PDA

View Full Version : Bespeelbaarheid Epi LP verbeteren...



Kim Wilson
4 juli 2005, 14:53
Ik ben de laatste tijd bezig mijn Epiphone Les Paul een beetje op te waarderen. Voorlopig is mn Squier strat betrouwbaarder qua stemvastheid, en zodoende bruikbaarder op het podium. De elementen en de pickup switch zijn al vervangen, en laatst heb ik hem zo goed en zo kwaad als het ging afgesteld en geïntoneerd.
De actie is nu vrij hoog vind ik (een mm of 7-8 op de 12e fret). Ik had dit wel wat lager willen hebben, maar dit kon niet lager, want anders krijg ik fretbuzz (met name met de twee dikste snaren, maar dat lijkt me logisch :roll: ). Is daar nog iets aan te doen? Ik heb EB regular 0.010 snaren erop liggen, en eigenlijk wil ik niet dikker, of misschien alleen de dikkere snaren nog ietsje dikker...
Een ander probleem is het volgende:
Op alle fretten is ie nu best zuiver, behalve de eerste paar fretten van (met name de) G-snaar, daar is-ie hoger. Dit komt denk ik door een verkeerde kam. Zijn er in de buurt van Zwolle ook zaken die mij de gitaar goed kunnen afstellen, samen met het vervangen van de kam?
Als laatste heb ik nog een klein probleempje wat betreft de stemvastheid. Als ik de Squier na een week weer uit de hoek trek, is deze nog nagenoeg perfect gestemd, met mijn Epi moet ik daarentegen direct weer aan het stemmen. Ligt dit alleen aan de (stock) stemmechanieken of ligt dat ook deels aan de kam (die volgens mij niet bedoeld is voor 0.010 snaren maar voor 0.009, waar ie mee afgeleverd is)?
Er komen waarschijnlijk wel nieuwe tuners op. Heeft iemand ervaringen met >deze stemmechanieken< (http://www.musik-produktiv.de/shop2/shop04.asp/artnr/3089001/sid/!18121995/quelle/listen)?

Een heel verhaal, maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen.


Alvast bedankt,

Gr. Hans

Orpheo
4 juli 2005, 15:04
alleen een antwoord op die tuners;

ja, zijn imo KUTdingen. ontstemmen als de tieten. je kan beter grovers (die normaal op epi's liggen), of sperzel locking tuners nemen.

mijn voorkeur gaat uit naar die sperzels, zolang ze maar een chromen kidney-knop hebben.

Kim Wilson
4 juli 2005, 15:17
alleen een antwoord op die tuners;

ja, zijn imo KUTdingen. ontstemmen als de tieten. je kan beter grovers (die normaal op epi's liggen), of sperzel locking tuners nemen.

mijn voorkeur gaat uit naar die sperzels, zolang ze maar een chromen kidney-knop hebben.

Dus daar haal ik geen verbetering mee?

Ik neem aan dat je >deze< (http://www.musik-produktiv.de/shop2/shop04.asp/artnr/3056011/sid/!18121995/quelle/listen) bedoelt? Maar nu zitten er van die Kluson-types op. Betekent dat dat ik voor die nieuwe mechanieken nieuwe schroefgaatjes moet boren?

Orpheo
4 juli 2005, 15:19
juist. die bedoel ik. gaatje boren....nou ja..je kan ook met een schuurpapiertje en een ronde pen/potlood/staafje/whatever t uitschuren....is de kans op headstocksplijting minimaal.....maar tis wel een takkeklus. boren kan ook wel, maar dan moet je het heel langzaam aan doen....

Jeanken
4 juli 2005, 15:31
Enkel als de gaatjes niet overeenkomen, zoek of je geen dezelfde vindt, Schallers, Sperzels, Grovers, er zal wel iets tussenzitten dat past..

Kim Wilson
4 juli 2005, 15:45
Enkel als de gaatjes niet overeenkomen, zoek of je geen dezelfde vindt, Schallers, Sperzels, Grovers, er zal wel iets tussenzitten dat past..

Ja, dan heb je dus die Kluson types, en volgens Orpheo ontstemmen deze als een gek...


Even wat betreft de snaren:
Ik heb gezien dat Ernie Ball, naast de Regular Slinky ook de Skinny Top, Heavy Bottom levert. Hier zijn de 3 dikke snaren dikker dan bij de regulars. Dit zou een oplossing kunnen zijn voor de fretbuzz...
Nu zat ik daar even verder te kijken, en de diktes van de Beefy Slinky's zijn 11-15-22P-30-42-54 (is evt. ook nog een optie). Weet iemand wat die P achter 22 betekent?

hoofd
4 juli 2005, 16:14
Nu zat ik daar even verder te kijken, en de diktes van de Beefy Slinky's zijn 11-15-22P-30-42-54 (is evt. ook nog een optie). Weet iemand wat die P achter 22 betekent?

