PDA

View Full Version : punkgitaar



bloodiron
4 juli 2005, 16:13
wat is nou een geschikte gitaar voor punkrock???

bram123
4 juli 2005, 16:13
de 400euroguitar

bloodiron
4 juli 2005, 16:14
:???:

bloodiron
4 juli 2005, 16:14
:???:

bram123
4 juli 2005, 16:15
kom op zeg er zijn zoveel soorten punk..

hoofd
4 juli 2005, 16:16
idd...lekker boeiend wat voor gitaar je nodig hebt voor punk...dito voor versterker, als 't maar beukt.

bloodiron
4 juli 2005, 16:16
ok ok het is een lompe vraag

maar voor punk als offspring??

bram123
4 juli 2005, 16:16
maar bloodiron waar speel je nu op dan?

AART
4 juli 2005, 16:17
mijn ibanez rg 420, en die staat te koop :wink:

(fletcher van Pennywise gebruikt er ook een :wink: )

AART
4 juli 2005, 16:17
ok ok het is een lompe vraag

maar voor punk als offspring??

dexter speel ibanez rg 520 en noodles een signature van ibanez

sickpunk
4 juli 2005, 16:30
ow offspring nou punk te noemen.... nouja... maar een gitaar die lekker klinkt? lekker speelt? das maybe wel een optie?

Bins
4 juli 2005, 16:41
Je wil dit:

http://home.student.uva.nl/brian.goossen/epiphone.jpg

;)

crrrN
4 juli 2005, 16:43
Voor het offspring geluid kun je het beste een Dimarzio pickup (tone zone of super distortion) in een mahonie body pleuren en dan een een higain amp erbij, kom je in de buurt

bloodiron
4 juli 2005, 17:00
jow bedankt voor de reacties :wink:

...rock...
4 juli 2005, 17:08
Je wil dit:

http://home.student.uva.nl/brian.goossen/epiphone.jpg

;)
die sticker van 'spitfire' verbrot het wat. is het een epiphone?

Bobbel
4 juli 2005, 17:19
die gast van greenday gebruikte een strat met een hss config... klinkt ook goed... of een jag-stang... die scheurt ook lekker...

schwalbe
4 juli 2005, 17:26
Dean Vendetta. de 1.0 als je weinig poen hebt, de 4.0 als je meer poen hebt. Of de 2.0 natuurlijk.
http://www.carlinoguitars.com/DeanGuitarModels.html

Orpheo
4 juli 2005, 17:34
die gast van greenday gebruikte een strat met een hss config... klinkt ook goed... of een jag-stang... die scheurt ook lekker...

?? excuse me? strat?

sorry, ik weet dat je een ongelooflijke fender-fan bent, maar ik heb m daar niet mee zien staan hoor:D in haast iedere clip. die ene dude heeft een DC les paul met 2x p90 en die andere gozer, die zanger, heeft een Les Paul Junior met 1xp90 (eentje, waar ik overigens ziekelijk op gas...maar ik houd me in).




maar ik heb het al zo vaak gezegd; punk zuigt. je kan iedere willekeurige gitaar nemen, een boute amp, gooi je gain en volume open, en rag maar die powerchordjes weg.







(en nu een serieuze opmerking: neem iets met hums met medium tot high output, neem een high-gain amp, en gaan met die banaan!! desnoods kan ik uit een tele een goeie punksound krijgen.....niet zo moeilijk overigens)

Bobbel
5 juli 2005, 01:00
die gast van greenday gebruikte een strat met een hss config... klinkt ook goed... of een jag-stang... die scheurt ook lekker...

?? excuse me? strat?

sorry, ik weet dat je een ongelooflijke fender-fan bent, maar ik heb m daar niet mee zien staan hoor:D in haast iedere clip. die ene dude heeft een DC les paul met 2x p90 en die andere gozer, die zanger, heeft een Les Paul Junior met 1xp90 (eentje, waar ik overigens ziekelijk op gas...maar ik houd me in).




maar ik heb het al zo vaak gezegd; punk zuigt. je kan iedere willekeurige gitaar nemen, een boute amp, gooi je gain en volume open, en rag maar die powerchordjes weg.







(en nu een serieuze opmerking: neem iets met hums met medium tot high output, neem een high-gain amp, en gaan met die banaan!! desnoods kan ik uit een tele een goeie punksound krijgen.....niet zo moeilijk overigens)

ja nu speelt ie op die Gibsons en ik moet zeggen dat ik op dezelfde gas :wink: , maar voorheen speelde hij altijd op z'n fender...

AART
5 juli 2005, 01:05
en waarom is ie naar gibson?

ze betalen meer, anders zou hij een ibanez hebben :D

Bobbel
5 juli 2005, 01:12
en waarom is ie naar gibson?

ze betalen meer, anders zou hij een ibanez hebben :D

ik denk dat dat bij z'n nieuwe look hoort...

dejohan
5 juli 2005, 09:18
wat is nou een geschikte gitaar voor punkrock???

Serieus antwoord:

Een Epiphone SG op een JCM800.

dejohan
5 juli 2005, 09:22
maar ik heb het al zo vaak gezegd; punk zuigt. je kan iedere willekeurige gitaar nemen, een boute amp, gooi je gain en volume open, en rag maar die powerchordjes weg.


Je kan zeggen wat je wil maar zonder punk zouden er anno nu enkel nog ouwe lullen gitaar spelen en naar rock luisteren.

