PDA

View Full Version : Slijtage plectra



Borisbecker
4 juli 2005, 14:55
Wou eigenlijk weten hoe lang jullie gemiddeld doen met 1 plectrum.Gebruik zelf die groene tortex en merk zelf dat het puntje al snel eraf slijt(meestal na 3 dagen)Komt misschien omdat ik dat ding redelijk stevig vasthou bij het aanslaan,omdat ie anders wegglijdt.

Robbert
4 juli 2005, 14:59
In een uurtje tijd kun je toch het puntje flink wegwerken hoor. Maar met een beetje zuinig spelen kom ik de week wel door :)

hoofd
4 juli 2005, 15:18
Ik heb volgens mij al bijna 2 jaar geen nieuwe plectrums meer gekocht...raak die dingen gek genoeg ook gewoon niet kwijt :???:
Maar goed, de laatste tijd speel ik ook veel met mijn vingers, dus dan slijten ze ook niet hard :wink:

Orpheo
4 juli 2005, 15:20
ik rag echt hard met mn zooi.....maar dat puntje is nog steeds rond...hoe flikkken jullie dat dan? ik heb immers ook nog loeidikke snaren (013)

Wormaap
4 juli 2005, 15:44
De Dunlop 205'jes waar ik mee speel doe ik zo een maand mee als't moet :P Zijn dan wel ruim 2mm dik, maar vooruit.

Di Stefano
4 juli 2005, 15:49
Ik gebruik Dunlops 1mm en ik heb die mij maar een keer moeten aankopen.
Ik heb er een stuk of 5 maar ik zit al sinds een jaar aan mijn eerste.
Je ziet wel dat hij niet meer nieuw is maar de vorm is nog steeds perfect. Vroeger gebruikte ik pickboys 0.75 als ik mij niet vergis. Maar die waren na een paar dagen al om weg te gooien.

FruscianteFan
4 juli 2005, 15:53
Fender extra heavy gaan bij mij vrij lang mee (paar maanden toch wel) maar daar sla ik dan ook vrij zacht mee.

Die Dunlop Tortex .60's gaan er daarentegen als gekken doorheen. Na anderhalve week valt er niet meer mee te spelen (liever zou ik er maar een paar dagen mee doen, maar zo rijk ben ik nou ook weer niet... 65 cent voor zo'n kut stukje plastic :-? )

vinni
4 juli 2005, 16:00
Gebruik de zwarte dunlop 1mm
Na een maand heb ik er wel van die geraffelde randjes aan....soms schuur ik die weg, meestal pak ik een nieuw plectrum.
Raak ze ook nog wel eens kwijt.

Maar ja....wat kosten die dingen nou!.....
Voor één biertje heb je toch al snel vier plectrums.....hollandse zuinigheid?

Vinni

vinni
4 juli 2005, 16:01
Gebruik de zwarte dunlop 1mm
Na een maand heb ik er wel van die geraffelde randjes aan....soms schuur ik die weg, meestal pak ik een nieuw plectrum.
Raak ze ook nog wel eens kwijt.

Maar ja....wat kosten die dingen nou!.....
Voor één biertje heb je toch al snel vier plectrums.....hollandse zuinigheid?

Vinni

AART
4 juli 2005, 16:28
Ik gebruik sinds kort Dunlop Tortex 0.6 mm(rood).
Vroeger die harde 1 mm(zwart) maar ik speel veel relaxter met deze dingen en ik kan er meer mee(palm muted strummen gaat echt veel makkelijker).

Ik mol die dingen na een paar uur spelen denk ik.

bert k
4 juli 2005, 16:31
Ik heb in een uur het puntje eraf (groene of blauwe Tortex) maar ik ben altijd bezig met vijltjes of een scherp mesje, en dan is dat puntje zo weer terug. Ik hou van een vlijmscherpe, haakse punt.