Ik gok dat die P staat voor Plain, dus 'gewoon'...vaak is de g-snaar van die dikte omwonden, maar die niet dus...denk ik. Verder vind ik iets dikkere bassnaren wel lekkerder spelen, helemaal op een LP achtige gitaar, skinny top heavy bottom zou ik er sowieso oppleuren.

Ethere
4 juli 2005, 16:57
Zijn er in de buurt van Zwolle ook zaken die mij de gitaar goed kunnen afstellen, samen met het vervangen van de kam?

In elk geval niet naar Big One in Zwolle gaan; duur en ook niet altijd even professioneel.
Wat wel een erg goed zaakje is: 't Speeltuygh.
Het is een klein zaakje, ook niet direct in het centrum, maar er loopt er een rond (erik oid?) voor de elektrische gitaren die wel weet waar hij over praat.

Vechtstraat 53
8021 AS Zwolle
T 038 4265332
F 038 4265332
http://www.speeltuygh.com
speeltuygh@wishmail.net

Ik dacht dat de elektrische gitaarman er alleen op donderdag is, dat was een jaar geleden in elk geval zo.

succes

schwalbe
4 juli 2005, 17:17
De gitaarrepararteur van Speeltuigh heet Eric en hij is goed. Hij bouwt ook gitaren. Ma+Di is hij in ieder geval niet aanwezig; ik zou even bellen voordat je erheen gaat.

Kim Wilson
4 juli 2005, 18:22
Zijn er in de buurt van Zwolle ook zaken die mij de gitaar goed kunnen afstellen, samen met het vervangen van de kam?

In elk geval niet naar Big One in Zwolle gaan; duur en ook niet altijd even professioneel.
Wat wel een erg goed zaakje is: 't Speeltuygh.
Het is een klein zaakje, ook niet direct in het centrum, maar er loopt er een rond (erik oid?) voor de elektrische gitaren die wel weet waar hij over praat.

Vechtstraat 53
8021 AS Zwolle
T 038 4265332
F 038 4265332
http://www.speeltuygh.com
speeltuygh@wishmail.net

Ik dacht dat de elektrische gitaarman er alleen op donderdag is, dat was een jaar geleden in elk geval zo.

succes

Ja, dat van Big One wist ik ook al. Normaal gesproken haal ik daar mijn spullen, maar alleen de dingen waar ikzelf ook verstand van heb. Want als je die lui van de Grote 1 moet geloven... Laatst wilden ze me wijsmaken dat een Remo Pinstripe slagvel een enkel velletje was :roll: .

Het Speeltuygh ken ik wel, die kan ik idd wel eens bellen.


Over die snaren: klopt het dat de toon minder wollig wordt met dikkere snaren?

RUIS
4 juli 2005, 18:25
(een mm of 7-8 op de 12e fret)

Dat is GEEN gitaar.....

grayfink
4 juli 2005, 18:39
7-8 mm slaat nergens op. Hals krom? Bijstellen mogelijk met halspen?
Zoniet, dan zou ik niet aan opwaarderen denken maar aan een nieuwe gitaar. Als het een bolt-on is, is een neckreset trouwens niet zo'n probleem, maar anders....
Trouwens, over dat intoneren, op de 12 fret moet hij niet zuiver met de flageolet zijn, maar iets hoger.De naald iets van 3 mm naar links bij de meeste stemapparaten.

Kim Wilson
4 juli 2005, 18:45
Hmmm... :oops:

Mijn gevoel liet mij vandaag duidelijk in de steek.

Voor mijn gevoel moest ik de snaren een giga eind naar de frets drukken, en vanmiddag (op het werk, gitaar niet bij de hand) dacht ik dat dat wel zeker een mm of 7 was.
Nu ben ik dus thuis, en na meting (afstand snaar-bovenkant fret, dus kortste afstand) kom ik op ca. 2mm op de 15e fret...


Maar dat is naar mijn mening nog wel te veel.

grayfink
4 juli 2005, 19:02
2mm lijkt mij vrij normaal

d'oh
4 juli 2005, 19:06
Zijn er in de buurt van Zwolle ook zaken die mij de gitaar goed kunnen afstellen, samen met het vervangen van de kam?

