen dat cubase zeik is, maar om het jezelf wat makkelijk te maken:

Guitar Rig draaien en Cooledit Pro 2.0 gebruiken

veel gemakkelijker dan cubase vind ik

guitarmonk
9 september 2005, 21:16
Heeft opzich niets met realtime te maken, maar probeer ook eens Amplitube in plaats van Guitarrig (als je eraan kunt komen). Mischien zijn vele het hier niet mee eens, maar ik vind die geluiden uit dat programma gewoon erg goed, zeker na wat aanpassen.

Als je een paar honder euro voor Guitarrig hebt betaald moet je gewoon schijt hebben aan dit bericht.