PDA

View Full Version : mahonie of alder of...



guhlenn
4 juli 2005, 13:35
Dag mensen,

Tot nu toe hou ik iontzettend van mahnie gitaren, maar wil graag een EMG lukather setje in een gitaar. Het moet een player worden. dus absoluut stemvast, liefst een tremolo, maar hard tail mag ook (heb nu alleen hardtail, variatie kan geen kwaad). Nou denk ik iegenliuk gelijk aan Fender. Een respectabele japanner of mexicaan? maar di9e zijn niet mahonie. En dat schijn bij EMG niet zo bar veel uit te maken... wei heeft hier ervaring mee? E n dan ook nog; ophangen in dat plastic (oftewel pickgaurd ;)) of in het lichaam?

ps. ik begrijp dat de luke bestaat. maar die is te duur IMO.

FruscianteFan
4 juli 2005, 13:45
Niks tegen Fenders, maar ik denk dat er nog wel wat aan moet gebeuren wil je haar echt stemvast krijgen ;)

guhlenn
4 juli 2005, 13:49
wat beveelt u aan? :)

Mitch
4 juli 2005, 14:13
Nou, bij mij heeft juist Gibson een naam 'hoog' te houden qua ontstemmen...
Voor stemvastheid: locking tuners. Punt. Goed gesmeerde topkam en klaar is kees.

EMG's, sja....de meningen zullen altijd wel verdeeld blijven. Mijn mening is dat ze net als veel andere high output elementen sterker bepalend zijn voor het geluid dan lagere output elementen. Het is natuurlijk een voordeel als je flink op gain wil spelen, maar het wordt er allemaal wat minder karaktervol van. Houtsoort maakt dan nog wel uit, maar als je een discussie op wil zetten die over elementen én houtsoort gaat zie je straks door de bomen het bos niet meer !

guhlenn
4 juli 2005, 14:28
hehehe


ik kan wat hebben ;)

even serieus. Ik weet dat de interactie uiteindelijk bepaald. En dus neig ik om de EMG's in een Godin te zetten (ik heb dezelfde als jji verkoopt, maar dan de oude met de tetrabuckers of quad buckers of whatever.

Maar dat geeft allerlei ellende. wat de zaak pas echt verwarrend zou maken en daarnaast is variatie niet verkeerd en is alles wat ik nu heb mahonie... Ik heb twee gibson, erg stemvast. Althans, in mij beleving. Wat zijn locking tuners ? (geen grap, helaas...)

Dank!

Jeanken
4 juli 2005, 14:41
Bij locking tuners vijs je de snaar vast in de stemmechaniek, als je nieuwe snaren oplegt steek je ze door het gaatje en dan span je dat af, zo kan de snaar niet gaan glijden bij tremelowerk.
Je kan ook een locking nut gebruiken maar dan vijs je de snaren bij de nut vast en moet je telkens weer losvijzen om te stemmen, vind ik heel onhandig..

guhlenn
4 juli 2005, 14:53
hmmm, nou ja een locking nut ken ik natuurlijk. maar een locking tuner... wat is "vijzen" ? Bedoel, je duwt een snaar door het gaatje in de utner, je spant hem... waar komt het locking gedeelte dan?

vr gr

Jeanken
4 juli 2005, 15:03
als je hem in het gaatje duwt vijs je achter de kop in het verlengde van de as waar je snaar om komt binnenin die as een klemmetje naar beneden waardoor de snaar vast zit in de tuner.
Misschien is het makkelijker met een foto:
http://elgitarrer.com/elgitarrens-konstruktion/bildsidor/img-hardware/tuners-locking.jpg
Het geribbelde deel vijs je naar beneden waardoor de snaar geklemd raakt.

Wormaap
4 juli 2005, 15:08
Voor de onwetenden: Vijzen is Vlaams voor schroeven ;)

Cubensis
4 juli 2005, 15:09
Voor de onwetenden: Vijzen is Vlaams voor schroeven ;)
kijk, dat verklaart een hoop :D
kutbelgen met hun nepnederlands ook :D

guhlenn
4 juli 2005, 15:09
hmmm ok. maar de snaar onstemd toch doordat de trekspanning de tuner ietwat laat ontwinden? is dat wat "locked"; dat je de tuner vast kan zetten ?

guhlenn
4 juli 2005, 15:10
haaaaaaaa. geen grap, ik begreep het totaal niet. maar heb ik het nu dan goed begrepen? heb wel vaker van lckin tuners gehoord m,aar op de mijne zitten ze niet...