...rock...
4 juli 2005, 16:38
na een repetitie van een half uurtje heb ik er al 1 versleten, ik speel met 0.60 tortex(die oranje)

robert-gitarist
4 juli 2005, 16:47
Wou eigenlijk weten hoe lang jullie gemiddeld doen met 1 plectrum.Gebruik zelf die groene tortex en merk zelf dat het puntje al snel eraf slijt(meestal na 3 dagen)Komt misschien omdat ik dat ding redelijk stevig vasthou bij het aanslaan,omdat ie anders wegglijdt.

Och ik slijt die dingen bij het leven ghehe :-D
Ik gebruik ook die groene Tortex plectrums..dingen zijn super fijn,..en ik gebruik die Lucky13 series van Dunlop...
Ik verlies ze behoorlijk veel maar goed heb goeie vooraad van die plectrums(heb dr nu nog stuk of 120/130...
Wat ik vaak doe met plectrums is ff met me graveermachinetje ff een paar kruizen erin graveren voor de grip...
das echt veel fijner en schieten ze ook niet weg.
ik verlies plectrums omdat ik ja ze overal laat slingeren enzo

pimmetje
4 juli 2005, 16:48
Ik speel altijd op 2mm gator.
't puntje is er snel af, maar ik hecht ook niet echt aan spelen met en puntje. Ik pak eerder steeds nieuwe omdat ik die dingen aan de lopende band kwijt raak.

Wormaap
4 juli 2005, 16:57
Wat spelen d'r veel mensen met van die flapperende dunne plectra :o Met dikkere plectra kan ik echt 10 keer meer dynamiek in m'n spel leggen (volgens de natuurkunde ook volkomen logisch, met een plectrum dat meegeeft raak je altijd een deel van je attack kwijt)

...rock...
4 juli 2005, 17:04
Wat spelen d'r veel mensen met van die flapperende dunne plectra :o Met dikkere plectra kan ik echt 10 keer meer dynamiek in m'n spel leggen (volgens de natuurkunde ook volkomen logisch, met een plectrum dat meegeeft raak je altijd een deel van je attack kwijt)
dat vind ik niet . Ik speel ook op 0.10 snaren dus redelijk dunne maar de klank word op 1 of andere manier gedempt met een dikker plectrum IMO.

Orpheo
4 juli 2005, 17:50
Wat spelen d'r veel mensen met van die flapperende dunne plectra :o Met dikkere plectra kan ik echt 10 keer meer dynamiek in m'n spel leggen (volgens de natuurkunde ook volkomen logisch, met een plectrum dat meegeeft raak je altijd een deel van je attack kwijt)

dat niet alleen, maar imo is pinchen met een dik plectrum ook makkelijker.

Fumi SG
4 juli 2005, 18:04
ik speel op Fender mediums (waarom eigenlijk??) en daar doe ik met een paar uur spelen per dag een aantal dagen mee, dan is het puntje zover weggesleten dat ie vrijwel onbruikbaar is.... eerst vond ik niks boven dunne plecs gaan, maar ik weet nu wel beter!! :-?

Speeddemon
4 juli 2005, 18:05
gek genoeg gaven de CN plectra mij de beste tone! (iets van 0.7mm dik).

De laatste tijd gebruik ik veel Ibanez Steve Vai, en de paarse en groene Tortex (0.8 en 1.0mm).

Vroeger ALTIJD die gele en oranje, maar met name de oranje vind ik nu echt te dun.

Negative K3 fan
4 juli 2005, 18:29
dunlop jazz 3, klein keihard en scherpe punt

ideaal.

robert-gitarist
4 juli 2005, 18:36
gek genoeg gaven de CN plectra mij de beste tone! (iets van 0.7mm dik).

De laatste tijd gebruik ik veel Ibanez Steve Vai, en de paarse en groene Tortex (0.8 en 1.0mm).

Vroeger ALTIJD die gele en oranje, maar met name de oranje vind ik nu echt te dun.

Die van Steve Vai heb ik ook heeeeel lang gebruikt...
heel soms nog wel eens,die zijn inderdaad ook erg fijn.

