PDA

View Full Version : basstraps



pol
4 juli 2005, 10:47
Ik weet niet of het een goeie topic voor hier is, maar wie heeft er hier ervaring in het akoestisch behandelen van een repetieruimte ?
Ik speel met mijn band in een ouwe stal, met dikke bakstenen muren, maar de acoustiek hierbinnen is niet bepaald geweldig, nu hebben we al wat dikke tapijten op de grond gelegd, en wat dekens en nog een tapijt tegen de muur gehangen, maar nu het binnenkort vakantie is zou ik dit es wat professioneler willen aanpakken.
Ik dacht de muren de bekleden met geperste rotswol platen, op balkjes zodat ze niet rechtstreeks tegen de muur komen.
Maar wat heb ik juist nodig voor de bastraps ? nu klinkt het vooral modderig in het laag daar.

Antoon
4 juli 2005, 12:19
mij is geleerd dat geluidsisolatiemateriaal vooral zwaar moet zijn om ook lagere frequenties te dempen. Ik weet niet of steenwol zwaar genoeg is. Bovendien blijft dat naar kriebelende vezels afgeven. Ik heb zelf goede ervaringen met oude afval matrassen (liefst latex) waarvan ik de bekleding afhaalde en vervolgens tegen de muur spijkerde. Je kunt er ook nog profielen in snijden.

Frits van Mourik
4 juli 2005, 23:54
Google eens op "buigslappe voorzetwand" en "massa veer massa"...

pol
5 juli 2005, 08:31
aha, maar zijn die wanden niet meer iets om het geluid binnen te houden ?
Wat ik vooral wil is de weerkaatsing en akoestiek langs binnen een stuk verbeteren, wat naar buiten gaat maakt hier niet zoveel uit, er zijn nu al helemaal geen klachten voor overlast.

AART
5 juli 2005, 21:01
oude lappen/gordijnen aan de muur hangen helpt ook een beetje.

Frits van Mourik
5 juli 2005, 23:13
De hier beschreven corner traps werken goed:
http://www.soundscapes.nu/ng_traps.htm
Je kunt ze ook langs het plafond maken, of zoals in mijn studio,
van het plafond één grote basstrap maken.