Orpheo
4 juli 2005, 15:16
de snaar zit vast in de tuner. als je bv bend ofzo, gaat ie niet slippen (van de tunerpeg afrollen dus....hoe minimaal t ook is) en zover ik weet zal de tuner zelf ook niet " terugrollen" of hoe je dat noemt, als je bendt.....je kan normaal stemmen, no problemo. maar met benden blijft die tuner gewoon vast. bij kluson-type tuners wil het hele systeem wel eens meegaan draaien.

vandaar locking tuner. het is dus een 2-ledig systeem.

Mattia
4 juli 2005, 15:18
Er zit meestal een wiel op de achterkant van een locking tuner, die een kleine stuk metaal in de schacht (Waar de snaar inzit) aandraait, die de snaar dan 'vastklemd'. Voorbeelden: Schaller, Sprezel, Planet Waves. Grover maakt ook een stetje 'auto-lock' machines, die bij het aandraaien de snaar kennelijk 'vastklemmen', maar ik heb die dingen nooit in handen gehad. Ik dacht dat Schaller ook top-lock machines maakt (dus je draait de snaar klem vast op de bovenkant van de tuner, niet met een wieltje aan de achterkant), maar die zie ik niet vaak in catalogussen terug. Ik meen dat PRS deze gebruikt(e?).

Voorbeeld:
http://www.stewmac.com/shop/Tuners/Guitar,_solid_peghead/1/Schaller_Locking_Guitar_Machines/Pictures.html#details


Verder, stemvastheid heeft te maken met solide cosntructie, kwaltitatieve goede hardware, en vooral een goede, degelijke setup. Qua trems, als je een floyd wil, is dat stabiel (mits het een goede, echte Floyd is, of een van de betere licensed, zoals Schaller of Gotoh), maar het is niet altijd even 'makkelijk' te handhaven. Locking tuners+een wilkinson of hipshot, dat helpt ook wel. Als je maar niet te wild gaat waggelen met dat ding.

Het probleem dat ik voor veel Les Pauls zie is dat de posts van de TOM bridge en de tailpiece niet altijd even stevig zitten, en dat de brug ook nog eens verdomd hoog zit.

Maargoed, voor echt stemvast zou ik zelf kiezen voor iets met een mooi stijve hals (niet te flexibel, kun je merken als je 'm bespeeld), goede hardware, een een goede setup. Als het een fabrieksgitaar is, eentje zonder trem.

guhlenn
4 juli 2005, 15:19
ik ben nog nooit tegengekomen dat de snaar van de tuner afrolt. voor zover ik weet(gezein mijnbeperkte mechanica kennis) is dat alleen mogelijkl met klote tuners. Maar goed dat terzijde.

Wat is der meest stemvaste gitaar? Denk ook aan werkend hout en dat soort dingen. ik wil een live gitaar die dus wat kan hebben. help...

Jeanken
4 juli 2005, 15:20
Voor de onwetenden: Vijzen is Vlaams voor schroeven ;)
kijk, dat verklaart een hoop :D
kutbelgen met hun nepnederlands ook :D
Nepnederlands, nepnederlands, Vlaams, en ben er trots op, kuthollanders, tss, helpt een mens al eens iemand uit de nood :D

guhlenn
4 juli 2005, 15:22
ja hallo ik ga hier ook geen limburgs dialect typen.

;)

went daan kries doe ut noch zjwoar jong!

Jeanken
4 juli 2005, 15:26
Wow, dan krijg ik het nog zwaar, vijzen is geen dialect als ik er u op mag wijzen.
Maar ik begrijp het, zoek zelf volgende keer maar uit wat je wil weten..

guhlenn
4 juli 2005, 15:29
whoah lange tenen he vriend. Vijzen is vlaams volgens jouw woorden, en als ik me niet vergis is vlaams iig geen ABN. Ach belgen en hun taal. Zo graag hoef ik het niet te weten. :roll:

Orpheo
4 juli 2005, 15:30
ik ben nog nooit tegengekomen dat de snaar van de tuner afrolt. voor zover ik weet(gezein mijnbeperkte mechanica kennis) is dat alleen mogelijkl met klote tuners. Maar goed dat terzijde.