In elk geval niet naar Big One in Zwolle gaan; duur en ook niet altijd even professioneel.
Wat wel een erg goed zaakje is: 't Speeltuygh.
Het is een klein zaakje, ook niet direct in het centrum, maar er loopt er een rond (erik oid?) voor de elektrische gitaren die wel weet waar hij over praat.

Vechtstraat 53
8021 AS Zwolle
T 038 4265332
F 038 4265332
http://www.speeltuygh.com
speeltuygh@wishmail.net

Ik dacht dat de elektrische gitaarman er alleen op donderdag is, dat was een jaar geleden in elk geval zo.

succes

Bij de Big One zijn ze anders ook heel goed, daar kan je het zeker met een gerust hart laten doen.

Ze kunnen best een iets verkeerds hebben, maar die kerel daar heb mijn strat anders wel bespeelbaar gemaakt :wink:

grayfink
4 juli 2005, 19:23
Eigenlijk is 2mm op fret 15 behoorlijk laag. Weet jij eigenlijk wel hoe klein een mm is?

Kim Wilson
4 juli 2005, 19:43
Jawel, maar die Squier staat nog lager, en ik kan er niet zo best over dat mijn oogappeltje minder is dan die El Cheapo, schnappi :wink: ?
Of is dat typisch Les Paul's, dat ze iets hogere actie hebben?

Orpheo
4 juli 2005, 19:50
op mijn LP is de actie op de 12e fret in ieder geval 5 mm. das t enige dat ik erover kan zeggen. en ik ervaar het als TE laag.....mag zeker 10mm worden....

grayfink
4 juli 2005, 21:42
Nee, dat is niet typisch LP. Het is puur een kwestie van persoonlijke smaak.
Hogere actie = betere toon, meer sustain
Lagere actie = betere bespeelbaarheid

Iedereen moet daarin het juiste compromis voor zichzelf vinden.
Bij slechte halzen kun je geen al te lage actie krijgen omdat je fretbuzz krijgt omdat de frets niet overal precies dezelfde dikte hebben, of omdat de halspen niet lekker werkt. Dat soort dingen.

Kim Wilson
5 juli 2005, 08:00
Oké, dat valt dan dus wel mee :) .

Bedankt heren, voor deze heldere uitleg. Weer een hoop duidelijk geworden 8-) .


En die snaren? Klinken dikkere snaren minder wollig dan dunnere?
Ja, ik weet het, ik zou moet het proberen, maar hier zijn mensen met de ervaring (en het kost zo geen geld :-D ), en als ik een andere set snaren erop zou zetten, ga ik er ook één of twee setjes op reserve bij kopen, niet omdat ze snel breken (juist niet), maar gewoon voor de zekerheid. Ik ben dan toch in de gitaarsjop :wink: . Maar op die manier loopt het in 1 keer zo in de papieren hè :wink: .

Nogmaals bedankt!

Kim Wilson
5 juli 2005, 13:00
Anyone?

Fumi SG
5 juli 2005, 13:06
dikkere snaren geven meer tone en 'scheuren' IMO meer, dus jah.... ze klinken minder wollig. Ik ben begonnen op 009, toen naar 010, toen naar 011 en nou ben ik weer terug bij 010. Die bevallen me nog het beste! :)

Droffie
5 juli 2005, 13:09
Kim wat eerder gesuggereerd is door een aantal anderen = top light/heavy bottom 0.010 er op zetten. Komt je tone echt ten goede.

Ik begrijp dat je 2 mm actie hebt op de 15 fret. Da's erg laag en kan zelfs leiden tot oncomfortabel spelen. Je hebt niet uitgelegd wat je niet lekker vind spelen op je gitaar.
Kan aan andere dingen liggen dan je actie. Schuur je toets/frets een licht op en mocht het nodig zijn wat lem olie erop. Gaat ie echt lekkerder van spelen. Verhoog je actie eens een beetje, wie weet helpt dat

bram123
5 juli 2005, 13:12
ach op mijn klassiek akoustische gitaar heb ik een actie van zeker 15 mm op nr. 12.., dat helpt wel om een mmtje meer of minder op elektrisch te relativeren.

Kim Wilson
5 juli 2005, 13:58
Kim wat eerder gesuggereerd is door een aantal anderen = top light/heavy bottom 0.010 er op zetten. Komt je tone echt ten goede.

