PDA

View Full Version : g snaar vals in Drop C



Whiplash
3 juli 2005, 18:58
als ik mn gitaar in Drop C ( c g c f a d ) stem dan klinken alle snaren gewoon goed maar de G snaar klinkt erg rommelig en vals..hebben meer mensen dit probleem?

Lacrimosa
3 juli 2005, 19:11
ik heb mn gitaar vandaag in A# gestemd...

en gelijk wat opgenomen check:
http://onlinerock.com/musicians/lacrimosa//preview2.mp3

klinkt best goed vind ik!

waayer
3 juli 2005, 22:48
ik heb mn gitaar vandaag in A# gestemd...



Ja, is wel een leuk antwoord op de vraag

Lacrimosa
3 juli 2005, 23:16
sorry :oops:

voor de duidelijkheid, ik heb geen antwoord op je vraag! :oops: :D

sneez0r
3 juli 2005, 23:54
Ik weet dat dit soort dingen vaak gebeuren bij 'exotische' stemmingen, maar een mooie verklaring heb ik niet. Soms trekt het na een tijdje weg.

Lacrimosa
4 juli 2005, 01:12
Het kan btw zijn dat je snaren oud zijn, zet er nieuwe snaren op en probeer et opnieuw!

harrie-beton
4 juli 2005, 10:44
ik zou drop C met dikkere snaren spelen

Mauser
4 juli 2005, 10:46
ik zou drop C met dikkere snaren spelenIk speel Drop C (en D standaard) met 011 en heb nooit problemen met dat de snaren rommelig klinken 8-)

harrie-beton
4 juli 2005, 14:48
Dat snap ik maar misschien speelt wiplash met 09 11 16 24 32 42

Wormaap
4 juli 2005, 23:38
Met een setje 9-42 heb ik op mijn Epiphone tot Drop-Bb gestemd. Wel een beetje losjes, maar geen stemmingsproblemen hoor :) Lijkt me eerder een intonatieprobleem, of (gebeurde mij vroeger wel eens) het puntje op de chromatische tuner missen, waardoor je er een half nootje naast zit :)

harrie-beton
5 juli 2005, 09:59
Ik zou inderdaad even de intonatie bekijken.

Intoneren ofwel octaafzuiver maken.

Sluit je gitaar aan op een stemapparaat. Stem de gitaar goed zuiver.
Speel een flageolet op de 12e positie (vinger op de snaar leggen precies boven de 12e fret, niet indrukken en aanslaan met rechts) Vergelijk deze toonhoogte met die van de toon die je gewoon speelt op de 12e fret (wel ingedrukt)
Belangrijk die dit ook op de 17e fret!
Is de gefrette noot lager dan de flageolet, maak de snaarlengte dan korter. Het zadel moet in de richting van de kop geschroefd worden. Check weer zoals hierboven beschreven de 12e en de 17e fret.
Is de gefrette noot hoger dan de flageolet, maak de snaarlengte dan langer. Het zadel moet in de richting van de onderkant van de body geschroefd worden.
Perfect wordt het nooit. Je zult op een gemiddelde uitkomen tussen de twee posities. De 12e fret zal iets hoger zijn dan de flageolet en de 17e fret iets lager.
Doe dit bij alle snaren.

BRON http://www.donhofstee.nl/zelfafstellen.htm

Er zijn ook speciale bariton gitaren want je kunt niet zomaar op elke gitaar drop C spelen en weer terug naar gewoon E.

Whiplash
6 juli 2005, 15:04
ik ben er nu wel achter dat als ik op de G-snaar 1 fret lager speel het allemaal weer normaal klinkt.. ik speel nu met snaren van 010, zou het veel uitmaken als ik dan overstap op 011?

Lacrimosa
6 juli 2005, 15:13
ik ben er nu wel achter dat als ik op de G-snaar 1 fret lager speel het allemaal weer normaal klinkt.. ik speel nu met snaren van 010, zou het veel uitmaken als ik dan overstap op 011?

volgens mij moet je je nek aanpassen, maar ik weet het niet zeker!

Wormaap
6 juli 2005, 16:21
Als het echt overal precies 1 fret scheelt, dan is je G-snaar gewoon domweg een halve noot te hoog gestemd. Zoals ik al eerder zei, het puntje dat een # aangeeft op een chromatisch stemapparaat is makkelijk te missen ;) Stem die snaar gewoon 'n halve noot omlaag en alles zal goed zijn :-D