Fumi SG
5 juli 2005, 10:13
is er iets mis met rock ofzo??

schizo910
5 juli 2005, 10:19
die gast van greenday gebruikte een strat met een hss config... klinkt ook goed... of een jag-stang... die scheurt ook lekker...

?? excuse me? strat?

sorry, ik weet dat je een ongelooflijke fender-fan bent, maar ik heb m daar niet mee zien staan hoor:D in haast iedere clip. die ene dude heeft een DC les paul met 2x p90 en die andere gozer, die zanger, heeft een Les Paul Junior met 1xp90 (eentje, waar ik overigens ziekelijk op gas...maar ik houd me in).

maar ik heb het al zo vaak gezegd; punk zuigt. je kan iedere willekeurige gitaar nemen, een boute amp, gooi je gain en volume open, en rag maar die powerchordjes weg.


(en nu een serieuze opmerking: neem iets met hums met medium tot high output, neem een high-gain amp, en gaan met die banaan!! desnoods kan ik uit een tele een goeie punksound krijgen.....niet zo moeilijk overigens)

ja nu speelt ie op die Gibsons en ik moet zeggen dat ik op dezelfde gas :wink: , maar voorheen speelde hij altijd op z'n fender...


De strat die jij waarschijnlijk bedoelt (die mintgroene met stickers en de letters BJ in rode nagelak erop) was geen Fender maar een Fernandes...

Squier4ever
5 juli 2005, 11:20
De strat die jij waarschijnlijk bedoelt (die mintgroene met stickers en de letters BJ in rode nagelak erop) was geen Fender maar een Fernandes...

als dat die uit de clip van basket case is denk dat dat degene is die wordt bedoeld :-D

Superhero
5 juli 2005, 11:29
Maar ff om dat ventje te helpen.

Ik weet niet wat je budget is maar de ibanez GAX gitaren zijn leuk voor punk. Anders heb je nu van Epiphone een heel goedkoop sg-modelletje. 190 euro meen ik, en die linken aardig!

ieme
5 juli 2005, 12:48
Gibson LP junior of een SG

moet lukken!

hansoonk
5 juli 2005, 17:57
Je kan zeggen wat je wil maar zonder punk zouden er anno nu enkel nog ouwe lullen gitaar spelen en naar rock luisteren.

Al eens een recente foto van Johhny Rotten gezien? Ook de punkers van het eerste uur beginnen al ouwe lullen te worden. Ik ben het trouwens met anderen eens dat iedere gitaar wel in punk past. Maar dat is ook afhankelijk van het geluid dat je zoekt.

Ik speel zelf in een old-school punk-band (beetje zoals het eind jaren zeventig werd gespeeld). Ik vind een wat bijtender/venijniger klank daar meer in passen dan high-gain/veel sustain. Ik speel zelf op een Telecaster (single-coils) over het cleane kanaal van Blues :cool: deVille versterker met daartussen een Pearl-overdrive of een Rat-distortion (met de distortion-knop voor 1/4 open).

dejohan
5 juli 2005, 18:13
Je kan zeggen wat je wil maar zonder punk zouden er anno nu enkel nog ouwe lullen gitaar spelen en naar rock luisteren.

Al eens een recente foto van Johhny Rotten gezien? Ook de punkers van het eerste uur beginnen al ouwe lullen te worden. Ik ben het trouwens met anderen eens dat iedere gitaar wel in punk past. Maar dat is ook afhankelijk van het geluid dat je zoekt.

Ik speel zelf in een old-school punk-band (beetje zoals het eind jaren zeventig werd gespeeld). Ik vind een wat bijtender/venijniger klank daar meer in passen dan high-gain/veel sustain. Ik speel zelf op een Telecaster (single-coils) over het cleane kanaal van Blues :cool: deVille versterker met daartussen een Pearl-overdrive of een Rat-distortion (met de distortion-knop voor 1/4 open).

Ik bedoel dat dankzij punk er elk jaar hele horden jonge gitaar- en rockfans bijkomen.

Zelfs Nirvana is 15 jaar na datum nog pokkepopulair bij de pubers.

Orpheo
5 juli 2005, 19:11
Je kan zeggen wat je wil maar zonder punk zouden er anno nu enkel nog ouwe lullen gitaar spelen en naar rock luisteren.

Al eens een recente foto van Johhny Rotten gezien? Ook de punkers van het eerste uur beginnen al ouwe lullen te worden. Ik ben het trouwens met anderen eens dat iedere gitaar wel in punk past. Maar dat is ook afhankelijk van het geluid dat je zoekt.

Ik speel zelf in een old-school punk-band (beetje zoals het eind jaren zeventig werd gespeeld). Ik vind een wat bijtender/venijniger klank daar meer in passen dan high-gain/veel sustain. Ik speel zelf op een Telecaster (single-coils) over het cleane kanaal van Blues :cool: deVille versterker met daartussen een Pearl-overdrive of een Rat-distortion (met de distortion-knop voor 1/4 open).

Ik bedoel dat dankzij punk er elk jaar hele horden jonge gitaar- en rockfans bijkomen.

Zelfs Nirvana is 15 jaar na datum nog pokkepopulair bij de pubers.

juist. PUBERS...(no offence voor de pubers hier hoor :wink: ) en toch grappig dat die lui als ze wat ouder worden, terug gaan naar de roots van de huidige punk/rock/metal-scene.....ik noem maiden, led zepp, thin lizzy, black sabbath maar ook sex pistols in bepaalde mate...toch grappig om te zien...

ik weet niet hoe het in jullie omgeving staat, maar hiero zie ik dat patroontje steeds vaker...