Ik begrijp dat je 2 mm actie hebt op de 15 fret. Da's erg laag en kan zelfs leiden tot oncomfortabel spelen. Je hebt niet uitgelegd wat je niet lekker vind spelen op je gitaar.
Kan aan andere dingen liggen dan je actie. Schuur je toets/frets een licht op en mocht het nodig zijn wat lem olie erop. Gaat ie echt lekkerder van spelen. Verhoog je actie eens een beetje, wie weet helpt dat
Nou, het zal dan wel aan mij liggen. Ik heb een paar maand met die Squier zitten spelen, want die klonk nogal helderder dan mijn standaard Epi. Nu heb ik dus beide PU's vervangen door Duncans, en nu pak ik deze dus ook weer met plezier. Hij klinkt behoorlijk meer gedefinieerd. Maar hij speelt dus wel een stukje minder soepel dan die strat, alsof je harder op de snaren moet duwen, en de vingers nét iets verder moet optillen. Het is net alsof die strat een slagje dunnere snaren erop heeft zitten, maar dat is dus niet zo (ik heb dit bewust hetzelfde gelaten, das makkelijk met reservesetjes).

Ik ben geen sologitarist, het enige wat ik aan solo's doe is een paar voorgestudeerde riedeltjes en thuis speel ik vaak het intro-solootje van "Roll over lay down". Voor de rest speel ik in de band de slagpartijen. Veel shuffles, de rock&roll-loopjes en 6- en 9-akkoorden.

Ik zal es proberen de actie wat omhoog te gooien, aangezien ik toch hoofdzakelijk slag speel. Misschien is het wel gewoon een kwestie van wennen...

Een ieder bedankt iig voor deze info 8-) .

Andere vraag: zijn alle Kluson-type tuners (bv. Schaller) net zo goed als de stock Epi tuners? M.a.w., als ik wil verbeteren, zit ik dan direct aan die Sperzel Lock-gevallen vast?

john.3001
5 juli 2005, 14:19
Nou, ik zal dan ook maar even mijn visie geven (hoewel ik waarschijnlijk gewoon herhaal wat iedereen zegt).

Dikkere snaren klinken imo altijd beter dan dunnere snaren. Je hebt gewoon meer toon (het heilige woord) en meer volume. Als ik jou was zou ik .011 snaren overwegen (heb zelf ook een epi lp, en vind niet dat de bespeelbaarheid (bends e.d.) eronder heeft te lijden), maar dan moet je wel weer ff een paar dingetjes aanpassen misschien (trussrod bv).

Wat betreft die sperzels, ik heb ze ook op m'n strat zitten en binnenkort komen ze ook op m'n epi lp. Het zijn locking tuners, dus ze zetten de snaar vast, waardoor je helemaal tekeer kan gaan zonder dat je stemming wordt beinvloed (in theorie). Mijn ervaring is dat het principe heel goed werkt en een goed alternatief is voor een locking nut.

Die actie van 2mm is idd erg laag, dat zou voor mij het spelen juist moeilijker maken. Ik vind het dan ook niet gek dat je fretbuzz krijgt met zo'n lage afstelling (het feit dat je dit niet op je squier hebt heeft waarschijnlijk te maken met de lengte van de hals, en dus de strakkere snaarspanning met dezelfde snaren).

Dus, mijn advies:
- sperzels
- .011
- afstelling checken (mss door een professional?)

Wormaap
5 juli 2005, 14:35
Zelf heb ik vanmiddag een setje 11 op m'n Epiphone gegooid, zat eerst 9 op. Wonderbaarlijk genoeg was de intonatie nog dead-on na het wisselen, en nu een uurtje nadat ze erop zijn gegaan is de hals ook nog steeds zo recht als'ie zijn moet :)

Droffie
5 juli 2005, 14:48
Nou, ik zal dan ook maar even mijn visie geven (hoewel ik waarschijnlijk gewoon herhaal wat iedereen zegt).

Dikkere snaren klinken imo altijd beter dan dunnere snaren. Je hebt gewoon meer toon (het heilige woord) en meer volume. Als ik jou was zou ik .011 snaren overwegen (heb zelf ook een epi lp, en vind niet dat de bespeelbaarheid (bends e.d.) eronder heeft te lijden), maar dan moet je wel weer ff een paar dingetjes aanpassen misschien (trussrod bv).

Wat betreft die sperzels, ik heb ze ook op m'n strat zitten en binnenkort komen ze ook op m'n epi lp. Het zijn locking tuners, dus ze zetten de snaar vast, waardoor je helemaal tekeer kan gaan zonder dat je stemming wordt beinvloed (in theorie). Mijn ervaring is dat het principe heel goed werkt en een goed alternatief is voor een locking nut.