Mufftin
4 juli 2005, 19:03
die driehoeken van dunlop zijn fijn :D

Orpheo
4 juli 2005, 19:30
die driehoeken van dunlop zijn fijn :D
+1

nopster
4 juli 2005, 19:41
Ik gebruik zo'n Dunlop's van 1 mm. Er liggen er een stuk of 5 in mijn gitaarhoekje die ik willekeurig gebruik en die heb ik al meer dan een jaar. Ze slijten bij mij niet zo vlug dus.

Shaggy
4 juli 2005, 20:03
Ik speel 3 mm stubby's :o :o ze slijten helemaal niet .. geen krasje niks, hoe zou dat nou komen

ik vind 3 mm echt het lekkerst en de volste toone geven

robert-gitarist
4 juli 2005, 20:26
Ik speel 3 mm stubby's :o :o ze slijten helemaal niet .. geen krasje niks, hoe zou dat nou komen

ik vind 3 mm echt het lekkerst en de volste toone geven

3MM??!!!

WTF :o :o :o
Vind je het gek dat die niet slijten :lol: :o
Ik heb zelf een plectrum liggen die 1.15MM is en dat vond ik al veel en kut spelen laat staan 3MM hehehe :D

BassAgent
4 juli 2005, 20:29
Ik heb 1,1 of zo. Ik vind de Jim Dunlop 1,5 mm echt heilig.

t0n3h^
4 juli 2005, 20:55
0,8 en 1,00 mm Claytons... Superfijn!!
Ik heb 3 hoeken. Hollandse Zunigheid... 3 kanten om af te slijten voor net geen euro per stuk...
Ps... ze slijten echt helemaal niet hard... ik doe 3 maanden met een plectrum of langer ofzo....

Mitch
4 juli 2005, 21:47
Ik heb nu Kasho's, de iets grotere dan standaard. Aan verslingerd geraakt nadat ik ze eens als proefje in een pakket van ToneToyz heb gekregen. Ik vond 'm eerst gewoon leuk voor de looks (past geweldig bij mijn gitaar) maar vind ze ook heerlijk spelen. Net dik genoeg om lekker te kunnen soleren, maar buigzaam genoeg om slag mee te doen. Het iets grotere formaat houdt ook net wat lekkerder vast.


http://www.tonetoyz.de/de/media/images/ka5l.jpg

Dennis T
4 juli 2005, 22:03
Ik gebruik een Big Stubby van 1.0 mm. Het vervelende van dat plectrum is dat het doorzichtig is, dus als het tegen de grond gaat is het even zoeken...

Dennis T
4 juli 2005, 22:03
Ik gebruik een Big Stubby van 1.0 mm. Het vervelende van dat plectrum is dat het transparant is, dus als het tegen de grond gaat is het even zoeken...

Nickname
4 juli 2005, 23:19
Mn bandmaar\t gebruikt gewoon een pinpasje :P ff plectrumpje tekenen.. uitknippen. 2 helftjes aan elkaar plakken.. beetje schuren en klaar, je ideale plectrum :-D

Orpheo
4 juli 2005, 23:25
Mn bandmaar\t gebruikt gewoon een pinpasje :P ff plectrumpje tekenen.. uitknippen. 2 helftjes aan elkaar plakken.. beetje schuren en klaar, je ideale plectrum :-D

ja, heb ik ook een tijd gedaan. maar ff naar de winkel lopen is wel wat makkelijker denk ik zo :razz:

vulvasonic
4 juli 2005, 23:57
dunlop jazz 3, klein keihard en scherpe punt

ideaal.

Dat zijn ook de mijne. In het bakje zoek ik altijd naar de Dunlop Jazz III met de scherpste punt (moet je maar es opletten; de scherpte van de punt varieert nog wel eens).

1959SLP
5 juli 2005, 07:03
Tortex 1.14 (die paarse). Zijn lekker groot dus met wat schuurpapier gaan ze wel behoorlijk lang mee. Heel wat anders dan vroeger m`n 1e plectra, uitgeknipt uit mayonaisepotdeksels.