Luca_Brasi
6 juli 2005, 20:09
Ehm de Music Man Benji Madden ofzo?
http://www.musicland.co.jp/shibuya/musicman/img1/01.jpg

....met een Music Man koop je wel kwaliteit, maar of je nou een gitaar moet kopen met de krabbel van Madden erop, dat is maar de vraag :-?

Bins
6 juli 2005, 21:27
Koop dan liever een gewone silhouette. Deze gitaar slaat echt nergens op imo.
Maar gezien het misschien beperkte budget van de topicstarter is een olp wel wat. Ik "punkrock" er al een tijdje naar volle tevredenheid op.

Wouter J
6 juli 2005, 22:06
stelletje malloten.

Het was de bedoeling van Punk in de Jaren zeventig om te rocken ook als je niet goed kon spelen. Die gasten speelden op alles wat ze goedkoop konden kopen (of in het geval van de Sex Pistols) Konden stelen.

Kijk je naar fotos van bands uit die tijd (ik noem bijvoorbeeld The stooges en de Ramones) en je ziet ze op goedkope kutgitaartjes spelen door versterkers die van ellende al uit elkaar vielen.

Kurt Cobain is een veel gemoemde naam in de huidige punk en het grootste gedeelte van zijn carriere speelde hij op het goedkoopste prut wat hij uit lommerds en andere kringloop winkels kocht. Japanse epiphone strat kopietjes, Aria Pro 2, Univox. Hij zweerde bij die gitaren.

Tim Armstrong van Rancid speelt op een hele boel semies van Japanse merken die goedkoop waren en er niet uitzien. Uitzondering is zijn Gretsch maar die is ondertussen ook flink vernachelt.

Tom Verlaine van Television speelde op een oude afgetrapte Fender Jaguar omdat dat ding goedkoop was en lawaai maakte.

Wat ik wil zeggen, punk kent geen "Typisch Instrument" omdat het er juist om draaide om zonder muzikaliteit en zonder professionele apperatuur te rocken. En dat is iets waar in de huidige Punk niets meer van over is gebleven.

Bins
6 juli 2005, 22:47
Jonge, het is toch duidelijk dat het hier niet over "echte punk" "zoals het vroeger was" (o o o daar gaan we weer) gaat.
Moet je nu express een brakke gitaar + amp kopen omdat je zo graag punk wil zijn? Bullshit imo. "Punk" als benaming is hetzelfde als "Metal". Dream Theater en Linkin Park vallen allebei onder de grote gemene deler "Metal", maar als je de 2 in een adem noemt gaat iedereen uit zijn dak. "Punk" daarentegen moet volgens "de kenners" altijd op brakke shit worden gespeeld.
Topicstarter heeft het over Offspring, dan weet je meteen al dat je het niet over the stooges of the ramones hoeft te gaan hebben.

bat
6 juli 2005, 22:49
Punk is ontzettend goed bedacht door Malcolm 'Something's Jumpin' in your Shirt' McLaren.

Dat iedereen het bijbehorende verhaal nu nog steeds gelooft is het bewijs dat ie een heel erg goed idee had en het heel erg goed wist te verkopen. En dat iedereen er mooi ingetrapt is.

Neemt niet weg dat onderdeel van dat verhaal was dat je Punk hoort te spelen op zo goedkoop mogelijke spullen. Het gaat immers om het lawaai, niet om de tone.

Maar natuurlijk mag je punk ook gewoon op een dure gitaar spelen. Dan zet je je pas echt af tegen de gevestigde orde. Van de 'Punk' dan welteverstaan.

(Heb zelf ook nog wat oude punk shit in de kast staan, maar geen Sex Pistols)

Bins
6 juli 2005, 23:02
Punk is ontzettend goed bedacht door Malcolm 'Something's Jumpin' in your Shirt' McLaren.

Dat iedereen het bijbehorende verhaal nu nog steeds gelooft is het bewijs dat ie een heel erg goed idee had en het heel erg goed wist te verkopen. En dat iedereen er mooi ingetrapt is.


dat is imo allang niet meer zo. "punk" is gewoon een genre, met talloze subgenre's geworden. Deze zijn losjes gebaseerd op de oude punkmuziek.
de muziek die ik speel valt onder de noemer "skatepunk/punkrock"... Dat wil niet zeggen dat ik een mohawk heb of de hele dag "anarchy" loop te roepen. Zo heet die muziek nou eenmaal.

Tuurlijk zijn er sommige mensen die nog heel erg bezig zijn met punk-zijn, maar dat zijn imo de grootste conformisten/kuddedieren die er zijn.