Die actie van 2mm is idd erg laag, dat zou voor mij het spelen juist moeilijker maken. Ik vind het dan ook niet gek dat je fretbuzz krijgt met zo'n lage afstelling (het feit dat je dit niet op je squier hebt heeft waarschijnlijk te maken met de lengte van de hals, en dus de strakkere snaarspanning met dezelfde snaren).

Dus, mijn advies:
- sperzels
- .011
- afstelling checken (mss door een professional?)

Off topic: Hey John, ik zie dat je een quote van mij in je sig hebt staan...Ik voel me vereert :oops: :D

john.3001
5 juli 2005, 14:52
@ Droffie: Kan wel kloppen ja, momenteel is er weer een gelijksoortig topic (live8 gitaren), dat zeer onschuldig begint en vervolgens eindigt met 'steek een talkbox in je aars' en dergelijke uitspraken. Zeer typisch voor dit forum helaas... (maar toch ook wel leuk eigenlijk)

EpiCenturiesAWAy
5 juli 2005, 15:20
Zelf heb ik vanmiddag een setje 11 op m'n Epiphone gegooid, zat eerst 9 op. Wonderbaarlijk genoeg was de intonatie nog dead-on na het wisselen, en nu een uurtje nadat ze erop zijn gegaan is de hals ook nog steeds zo recht als'ie zijn moet :)

haha ja ik heb dezelfde epiphone als jij en heb der ook 11's op gegooid.
Klinkt echt zalig nu! En speelt perfect. een beetje stroef maar dat komt nog wel!

Kim Wilson
5 juli 2005, 15:39
Ik ga het maar es proberen, die 0.011...

Hebben jullie ook allebei deze?
http://www.ishibashi.co.jp/soundmedia/1f/lpstdlq.jpg


Die heb ik namelijk ook.
Na wat aanpassingen ziet ie er nu zo uit:
http://img55.echo.cx/img55/3068/epilpstd14tb.jpg

8-)

EpiCenturiesAWAy
5 juli 2005, 15:56
Neen die niet. 'Wij' hebben de Goth studio.
Maar wat is dat met de headstock van die eerste ? Ziet er niet echt epi uit :???: Of is dat zoiets als bij mijn goth op de site van epiphone. Daar heeft hij ook zo een gibson headstock. :???:

fred dons
5 juli 2005, 16:09
de eerste is een plaatje van een epi voor de japanse markt, daar hebben ze wel een "echte' headstock

Fumi SG
5 juli 2005, 16:20
nou nou Kim Wilson... 'na wat veranderingen'. Hoe heb je die finish zo veranderd zeg, lijkt mij ook wel wat!! :lol:

grayfink
5 juli 2005, 19:10
Zelfs de headstock omgewisseld! Knap hoor :razz:

EpiCenturiesAWAy
5 juli 2005, 19:30
de eerste is een plaatje van een epi voor de japanse markt, daar hebben ze wel een "echte' headstock

En die kun je hier natuurlijk niet krijgen :-(

Kim Wilson
6 juli 2005, 07:58
nou nou Kim Wilson... 'na wat veranderingen'. Hoe heb je die finish zo veranderd zeg, lijkt mij ook wel wat!! :lol:



Zelfs de headstock omgewisseld! Knap hoor :razz:
Ach, eitje...
:chicken:








:-D

Mufftin
6 juli 2005, 10:16
Zijn er in de buurt van Zwolle ook zaken die mij de gitaar goed kunnen afstellen, samen met het vervangen van de kam?

In elk geval niet naar Big One in Zwolle gaan; duur en ook niet altijd even professioneel.
Wat wel een erg goed zaakje is: 't Speeltuygh.
Het is een klein zaakje, ook niet direct in het centrum, maar er loopt er een rond (erik oid?) voor de elektrische gitaren die wel weet waar hij over praat.

Vechtstraat 53
8021 AS Zwolle
T 038 4265332
F 038 4265332
http://www.speeltuygh.com
speeltuygh@wishmail.net

Ik dacht dat de elektrische gitaarman er alleen op donderdag is, dat was een jaar geleden in elk geval zo.

succes

Bij de Big One zijn ze anders ook heel goed, daar kan je het zeker met een gerust hart laten doen.