Speeddemon
5 juli 2005, 10:27
Mn bandmaar\t gebruikt gewoon een pinpasje :P ff plectrumpje tekenen.. uitknippen. 2 helftjes aan elkaar plakken.. beetje schuren en klaar, je ideale plectrum :-D
Dat deed ik 8 jaar geleden al. :wink:
En toen in de Para (Breda) op t podium grappen dat dat plectrum 2000 gulden waard was (mijn banktegoed destijds).


good times. :)

bazzieman
5 juli 2005, 10:59
ik gebruik het liefst dunlop 1.5 mm, jawel de bekende paarse! blijft vanaf het begin af aan al mn favoriet. ik gebruik nou ook steeds meer dunlop
1.10 dacht ik, kant niet goed meer lezen, met krokodilletje erop.

in mijn begin dagen ragde ik nogal hard en heb ik een keer een plectrum in een kwartier doormidden geramd! (jah toendertijd nirvana jah :razz: )

Bigfoot414
5 juli 2005, 11:24
De Delrin 96 Dk. Pink, 1.14 Magenta van Dunlop. Wel een beetje gaykleurtjes, maar ze vallen wel meteen op als ze uit mn handen lazeren.

Ik heb er altijd 1 tussen de brug van mn Tele zitten.

jpb
5 juli 2005, 11:38
dunlop jazz 3, klein keihard en scherpe punt

ideaal.
Inderdaad, ze slijten nauwelijks. itt de tortex. Ik gebruik ook 2 mm tortex voor jazz (012's) en die slijten behoorlijk. Dunlop Jazz niet.

jpb
5 juli 2005, 11:44
dunlop jazz 3, klein keihard en scherpe punt

ideaal.

Dat zijn ook de mijne. In het bakje zoek ik altijd naar de Dunlop Jazz III met de scherpste punt (moet je maar es opletten; de scherpte van de punt varieert nog wel eens).
Dat is grappig,ik speel met Jazz II omdat ik de II te puntig vind. Nu heb ik een 2.0 mm tortex op Jazz II maat geknipt (alleen de bovenkant, niet het puntje want dat is lastig). Vooral voor accoorden vind ik een wat ronder punt wel lekker....





Wat een onderwerp.... :-? we lijken wel een stel wijven. Straks gaat het nog over nagels bijveilen en lakken :D :D

AlterEgo
5 juli 2005, 11:51
Ik gebruik een Wegen's pick. Gipsy jazz geloof ik, 3.14 mm dik. Slijt gewoonweg niet. Geweldig ding :)

Javaca
5 juli 2005, 11:54
Ik gebruik de oranje gitaar.net plectra (echt heerlijke dingen) verder fender thin.
Ooit een stel plectra uit een langspeelplaat gemaakt, spelen best lekker, m'n bassist gebruikt ze nog.

idno
5 juli 2005, 12:28
dunlop jazz 3, klein keihard en scherpe punt

ideaal.

Dat zijn ook de mijne. In het bakje zoek ik altijd naar de Dunlop Jazz III met de scherpste punt (moet je maar es opletten; de scherpte van de punt varieert nog wel eens).

ik moet ook altijd goed zoeken, want ik gebruikt altijd de XL variant. die zie je niet zo vaak.
Vroeger had ik ik nog wel eens een 1 mm Stubby. maar die liep ik steeds te zoeken want die was doorzichtig. Toen ben ik op de Jazz III uitgekomen.
Ik heb ook nog wel eens een plectrum gemaakt van een cd. maar dat was niks :-?

savecracker85
5 juli 2005, 12:40
ik gebruik over het algemeen die van 'jim dunlop usa nylon'-dingen van 1mm.. Ik heb er een paar, en die gebruik ik, nu ik er over denk, al 4 jaar ofzo :oops:
:P

Lenweë Míriel
5 juli 2005, 13:44
Ik speel 3 mm stubby's :o :o ze slijten helemaal niet .. geen krasje niks, hoe zou dat nou komen

ik vind 3 mm echt het lekkerst en de volste toone geven

+1
speelt heerlijk en slijten doet hij niet.

maar voor slag pak ik toch liever een wat dunnere omdat die beter mee geeft.