Sicky61
7 juli 2005, 00:35
Punk is niet alleen een (grote)muziekstroming maar ook,en zeker eind 70er jaren,
een levensstijl.
(Malcolm Mclaren heeft het alleen maar verzilverd)
Een gitarist als bijv.Pete townsend(luister even naar my generation)was daar
begin 70er jaren al mee begonnen.
Hij was ook degene die GIBSON sg's in elkaar roste
en daarom wel gitaren moest gaan stelen.
Dat was dus niet Steve jones ,die trouwens altijd op een GIBSON les paul speelde.
Dus goedkope kutgitaren gebruiken is onzin en zomaar een 1 of ander 30 watt transistor ampje
maakt ook geen indruk.
Johnny ramone speelde over meerdere marshall tops zoals de meesten in die dagen.
Punk moet hard en vet klinken of je nou old school of moderne 'punk' a la greenday(gadverdamme) maakt,
en dat lukt niet met troep.
Johnny ramone en later Cobain speelden vaak op een Mosrite.
http://www.mosrite.co.jp/
http://www.coolfer.com/blog/blog/images/JohnnyRamone.jpg


so what? :roll:

Wouter J
7 juli 2005, 02:22
Punk is niet alleen een (grote)muziekstroming maar ook,en zeker eind 70er jaren,
een levensstijl.
(Malcolm Mclaren heeft het alleen maar verzilverd)
Een gitarist als bijv.Pete townsend(luister even naar my generation)was daar
begin 70er jaren al mee begonnen.
Hij was ook degene die GIBSON sg's in elkaar roste
en daarom wel gitaren moest gaan stelen.
Dat was dus niet Steve jones ,die trouwens altijd op een GIBSON les paul speelde.

Die hij van de lead gitarist van Bob Marley and the Wailers had gepikt, die fender twins waarover hij speelde waren ook van de reggae koning. Je vergeet nog iets anders: in de jaren zeventig was er geen "Vintage guitar" Oude jaren vijftiger Fenders en Gibsons werden voor een habbekrats verkocht voor de simpele reden dat ze "Oud" waren en de meesten beredeneerden dat de "Nieuwe" modellen "Beter" waren


Dus goedkope kutgitaren gebruiken is onzin en zomaar een 1 of ander 30 watt transistor ampje
maakt ook geen indruk.
Johnny ramone speelde over meerdere marshall tops zoals de meesten in die dagen.
Punk moet hard en vet klinken of je nou old school of moderne 'punk' a la greenday(gadverdamme) maakt,
en dat lukt niet met troep.
Johnny ramone en later Cobain speelden vaak op een Mosrite.
http://www.mosrite.co.jp/
http://www.coolfer.com/blog/blog/images/JohnnyRamone.jpg
so what? :roll:



Johnny Ramone kocht die Mosrite voor 15 Dollar en alleen omdat dat ding geen elementen had en niemand toendertijd op Mosrite speelde en iereeen ze vanwege hun flinterdunne geluid als troep beschouwde.

Kurt Cobain speelde over het algemeen over in Japan gemaakte Univox Hi-Flyers wat een zeer goedkope kopie van een Mosrite was, hij kocht die dingen vaak voor niet eens twintig Dollar omdat niemand ze wou hebben en ze als prullen beschouwd werden.
http://www.myrareguitars.com/hiflyerb.jpg

Kurt Cobain's versterker in die tijd was een oude Randall transistor 50 watt top die hij zo hard zette dat hij een heel snijdend geluid kreeg. Die Randall versterkers zijn nu nog steeds belachelijk goedkoop vanwege hun scherpe geluid en het feit dat ze transistor versterkers zijn.

Peter Hook van Joy Division (Die later hun naam veranderden in New order) speelde in de begin dagen van die band op een goedkope Hondo Rickenbacker kopie simpel om de reden dat hij die kon betalen, een erg goed instrument was die nep ricky echter niet

Theniq
7 juli 2005, 08:09
Hey,

Ikzelf heb een jaartje of 7 in een streetpunk-groep gespeelt.

Gebruikt: yamaha SG1000(wel de oude) en March JCM -800

scheuren!

AART
10 juli 2005, 12:24
Punk is ontzettend goed bedacht door Malcolm 'Something's Jumpin' in your Shirt' McLaren.

Dat iedereen het bijbehorende verhaal nu nog steeds gelooft is het bewijs dat ie een heel erg goed idee had en het heel erg goed wist te verkopen. En dat iedereen er mooi ingetrapt is.


dat is imo allang niet meer zo. "punk" is gewoon een genre, met talloze subgenre's geworden. Deze zijn losjes gebaseerd op de oude punkmuziek.
de muziek die ik speel valt onder de noemer "skatepunk/punkrock"... Dat wil niet zeggen dat ik een mohawk heb of de hele dag "anarchy" loop te roepen. Zo heet die muziek nou eenmaal.

Tuurlijk zijn er sommige mensen die nog heel erg bezig zijn met punk-zijn, maar dat zijn imo de grootste conformisten/kuddedieren die er zijn.

+1

Ik zit zelf ook in de street/skate/metalpunk(ik word alleen al moe van al die namen) scene(Pennywise, Bad Religion, Offspring etc) maar ik moet niks hebben van die mensen die nu zeggen heel erg punk te zijn en bij de g8 oid vanalles te gaan mollen.
En Pennywise en Bad Religion(laatstgenoemde hebben het wel in hun begintijd veel gedaan) zijn het 3 akkoorden gebeuren al lang gepasseerd. Pennywise is een van de meest melodieuze Skate/metalpunkbands die er zijn.
Ik heb zeer weinig met die oude herrie van de jaren 60. Wel leuk om te coveren maar om het nu nou op te zetten....
Bovendien hou ik van een strak high gaingeluid zoals fletcher van pennywise dat heeft.

...rock...
10 juli 2005, 12:30
gibson Tom DeLonge (!!) alleen heb je hiervoor een uitgebreid budjet nodeg (2200 en nog iets=bij piens of guitarbargains of what ever)
dirty fingers hebben de ultieme 60's punk sound(!)