Ze kunnen best een iets verkeerds hebben, maar die kerel daar heb mijn strat anders wel bespeelbaar gemaakt :wink:

Dude die lui hebben mij een 80 watt versterker verkocht terwijl hun dachten dat het een 40 watt versterker was, zelfs achterop dat ding stond 80 watt, dus of ze zijn zo dom of het intreseert hun geen ene flikker.

fred dons
6 juli 2005, 10:26
ik koop regelmatig op http://www.tcgakki.com/tcgakki/inst/guitar/ajapan.html en daar worden
ze regelmatig te koop aangeboden (met de goede headstock)

Orpheo
6 juli 2005, 11:05
ik koop regelmatig op http://www.tcgakki.com/tcgakki/inst/guitar/ajapan.html en daar worden
ze regelmatig te koop aangeboden (met de goede headstock)

dank je wel :evil: :evil: :x


nu neemt mijn gas NOG grotere proporties aan!!! :lol: :lol:

ah, just kiddin. cool om al die jap-kloontjes te zien. maar heb je enig idee hoeveel 100,000 yen is? is dat ongeveer 1000 euro?

EDIT: 100000 yen is iets meer dan 750 euro......en dan nog shipping en tax, dus dan kom je ongeveer aan 1000 euro ja....(ff de wisselkoers opgezocht ))

Kim Wilson
6 juli 2005, 11:28
:-(


Is er nou niemand die even zegt hoe mooi mijn gitaartje is? Hij heeft zo'n mooie top, en met al die mooie zwarte accessoires lijkt het net een Custom, toch?
Ik vind hem t.o.v. de standaard Standard ( :D ) iig een stuk mooier.

fred dons
6 juli 2005, 11:30
shipping is heel erg duur vanuit japan (120 euri) dus je moet het alleen doen als je iets kan kopen wat je hier niet kunt krijgen of voor zo'n lage prijs dat het weer interressant wordt

ik heb er 2/3 weken geleden een Fernandes met een koa body, floyd en sustainersysteem gekocht voor eur 350 (hij staat nog op de site) en het lukte mij niet om een gitaar met koa body voor minder dan eur 1000 ergens anders te kopen

grayfink
6 juli 2005, 11:37
Sorry Kim, ik vind het een spuuglelijke Lp. Heb zelf ook zo'n ding maar dan een standaard heritage cherry sunburst. Op een Lp hoort ook een slagplaat trouwens IMHO


http://www.xs4all.nl/~greevink/PICT0233.JPG

Orpheo
6 juli 2005, 11:37
shipping is heel erg duur vanuit japan (120 euri) dus je moet het alleen doen als je iets kan kopen wat je hier niet kunt krijgen of voor zo'n lage prijs dat het weer interressant wordt

ik heb er 2/3 weken geleden een Fernandes met een koa body, floyd en sustainersysteem gekocht voor eur 350 (hij staat nog op de site) en het lukte mij niet om een gitaar met koa body voor minder dan eur 1000 ergens anders te kopen

ok. iig: thnx for the link! ik zal even eens goed kijken. wellicht zie ik nog een vette LP met floyd oid














just kiddin :wink:

Kim Wilson
6 juli 2005, 11:50
Sorry Kim, ik vind het een spuuglelijke Lp. Heb zelf ook zo'n ding maar dan een standaard heritage cherry sunburst. Op een Lp hoort ook een slagplaat trouwens IMHO


[img] :(



Nou, das ook niet echt warm...

Die van mij is ook standaard heritage cherry sunburst, hoor. En dat van die slagplaat ben ik niet met je eens, voor het echte R&R moet ie eraf, IMO.

http://img55.imageshack.us/img55/5295/epilpstd31dd.jpg

De meesten hebben hem gewoon standaard zoals die van jou. Ik vind dat zwarte veel mooier afsteken tegen het HCS. Wat ik mss wel mooi kan vinden is een zwarte slagplaat.



En is die van jou geen Tobacco of Honey Burst o.i.d.? Mooie finish wel.






BTW, ik zit de foto van mij even te bekijken, en het rood knalt wel een beetje, dat vertekent wel wat...

grayfink
6 juli 2005, 12:01
Nou ja, wat de een niet lust vreet een ander zich dood in :-)
Ik d8 dat het heritage cherry was, weet ik niet zeker. Stond er niet bij in de winkel toen ik hem kocht. Het is zeker een andere kleur dan die van jou.

Orpheo
6 juli 2005, 12:33
@ Kim wilson
niet lullig bedoeld hoor, maar ik vind dat zwarte op jou lp ook spuuglelijk.

zo zie je zoveel mensen, zoveel gitaren, zoveel smaken :)

john.3001
6 juli 2005, 12:47
No offence, maar ik vind jouw lp niet echt aantrekkelijk...
Heritage Cherry is idd DE lp-kleur, dat wel, maar ik vind die kleur veel te flashy...