Thom TK
5 juli 2005, 14:44
Ik gebruik meestal Ibanez Steve Vai signature picks...met zo'n ding doe ik ongeveer een week (1 mm dik).

Maar aangezien de gitaarboer ze niet altijd heeft gebruik ik nu Dunlop Lucky 13's, ook 1 mm...die gaan wat langer mee, 2 weken denk ik.

scholier
5 juli 2005, 15:00
Ik gebruik echt van alles wat, dunlop 1mm, dunlop 3mm(die kleine dikke) en dunlop 2 mm(die is echt kut, ik gebruik hem ook niet meer) ook speel ik met Alice, 1.2 en 1.5 mm, die zijn echt fijn. vroeger speelde ik op fender omdat ik die bij me leraar kocht maar sinds ik de muziek winkel heb ontdekt wil ik niet anders :-D

jpb
5 juli 2005, 15:14
......... ook speel ik met Alice, ..............
Dat lijkt me wel wat; waar gekocht?

wytz
5 juli 2005, 15:54
poeh
wat slijten jullie ze allemaal snel !
ik gebruik dunlop 1,5; 2,0; en 3.0. Doe minstens een half jaar met één zon ding, en speel toch echt genoeg om ze aardig te slijten..

BassAgent
5 juli 2005, 15:56
Wytz, ik weet hoe jouw fijnste plectrum eruit ziet, die is nog maar de helft van wat ie was.

AART
5 juli 2005, 16:17
nog een arnhemmer?

BassAgent
5 juli 2005, 16:18
nog een arnhemmer?
Yep.

wytz
5 juli 2005, 16:34
(off topic) zijn er behalve ons nog meer arnhemmers? bluesbreaker ook, toch ? (/Off topic)

hmm, misschien is mn plectrum wel aan vervanging toe ja. zal eens een nieuwe pakken...

Janne
5 juli 2005, 16:40
http://img.shopping.com/images1/di/6d/50/42/51/52/4f4d416754336974723932725a72654567-100x100.jpg
http://img.shopping.com/images1/di/55/7a/58/49/79/3638334438724f4256332439365a413977-100x100.jpg
http://di.image.eshop.msn.com/img/sinv/3027/0/98482.jpg
Hot picks ofzo, jammergenoeg alleen te krijgen bij music123 en die verzenden niet naar nederland (toch?).
Ik gebruik gewoon dean markley's (0,84 of 0,96mm) kosten 25 cent per stuk ofzo.

scholier
5 juli 2005, 18:04
......... ook speel ik met Alice, ..............
Dat lijkt me wel wat; waar gekocht?
In elrecom, Baarn. Het is niet een ultra plectrum ofso maar ik vind ze om de een of andere maffe manier gewoon lekker spelen :) Heeft iemand trouwens nog meer info over alice? ik vraag me best wel af of ze ook gitaren ofso hebben.(btw, baarn is zegmaar naast soest, paleis soestdijk ligt eigenlijk in baarn)

picks
5 juli 2005, 18:54
bijna alle plectra slijten

je ziet bekende gitaristen van alles gebruiken

brian may muntje
paul crook(meatloaf) metalen plectra
jan akkerman (schildpad)


je hebt namelijk allerlij soorten:
delrin celluloid ultex steen metaal vilt hout nylon

ik hou het by mijn custom made picks
ook belang by mail maar even
worldtour@lycos.nl

vulvasonic
5 juli 2005, 19:21
bijna alle plectra slijten

je ziet bekende gitaristen van alles gebruiken

brian may muntje
paul crook(meatloaf) metalen plectra
jan akkerman (schildpad)


je hebt namelijk allerlij soorten:
delrin celluloid ultex steen metaal vilt hout nylon

ik hou het by mijn custom made picks
ook belang by mail maar even
worldtour@lycos.nl


Ooooooooh, ASJEBLIEFT leg het er niet zo dik bovenop!!!!!! :seriousf:
Zacht van buiten - hard van binnen gelul...