AART
10 juli 2005, 12:36
blink is geen punk maar crap.

en die gitaar is hollowbody(of semi hollow), echt een zeikding.

...rock...
10 juli 2005, 12:40
blink is geen punk maar crap.

en die gitaar is hollowbody(of semi hollow), echt een zeikding.
blink mag dan wel crap zijn (in your opinion) maar de gitaar is het zeker niet! www.gibsoncustom.com hij staat ertussen een meer punk distortie zul niet krijgen als daaruit.maarja that's my opinion :wink:

AART
10 juli 2005, 12:49
punk distortion imn de zin van dat 60's gejengel zal wel lukken ja, maar moet ie daarom zo duur zijn, dat lukt volgens iedereen hier ook met een squier of behringer...

[on-topic]
Hij vraagt toch duidelijk iets in de richting van offspring?

En aangezien in de studio alles opgenomen werd met Ibanez RG 520's met tonezone's en super distortions raad ik hem dan ook een rg 321 MH(231 euro
+20 verzenden bij guitarbargains.com) en dan daar een Super distortion in de brug te stoppen(geen tone zone, de body is mahonie hier).

Hiermee kom je het dichtste bij het offspring geluid voor weinig geld.
Hij heeft ook een fixed bridge dus geen gezeur met goedkope FR kopieen.

...rock...
10 juli 2005, 12:53
punk distortion imn de zin van dat 60's gejengel zal wel lukken ja, maar moet ie daarom zo duur zijn, dat lukt volgens iedereen hier ook met een squier of behringer....
dat vind ik ook maarja....
genoeg off-topic

AART
10 juli 2005, 12:57
idd.

Ibanez RG 321 MH + DiMarzio Superdistortion en je bent klaar.

hansoonk
10 juli 2005, 13:19
Sorry ... een beetje off-topic, maar ik moest het even kwijt


Punk is ontzettend goed bedacht door Malcolm 'Something's Jumpin' in your Shirt' McLaren.

Dat iedereen het bijbehorende verhaal nu nog steeds gelooft is het bewijs dat ie een heel erg goed idee had en het heel erg goed wist te verkopen. En dat iedereen er mooi ingetrapt is.


Dat is niet waar. Wat McLaren heeft bedacht is de agressievere Sex-Pistol-achtige anti-globalistenpunk met de bijbehorende mode en de naam 'punk', wat uiteindelijk een verzamelnaam werd voor een hele brede stroming. In die tijd (rond '77) bestond er al wat langer een 'punk'-achtige reactie of de ongeïnspireerde symphonische rotzooi uit de eerste helft van de jaren '70. Denk aan Iggy Pop, the Ramones, Elvis Costello, etc. De ska-beweging uit die tijd (Madness, Bad Manners, Special A.K.A., Selecter) sloot daar qua beleving/instelling ook nauw bij aan.



dat is imo allang niet meer zo. "punk" is gewoon een genre, met talloze subgenre's geworden. Deze zijn losjes gebaseerd op de oude punkmuziek.
de muziek die ik speel valt onder de noemer "skatepunk/punkrock"... Dat wil niet zeggen dat ik een mohawk heb of de hele dag "anarchy" loop te roepen. Zo heet die muziek nou eenmaal.

Tuurlijk zijn er sommige mensen die nog heel erg bezig zijn met punk-zijn, maar dat zijn imo de grootste conformisten/kuddedieren die er zijn.

-1 ... iedereen moet gewoon doen waar-ie zin in heeft.

Het is trouwens ook volstrekt normaal dat een 13-jarige met interesse in muziek begint bij de muziek van nu (b.v. Direct) en langzamerhand ontdekt waar die op geïnspireerd is (b.v. Greenday) en waar die weer op is gebaseerd (b.v. the Clash). Dat betekent m.i. niet dat al het nieuwere per definitie slecht is. Toen ik voor het eerst Greenday hoorde was ik blij verrast. Ik dacht zelfs heel even dat de Clash een nieuwe plaat hadden uitgebracht.

Dat proces van ontdekken van de roots heb ik (ben nu 41) ook doorlopen en dankzij Elvis Costello heb ik de country ontdekt; via Joe Jackson jazz en klassiek en momenteel staan de heren Costello, Jackson, the Clash en al hun mede'punk'ers van het eerste uur in mijn platen/CD-kast broedelijk naast Greenday, Hank Williams, Miles Davis en Ludwig van Beethoven (geen Direct ... sorry).



Ik zit zelf ook in de street/skate/metalpunk(ik word alleen al moe van al die namen) scene(Pennywise, Bad Religion, Offspring etc) maar ik moet niks hebben van die mensen die nu zeggen heel erg punk te zijn en bij de g8 oid vanalles te gaan mollen.
En Pennywise en Bad Religion(laatstgenoemde hebben het wel in hun begintijd veel gedaan) zijn het 3 akkoorden gebeuren al lang gepasseerd. Pennywise is een van de meest melodieuze Skate/metalpunkbands die er zijn.
Ik heb zeer weinig met die oude herrie van de jaren 60. Wel leuk om te coveren maar om het nu nou op te zetten....
Bovendien hou ik van een strak high gaingeluid zoals fletcher van pennywise dat heeft.