(tenzij degelijk uitgevoerd):
http://www.gibson.com/products/gibson/lespaul/images/lp5+6+hsnh_lg.jpg

Waar ik het wel mee eens ben is het verwijderen van de slagplaat > geil!

De zwarte hardware voel ik ook niet zo, maar zoals eerder gezegd, smaken verschillen...

Kim Wilson
6 juli 2005, 12:50
@ Kim wilson
niet lullig bedoeld hoor, maar ik vind dat zwarte op jou lp ook spuuglelijk.

zo zie je zoveel mensen, zoveel gitaren, zoveel smaken :)
Dat is zeker zo. Gelukkig wel zeg, stel je voor dat we allemaal op een Tele stonden te spelen http://smile.smilies.nl/411.gif!

:razz: :-D

Het maakt me ook niet zoveel uit wat een ander ervan vindt, ik vond dat ik mn gitaar vet gepimped had (wat een k*t-uitdrukking, maarja, iedereen begrijpt wat er bedoelt wordt), en ik moet er alleen een beetje aan wennen dat anderen hem niet zo mooi vinden, en vooral dat ze dit dan nogal ongenuanceerd aan mij laten merken. Een simpel "Nou ik vind hem zo niet mooi" had ook volstaan :) .
Voordeel is dat we precies weten wat we aan elkaar hebben, en ik zal het me iig niet teveel aantrekken :) .

Orpheo
6 juli 2005, 12:52
die john.3001 posste, die LP, vind ik nog te opzichtig.

deze is imo mooier:

http://www.modernguitars.com/imagefiles/gibson/eddypage.gif

let even niet op die plank links...t gaat om de rechter

dit is imo de mooiste les paul ooit gemaakt......en als ik t geld had, zou ik m gisteren al gekocht hebben.

Kim Wilson
6 juli 2005, 13:08
Tsja, als we het geld hadden...


Dit is nog steeds mijn eerste elektrische gitaar. Wegens andere prioriteiten heb ik dus niet het geld om deze in te ruilen, laat staan zo'n idd schitterende Gibson aan te schaffen. Vandaar dat ik mijn Epi naar mijn smaak probeer te maken.
Met de nieuwe elementen is het begonnen. De PAF '59 in de nek was een Ebay-aankoop. Hier zat geen chroom cover op. Later in de brug heb ik de SD Jeff Beck gezet, ook gewoon zwart. Dit vond ik in die beige pickup-ringen niet zo mooi. Tja, en zo is het gekomen... :roll:

john.3001
6 juli 2005, 13:09
@ orpheo: Als het goed is heeft die er ooit ongeveer hetzelfde uitgezien als die op dat plaatje van mij. Alleen is het rood door de jaren heen verkleurd.... (gibson noemt dit dan weer een 'page-burst' of iets dergelijks, maar deze kleur staat bij 'kenners' bekend als een 'unburst')
Maar idd, die is nog mooier!

Orpheo
6 juli 2005, 15:00
@ orpheo: Als het goed is heeft die er ooit ongeveer hetzelfde uitgezien als die op dat plaatje van mij. Alleen is het rood door de jaren heen verkleurd.... (gibson noemt dit dan weer een 'page-burst' of iets dergelijks, maar deze kleur staat bij 'kenners' bekend als een 'unburst')
Maar idd, die is nog mooier!

degene die bij gibson het meest in de buurt komt van de pageburst is de lightburst. overigens heeft heritage een sunburst, en die heeft ook vaak de neiging om de pageburst te benaderen

rupke
6 juli 2005, 15:41
Hoi Kim,

Ik vind je Epi er gmooi. mooi contrast dat cherry met de zwarte hardware.

Greetz Rupke

Kim Wilson
6 juli 2005, 15:52
Hoi Kim,

Ik vind je Epi er gmooi. mooi contrast dat cherry met de zwarte hardware.

Greetz Rupke
Tnx Rupke!

Gelukkig, toch nog íemand die het ook mooi vindt (of doet alsof :razz: ). Ik dacht al dat ik helemaal wereldvreemd geworden was :-D .

grayfink
6 juli 2005, 16:01
Het gaat er ook niet om wat de rest van de wereld er van vind, het gaat er om wat jij mooi vind.
Die van mij is een honeyburst trouwens.

Lexvandoef
6 juli 2005, 18:02
Hey ik vind dat je een lekkere Les Paul hebt. Is weer eens wat anders dan dat creme :lol:

Ik zit er zelf ook aan te denken om het creme-kleurige plastic te vervangen door zwarte exemplaren, maar waar heb je dat gekocht en hoeveel was je ongeveer kwijt?

