PDA

View Full Version : Boventoon in solo



Guitarik
29 augustus 2002, 17:16
Af en toe hoor ik in solo's een geluid waarvan ik niet weet hoe ik het moet spelen. Ik hoor het wel eens bij solo's van die gitarist van Bon Jovi. Het klinkt een beetje als een boventoon met veel distortion. Maar het is volgens mij geen harmonic. Iemand een idee wat ik bedoel en hoe het wordt gespeeld?

Raffel
29 augustus 2002, 17:41
pinched harmonics

pak je plectrum, denk even dat je duim en plectrum samen een hoek hebben vergelijkbaar met een wasknijper... En dan raak je daarmee de snaar boven de nek pickup of boven de middelste. Dimebag Darrel van PAntera doet dat ook graag.

één van mijn favoriete technieken trouwens. Kan heel wat emotie toevoegen aan solo's

Guitarik
29 augustus 2002, 21:00
ik snap het niet helemaal. Hoe moet je de snaar nou aanslaan met je vinger en plectrum tegelijk?

pimmetje
29 augustus 2002, 21:27
Je slaat met je plectrum aan, maar raakt direct daarna (eigenlijk vrijwel tegelijk) de snaar aan met het vlees van je duim. Het is 1 beweging. Handig voor deze techiniek is dat er bij het normaal spelen ook al vrijwel geen plectrum tussen duim en wijsvinger uitsteekt. Op die manier kan je door een soort van knijp-beweging al een pinch-harmonic krijgen.

Je kan de intensiteit van de harmonic (verhouding gewone toon t.o.v. harmonic toon) varieren door de mate van contact van duimvlees met snaar te varieren.

Je kan de toon van de harmonic veranderen door je duim op een ander punt van de snaar contact te laten maken. De intensiteit van de harmonic wordt hierdoor ook beinvloedt, omdat sommige punten op de snaar zich nu eenmaal beter lenen voor harmonics dan andere punten.

Raffel
30 augustus 2002, 11:30
als je niet vals wil klinken is dat dus boven de nek of middelste pickup...

Als jet het principe niet begrijpt, sla eens een noot aan en tap met een beetje snelheid met je vinger op de dezelfde snaar, je krijgt dan ook een harmonische noot... Je doet er lang over om het door te krijgen, maar als je t door hebt is het een eitje. Net als fluiten eigenlijk... :smile:

Guitarik
31 augustus 2002, 21:10
Yo bedankt man!! Ik heb het (bijna) door. Ik ben nu in het stadium dat het bijna altijd lukt. :smile:

Guitarik
31 augustus 2002, 21:11
Trouwens nog iets. Scratchen. Ik heb altijd gedacht dat dat gewoon met je plectrum langs je sna(a)r(en) opschrapen. Klopt dat of zit er meer achter?

pimmetje
2 september 2002, 04:02
In principe is 't volgens mij idd niet meer dan dat.

Leer 'm echter wel goed te gebruiken. Hiermee bedoel ik dat je de ongewenste snaren wel goed afdempt met je hals-hand. Bijgeluiden zuigen.

Raffel
2 september 2002, 12:41
en leer het met je plectrum in dezelfde positie als bij normaal spelen zodat je snel kunt overschakelen...