Al die namen werken wel misschien wel verhelderend. Ik heb er nog wel een paar voor de liefhebbers:
- surf-punk. bijvoorbeeld Ramones, Descendants. Zoals de Beach-Boys c.s. maar dan anders. Perfect voor Mosrites, Jaguars en Jazzmasters (zonder al die Cobain-mods);
- angry young men. Elvis Costello, Joe Jackson, Graham Parker, the Jam, the Police. Vooral boos omdat ze dat ene lekkere wijf niet konden krijgen. Na twee of drie LP's waren ze allemaal beroemd, vrouwen bij de vleet en verdween de boosheid, waarna ze allemaal andere muziek gingen maken. Jazzmasters, Telecasters, Rickenbacker.

bat
10 juli 2005, 13:47
Sorry ... een beetje off-topic, maar ik moest het even kwijt


Punk is ontzettend goed bedacht door Malcolm 'Something's Jumpin' in your Shirt' McLaren.

Dat iedereen het bijbehorende verhaal nu nog steeds gelooft is het bewijs dat ie een heel erg goed idee had en het heel erg goed wist te verkopen. En dat iedereen er mooi ingetrapt is.


Dat is niet waar. Wat McLaren heeft bedacht is de agressievere Sex-Pistol-achtige anti-globalistenpunk met de bijbehorende mode en de naam 'punk', wat uiteindelijk een verzamelnaam werd voor een hele brede stroming. In die tijd (rond '77) bestond er al wat langer een 'punk'-achtige reactie of de ongeïnspireerde symphonische rotzooi uit de eerste helft van de jaren '70. Denk aan Iggy Pop, the Ramones, Elvis Costello, etc. De ska-beweging uit die tijd (Madness, Bad Manners, Special A.K.A., Selecter) sloot daar qua beleving/instelling ook nauw bij aan.
Mooi he, eigenlijk geven jullie precies weer wat ik bedoel.

Iemand heeft er een mooi plakkertje op geplakt en meteen ook van alles bij bedacht. Dat je Punk op troepgitaren moet spelen bijvoorbeeld.

Je moet gewoon lekker doen wat je leuk vindt, op een gitaar die je kunt betalen en doet wat je wilt. De muziek die je maakt moet zijn wat jij leuk vind (en hopelijk ook vele anderen).

Hoe het dan ook heet maakt geen flikker uit.

Enfin: als het geluid van The Offspring benaderd moet worden, inderdaad: gewoon een Ibanez met een paar goede humbuckers en beslist niet vies zijn van een beetje modulatie (chorus) over de distortion. Kom je een heel eind.

AART
10 juli 2005, 14:03
een chorus helpt ook een beetje idd.

Flatcat
10 juli 2005, 14:29
Sorry ... een beetje off-topic, maar ik moest het even kwijt




Dat is niet waar. Wat McLaren heeft bedacht is de agressievere Sex-Pistol-achtige anti-globalistenpunk met de bijbehorende mode en de naam 'punk', wat uiteindelijk een verzamelnaam werd voor een hele brede stroming. In die tijd (rond '77) bestond er al wat langer een 'punk'-achtige reactie of de ongeïnspireerde symphonische rotzooi uit de eerste helft van de jaren '70. Denk aan Iggy Pop, the Ramones, Elvis Costello, etc. De ska-beweging uit die tijd (Madness, Bad Manners, Special A.K.A., Selecter) sloot daar qua beleving/instelling ook nauw bij aan.

Niet helemaal juist, ofwel versta ik je verkeerd. Het was de verzamelnaam voor punk art (poëzie, schilderijen en later ook muziek) van jongere architecten, kunstenaars of eender welke creatievelingen in New York. Daar zag McLaren wel iets in (hij was denk ik manager van de New York Dolls) en heeft het concept geïntroduceerd in Engeland.

Over het gezeik: teveel mensen zonder enige clue willen graag hun opinie weer es ventileren, doe maar, zo weet je ook weer wat gedaan ;)

Voor die jongen z'n vraag: De meest voorkomende setup in nieuwe punkrockbands is idd Gibson Les Paul of SG, Fender telecaster (voor die gitaren kun je dan ook beginnen met hun goedkopere versies) en qua versterkers marshall jcm800 en mesa boogie dual rectifier.

Offspring speelde voor de Americana cd door verschillende amps tegelijk (waaronder ook een bogner), onze producer was er toen stagair recording engineer. Ze spelen op Ibanez zoals eerder gezegd, Fletcher Pennywise ook dus misschien wil je dat dan wel liever dan de eerder vernoemde gitaren. Vergeet wel niet dat ze een endorsement deal hebben en dat ze misschien enkel live die gitaren gebruiken en in de studio toch teruggrijpen naar de standaard voor dit genre: de les paul.

Succes ermee.

AART
10 juli 2005, 14:41
Vergeet wel niet dat ze een endorsement deal hebben en dat ze misschien enkel live die gitaren gebruiken en in de studio toch teruggrijpen naar de standaard voor dit genre: de les paul.

Succes ermee.

zie filmpjes @ offspring site, alleen rg's

Noodles gebruikt zijn signature niet, maar offspring gebruikt nooit gibsons.
Wel fender strats voor de cleane stukken. Maar scheur bij offspring is op platen altijd Ibanez RG 520 Custom.

En Fletcher van pennywise heeft niet eens iets anders, alleen Ibanez Rg's met EMG 85's in de brug, vooral zijn RG 420 Custom(die ene bestickerde blauwe).
Op de dvd die bij From The Ashes zat zag je ook andere RG's(Veel customs), maar allemaal met een EMG 85 in de brug.