PS: een zwarte slagplaat als op een Custom is nog veel mooier :D

Kim Wilson
6 juli 2005, 18:25
Hey ik vind dat je een lekkere Les Paul hebt. Is weer eens wat anders dan dat creme :lol:


Dankje Lex, dat vond ik nou ook :) .


Ik zit er zelf ook aan te denken om het creme-kleurige plastic te vervangen door zwarte exemplaren, maar waar heb je dat gekocht en hoeveel was je ongeveer kwijt?
Ik heb het besteld bij Musik-Produktiv, samen met die JB pickup, was geloof ik iets van €15,= of zo. De pickup-switch en chromen jack-plate heb ik bij Big One in Zwolle gehaald. Daar hadden ze de rest ook wel, maar in Duitsland was het goedkoper, en ik ging daar toch al een bestelling plaatsen. Ik denk dat je zo'n beetje op een €25,= zit. Dan heb je twee pickup ringen (let op: een hoge en een lage, bij mij allebei gebogen), de switch, plaatje rond de switch (waar Rhythm en Treble op staat), jack-plate en 4 tone-/volumeknoppen. De achterkant zit nog creme op, maar dat stoort me nog niet echt.


PS: een zwarte slagplaat als op een Custom is nog veel mooier :D
Ja, misschien wel, maar dat hoeft voor mij nog niet eens. Ik zag op Ebay nog wel een zwarte 4-laags staan. Ook mooi...


>Grayfink:
Toch wel. Mooie kleur :) !
Het gaat er mij ook zeker niet om dat de hele wereld hem mooi vindt, maar als diezelfde hele wereld hem spuuglelijk vindt, ga je je toch wat afvragen.
Maar dat is in dit geval niet aan de orde, en ik vind hem nu supergaaf, al zeg ik het zelf.
Ik ben zelfs wel blij dat niet iedereen hem mooi vindt, want anders had ik binnen de kortste keren niet meer wat aparts!

RUIS
6 juli 2005, 18:29
Ik vind dit toch de mooiste Epi LP:

http://img173.imageshack.us/img173/8954/image0721vm.jpg

(En niet alleen omdat het de mijne is)

Lexvandoef
6 juli 2005, 19:26
Hey Kim, hoe klinktie eigenlijk nu er andere pups in liggen?

Kim Wilson
6 juli 2005, 20:05
Vooral veel beter dan met de stock pups. Veel levendiger, dynamischer. Tja, hoe moet je dat nou precies omschrijven...
Ik zou eerst alleen het nekelement vervangen. Het ouwe element klonk dood en bassig, vond ik. Dus bij Seymour Duncan (favoriete fabrikant) erachter gekomen dat de PAF '59 het beste bij me zou passen. Deze via Ebay Duitsland gevonden voor €75,= incl. alles, bij een particulier.
Het brugelement zou ik niet vervangen, die was nog wel helder genoeg...

Dacht ik, want toen ik dus die 59 erin had, klonk het brugelement giga dood. De 59 is heel warm, en toch klinken de noten wel gedefinieerd. Een veel te groot verschil ineens met de stock brug-PU. Dus daar een nieuwe Jeff Beck ingezet. Deze klinkt naar mijn mening wel een tikkeltje dun. Weinig laag, wel goed veel bite. Klinkt clean best goed, en met Proco Rat heel lekker punchy.

Dus samenvattend:
De '59 is een heel warm, bijna modderig element. Waar ik eerder alleen met het nekelement speelde, komt ie nu eigenlijk niet zo best door de mix. Als ik het over zou doen, kwam er een Jazz in de nek, die ik dan ook zou splitten
De JB is zoals gezegd een vrij dun element, met als het moet een vreselijke scheur. Hij klinkt heerlijk fel, en is ook clean goed te gebruiken. Ik wil hem nog een keer splittable maken, maar kan niet alles tegelijk (heb net een voorvel van een bass drum gekocht, weer €55,=).
Nu gebruik ik beide elementen tegelijk. Ik zet de schakelaar in het midden, en afhankelijk van hoeveel warmte ik in mijn geluid wil op dat moment, hoe harder ik het nekelement draai. Zo heb ik een zeer gevarieerd geluid, wat ik kan gebruiken van slowblues en Westcoast swingers tot strakke metal.


Oh, en RUIS,
Wil je niet zulke foto's posten? Ik vind mijn Epi tot nu toe nog best mooi, maar als je zulke mooie LP's laat zien...

:razz:

RUIS
6 juli 2005, 21:09
:-D