Wat is der meest stemvaste gitaar? Denk ook aan werkend hout en dat soort dingen. ik wil een live gitaar die dus wat kan hebben. help...

vast wel :wink: je ziet het niet...maar t gebeurd wel. je rekt nl de snaar als je bendt, een heel klein beetje op. en dan wordt ie een minuskuul stukje langer......als je veel bendt, worden die kleine stukjes steeds meer, en op den duur is je snaar vals.

de meest stemvaste gitaar? ja, je zult het altijd wel houden, dat ie beetje vals wordt. mag ook wel hoor, is niet erg. ik zag gister Y&T bv. die dudes moesten ook af en toe beetje bijstemmen.

dus DE meest stemvaste is zoiets als DE beste gitaar. die is er niet. (of tis een smaakkwestie, en dan kan je dus alsnog concluderen dat DE beste gitaar er niet is).

je moet naar meerdere aspecten kijken...je moet ervoor zorgen dat de punten waar je gitaar vals kan worden (de oorzaak-plekken), dat je die aanpakt. dus: goeie tuners. je brug en tailpiece (bij een hardtail-gitaar) goed afstellen. soepele topkam (been, graphtech, messing) die GOED GESNEDEN IS!!!, bij een trem-equiped gitaar: ook goeie tuners (ik vind dat je ook goeie tuners moet hebben bij floyd rose-gitaren. ondanks je toplock). goed afstelde trem. genoeg veren. desnoods tremstabilisator (dat als een snaar breekt het tremoloblok niet naar achteren klettert).

gitaarspelen en alles dat erbij zit, is niets anders dan logisch nadenken....en weten welke middelen je tot je beschikking hebt.

Orpheo
4 juli 2005, 15:31
ik ben nog nooit tegengekomen dat de snaar van de tuner afrolt. voor zover ik weet(gezein mijnbeperkte mechanica kennis) is dat alleen mogelijkl met klote tuners. Maar goed dat terzijde.

Wat is der meest stemvaste gitaar? Denk ook aan werkend hout en dat soort dingen. ik wil een live gitaar die dus wat kan hebben. help...

vast wel :wink: je ziet het niet...maar t gebeurd wel. je rekt nl de snaar als je bendt, een heel klein beetje op. en dan wordt ie een minuskuul stukje langer......als je veel bendt, worden die kleine stukjes steeds meer, en op den duur is je snaar vals.

de meest stemvaste gitaar? ja, je zult het altijd wel houden, dat ie beetje vals wordt. mag ook wel hoor, is niet erg. ik zag gister Y&T bv. die dudes moesten ook af en toe beetje bijstemmen.

dus DE meest stemvaste is zoiets als DE beste gitaar. die is er niet. (of tis een smaakkwestie, en dan kan je dus alsnog concluderen dat DE beste gitaar er niet is).

je moet naar meerdere aspecten kijken...je moet ervoor zorgen dat de punten waar je gitaar vals kan worden (de oorzaak-plekken), dat je die aanpakt. dus: goeie tuners. je brug en tailpiece (bij een hardtail-gitaar) goed afstellen. soepele topkam (been, graphtech, messing) die GOED GESNEDEN IS!!!, bij een trem-equiped gitaar: ook goeie tuners (ik vind dat je ook goeie tuners moet hebben bij floyd rose-gitaren. ondanks je toplock). goed afstelde trem. genoeg veren. desnoods tremstabilisator (dat als een snaar breekt het tremoloblok niet naar achteren klettert).

gitaarspelen en alles dat erbij zit, is niets anders dan logisch nadenken....en weten welke middelen je tot je beschikking hebt.

Mattia
4 juli 2005, 15:41
ik ben nog nooit tegengekomen dat de snaar van de tuner afrolt. voor zover ik weet(gezein mijnbeperkte mechanica kennis) is dat alleen mogelijkl met klote tuners. Maar goed dat terzijde.

Wat is der meest stemvaste gitaar? Denk ook aan werkend hout en dat soort dingen. ik wil een live gitaar die dus wat kan hebben. help...

Kan best, vooral als je een trem hebt. De snaar hoeft maar ietsjes te verschuiven, en je stemming is weg. Bij hardtails is dat niet echt een probleem, maar locking tuners maken het verwisselen van snaren ook veel sneller en makkelijker. Top dingen zijn 't.