AART
10 juli 2005, 14:49
Voor die jongen z'n vraag: De meest voorkomende setup in nieuwe punkrockbands is idd Gibson Les Paul of SG, Fender telecaster (voor die gitaren kun je dan ook beginnen met hun goedkopere versies) en qua versterkers marshall jcm800 en mesa boogie dual rectifier.


Dat zijn juist conservatieve punkrockbands.

Vernieuwende punkbands gebruiken steeds vaker Ibanez, Musicman, OLP, Jackson, ESP, LTD etc.

Gibson en fender is juist voor de conservatieven.

Flatcat
10 juli 2005, 14:53
Guess I'm getting old ;)

AART
10 juli 2005, 16:09
Guess I'm getting old ;)

Guess so.
:D

vulvasonic
10 juli 2005, 17:44
Hier nog een ouwe lul.

Punk is punk door de muziek, niet door het geluid of de apparatuur waarmee die muziek gespeeld wordt.

Het geluid van The Offspring is absoluut niet uniek voor het genre. Eigenlijk is het een heel basaal geluid waar iedereen wel eens gebruik van maakt, ongeacht de muziekstijl. Het klinkt zoals het klinkt omdat ze de nummers spelen die ze spelen. Niets meer en niets minder.

dejohan
13 juli 2005, 15:15
Trouwens: Een Offspring geluid (ten tijde van Smash) kan je makkelijk krijgen met een Boss DS-2. Vind ik.

Neals
13 juli 2005, 16:39
[quote=Flatcat]Vergeet wel niet dat ze een endorsement deal hebben en dat ze misschien enkel live die gitaren gebruiken en in de studio toch teruggrijpen naar de standaard voor dit genre: de les paul.

Succes ermee.


http://digilander.libero.it/gornova/musica/offspring/img/Noods.jpeg

Zoiets bedoel je????

Neals
13 juli 2005, 16:40
Zelf ben ik meer van de 'latere punks, waar er nog met merkeloze instrumenten werd geprutst die verder niemand wilde hebben : :P

AART
13 juli 2005, 16:44
[quote=Flatcat]Vergeet wel niet dat ze een endorsement deal hebben en dat ze misschien enkel live die gitaren gebruiken en in de studio toch teruggrijpen naar de standaard voor dit genre: de les paul.

Succes ermee.


http://digilander.libero.it/gornova/musica/offspring/img/Noods.jpeg

Zoiets bedoel je????

nice fotoshop ding :wink:

Bram159
13 juli 2005, 20:01
Dean Vendetta. de 1.0 als je weinig poen hebt, de 4.0 als je meer poen hebt. Of de 2.0 natuurlijk.
http://www.carlinoguitars.com/DeanGuitarModels.html

Zijn die dean gitaren nog een beetje goed qua spelen? Ik vind ze er wel mooi uitzien :)

Neals
13 juli 2005, 20:04
[quote=Flatcat]Vergeet wel niet dat ze een endorsement deal hebben en dat ze misschien enkel live die gitaren gebruiken en in de studio toch teruggrijpen naar de standaard voor dit genre: de les paul.

Succes ermee.


http://digilander.libero.it/gornova/musica/offspring/img/Noods.jpeg

Zoiets bedoel je????

nice fotoshop ding :wink:

Tis alleen geen fotoshop!

Ze gebruiken een hele rits gitaren, maar live idd een Talman+RG

Sjon3
19 juli 2005, 21:52
bloodiron, je bent wel selim je bent wel selim

bloodiron
19 juli 2005, 21:54
aom?

wat lul jij man?

EpiCenturiesAWAy
19 juli 2005, 22:02
bloodiron, je bent wel selim je bent wel selim

is bloodiron een turk ? Ik denk het niet! (en als hij dat wel is ja dan ga ik wel af als een gieter :-D :cool: )

Sjon3
19 juli 2005, 22:04
Heb je wat tegen turken ofzo? Ik ben ook een turk en wat dan nog??

bloodiron
19 juli 2005, 22:04
jha ik ben een turk

vind je het erg?? :wink:

robert-gitarist
19 juli 2005, 22:05
Heb je wat tegen turken ofzo? Ik ben ook een turk en wat dan nog??

Zegt ie dan dat ie wat tegen turken heeft... :roll: :roll: :???: :???:
beetje lompe reactie he

Sjon3
19 juli 2005, 22:05
zo klinkt het

EpiCenturiesAWAy
19 juli 2005, 22:05
Heb je wat tegen turken ofzo? Ik ben ook een turk en wat dan nog??

Mmm hoepel maar op jonge. Ik ben helemaal geen racist.
Ik heb turk vrienden ook :) maar kvind jou maar een sukkel :)

Sjon3
19 juli 2005, 22:06
oke sorry

robert-gitarist
19 juli 2005, 22:07
zo klinkt het

nou zo klonk het niet...hij vroeg alleen of ie turk is of niet...
dat betekent of klinkt niet meteen als dat ie een hekel dr aan heeft..

Sjon3
19 juli 2005, 22:10
Ik ben eigenlijk geen turk was maar grapje maar bloodiron wel ik ken hem wel, hij kan supergoed gitaar spelen en hij is een zeer talentvolle gitaarspelen alleen hij heeft nog niet de juiste gitaar te pakken

...rock...
19 juli 2005, 22:43
is er iets mis met rock ofzo??
niet dat ik weet :lol:

AART
20 juli 2005, 00:54
[quote=Flatcat]Vergeet wel niet dat ze een endorsement deal hebben en dat ze misschien enkel live die gitaren gebruiken en in de studio toch teruggrijpen naar de standaard voor dit genre: de les paul.