Speeddemon
5 juli 2005, 19:27
http://img.shopping.com/images1/di/6d/50/42/51/52/4f4d416754336974723932725a72654567-100x100.jpg
http://img.shopping.com/images1/di/55/7a/58/49/79/3638334438724f4256332439365a413977-100x100.jpg
http://di.image.eshop.msn.com/img/sinv/3027/0/98482.jpg
Hot picks ofzo, jammergenoeg alleen te krijgen bij music123 en die verzenden niet naar nederland (toch?).
Ik gebruik gewoon dean markley's (0,84 of 0,96mm) kosten 25 cent per stuk ofzo.
Janne, jij bent toch zelf een meisje?

wat moet je dan met van die vrouw-onvriendelijke plectra? :???:

(hooray for you als je zelf strings draagt, hoor. :wink: :cool: )

Janne
5 juli 2005, 19:33
Kut dat misverstand weer :P , kben "gewoon" een jongen.
Een of ander mislukt grapje van mn moeder ofzo (ja als k n meisje was geweest had ik ook Janne geheten maja, en mn vader heette al Jan dusja :) ).

Janne

Speeddemon
5 juli 2005, 19:38
Kut dat misverstand weer :P , kben "gewoon" een jongen.
Een of ander mislukt grapje van mn moeder ofzo (ja als k n meisje was geweest had ik ook Janne geheten maja, en mn vader heette al Jan dusja :) ).

Janne
en die foto van jou in dat winkelwagentje was toch echt?
Dan zie je er eh... 'girly' uit, zullen we maar zeggen... :wink:

Ik zit je nummers te luisteren. Best o.k.! :)
(middelste doet 't alleen niet. Krijg je een foute door-link)

Janne
5 juli 2005, 20:18
Tja die foto :-? , is alweer oud en toen was ik ook al n paar uur aan dat wagentje aan t hangen enzo :P .
http://janne_van_berkel.tripod.com/always.mp3 mss doet ie t zo wel, dat is toch de mooiste van die 3 :P (ik vind m nu alweer slecht klinken maja).

Zo en nu weer over plectrums lullen, als duimplectrum gebruik ik een dunlop L (zo'n witte), de eerste heb ik best lang mee gedaan, maar daar zaten uiteindelijk wel allemaal "gaten" in (met zo'n pickslide of hoe heet dat sleet wel ns wat weg), maar mn nieuwe doet t nog goed.

Bins
5 juli 2005, 20:21
Ik vind een "gesleten" plectrum juist wel lekker. Met zo'n scherpe punt lopen mijn insane terror death licks from hell voor geen meter. Als het puntje afgerond is speelt imo het lekkerst. Voordat het echt te erg wordt met de slijtage ben ik dat ding toch al weer kwijt. Voor mij is het dus een pre als zo'n ding een beetje rap slijt.
Ik gebruik trouwens de paarse "gator" plectrums .9nogwat mm volgens mij.

Whiplash
6 juli 2005, 11:50
Ik speel nu al een tijdje op een zwart/grijs gestreepte plectrum van Yamaha. Die slijt tot nu toe erg weinig.

nu we het toch over plectrums hebben.. weet iemand waar deze plectrum te koop is ?

http://www.jimdunlop.com/products/picks/products/delrin/images/4150-DELRIN-PURPLE-TRI-PICK.gif

jpb
6 juli 2005, 11:52
......... ook speel ik met Alice, ..............
Dat lijkt me wel wat; waar gekocht?
In elrecom, Baarn. Het is niet een ultra plectrum ofso maar ik vind ze om de een of andere maffe manier gewoon lekker spelen :) Heeft iemand trouwens nog meer info over alice? ik vraag me best wel af of ze ook gitaren ofso hebben.(btw, baarn is zegmaar naast soest, paleis soestdijk ligt eigenlijk in baarn)
Dat was een grapje.........Ik had er even een :wink: bij moeten zetten.