De 'meest stemvaste gitaar' bestaat volgens mij niet. Verschilt per instrument, per stuk hout, per setup, per gekozen hardware. Grofweg vind ik maple necks zonder carbon fibre het minst stemvast, gibson mahonie halzen zijn ook niet altijd geweldig (die 1-piece headstock construction en geen volute maakt een nogal 'rubberige' overgang), maar verder, wat voor body hout, en of het nou een bolt on, set neck, of neck through gitaar is, maakt niet uit. Non-trem is makkelijker stabiel te krijgen dan trem, en daarbij zijn TonePros hardware zaken en/of andere hardtails waarbij je de saddles kunt 'locken' nog het beste. Grofweg, dan.

guhlenn
4 juli 2005, 15:54
Fair enough. maar ik kan me niet voorstellen dat er niet zoiets is als stemvaste gitaren en mindr stemvaste gitaren.

Ik word nog niet dood gevonden met een floyd, maar die wilkinson vs100 vind ik bijv. wel wat hebben.

Ikheb al heel wat gitaartjes gehad, het lockin tuner incident zorgt ervoor dat het lijkt alsof ik begin. Da;s niet zo. heb een Gibson SG een nighthawk, een godin Lg en een gordon smith. Ik zoek dus een gitaar waar een EMG lukatehr set in kan. dat sommigen hem levensloos vinden klinken weet ik. en gedeeltelijk ebn ik het daarmee eens. Maar voor live toepassingen is een stabiel geluid ZONDER RUIS. toch wel erg fijn... IMO

Maakt het dan nog wat uit wat ik vervolgens voor gitaar kies? Welke tuners zijn fijnerd an andere? Dat ik een goede brug nodig heb en dat je maar beter ook een fatsoenlijke nut erbij kan hebben ligt voor de hand, maar wlke dan? of tewel wleke gitare hebben dat? neem aan dat fender niet heel eerlijk zal zeggendat hun nut eigenlijk kut is en dat je beter een gibson kunt nemen... begrijp je?

FruscianteFan
4 juli 2005, 16:01
qua meest stemvaste gitaar zou ik denken aan (naast houtsoort enzo) een stevig vastgezette Floyd Rose.
Maar aangezien de mijne nog steeds wel eens wil ontstemmen, klopt dat niet helemaal :P

vosarnout
4 juli 2005, 16:07
Gitaar die erg fijn is icc met EMG luke setje is de yamaha pacifica 612v. Gelijk aan de 812v maar dan iets andere elementen, maar die ga je toch vervangen. RGX tremolo (vergelijk baar met Wilkinson v100 tremolo), sperzel locking tuners, zie verder specs. in link...

Ik heb zelf een wat ouder model van deze gitaar met een emg set en i.p.v die rgx tremolo een wilkinson. Super gitaar en komt erg in de buurt van de echte luke... (alleen in prijs niet.. :wink: ) Yamaha wordt soms wel eens onderschat, maar deze gitaren(de duurdere modellen) kunnen zich echt meten met een willekeurige usa strat.

http://www.yamaha-europe.com/yamaha_europe/netherlands/10_musical_instruments/30_guitars_basses_amps/60_electric_guitars/10_electric_guitars/10_pac_guitars/05_pacifica_612V/index.html

guhlenn
5 juli 2005, 09:53
Yamaha maakt idd. fijne gitaren. Die gitaar straalt wel kwalieteit uit. zit ook te kijken naar de Godin exit 22, vaste brug, mahoniebody en maple nek. Wat ik niet echt begrijp is dat ,ensen zeggen dat een maple nek net eerder onstemd. ik dacht altijd dat mahonie gevopeliger was en maple meer de krachtpatser...

Mattia
5 juli 2005, 10:31
Maple is wat zwaarder, soms iets stijver hout, maar beiden hebben ruim de kracht die nodig is voor een gitaarhals. Maple is echter vaak minder stabiel hout dan mahonie. Het 'werkt' wat meer, beweegt meer. Als een hals flexibel is, wil dat niet zeggen dattie niet stemvast is, verder. Mahonie heeft een 'interlocked' grain structuur dat het tot een van de stabielste houtsoorten maakt die ik ken. Maple necks zijn ook vaak flatsawn, niet kwartiers, wat ook een iets 'flexibelere' nek creert.

guhlenn
5 juli 2005, 11:21
Dank. helder.


*ah, the choices...*

hansies
5 juli 2005, 12:18
Voor de onwetenden: Vijzen is Vlaams voor schroeven ;)
kijk, dat verklaart een hoop :D
kutbelgen met hun nepnederlands ook :D

hoi, de nederlanders hun taaltje is ook nie zuiver hoor !!!!!!!! :oops: :oops:

guhlenn
5 juli 2005, 12:47
[quote="hansies"]
hoi, de nederlanders HUN taaltje [quote]

Eh ja, i rest my case