Succes ermee.


http://digilander.libero.it/gornova/musica/offspring/img/Noods.jpeg

Zoiets bedoel je????

nice fotoshop ding :wink:

Tis alleen geen fotoshop!

Ze gebruiken een hele rits gitaren, maar live idd een Talman+RG

Hmm, paar jaar terug was ik een supergrote fan van hen maar ik heb ze nooit met iets anders dan ibanez of fender gezien, maar vroeger stond er een gearlijst op hun site en daar stond wel eens wat verdwaalde zooi op.
Waar heb je die pic vandaan?

Flatcat
20 juli 2005, 02:15
Hey ho kiddies,

Net terug van bij m'n producer:

Americana:

Amps: Mesa, Bogner, Marshall

Gitaren: hun ibanez en jawel les paul

Told you so ;)

AART
20 juli 2005, 13:15
Lol, toch dus.

:D

crrrN
20 juli 2005, 13:31
[quote=Flatcat]Vergeet wel niet dat ze een endorsement deal hebben en dat ze misschien enkel live die gitaren gebruiken en in de studio toch teruggrijpen naar de standaard voor dit genre: de les paul.

Succes ermee.


http://digilander.libero.it/gornova/musica/offspring/img/Noods.jpeg

Zoiets bedoel je????

nice fotoshop ding :wink:

Tis alleen geen fotoshop!

Ze gebruiken een hele rits gitaren, maar live idd een Talman+RG

Hmm, paar jaar terug was ik een supergrote fan van hen maar ik heb ze nooit met iets anders dan ibanez of fender gezien, maar vroeger stond er een gearlijst op hun site en daar stond wel eens wat verdwaalde zooi op.
Waar heb je die pic vandaan?

Lol, dat is geen fotosoep. Hier is de grote versie:
http://americana.theoffspring.info/site/img/studio/noods_af2.jpeg


Dit is trouwens de gearlijst voor Offspring's nieuwe album (Splinter):

Dexter:
Main guitar: Ibanez RG Custom W/Dimarzio super 3 pickup in bridge position.
Other guitars used:
Gibson Les Paul Classic
Gibson SG
Fender American Standard Stratocaster
Fender American Standard Telecaster
Taylor Acoustic
Gretsch Brian Setzer Hot Rod
Main Rig:
Marshall JMP1 Preamp powered by Marshall EL34 100/100 power amp
Through Marshall 4x12 cab
Mesa Boogie Mark IV through Mesa Boogie halfback 4x12 cab
Other amps used:
1967 Marshall 50 watt Plexi head.
1960 Fender Super Reverb
1964 Fender Deluxe Reverb
Mesa Boogie Dual Rectifier
Watkins Dominator
Vintage Orange Overdrive head
1967 Vox AC30
Z Vex Nano Amp
Leslie Cabinet
Carlsboro 4x12 cabinet
Vintage marshall 4x12 cabinet
Effects:
Dunlop Crybaby Wah Wah
Ibanez Tube Screamer
Ebow
Electro Harmonix Big Muff
Electro Harmonix Deluxe Memory Man
Boss Octave pedal
Strings:
Daddario .010-.052

Noodles:
Main Guitar:
Ibanez Tallman/Ibanez NDM model
Other guitars used: 1971 Fender Telecaster
Ibanez George Benson Mellenium
Taylor Acoustic
Martin 00-18
Gibson 1959 reissue Flying V
Gibson SG
Main Rig:
Marshall JMP 1 Preamp powered by Marshall EL34 100/100 power amp
Through vintage Marshall 4x12
Backbone 100 watt head through Vintage Marshall 4x12
Other Amps used: 1967 Marshall 50 watt Plexi head
Vintage Orange overdrive head
Top Hat Club Royale
1967 Vox AC30
Carlsboro 4x12 cabinet
Effects:
Electro Harmonix Big Muff
Ibanez Tube Screamer
Dunlop Cry Baby Wah Wah
Octafuzz
Strings: Daddario .011-.046

Greg K:
Basses:
Ibanez RKB
1978 Fender Percision bass
Hofner Beatle bass
Main Rig:
Amper SVT 4 Pro through Ampeg SVT Classic 8x10 Cabinet.
Sans Amp Bass Driver
Other amp used: 1967 Vox AC30

nopster
20 juli 2005, 13:52
[quote=Bobbel]die gast van greenday gebruikte een strat met een hss config... klinkt ook goed... of een jag-stang... die scheurt ook lekker...



Op Werchter dit jaar speelde hij op een Fender strat. ( model van 58 )

Orpheo
20 juli 2005, 16:50
ff offtopic;

wie is die gast met die LP om zn nek, en die foto's/posters van Kiss achter zich? is dat uhm....dinges zelf?

edit: ace frehley

sickpunk
20 juli 2005, 17:25
noodles the offspring

AART
20 juli 2005, 17:57
noodles(Kevin Wasserman) idd, damn wat is die oud geworden tov 5 jaar terug.

crrrN
20 juli 2005, 20:24
Die foto is van 5 jaar terug :)

JoostBaksteen
20 juli 2005, 21:17
Whaha, meesterlijke foto :D

AART
21 juli 2005, 00:40
Die foto is van 5 jaar terug :)

damn, dan ziet ie er nu nog ouder uit :D