PDA

View Full Version : Lak van hals schuren



prs
4 juli 2005, 13:05
Hoe kan ik het beste lak van een hals afschuren, zonder dat ik de radius uit de toets schuur?

Verder zou ik graag nog willen weten waarmee ik frets uit een hals kan halen (een bepaalde tang?), en nieuwe ermee inzet (rubber hamer inslaan misschien?).
En waarmee knip je fretdraad?

Jeanken
4 juli 2005, 14:33
Voor het schuren neem je een stuk schuurpapier zo dat je langs beide kanten van de hals het vast neemt en geen directe druk uitoefent, dan schuren maar. Zo kan het best wel lang duren als je een laklaag moet verwijderen dus misschien heeft iemand betere suggesties, je kan ook gewoon met een radiusblokje schuren natuurlijk..
Frets uit de hals halen best met een speciale tang om frets te verwijderen en inslaan inderdaad gewoon met een rubberhamer.
fretdraad knippen gewoon met een tang, wel altijd wat te lang knippen natuurlijk.

prs
15 juli 2005, 00:24
Oeps....dit topic was ik helemaal vergeten :oops:

Nog even een vraagje met betrekking tot de speicale tang waarmee je frets kunt verwijderen..is hier ook een alternatief voor waarmee het ook gaat? (misschien iets van huis/tuin/keuken gereedschap :D )?

fred dons
15 juli 2005, 08:09
je hebt een nijptang met een platte onderkant nodig, de meeste nijptangen hebben een bek die naar binnen weer omhoog loopt, hier door heb je dus geen grip op de frets
ik heb er 1 gevonden bij praxis die dat niet had maar dat schijnt toeval te zijn
je kunt overigens een normale tang zodanig aanpassen dat deze ook werkt maar daarvoor moet je met een platte vijl de tang zodanig bijvijlen dat het laatste stukje dat nu nog omhoog gaat gelijk wordt aan de rest van de tang (gewoon een goedkope tang kopen bij karwei, vijlen en als het mislukt heb je 4 euro weg gegooid :wink: )

succes

Raytheman
15 juli 2005, 08:56
Voor het inslaan van de frets zou ik overigens geen rubber hamer nemen- die is te zacht-
Persoonlijk zou ik ze erin proberen te persen met een kolomboor met wat aanpassingen ofzo (houten malletje?). Mocht je persé toch willen meppen neem dan een nylon hamer.

prs
15 juli 2005, 10:34
Ok bedankt voor deze tips!
Wederom zeer bruikbaar en waardevol!

prs
15 juli 2005, 16:54
Frets zijn inmiddels uit de hals.....
Ik had hier heel toevallig een nijptang liggen met een platte onderkant....